Grafika Rastrowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Popularne formaty grafiki
Advertisements

Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
dotyczące plików graficznych
Porównanie sposobów opisu obrazu
Agata Józefowicz Gimnazjum w Skórzewie
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
Grafika wektorowa i bitmapa
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Formaty zdjęć.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Grafika Rastrowa.
Wstęp do grafiki komputerowej
Grafika rastrowa - parametry
Grafika na stronie internetowej
Modele barw.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
GRAFIKA RASTROWA DALEJ. Podział grafiki komputerowej ze względu na sposób powstawania obrazu: GRAFIKA WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA GRAFIKA RASTROWA.
GIS - elementy. Zasilanie systemu GIS Przetwarzanie graficzno-numeryczne: grafika rastrowa i wektorowa Oto jak będzie wyglądała mała literka "a" po powiększeniu.
NIE TAKI KOMPUTER STRASZNY JAK GO MALUJĄ PODSTAWY OBSŁUGI KOMPUTERA.
TEORIA KOLORU Studia podyplomowe „Kształcenie na odległość” opracowała Monika Skóbel.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych I. Główne zasady: prezentacja multimedialna powinna być ilustracją (uzupełnieniem) treści prezentowanych.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Grafika komputerowa.
Autor: Paweł Matula, klasa 1TB. Urządzenia peryferyjne wejścia wyjścia klawiatura mikrofon skaner mysz monitor drukarka głośniki tablet kamera internetowa.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Standardy de facto zapisu georeferencji map o postaci rastrowej definicja georeferencji standard „World File” standard GeoTIFF.
Rodzaje grafiki komputerowej. Lekcja 5. Spis treści Rodzaje grafiki komputerowej. Format graficzny, piksel, raster. Modele barwne zapisu plików graficznych.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Urządzenia i technologie mobilne. Tablet Mobilny komputer większy niż telefon komórkowy, którego główną właściwością jest posiadanie dużego ekranu z zastosowaną.
Rodzaje formatów graficznych
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Autor: Andysc dla maaaja0013
MODELE BARW 7 V 2017.
MODELE BARW 7 V 2017.
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
ZASTOSOWANIE CYFROWEJ ANALIZY OBRAZU DO OCENY STOPNIA SPLEŚNIENIA NASION RZEPAKU Alicja Faron Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Katedra Przetwórstwa.
Schematy blokowe.
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Tajemniczy świat kolorów
Plik (ang. file) jest podstawową jednostką przechowywania danych w komputerach, a dokładniej: na tzw. urządzeniach pamięci masowej wykorzystywanych przez.
Grafika rastrowa i wektorowa
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
Budowa, typologia, funkcjonalność
Microsoft Excel Praktyczne sytuacje.
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
KOLORY W GRAFICE.
Grafika komputerowa cz.2.
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
Kolory w grafice.
Języki programowania.
Interfejsy urządzeń peryferyjnych
Interfejsy urządzeń peryferyjnych
Grafika Komputerowa.
Temat: Pliki— miejsce na komputerowe informacje
Opracował Tomasz Durawa
The Game Engine For Mobile
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
Dokumentacja rysunkowa
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
Zapis prezentacji:

Grafika Rastrowa

Spis treści Czym jest grafika rastrowa? Cechy grafiki rastrowej Pojęcia Modele barw Głębia bitowa Rozszerzenia obrazów Przykładowe programy do obróbki

Czym jest grafika rastrowa? Grafika rastrowa (raster graphic) - zwana również grafiką bitmapową, jest wykorzystywana do tworzenia prostych obiektów graficznych oraz obróbki obrazów cyfrowych, np. zdjęć pochodzących z cyfrowego aparatu fotograficznego lub skanera.

Obraz rastrowy składa się ze zbioru małych, odrębnych, ułożonych obok siebie punktów tej samej wielkości, tak zwanych pikseli. Są one wyraźnie widoczne przy dużym powiększeniu obrazu.

Cechy grafiki rastrowej Wraz ze wzrostem rozdzielczości rośnie jakość Wraz ze wzrostem jakości rośnie objętość Słabo się skaluje Obrazy wyglądają bardziej realnie niż obrazy wektorowe Używana jest powszechnie w Internecie

Pojęcia zw. z grafiką rastrową Barwa – wrażenie wzrokowe, wywołane w mózgu przez padające na oko promieniowanie świetlne. Przyjmuje się, że ludzkie oko rejestruje fale z zakresu 400-700nm

Pixel – element obrazu (picture element) jest najmniejszym elementem obrazu cyfrowego spoglądając na obraz cyfrowy o normalnej rozdzielczości oko ludzkie nie dostrzega pojedynczych pixeli ale ich całe grupy o zbliżonej kolorystyce. Zazwyczaj mają kształt kwadratu, ich cechą charakterystyczną jest monochromatyczność. Piksele są ułożone równo w wierszach i kolumnach, tworząc siatkę zwaną rastrem lub mapą bitową (bitmapą).

