Lekcja dla II klasy gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Podstawowa im. Św. Kingi w Popowicach
Advertisements

ODBLASKOWA SZKOŁA 2011 SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KPT. PIL. M
10-lecie Samorządu Województwa Podlaskiego
PODSUMOWANIE PIERWSZEGO PÓŁROCZA ROKU SZKOLNEGO 2011/12
SPARTA WĘGORZYNO (1949).
„Czy jest nam potrzebny ogólnodostępny plac zabaw?”
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Rok szkolny
Podsumowanie I półrocza
Cele projektu: uświadomienie roli odkrycia liczby π w rozwoju cywilizacji i pokazanie jego wpływu na różne aspekty naszego życia; poszerzenie wiadomości.
Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2011/2012
Absolwenci Publicznego Gimnazjum im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
VI Turniej 2009  .
LSO parafii pw. Św. Wawrzyńca w Głuchołazach
Absolwenci Publicznego Gimnazjum im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego
Publicznego Gimnazjum im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego
Dnia r. -,,środa” - Bartek i Mariusz Poszliśmy do szkoły podstawowej przy ul. Szkolnej 11. Zapukaliśmy do sekretariatu, otworzyła nam Pani.
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
Nasza SZKOŁA w liczbach i procentach.
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
Przed pojawieniem się na ziemiach polskich chrześcijaństwa używano tysięcy rodzimych imion, z których większość zaginęła bez śladu. Były to imiona.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2013/2014
Pani Agnieszka Claudia B Oriana B Emilia D Martyna F.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
 Data Drużyna Drużyna  IID IIG  IIC,E IIB  IIIE IIA  IIIE IIID,G  IIID,G IIA  IIH IIG 
Różnorodność tematyczna sonetu.
„Młodzi głosują”. WYBORY PREZYDENCKIE 2015 W szkolnych wyborach, które odbyły się w czwartek 30 kwietnia, wzięło udział 1415 szkół z całej Polski. Uprawnionych.
Polskie Stronnictwo Ludowe Listy kandydatów na posłów i senatorów 29 sierpnia 2015 r.
TEMAT: ACCESS - KWERENDY.
Podsumowanie I semestru rok szk. 2015/2016 ZESPÓŁ SZKÓŁ
VI FESTIWAL SPORTU I REKREACJI W POLANOWIE POLANÓW r.
Piast Białystok Część II. Kadra – Trampkarze młodsi Imię i nazwisko RocznikPozycja Pochodzenie 1. Damian Halicki1998bramkarzwychowanek 2. Filip Kondratowicz1998bramkarzwychowanek.
HISTORIA IMION PROJEKT EDUKACYJNY – KLASA IIIB GIMNAZJUM.
Publiczne Gimnazjum nr 6 w Białymstoku nauczyciel-opiekun praktyk pedagogicznych: mgr Katarzyna Lul-Worobiej KÓŁKO JĘZYKA FRANCUSKIEGO prowadzenie: studentki.
KKS PIAST Białystok powstał w 1997r. Założeniem klubu jest propagowanie sportu (sekcja piłki nożnej) wśród młodzieży, szczególną uwagę przywiązując do.
P odsumowanie klasyfikacji śródrocznej w gimnazjum P odsumowanie klasyfikacji śródrocznej w gimnazjum Rok szkolny 2012/2013.
Beneficjentami Kompleksowego Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego na terenie Powiatu Ostrowskiego i Powiatu Kaliskiego są uczniowie Technikum Nr 4 wchodzącego.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1 im.68. Wrzesińskiego Pułku Piechoty WRZEŚNIA SSP 1 Września
Londyn 2015/2016.
Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2013/2014
Uczniowie wyróżniający się pod względem nauki i zachowania w klasach I – III Szkoła Podstawowa:
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Aula „Czekoladowa”.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
UCZNIOWIE ZE ŚREDNIĄ 5,0 i POWYŻEJ Taką średnią ocen uzyskało 116 uczniów klas IV-VI na 352 wszystkich uczniów w tych oddziałach.
AZS Klub uczelniany Politechniki rzeszowskiej Klubu Uczelnianego AZS
Galeria Medalistów Mistrzostw Śląska 2010 KS. Górnik Radlin
WITAMY !!!.
PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
OPRACOWAŁA: Iwona RADGOWSKA
Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 75 im. A. Fredry
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Lekcja dla II klasy gimnazjum IMIONA Typy imion najczęściej używanych w Polsce 1

W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Na dzisiejszej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości oraz nabędziesz nowych umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: DROGI UCZNIU Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.

Onomastyka to dział językoznawstwa, który zajmuje się badaniem pochodzenia nazw miejscowych i osobowych. ONOMASTYKA

IMIONA Nadane imiona nie mogą być ośmieszające, nieprzyzwoite, w formie zdrobniałej. (Pozostałe wiadomości w materiale uzupełniającym, który udostępni nauczyciel języka polskiego). WARTO WIEDZIEĆ

IMIĘ NAZWA, KTÓRĄ RODZICE WYBIERAJĄ NOWO NARODZONEMU DZIECKU. ZOSTAJE WPISANE DO AKTU URODZENIA. WARTO WIEDZIEĆ TOWARZYSZY CZŁOWIEKOWI PRZEZ CAŁE ŻYCIE. DZIECKU MOŻNA NADAĆ NIE WIĘCEJ NIŻ DWA IMIONA.

