Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata 2016-2023 Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
SERDECZNIE WITAMY NA KONFERENCJI PODSUMOWUJĄCEJ PROJEKT RAZEM DLA GMINY LUBOMIERZ Lubomierz 7 listopada2010 roku Gmina Lubomierz Lubomierz Plac.
System „Ewidencji Projektów”
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Włocławski Obszar funkcjonalny
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
„Proces odnowy wsi na przykładzie gminy Lubaczów, w kontekście założeń Podkarpackiego Programu Odnowy Wsi” Rzeszów, r. Wiesław Kapel Wójt Gminy.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
Programy rewitalizacji – konkurs dotacji dla lubuskich gmin w ramach
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Rewitalizacja od nowa Bielsko – Biała r.
Spotkanie konsultacyjne. Czym jest budżet obywatelski ? Budżet obywatelski - proces, który umożliwia mieszkańcom dyskusję oraz bezpośredni wpływ na decyzje.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA GMINY BRWINÓW ATRIUM GRUPA DORADCZA 31 MAJA 2016.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Program Rewitalizacji Gminy Boniewo
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Program Rewitalizacji Gminy Międzylesie na lata Konsultacje społeczne nad dokumentem i postępy realizacji r.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GMINY RAKONIEWICE NA LATA
Konsultacje społeczne projektu dokumentu
SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI dla Gminy Kornowac
Warsztat projektowy nr 2
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Rewitalizacja w gminie Świekatowo.
CECHY PRAWIDŁOWO PRZYGOTOWANEGO PROGRAMU REWITALIZACJI
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
► Projekt "Inicjatywy oddolne na rzecz Zielonego Podkarpacia
Warsztat konsultacyjny nr 2
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Warsztat konsultacyjny
Konsultacje społeczne
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Zmiana opisu kryterium nr 5 w ramach
Warsztat konsultacyjny nr 2
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata 2016-2023 Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji Muszyna, 08.11.2016 r.

Plan pracy Wprowadzenie do opracowania GPR – prezentacja. Wypracowanie roboczej koncepcji obejmującej wizję, cele i   przedsięwzięcia GPR – praca warsztatowa w podgrupach. Omówienie wzoru karty przedsięwzięcia rewitalizacyjnego – prezentacja. Podsumowanie spotkania

Wprowadzenie do opracowania GPR – prezentacja.

Definicja rewitalizacji Rewitalizacja to proces: wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez działania całościowe obejmujące powiązane wzajemnie przedsięwzięcia społeczne oraz gospodarcze, przestrzenno-funkcjonalne, techniczne lub środowiskowe integrujący interwencję na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i lokalnej gospodarki, skoncentrowany terytorialnie prowadzony w sposób zaplanowany oraz zintegrowany poprzez programy rewitalizacji

Aspekty rewitalizacji Przy okazji tego slajdu trzeba podkreślić, że w centrum procesu rewitalizacji stoi człowiek, czyli planują działania musimy mieć na uwadze, że przede wszystkim powinny one rozwiązywać problemy społeczne

Ważne uwagi … Działania rewitalizacyjne służą aktywizacji i integracji społeczno-zawodowej mieszkańców rewitalizowanych obszarów. Inwestycje w infrastrukturę są narzędziem do zmian społeczno-gospodarczych, a nie ich głównym celem. Niezbędna jest koordynacja działań i współpraca różnych instytucji oraz partycypacja społeczna.

Ważne uwagi … Program rewitalizacji wymaga eliminacji wybiórczych inwestycji, nastawionych jedynie na szybki efekt poprawy estetyki przestrzeni, skupionych tylko na działaniach remontowych czy modernizacyjnych, które nie skutkują zmianami w sferze społecznej.

Co było zrobione do tej pory (1) Badanie ankietowe (30 maja - 6 czerwca 2016 r.) na   próbie 372 osób. Spotkanie diagnostyczne, odbyło się 17 czerwca - poznanie problemów i potrzeb rewitalizacyjnych Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i rewitalizacji - od   21   września do 22 października 2016 r. – zgłoszona 1 uwaga Spotkanie informacyjno-konsultacyjne – 5 października 2016 r. Ankieta Formularz do zgłaszania uwag w formie papierowej i   elektronicznej

Co było zrobione do tej pory (2) Uchwała w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i   obszaru rewitalizacji na terenie gminy Muszyna (27 października 2016 r.)

Od dzisiaj zaczynamy prace nad Gminnym Programem Rewitalizacji (GPR) dla Gminy Muszyna na lata 2016-2023

Podobszar I Osiedle Śródmieście Podobszar II Osiedle Piłsudskiego Podobszar III Sołectwo Jastrzębik

Obszar zdegradowany i do rewitalizacji

Obszar do rewitalizacji znajduje się w graniach miasta Muszyna oraz w Sołectwie Jastrzębik. Zamieszkuje go 3039, co stanowi 25,8%   ludności gminy. Obszar ten zajmuje 1447   ha,   to   jest 10,2% powierzchni całej gminy.