Modele Barw W grafice komputerowej jest wymagane precyzyjne określanie kolorów, gdyż potoczne nazwy są niewystarczające i nie identyfikują koloru jednoznacznie. Dlatego do opisu kolorów używanych w grafice cyfrowej służą modele barw. Każdy model barw ma własną przestrzeń kolorów, a co za tym idzie - własny zakres kolorów możliwych od uzyskania oraz własny sposób ich tworzenia i identyfikowania. Wyróżnia się następujące modele barw: RGB i HSB (HSL) - wykorzystywane w urządzeniach wyświetlających, np. w monitorach komputerów; CMY i CMYK - wykorzystywane w urządzeniach drukujących;

Model HSB (HSL) Podstawą modelu HSB jest sposób postrzegania kolorów przez człowieka. Barwę modelu HSB opisują trzy atrybuty: H (Hue) - kolor, inaczej barwa, odcień lub ton, np. czerwony, zielony, niebieski - obejmuje wszystkie kolory tęczy: od czerwonego do fioletowego i jest wyrażany w stopniach od 0 do 360°; S (Saturation) - nasycenie - oznacza siłę koloru, czyli stosunek szarości do czystego odcienia; mówiąc inaczej, określa stopień nasycenia (czystość) barwy od 0% (szary) do 100% (czysty kolor, pełne nasycenie); B (Brightness) - jasność - określa poziom jasności (jaskrawości) barwy; czy barwa jest bliższa bieli, czy czerni; inaczej - określa udział bieli w danym kolorze od 0% (czarny) do 100% (biały). Często litera B jest zastępowana literą L (Lightness) oznaczającą jasność lub literą V (Value) oznaczającą wartość. W modelu HSB nie występuje mieszanie kolorów składowych, jak np. w modelu RGB.

Model RGB Model RGB wynika z właściwości ludzkiego oka, w którym wrażenie widzenia dowolnej barwy można wywołać przez wymieszanie w ustalonych proporcjach trzech wiązek światła — czerwonej, zielonej i niebieskiej. RGB jest podstawowym modelem wykorzystywanym do interpretowania barw na urządzeniach wyświetlających obraz, np. monitorach komputerów i telewizorach, oraz na urządzeniach analizujących obraz, np. skanerach i cyfrowych aparatach fotograficznych. Model RGB składa się z trzech kolorów podstawowych, od których pochodzi jego nazwa: R - Red (czerwony), G - Green (zielony) i B - Blue (niebieski).

Jest to tzw. model addytywny, w którym podczas mieszania addytywnego (dodawania składowych koloru w celu wytworzenia bieli) stosowanego do mieszania świateł, z kolorów podstawowych powstają kolory wtórne zwane także złożonymi, pochodnymi lub wynikowymi. Na przykład z połączenia barw podstawowych zielonej i czerwonej powstaje barwa żółta. W zależności od intensywności poszczególnych barw podstawowych otrzymujemy różne barwy i odcienie kolorów wynikowych.

Każda barwa podstawowa przyjmuje wartość z zakresu od 0 - kolor czarny do 255 - kolor biały. Jeśli więc wszystkie barwy podstawowe przyjmą wartość minimalną, czyli R = 0, G = 0, B = 0, to kolorem wynikowym będzie czarny, jeśli natomiast wszystkie barwy podstawowe przyjmą wartość maksymalną, czyli R = 255, G = 255, B = 255, to kolorem wynikowym będzie biały.

Modele barw CMY i CMYK Model CMY składa się z trzech barw podstawowych: cyan (C) - turkusowy, magenta (M) - purpurowy, yellow (Y) – żółty. Na ich podstawie są tworzone pozostałe barwy. Jak już zostało powiedziane, barwy CMY są przeciwstawne do barw RGB i tak: barwą przeciwstawną do barwy czerwonej jest cyjan (niebieskozielona), do zielonej - magenta (purpura), do niebieskiej – yellow (żółta). Model CMYK, oprócz barw CMY, zawiera barwę black- czarna, oznaczaną literą K w celu odróżnienia jej symbolu od niebieskiego (blue). Barwa czarna stanowi uzupełnienie barw CMY. Teoretycznie z kolorów CMY można otrzymać kolor czarny, ale w rzeczywistości otrzymamy odcień brązu. Użycie koloru czarnego poprawia więc kontrast i jakość wydruku.

