Technika Mikroprocesorowa 1 Kody binarne
Wykład 2 2/52 Kody binarne w technice mikroprocesorowej Arytmetyka binarnych liczb całkowitych Arytmetyka liczb stałopozycyjnych Arytmetyka liczb zmiennopozycyjnych
Kody binarne - NB 3/52 NB
Kody binarne - NB 4/52 zakresy wartości:
Kody binarne - ZM 5/52 ZM
Kody binarne - ZM 6/52 zakresy wartości:
Kody binarne - U2 7/52 U2
Kody binarne - U2 8/52 zakresy wartości:
Kody binarne - U2 9/52
Kody binarne - U1 10/52 U1
Kody binarne - BCD 11/52 BCD d=1 d=0
Kody binarne - kod Gray’a 12/52 tworzenie kolejnych słów kodu: 0 0 0 0 0 1 0 1 1 0 1 0 1 1 0 1 1 1 1 0 1 1 0 0
Kody binarne - pierścieniowy 13/52 kod pierścieniowy Zastosowanie: dekodery wybierające np. 1 z N urządzeń, ukł. pamięci
Kody binarne - pierścieniowy 14/52 kod pseudopierścieniowy
Kody binarne - pierścieniowy 15/52 kod Aikena (2421)
ASCII Kody binarne - ASCII 16/52 128 kodów binarnych (0..127) reprezentujących: 33 kody sterujące i 95 podstawowych znaków alfanumerycznych Zastosowanie: komunikacja znakowa (tekstowa), obsługa wyświetlaczy mozaikowych, drukarek, klawiatur autonomicznych, itd. ASCII rozszerzony - dodatkowe 128 kodów (128..255) reprezentujących różne znaki pisarskie i semigrafikę.
Dodawanie i odejmowanie liczb w NB Arytmetyka - NB 17/52 Dodawanie i odejmowanie liczb w NB Przeniesienie (CY) sygnalizuje: nadmiar przy dodawaniu NB pożyczkę przy odejmowaniu w NB
Dodawanie i odejmowanie liczb w U2 Arytmetyka - U2 18/52 Dodawanie i odejmowanie liczb w U2 Zał. S1, S2, S - znaki argumentów i wyniku (ich najstarsze bity) Nadmiar: przy dodawaniu w U2 występuje gdy S1=S2S przy odejmowaniu w U2 występuje gdy S1S2 i CY=S
Dodawanie i odejmowanie liczb w BCD Arytmetyka - BCD 19/52 Dodawanie i odejmowanie liczb w BCD Przeniesienie (CY) po korekcji sygnalizuje: nadmiar przy dodawaniu BCD pożyczkę przy odejmowaniu w BCD
Arytmetyka - długie liczby 20/52
Arytmetyka - długie liczby 21/52 LW: X L1: 80 02 L2: 88 C2 00 35 i=X CY=x i=0 CY=0 88h + 35h + 0 = 0BDh i=1 CY=0 BD 80h + C2h + 0 = 142h 42 03 CY=1 i=2 02h + 00h + 1 = 03h CY=0 i=3 (>= m=3)
Arytmetyka - długie liczby 22/52
Arytmetyka - mnożenie bez znaku 23/52 UWAGA: ilość bitów potrzebnych do reprezentacji iloczynu równa się sumie liczby bitów czynników 1. Mnożenie przez wielokrotne dodawanie Zał: L1,L2 - 1-bajtowe czynniki, LW - 2-bajtowy iloczyn
Arytmetyka - mnożenie bez znaku 24/52 2. Mnożenie restytucyjne 1215 10101 (21) x 204 x 110 (6) 4860 101010 2430 10101 247860 1111110 (126) Zał: L1,L2 - 1-bajtowe czynniki, LW - 2-bajtowy iloczyn
Arytmetyka - mnożenie bez znaku 25/52 3. Przykłady mnożenia w asemblerze Z80
Arytmetyka - mnożenie bez znaku 26/52
Arytmetyka - mnożenie bez znaku 27/52
Arytmetyka - mnożenie bez znaku 28/52 4. Mnożenie długich liczb operowanie dłuższymi ciągami bitów; wykorzystanie procedur pomocniczych mnożących np. bajtbajt: mnożenie tetrad jako cyfr szesnastkowych przy użyciu tabliczki mnożenia - opłacalne tylko dla liczb w BCD; mnożenie przyśpieszone.
Arytmetyka - mnożenie bez znaku 29/52 mnożenie przyśpieszone: zał: x = Bx1 + x0 y = By1 + y0 (B=256) w = xy = (Bx1 + x0)(By1 + y0) - 4 mnożenia 4 dodawania niech: u = x1 - x0 i v = y1 - y0 wtedy: uv = x1y0 + x0y1 - x1y1 - x0y0 x1y0 + x0y1 = uv + x1y1 + x0y0 w = BBx1y1 + B(x1y0 + x0y1) + x0y0 = = BBx1y1 + Buv + Bx1y1 + Bx0y0 + x0y0 = = (BB + B)x1y1 + Buv + (B + 1)x0y0
Arytmetyka - mnożenie bez znaku 30/52 5. Mnożenie przez stałą Zał: wartość stałej jest znana na etapie pisania programu. Każda stała K ma n-bitowe rozwinięcie binarne: K = Jeżeli ilość bitów ki = 1 jest niewielka (1..4) to można zastosować regułę: L K = L 2i1 + L 2i2 + L 2i3 + L 2i4 gdzie i1, i2, i3, i4 oznaczają potęgi 2 dla których kiX = 1. Jeżeli K=2m to mnożenie jest równoważne m-krotnemu przesunięciu arytmetycznemu w lewo liczby L.