Imiona staropolskie WARTO WIEDZIEĆ miały dwuczłonową budowę. Wyrażały życzenia rodziców odnośnie ich potomka, określały także cechy, jakimi dziecko miało się odznaczać w życiu dorosłym. WARTO WIEDZIEĆ

Powrót do imion słowiańskich nastąpił w XIX wieku. Imiona staropolskie to takie imiona, które istniały w epoce prasłowiańskiej i zostały przejęte przez język polski. Były one wypierane przez imiona pochodzenia obcego w kilku etapach (Średniowiecze, Renesans). WARTO WIEDZIEĆ Powrót do imion słowiańskich nastąpił w XIX wieku.

Ćwiczenie sprawdź , klikając Bogusław Chwalisław Sobiesław Bóg, sława Wyjaśnij pierwotne znaczenie podanych imion. Swoją interpretację zaprezentuj podczas podsumowania lekcji. Jakie wyrazy wchodzą w skład dwuczłonowej budowy poniższych imion? Ćwiczenie sprawdź , klikając Bogusław Chwalisław Sobiesław Bóg, sława chwalić, sława sobie, sława

Skracanie i zdrabnianie imion WARTO WIEDZIEĆ Dobiesław – Dobek Miłowit – Miłosz Sulisław – Sułek

Ci trzej mali chłopcy noszą staropolskie imiona Ci trzej mali chłopcy noszą staropolskie imiona. Uzupełnij ich wypowiedzi. Swoją interpretację zaprezentuj podczas podsumowania lekcji. Mam na imię Wszemir. Rodzice chcą, abym w przyszłości był... Ćwiczenie Mam na imię Gościsław. Rodzice chcą, abym w przyszłości był... Mam na imię Sławomir. Rodzice chcą, abym w przyszłości był...

Ci trzej mali chłopcy noszą staropolskie imiona Ci trzej mali chłopcy noszą staropolskie imiona. Uzupełnij ich wypowiedzi. Swoją interpretację zaprezentuj podczas podsumowania lekcji. Nazywam się Wszemir. Rodzice zwracają się do mnie... Ćwiczenie Nazywam się Gościsław. Rodzice zwracają się do mnie... Nazywam się Sławomir. Rodzice zwracają się do mnie...

Imiona pochodzenia obcego pojawiły się w Polsce wraz z przyjęciem chrześcijaństwa. pochodzenie greckie – Aleksy, Andrzej, Damian, Filip, Grzegorz, Jacek, Ireneusz, Krzysztof, Krystian, Mikołaj, Piotr. łacińskie – Adrian, Antoni, Cezary, Dominik, Emil, Jan, Jerzy, Kamil, Patryk, Piotr; semickie – Abraham, Adam, Beniamin, Szymon i inne imiona biblijne; germańskie – Edward, Eryk, Henryk, Karol, Konrad, Ludwik, Robert. WARTO WIEDZIEĆ

Wymień inne znane Ci imiona biblijne. Porównaj, to tylko kilkanaście przykładów. Ćwiczenie Dawid, Daniel, Gabriel, Joachim, Józef, Kacper, Maciej, Marian, Mateusz, Michał, Rafał, Tadeusz, Tomasz.

Wróżebna treść tkwi do dziś w wielu popularnych imionach. Imię Wojciech to skrócone życzenie – wróżba: „obyś cieszył się z wojowania”. Imię Jan po hebrajsku brzmiało „joh–hannan” i znaczyło „łaska Boga-Jehowy”, a właściwie było skrótem życzenia: „oby Jehowa swą łaską cię obdarzał”. Kiedy Boga pozostawiano w domyśle, imię wtedy brzmiało „Hannah”, dzisiejsza Anna. WARTO WIEDZIEĆ

Ćwiczenie Jakie imiona (męskie i żeńskie) noszą Twoi rówieśnicy? Które z nich są najbardziej popularne? Które rzadkie? Swoją spostrzeżenia zaprezentuj podczas podsumowania lekcji.

WARTO WIEDZIEĆ Wróżebna treść imion, ciąg dalszy. Mikołaj – obyś zwyciężył (obce) ludy; Aleksander zaś – bądź obrońcą dla mężów; Ludwik - oby głośną była twoja sława; Otylia – obyś miała moc, by (chronić) swe dobra. WARTO WIEDZIEĆ

Wypisz po dziesięć imion męskich, które noszą znane Ci osoby dorosłe Wypisz po dziesięć imion męskich, które noszą znane Ci osoby dorosłe. Pogrupuj je według wieku „właścicieli ”. Zadanie domowe 20 - 30 lat - ... 30 – 40 lat - ... 40 – 50 lat - ... 50 i więcej - .... W każdej grupie wiekowej podkreśl tzw. modne imiona.

Przejrzy kartę pracy i oddaj ją nauczycielowi języka polskiego. TO JUŻ KONIEC Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.