Lekcja dla II klasy gimnazjum IMIONA Typy imion najczęściej używanych w Polsce 1
W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Na dzisiejszej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości oraz nabędziesz nowych umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: DROGI UCZNIU Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.
Onomastyka to dział językoznawstwa, który zajmuje się badaniem pochodzenia nazw miejscowych i osobowych. ONOMASTYKA
IMIONA Nadane imiona nie mogą być ośmieszające, nieprzyzwoite, w formie zdrobniałej. (Pozostałe wiadomości w materiale uzupełniającym, który udostępni nauczyciel języka polskiego). WARTO WIEDZIEĆ
IMIĘ NAZWA, KTÓRĄ RODZICE WYBIERAJĄ NOWO NARODZONEMU DZIECKU. ZOSTAJE WPISANE DO AKTU URODZENIA. WARTO WIEDZIEĆ TOWARZYSZY CZŁOWIEKOWI PRZEZ CAŁE ŻYCIE. DZIECKU MOŻNA NADAĆ NIE WIĘCEJ NIŻ DWA IMIONA.
Imiona staropolskie WARTO WIEDZIEĆ miały dwuczłonową budowę. Wyrażały życzenia rodziców odnośnie ich potomka, określały także cechy, jakimi dziecko miało się odznaczać w życiu dorosłym. WARTO WIEDZIEĆ
Powrót do imion słowiańskich nastąpił w XIX wieku. Imiona staropolskie to takie imiona, które istniały w epoce prasłowiańskiej i zostały przejęte przez język polski. Były one wypierane przez imiona pochodzenia obcego w kilku etapach (Średniowiecze, Renesans). WARTO WIEDZIEĆ Powrót do imion słowiańskich nastąpił w XIX wieku.
Ćwiczenie sprawdź , klikając Bogusław Chwalisław Sobiesław Bóg, sława Wyjaśnij pierwotne znaczenie podanych imion. Swoją interpretację zaprezentuj podczas podsumowania lekcji. Jakie wyrazy wchodzą w skład dwuczłonowej budowy poniższych imion? Ćwiczenie sprawdź , klikając Bogusław Chwalisław Sobiesław Bóg, sława chwalić, sława sobie, sława
Skracanie i zdrabnianie imion WARTO WIEDZIEĆ Dobiesław – Dobek Miłowit – Miłosz Sulisław – Sułek
Ci trzej mali chłopcy noszą staropolskie imiona Ci trzej mali chłopcy noszą staropolskie imiona. Uzupełnij ich wypowiedzi. Swoją interpretację zaprezentuj podczas podsumowania lekcji. Mam na imię Wszemir. Rodzice chcą, abym w przyszłości był... Ćwiczenie Mam na imię Gościsław. Rodzice chcą, abym w przyszłości był... Mam na imię Sławomir. Rodzice chcą, abym w przyszłości był...
Ci trzej mali chłopcy noszą staropolskie imiona Ci trzej mali chłopcy noszą staropolskie imiona. Uzupełnij ich wypowiedzi. Swoją interpretację zaprezentuj podczas podsumowania lekcji. Nazywam się Wszemir. Rodzice zwracają się do mnie... Ćwiczenie Nazywam się Gościsław. Rodzice zwracają się do mnie... Nazywam się Sławomir. Rodzice zwracają się do mnie...
Imiona pochodzenia obcego pojawiły się w Polsce wraz z przyjęciem chrześcijaństwa. pochodzenie greckie – Aleksy, Andrzej, Damian, Filip, Grzegorz, Jacek, Ireneusz, Krzysztof, Krystian, Mikołaj, Piotr. łacińskie – Adrian, Antoni, Cezary, Dominik, Emil, Jan, Jerzy, Kamil, Patryk, Piotr; semickie – Abraham, Adam, Beniamin, Szymon i inne imiona biblijne; germańskie – Edward, Eryk, Henryk, Karol, Konrad, Ludwik, Robert. WARTO WIEDZIEĆ
Wymień inne znane Ci imiona biblijne. Porównaj, to tylko kilkanaście przykładów. Ćwiczenie Dawid, Daniel, Gabriel, Joachim, Józef, Kacper, Maciej, Marian, Mateusz, Michał, Rafał, Tadeusz, Tomasz.
Wróżebna treść tkwi do dziś w wielu popularnych imionach. Imię Wojciech to skrócone życzenie – wróżba: „obyś cieszył się z wojowania”. Imię Jan po hebrajsku brzmiało „joh–hannan” i znaczyło „łaska Boga-Jehowy”, a właściwie było skrótem życzenia: „oby Jehowa swą łaską cię obdarzał”. Kiedy Boga pozostawiano w domyśle, imię wtedy brzmiało „Hannah”, dzisiejsza Anna. WARTO WIEDZIEĆ
Ćwiczenie Jakie imiona (męskie i żeńskie) noszą Twoi rówieśnicy? Które z nich są najbardziej popularne? Które rzadkie? Swoją spostrzeżenia zaprezentuj podczas podsumowania lekcji.
WARTO WIEDZIEĆ Wróżebna treść imion, ciąg dalszy. Mikołaj – obyś zwyciężył (obce) ludy; Aleksander zaś – bądź obrońcą dla mężów; Ludwik - oby głośną była twoja sława; Otylia – obyś miała moc, by (chronić) swe dobra. WARTO WIEDZIEĆ
Wypisz po dziesięć imion męskich, które noszą znane Ci osoby dorosłe Wypisz po dziesięć imion męskich, które noszą znane Ci osoby dorosłe. Pogrupuj je według wieku „właścicieli ”. Zadanie domowe 20 - 30 lat - ... 30 – 40 lat - ... 40 – 50 lat - ... 50 i więcej - .... W każdej grupie wiekowej podkreśl tzw. modne imiona.
Przejrzy kartę pracy i oddaj ją nauczycielowi języka polskiego. TO JUŻ KONIEC Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.