Modele CMY i CMYK są powszechnie wykorzystywane w urządzeniach drukujących za pomocą farb, tonerów, atramentów w drukarkach, kserokopiarkach i innych specjalistycznych maszynach drukujących wykorzystywanych w przemyśle poligraficznym. Modele CMY i CMYK są przeciwstawne do modelu RGB, gdyż kolory uzyskuje się w procesie mieszania subtraktywnego, a więc odejmowania składowych koloru w celu wytworzenia czerni, a nie dodawania składowych koloru w celu wytworzenia bieli, jak w przypadku RGB.

Głębia bitowa Głębia bitowa, inaczej głębia koloru (color depth), jest podstawowym parametrem obrazu cyfrowego. Oznacza liczbę barw możliwych do uzyskania w obrazie, a w przypadku urządzeń wyświetlających, np. monitorów, do odwzorowania. Określa ile bitów pamięci zostało przydzielonych do każdego piksela obrazu w celu zapisania informacji o jego barwie. Im większa liczba bitów przeznaczonych do zapisania każdego piksela obrazu, tym większa paleta kolorów, a co za tym idzie -jakość obrazu.

Standardy głębi bitowej

Rozszerzenia grafiki rastrowej BMP (skrót od BitMaP) - standardowy format plików grafiki rastrowej (bitmapowej) wykorzystywany powszechnie w systemach z rodziny Windows, pierwotnie opracowany dla systemu OS/2, jako nieopatentowany obsługiwany także przez pozostałe systemy operacyjne. Obrazy są zapisywane bez jakiejkolwiek kompresji w jednej z palet: 1-, 4-, 8- lub 24-bitowej na piksel. Format BMP obsługuje tylko tryb RGB, a pliki mają duże rozmiary. BMP nie obsługuje żadnych dodatkowych opcji, takich jak np. kanał alfa. JPEG (Joint Photographic Experts Group) - jeden z najpopularniejszych formatów plików graficznych, zapisuje obrazy z 24-bitową głębią kolorów. Charakterystyczną cechą formatu jest zastosowanie kompresji stratnej, która kosztem bezpowrotnej utraty części szczegółów obrazu, z reguły niezauważalnej dla ludzkiego oka, zapewnia niewielki rozmiar plików. Poziom kompresji, a tym samym stopień straty jakości obrazu, może być regulowany.

GIF (Graphics Interchange Format) - format pliku graficznego stworzony w 1987 r., stosowany do zapisu plików zawierających proste obrazy o niewielkiej liczbie kolorów i z dużymi kontrastami, np. ikony, rysunki typu CilpArt, linie, ramki, wykresy. Dodatkowo format GIF pozwala na zapisywanie i automatyczne odtwarzanie prostych animacji, stąd pliki tego typu są powszechnie używane na stronach WWW. PNG (Portable Network Graphics) - opracowany w 1995 r. jako alternatywa dla GIF, po roszczeniach patentowych do formatu GIF i TIF. W założeniach ma to być otwarty standard z przeznaczeniem do serwisów internetowych. Format PNG jest wykorzystywany do zapisu pojedynczych plików graficznych, w tym zdjęć, nie obsługuje plików animacji. Zaletą PNG jest wysoki stopień kompresji bezstratnej i tworzenie plików niewielkich rozmiarów. W odróżnieniu od GIF, format PNG obsługuje obrazy 24-bitowe i pozwala uzyskać przezroczyste tło bez postrzępionych krawędzi.

TIFF (Tagged Image File Format) - standardowy, uniwersalny i jeden z najbardziej rozpowszechnionych formatów plików grafiki bitowej. Służy do zapisywania zdjęć i grafiki o bardzo dużej jakości, tworząc jednocześnie bardzo duże pliki. Umożliwia wykorzystanie kompresji bezstratnej, a także stosowanie kompresji stratnej. Każdy piksel obrazu jest opisany za pomocą 24-bitowego koloru, pozwala na zapisywanie obrazów stworzonych w różnych trybach, skalach szarości oraz głębiach bitowych. Przechowuje ścieżki i kanały alfa odpowiadające za przezroczystość, profile kolorów i komentarze tekstowe. Umożliwia także zapisywanie dokumentów wielostronicowych, zawierających wiele obrazów, oraz obrazów wielowarstwowych, dzięki czemu jest doskonałym formatem roboczym. Formatu TIF należy używać do zapisu dokumentów skanowanych.

Przykładowe programy do obróbki grafiki rastrowej By Flaku 17.05.2012 Gimp 3

Photoshop CS4