Obszar rewilizacji Wyznaczony obszar został podzielony na trzy Podobszary: Podobszar I - Osiedle Śródmieście – obszar ulic: Jasna, Kity, Kościelna, Krótka, Krzywa, Rolanda, Rynek, 21 Stycznia, Wąska. Podobszar II - Osiedle Piłsudskiego – obszar ulic: Mściwujewskiego, Piłsudskiego, Aleja Zdrojowa, Ogrodowa, Zefirka. Podobszar III - Sołectwo Jastrzębik

Obszar zdegradowany i do rewitalizacji - Osiedla Śródmieście i Piłsudskiego

Obszar zdegradowany i do rewitalizacji – Sołectwo Jastrzębik

Osiedle Piłsudskiego – potencjały Liczba podatników na 1000 ludności: 515,90 (średnia: 436,91) Aktywne podmioty gospodarcze na 1000 ludności: 51,99 (średnia: 51,74) Budynki na budowę których wydano zgodę w latach 1970 – 1985 na 1000 ludności: 29,78 (średnia: 75,76)

Osiedle Piłsudskiego – problemy (I) Duża liczba bezrobotnych długotrwale na 1000 osób: 17,67 (średnia gminy 14,21) Natężenie problemów społecznych (potwierdzone w badaniach ankietowych) – pomoc społeczna przyznana z powodu ubóstwa 19,18 osobom na 1000 mieszkańców (średnia 9,01), z powodu bezdomności – 1,02 (średnia 0,07), z powodu niepełnosprawności – 18,68 (średnia 9,42) –

Osiedle Piłsudskiego – problemy (II) Podwyższone zagrożenie przestępczością: 24,73 przestępstw na 1000 osób (średnia 5,99) Zły stan techniczny dróg gminnych: długość dróg wymagających remontu w km na km2: 0,59 (średnia 0,29) Wystąpienie miejscowych zagrożeń na 1000 ludności: 7,57 (średnia 5,98)

Osiedle Śródmieście – potencjały Przestępstwa razem na 1000 osób: 1,71  (średnia 5,99) Liczba podatników na 1000 ludności: 531,62(średnia: 436,91) Aktywne podmioty gospodarcze na 1000 ludności: 92,31(średnia: 51,74) Budynki na budowę których wydano zgodę w latach 1970 – 1985 na 1000 ludności: 56,41(średnia: 75,76)

Osiedle Śródmieście – problemy (I) Duża liczba bezrobotnych długotrwale na 1000 osób: 15,38 (średnia gminy 14,21) Natężenie problemów społecznych – pomoc społeczna przyznana z powodu ubóstwa 15,38 osobom na 1000 mieszkańcom (średnia 9,01), z powodu niepełnosprawności – 18,80 (średnia 9,42)

Osiedle Śródmieście – problemy (II) Zły stan techniczny dróg gminnych: długość dróg wymagających remontu w km na km2: 3,36 (średnia 0,29) Wystąpienie miejscowych zagrożeń na 1000 ludności: 6,84 (średnia 5,98)

Sołectwo Jastrzębik – potencjały Brak „Niebieskich Kart” (średnia na 1000 mieszkańców: 3,09) Liczba podatników na 1000 ludności: 450,32 (średnia: 436,91)

Sołectwo Jastrzębik – problemy (I) Podwyższone zagrożenie przestępczością: 6,34 przestępstw na 1000 osób (średnia gminy 5,99) Duża liczba bezrobotnych długotrwale na 1000 osób: 16,91 (średnia 14,21) Natężenie problemów społecznych – pomoc społeczna przyznana z powodu ubóstwa 10,57 osobom na 1000 mieszkańcom (średnia 9,01), z powodu niepełnosprawności – 18,80 (średnia 9,42)

Sołectwo Jastrzębik – problemy (II) Niska przedsiębiorczość mieszkańców – liczba aktywnych podmiotów gospodarczych na 1000 ludności: 38,05 (średnia 51,74) Zły stan techniczny dróg gminnych: długość dróg wymagających remontu w km na km2: 0,59 (średnia 0,29) Liczba budynków na budowę których wydano zgodę w latach 1970 – 1985 na 1000 ludności: 80,34 (średnia 76,75)

2. Wypracowanie roboczej koncepcji obejmującej wizję i przedsięwzięcia programu rewitalizacji – praca warsztatowa w podgrupach.

Wizja obszaru rewitalizacji Wizja stanu obszaru po przeprowadzeniu rewitalizacji (planowany efekt rewitalizacji) Wizja przedstawia pożądany obraz w danym okresie. Jest opisem wizerunku obszarów rewitalizowanych w przyszłości. Powinna być ona motywująca, określając pozytywny obraz uwzględniający lokalne i zewnętrzne uwarunkowania.

Zapraszamy Państwa do podróży w czasie …. Wizja obszarów do rewitalizacji w 2023 roku Uruchamiamy naszą wyobraźnię… Jak wygląda obszar rewitalizacji, jak żyją ludzie, co się u nich poprawiło? Co jest? Co się zmieniło?

Przedsięwzięcia rewitalizacyjne Przedsięwzięcia rewitalizacyjne są niezbędne do osiągnięcia wizji obszaru rewitalizacji. Przedsięwzięcia powinny być realizowane na obszarze rewitalizacji i dotyczyć osób go zamieszkujących. Przedsięwzięcia mogą być w formie projektów, programów, wydarzeń oraz zadań realizowanych jednorazowo lub cyklicznie.

3. Omówienie wzoru karty przedsięwzięcia rewitalizacyjnego – prezentacja.

Karta przedsięwzięcia (1) Nazwa przedsięwzięcia Lokalizacja przedsięwzięcia Dane podmiotu planującego realizację przedsięwzięcia Partnerzy w realizacji przedsięwzięcia Dane wnioskodawcy zgłaszającego przedsięwzięcie

Karta przedsięwzięcia (2) 6. Charakterystyka przedsięwzięcia Opis stanu istniejącego Cel przedsięwzięcia Opis przedsięwzięcia. Zakres planowanych działań Przewidywane rezultaty Proponowany sposób pomiaru rezultatów

Karta przedsięwzięcia (3) 7. Harmonogram realizacji przedsięwzięcia: Planowany termin rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia Planowany termin zakończenia realizacji przedsięwzięcia Szacunkowy koszt realizacji przedsięwzięcia

4. Podsumowanie spotkania

Dziękujemy za uwagę