Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.
Grafika rastrowa Grafika rastrowa – prezentacja obrazu za pomocą pionowo-poziomej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym. Przykładem grafiki rastrowej jest zdjęcie wykonane aparatem cyfrowym.
Modele barw w grafice komputerowej Spośród modeli barw dostępnych w grafice komputerowej można wymienić następujące grupy kolorów: Kojarzone ze sprzętem - RGB - CMY, CMYK Kojarzone z użytkownikiem - HLS - HSV Niezależne - CIE XYZ - CIE Lab
Model CIE lab L - luminancja a - relacja czerwień - zieleń b - relacja błękit – zółć Zawiera cała przestrzeń widzialną. Wykorzystywany do obliczeń na barwach przez systemy zarządzania barwami CMS (Color Management Systems).
Model HSV (HSL) Hue – barwa (dominująca długość fali) Saturation – nasycenie (czystość pobudzenia) Value (Level) – jasność (jaskrawość) Wszystkie barwy postrzegane są jako światło pochodzące z oświetlenia. Model ma postać stożka, którego podstawą jest koło barw.
Model CMY Model subtraktywnego mieszania barw oparty o barwy C (cyan – zielono-niebieska), M (Magenta – purpurowa), Y (Yellow – żółta). Model ten został opracowany dla potrzeb poligrafii i wszystkich urządzeń wykorzystujących subtraktywne mieszanie barw.
KONIEC
Prezentację przygotowała: Milena Szymołon kl. II ISW