Motocykl „Lech” jako element historii Opalenicy
Motocykl „Lech”
Dane techniczne - model 1929 Silnik - dwucylindrowy o pojemności 500 cm3, czterosuwowy Moc - 5 KM (3,7 kW) Skrzynia biegów - o 3 przełożeniach, sterowana ręcznie Zapłon - iskrownikowy Rama - rurowa, pojedyncza, dwie belki górne: nad - i podzbiornikowa Zawieszenie przednie - widelec trapezowy, resorowany 2 sprężynami płaskimi, z amortyzatorem skoku Zawieszenie tylne - sztywne Hamulce mechaniczne - ręczny i nożny na tylne koło Prędkość maksymalna - około 75 km/h
Motocykl „Lech” – pierwszy polski motocykl produkowany w Opalenicy w latach 1929 – 1932
Założycielami pierwszej polskiej fabryki motocykli byli: Wacław Sawicki Władysław Zalewski Józef Braniewicz
Kryzys gospodarczy w 1932 roku przyczynił się do zaprzestania produkcji i likwidacji zakładu. Szacuje się, że w ciągu trzech lat działania zakładu wyprodukowano kilkadziesiąt motocykli.
W listopadzie 2007 r. powstało stowarzyszenie pod nazwą: Lech 1929 Opalenica. Klub Motocyklowy. Klub zrzesza ponad 100 członków z Opalenicy i okolicznych miejscowości. Uczestnicy klubu uczestniczą w zlotach, rajdach, piknikach, imprezach motocyklowych na terenie Wielkopolski i kraju, promując sport i turystykę motocyklową oraz gminę Opalenica.
1 kwietnia 2009 r., w 80- lecie powstania fabryki, przy wjazdach do miasta ustawiono tablice pamiątkowe przypominające o istnieniu motocykla „Lech” w Opalenicy.
Na początku października 2010 roku na Placu Piłsudskiego w Opalenicy miało miejsce odsłonięcie repliki pierwszego polskiego motocykla „Lech”.
Dziękuję za uwagę Prezentację przygotowała: Natalia Jankowska Klasa III c Źródło: