Tablice 1. Deklaracja tablicy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
C++ wykład 4 ( ) Przeciążanie operatorów.
Advertisements

Język C/C++ Funkcje.
Programowanie obiektowe
Wzorce.
Programowanie w języku Visual Basic
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
Języki programowania C++
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Badania operacyjne. Wykład 2
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Kurs Pascala – spis treści
Struktury.
Tablice.
Tablice Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Dynamiczne struktury danych 1
Tablice jednowymiarowe 1
Typy prywatne 1 Typy prywatne W Adzie typy prywatne (private types) służą do bezpiecznego udostępniania danych zdefiniowanych w pakiecie, z którego korzysta.
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Podstawy programowania PP – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Tablice tablica jest sekwencją elementów tego samego typu (prostego lub obiektowego) w Javie tablice są obiektami, a zmienne tablicowe przechowują referencję
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
Matematyka.
Podstawy programowania
O relacjach i algorytmach
Podstawy układów logicznych
Podstawy programowania
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy programowania
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
Wyrażenia algebraiczne
Podstawy informatyki Struktury, operatory, wyjątki
TABLICE C++.
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
Podstawy programowania
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Podstawy programowania w języku C i C++
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 15 PIERWSZE KROKI.
Andrzej Repak Nr albumu
Tablice. Tablica struktura danych, służy do przechowywania danych tego samego typu, zapisana w pamięci w sposób ciągły. Deklaracja tablicy PascalC++,
C# Platforma .NET CZ.3 Kuba Ostrowski.
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Visual Basic for Applications Poziom podstawowy Zajęcia 2
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Zmienne i typy danych w C#
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Matematyka Ekonomia, sem I i II.
Dziedziczenie Wykład 7 Dziedziczenie sekwencyjne
Wykład 4 Klasa Vec, której konstruktory alokują pamięć dla obiektów 1.Przykład definicji klasy Vec 2.Definicje konstruktorów i destruktora 3.Definicja.
Podstawy informatyki Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
SciLab.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
1 Opisy funkcji Adres strony WWW : html (należy odszukać hyperlink Function Index) (
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Typy wyliczeniowe, kolekcje
Wskaźniki Elżbieta Labocha.
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Język C++ Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

Tablice 1. Deklaracja tablicy Tablica jest zbiorem elementów tego samego typu. Każdy element tablicy ma numer. Numer pierwszego elementu w tablicy jest zawsze równy zero. W języku C nie można deklarować tablic wielowymiarowych, jest jednak możliwa deklaracja tablic zawierających tablice, co odpowiada tablicom wielowymiarowym w innych językach. Deklaracja tablicy ma postać: [typ_elementu] [nazwa_zmiennej] [rozmiar] Przykład: int arr[10]; Każdy element deklarowanej tablicy będzie typu typ_elementu, pierwszy element będzie miał numer 0, drugi - 1, ... , ostatni - rozmiar-1. Tablicę można inicjować podając w deklaracji po jej nazwie i znaku równości listę wartości oddzielonych przecinkami i zamkniętych w nawiasach klamrowych.

int a[2][3]; /* podano w postacie macierzy a[0][0] a[0][1] a[0][2] Jeśli tablica jest inicjowana w deklaracji, to nie jest konieczne podawanie jej rozmiaru. Możliwość ta jest dostępna we wszystkich kompilatorach ANSI C. Przykłady: int a1[5] = {1,5,3,4,2}; int a2[] = {1,5,6,3,4,5,6}; int a[2][3]; /* podano w postacie macierzy a[0][0] a[0][1] a[0][2] a[1][0] a[1][1] a[1][2] */ double b[10]; /* wektor z 10 elementów typu double */ int w[3][3] = { { 2, 3, 4 }, { 3, 4, 8 }, { 1, 0, 9 } }; Tablic używa się w programie podając nazwę zmiennej tablicowej oraz numer elementu, którego operacja ma dotyczyć ujęty w nawiasy kwadratowe.

Jako numer elementu może służyć stała całkowita, zmienna typu całkowitego lub dowolne wyrażenie, którego wynikiem jest liczba całkowita. Nawiasy kwadratowe zawierające numer elementu tablicy nazywane są operatorem indeksowania. Przykład: int a[10]; int i; i = 5; a[5] = 10; a[a[5] - 5] = 4; Możliwe jest zadeklarowanie tablicy tablic (odpowiadającej tablicy dwu- lub więcej wymiarowej): int a[10][15]; Powyższa instrukcja deklaruje 10-cio elementową tablicę a, której polami są 15-sto elementowe tablice zmiennych typu int.

Odwołanie do elementów tablicy następuje w sposób naturalny - najpierw podaje się numer tablicy, potem numer elementu wewnątrz tej tablicy: a[4][5] = 10; Niepoprawne jest: a[10][19] = 6;

2. Tablice, funkcje i wskaźniki Nazwa tablicy (bez nawiasów []) oznacza wskaźnik na pierwszy element tej tablicy (element o numerze 0). Nazwa tablicy jest jednak wskaźnikiem stałym, tzn. nie można przypisać jej innego wskaźnika. Możliwa jest jednak operacja odwrotna tzn. przypisanie wskaźnikowi nazwy tablicy: int dane[10]; int *p; p = dane; Na wskaźnikach można wykonywać operacje dodawania lub odejmowania liczb całkowitych. Dodanie liczby całkowitej n do wskaźnika powoduje, że wynik wskazuje o n elementów dalej niż wskaźnik wyjściowy. Podawanie liczby nie oznacza zwiększenia wskaźnika o n bajtów, ale o n elementów tego typu na jaki wskazuję wskaźnik

Nie można stosować dodawania lub odejmowania liczb do wskaźników typu void *, ponieważ nie wiadomo na jakiego typu element wskazuje. Ponieważ nazwa tablicy jest wskaźnikiem na pierwszy element, więc również do tej nazwy można dodawać liczbę całkowitą (n) i w ten sposób uzyskać wskaźnik na element tablicy o numerze n. Aby uzyskać wartość zmiennej, na którą wskazuje wskaźnik należy przed nazwą tego wskaźnika napisać '*'. Operator '*' nazywa się operatorem wyłuskania. Dostęp do elementu tablicy o numerze n można, więc uzyskać na 2 sposoby: dane[n] *(dane + n) W przypadku odwołania do wskaźnika, który nie jest tablicą (ale może wskazywać na pewien element tablicy) można również stosować oba podane wyżej sposoby!

Poprawne są zapisy: p = dane; p[2] = 2; oraz p = dane +1; p[1] = 2; i są one równoważne zapisowi: dane[2] = 2; Kompilator zamienia wszystkie odwołania do elementu tablicy zapisane za pomocą operatora [ ], czyli nazwa[n] na zapis *(nazwa +n) - oba te zapisy są równoważne

4. Operacji dla tablic. 4.1 Operacji jednowymiarowe. Suma elementów tablicy. Niech mamy tablice

Suma elementów tablicy.

Iloraz elementów tablicy. Niech mamy tablice

Iloraz elementów tablicy. Niech mamy tablice

Uporządkowanie tablicy liczb.

Uporządkowanie tekstowej tablicy.

Uporządkowanie tekstowej tablicy.