Arytmetyka - mnożenie bez znaku 31/52
Arytmetyka - dzielenie bez znaku 32/52 1. Dzielenie przez wielokrotne odejmowanie zał: L1,L2 - 1-bajtowa dzielna i dzielnik, LW - 1-bajtowy iloraz
Arytmetyka - dzielenie bez znaku 33/52 2. Dzielenie przez potęgę 2 równoważne przesunięciu o odpowiednią ilość bitów w prawo
Arytmetyka - dzielenie bez znaku 34/52 3. Dzielenie restytucyjne zał: L1,L2 - 1-bajtowa dzielna i dzielnik, LW - 1-bajtowy iloraz LD - 2-bajtowa zmienna pomocnicza (rejestr)
Arytmetyka - dzielenie bez znaku 35/52 Przykład: kolejne stany LD przy dzieleniu L1=31 przez L2=7 LD: 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 0 0 0 0 0 1 1 1 L2: 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 -L2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 0 reszta iloraz
Arytmetyka - dzielenie bez znaku 36/52 4. Przykłady dzielenia w asemblerze Z80 4.1. Dzielenie przez wielokrotne odejmowanie
Arytmetyka - dzielenie bez znaku 37/52 4.2. Dzielenie restytucyjne
Arytmetyka - liczby ze znakiem 38/52 Można stosować przedstawione algorytmy mnożenia i dzielenia uwzględniając znak wyniku operacji zgodnie z regułami matematycznymi
Arytmetyka - liczby ze znakiem 39/52
Arytmetyka – mnożenie i dzielenie liczb ze znakiem 40/52 2. Można stosować przedstawione algorytmy mnożenia i dzielenia po tzw. rozszerzeniu znakowym argumentów operacji Rozszerzenie znakowe zapisu liczby w kodzie U2 polega na podwojeniu długości reprezentacji binarnej poprzez poprzedzenie jej bitami ‘0’ gdy jest dodatnia albo bitami ‘1’ gdy jest ujemna. Przykładowo: -100: 0FF9Ch 0FFFFFF9Ch 1000: 03E8h 000003E8h Na tak „wydłużonych” liczbach realizuje się przedstawione wcześniej algorytmy działań, ograniczając uzyskany wynik do właściwej długości (np. 32 bitów po mnożeniu dwóch liczb 16-bitowych przed rozszerzeniem, 16 bitów po dzieleniu dwóch takich liczb, itp.). Jednak działania na tak wydłużonych liczbach skutkują zdwojonym zapotrzebowaniem na pamięć danych i znacznie dłuższym czasem obliczeń.
Arytmetyka - zapis stałopozycyjny 41/52 1. Format stałopozycyjny liczby binarnej zakres reprezentowanych wartości: 0 .. 2m-2-n przykładowe reprezentacje wartości rzeczywistych przy m=8 i n=4: 10,25 00001010.0100 10,20 00001010.0011 = 10,1875 ilość pozycji części całkowitej (m) i ułamkowej (n) zależy od: wymaganej dokładności reprezentacji liczb rzeczywistych; zakresu użytkowego liczb rzeczywistych. Do reprezentacji liczb ze znakiem stosuje się kod U2.
Arytmetyka - zapis stałopozycyjny 42/52 Przykładowe formaty stałopozycyjne i osiągane w nich zakresy liczb: 2. Dodawanie i odejmowanie liczb stałopozycyjnych Operacje te przeprowadza się tak jak na liczbach całkowitych
Arytmetyka - zapis stałopozycyjny 43/52 3. Mnożenie liczb stałopozycyjnych
Arytmetyka - zapis stałopozycyjny 44/52 4. Dzielenie liczb stałopozycyjnych
Arytmetyka - zapis zmiennopozycyjny 45/52 1. Zasada zapisu zmiennopozycyjnego
Arytmetyka - zapis zmiennopozycyjny 46/52 Mantysa jest pamiętana zwykle w kodzie ZM (wyróżniony bit znaku). Cecha jest przechowywana wprost w kodzie U2 lub w tzw. przesuniętym U2:
Arytmetyka - zapis zmiennopozycyjny 47/52 2. Wzory podstawowych operacji arytmetycznych
Arytmetyka - zapis zmiennopozycyjny 48/52 3. Przykłady formatów zmiennopozycyjnych
Arytmetyka - zapis zmiennopozycyjny 49/52
Arytmetyka - zapis zmiennopozycyjny 50/52 4. Przykładowe algorytmy 4.1. Dodawanie i odejmowanie
Arytmetyka - zapis zmiennopozycyjny 51/52 4.2. Mnożenie
Arytmetyka - zapis zmiennopozycyjny 52/52 4.3. Dzielenie