Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Advertisements

Jan Potocki. Jedną z podstawowych zasad demokracji jest jawność życia publicznego. Obywatel ma prawo być informowany o wszelkich decyzjach podejmowanych.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Organizacja i funkcjonowanie władzy sądowniczej. Art.10 ust. 2 Konstytucji RP „…Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent.
Zasady postępowania dowodowego
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Wstrzymanie wykonania decyzji
Decyzje art. 207 – 215 O.p..
Jest to środek restytucyjny – nie prowadzi do weryfikacji orzeczenia, a jedynie do ponownego rozpoznania sprawy. Tak jak środki zaskarżenia, zmierza.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Środki dyscyplinujące tok czynności postępowania administracyjnego
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
II. STADIA POSTĘPOWANIA KARNEGO ZASADY POSTĘPOWANIA KARNEGO
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
O ochronie danych osobowych.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Prawa Człowieka i systemy ich ochrony
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Sądy Administracyjne w Polsce
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Rzecznik Praw Dziecka.
Zasady przewodnie statusu jednostki Środki ochrony praw i wolności
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
SWOBODA UMÓW.
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 8/
Philippe Poniatowski – – Ia
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
RZECZNICY PRAW I WOLNOŚCI
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Nadzwyczajne środki zaskarżenia – pojęcie środki zaskarżenia, które przysługują od orzeczeń prawomocnych i służą ich wzruszeniu.
Interpretacja prawa podatkowego a następstwo prawne Michał Goj (EY)
Terminy Przygotowała: mgr Diana Szwejser
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 8/
Rzecznik Praw Obywatelskich
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Wyrok NSA z dnia 29 września 2016 r. , I FSK 477/15
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Instytut Prawa Cywilnego Zakład Postępowania Cywilnego
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
System weryfikacji decyzji administracyjnych
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz
Zapis prezentacji:

Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP art. 45 ust. 1 – PRAWO DO SĄDU art. 77 ust. 1 – PRAWO DO WYNAGRODZENIA SZKODY, KTÓRA ZOSTAŁA WYRZĄDZONA PRZEZ NIEZGODNE Z PRAWEM DZIAŁANIE ORGANU WŁADZY PUBLICZNEJ art. 77 ust. 2 – NIKOMU NIE MOŻNA ZAMKNĄĆ DROGI SĄDOWEJ DOCHODZENIA NARUSZONYCH PRAW LUB WOLNOŚCI art. 78 – PRAWO DO ZASKARRZENIA ORZECZEŃ I DECYZJI WYDANYCH W PIERWSZEJ INSTANCJI (wyjątki określa ustawa) art. 79 – PRAWO DO SKARGI KONSTYTUCYJNEJ art. 80 – PRAWO DO WYSTĄPIENIA DO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

Prawo do sądu art. 45 ust. 1 Konstytucji RP mówi, że „Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd”. Elementy prawa do sądu: prawo dostępu do sądu, czyli prawo uruchomienia procedury przed sądem – organem o określonej charakterystyce (niezależnym, bezstronnym i niezawisłym) prawo do odpowiedniego ukształtowania procedury sądowej, zgodnie z wymogami sprawiedliwości i jawności prawo do wyroku sądowego, czyli prawo do uzyskania wiążącego rozstrzygnięcia danej sprawy przez sąd

Skarga konstytucyjna art. 79 ust. 1 „ Każdy, czyje konstytucyjne wolności lub prawa zostały naruszone, ma prawo, na zasadach określonych w ustawie, wnieść skargę do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o jego wolnościach lub prawach albo o jego obowiązkach określonych w Konstytucji.”

Warunki dopuszczalności skargi konstytucyjnej Przesłanki Formalne 3-miesięczny termin od doręczenia skarżącemu prawomocnego wyroku, ostatecznej decyzji lub innego ostatecznego rozstrzygnięcia forma pisma procesowego, zawierającego dodatkowo treści określone w art. 47 uTK przymus adwokacki wyczerpanie drogi prawnej, jeżeli jest ona przewidziana

Postępowanie ze skargą konstytucyjną

Rzecznik praw obywatelskich Rzecznik Praw Obywatelskich jest konstytucyjnym, niezależnym od innych organów i niezawisłym w swojej działalności, organem ochrony prawnej. Podstawowym zadaniem jest stanie na straży wolności i praw człowieka i obywatela, w tym realizacji zasady równego traktowania. Bada, czy na skutek działania lub zaniechania organów władzy publicznej nie nastąpiło naruszenie prawa, zasad współżycia i  sprawiedliwości społecznej oraz czy nie doszło do aktów dyskryminacji, w razie stwierdzenia takiego naruszenia podejmuje stosowne działania.

RPO podejmuje czynności na wniosek W myśl art. 80 Konstytucji każdy ma prawo wystąpienia - na zasadach określonych w ustawie - do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem o pomoc w ochronie swoich wolności lub praw naruszonych przez organy władzy publicznej(sądy, publiczną służbę zdrowia, szkoły i  uczelnie, policję, urząd gminy itd.). • z własnej inicjatywy (z urzędu) Ustawa upoważnia RPO do podejmowania czynności z urzędu.  Takie sprawy są podejmowane na podstawie wiadomości pozyskiwanych z publikacji prasowych, radiowych i telewizyjnych. Podejmuje je również w związku z otrzymywanymi informacjami o wypadkach nadzwyczajnych i z przeprowadzanymi prewencyjnymi wizytacjami w zakładach karnych, szpitalach psychiatrycznych, jednostkach wojskowych, itp.

Rzecznik praw obywatelskich nie rozpatruje skarg i wniosków anonimowych nie zastępuje administracji publicznej lub wymiaru sprawiedliwości w załatwianiu sprawy co do jej istoty (rozstrzygnięcia) należącej do ich kompetencji nie podejmuje sprawy, w której nie wypowiedziały się jeszcze właściwe urzędy i instytucje nie zajmuje się problemem, gdy np. sprawę rozpatrzono odmownie, a osoba, której sprawa dotyczy nie wykorzystała drogi odwoławczej nie rozpatruje sporów między obywatelami, które podlegają rozpoznaniu przez sądy nie bierze udziału w sporach zbiorowych o interesy, np. w sprawie podwyżki wynagrodzenia dla określonej grupy pracowników, nie podejmuje spraw gdy brak dowodów, że zaistniało naruszenie wolności lub prawa, nie interweniuje, gdy sprawa toczy się bez opóźnień w sądzie lub organie administracji, ani nie ingeruje w niezawisłość sędziowską, np. w ocenę dowodów przez sąd, nie może wszczynać postępowania prawnego, jeżeli przewidziany w ustawie termin do takiego wszczęcia upłynął.