E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Advertisements

E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
ELEKTROMECHANIK Kwalifikacja: montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych (E.7)
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Zapis prezentacji:

E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie Upowszechnianie uczenia się przez całe życie M ULTIMEDIALNY K ATALOG Z AWODÓW ZAWÓD: TAPICER

TAPICER

C ZYM ZAJMUJE SIĘ TAPICER ? ZADANIA ZAWODOWE : wytwarzanie mebli tapicerowanych przeznaczonych do siedzenia i leżenia, wykonywanie tapicerowanych części wyposażenia środków transportu, na przykład samochodów i samolotów, przywracanie do użytku uszkodzonych lub zużytych mebli, zajmowanie się pracami dekoracyjnymi związanymi z urządzaniem wnętrz mieszkalnych, salonów wystawowych, realizuje częściowo projekty scenograficzne w teatrach.

Miejsce wykonywania pracy Charakter pracy Jest to głównie praca fizyczna, często w wymuszonej pozycji ciała. Praca ma charakter indywidualny, chociaż w większych zakładach współpracuje się w zespole pod nadzorem brygadzisty. J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY TAPICERA ? Tapicer wykonuje swoją pracę głównie w pomieszczeniach zamkniętych. Mogą to być warsztaty usługowe, pojazdy samochodowe, domy klientów. Rzadko pracuje na wolnym powietrzu. Tapicer pracujący w zakładzie meblarskim wykonuje swoją pracę w halach produkcyjnych.

J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY TAPICERA ? Możliwości zatrudnienia Tapicer może poszukiwać pracy w firmach branży meblarskiej, rzemieślniczych zakładach tapicerskich, firmach produkujących samochody. Może także prowadzić własną firmę tapicerską i renowacji starych mebli tapicerowanych. Stanowiska pracy tapicer, brygadzista.

Czas pracy Tapicer pracuje zazwyczaj 8 godzin dziennie. Najczęściej godziny pracy są stałe. Praca w większych zakładach może wiązać się z pracą zmianową. Tapicer dekorator ponadto może swoją pracę wykonywać w różnych godzinach – uzależnione są one np. od terminu premiery w teatrze. Prowadząc własny zakład tapicerski, czas pracy uzależniony jest od ilości przyjętych zleceń. Zarobki Tapicer może zarabiać ok zł. Zarobki uzależnione są od miejsca pracy oraz ilości wykonywanych zleceń ( ). Czynniki zagrażające zdrowiu W pracy tapicera występują następujące czynniki szkodliwe: dźwiganie ciężkich przedmiotów i praca w wymuszonej pozycji ciała mogą powodować nadmierne obciążenie układu kostno – stawowego, hałas, powietrze zanieczyszczone pyłami (możliwość wystąpienia alergii i chorób płuc i oskrzeli), opary klejów i rozpuszczalników tapicerskich (możliwość uczuleń i zatruć), mikroorganizmy chorobotwórcze, które mogą rozmnażać się w pewnych J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY TAPICERA ? rodzajach klejów, tkanin i materiałów wyściełających (możliwość chorób zakaźnych).

J AKICH MASZYN I NARZĘDZI UŻYWA TAPICER ? Taśma miernicza Igła pikówka Nóż szewski Młotek Nożyczki tapicerskie Maszyna do szycia Pistolet do kleju Zszywacz tapicerski

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY narzędzie służące do uderzania w inne narzędzie (np. dłuto, przecinak, wybijak, punktak, itp.) lub do wbijania gwoździ w różne powierzchnie. Młotek

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY przyrząd wykorzystywany do pomiaru krótkich (maks. 100 metrów) odległości. Taśma miernicza

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY igła używana przede wszystkim w tapicerstwie do przewlekania guzików (np. w kanapach). Igła pikówka

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY narzędzie wykorzystywane przez tapicera. Nóż szewski

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY służy do łączenia tapicerki z drewnianą ramą. Zszywacz tapicerski

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY narzędzie do cięcia wszelkich grubych materiałów. Nożyczki tapicerskie

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY urządzenie do łączenia kawałków elastycznych materiałów za pomocą nici poprzez utworzenie szwu (do szycia). Maszyna do szycia

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY przyrząd wykorzystywany do aplikacji kleju podczas łączenia elementów tkaniny ze szkieletem mebla. Pistolet do kleju

J AKIE PREDYSPOZYCJE POWINIEN POSIADAĆ TAPICER ? W tym zawodzie ważny jest zmysł estetyki i wrażliwość na piękno. Liczą się zainteresowania techniczne oraz dobrze rozwinięta wyobraźnia przestrzenna. Pracownik musi wykazywać się spostrzegawczością i refleksem. Przy przygotowywaniu wycen i kalkulacji przydatne są uzdolnienia rachunkowe. Ze względu na stały postęp technologiczny liczy się gotowość do poszerzania swojej wiedzy i kompetencji zawodowych. Czynności zawodowe wymagają dużej zręczności rąk i palców. Cechami niezbędnymi w tym zawodzie są: wytrwałość, cierpliwość, zdolność koncentracji przez dłuższy czas, wyobraźnia przestrzenna, myślenie twórcze, samodzielność w działaniu, umiejętność pracy w zespole, zdolność do pracy w warunkach monotonnych.

J AKIE WARUNKI FIZYCZNE SĄ NIEZBĘDNE W TYM ZAWODZIE ? W tym zawodzie potrzebna jest duża siła fizyczna i koordynacja wzrokowo-ruchowa. Wymagana jest pełna sprawność rąk i palców oraz prawidłowe rozróżnianie barw. Przeciwwskazania zdrowotne: ograniczona sprawność ruchowa kończyn górnych i dolnych, zaburzenia zdolności rozróżniania barw, koordynacji wzrokowo-ruchowej i percepcji kształtów, wady wzroku nie poddające się korekcji, alergie na kleje i kurz, przewlekłe choroby płuc i oskrzeli, umiarkowane upośledzenie umysłowe.

I NFORMACJE DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ Istnieje możliwość wykonywania zawodu przez osoby z niepełnosprawnością, o ile pozwalają jej na to warunki zdrowotne. Ostateczną decyzję o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w zawodzie podejmuje zawsze lekarz medycyny pracy.

Istnieje możliwość uzyskania kwalifikacji na Kwalifikacyjnym Kursie Zawodowym JAKIE SĄ MOŻLIWOŚCI ROZWOJU W TYM ZAWODZIE? Po zdaniu egzaminu maturalnego istnieje możliwość kontynuowania nauki na studiach wyższych: Architektura wnętrz, Wzornictwo, Wzornictwo przemysłowe, Konserwacja i restauracja dzieł sztuki, Scenografia, Tkanina i ubiór, Włókiennictwo, Inżynieria materiałowa, Inżynieria wzornictwa przemysłowego. Tapicer JAK ZOSTAĆ TAPICEREM ? Zasadnicza Szkoła Zawodowa - 3 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację A.10. Zasadnicza Szkoła Zawodowa - 3 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację A.10. GIMNAZJUM

C ZY WIESZ, ŻE …? C IEKAWOSTKI Len jest prawdopodobnie najstarszą tkaniną na świecie. Jego historia zaczęła się w Syrii około 7500 lat p.n.e. Później rozprzestrzenił się na teren Egiptu, gdzie był powszechnie stosowany. Banknoty amerykańskie drukowane są na papierze składającym się z około 75% bawełny i 25% lnu. To najtrwalsze banknoty na świecie. Mennica państwowa wymienia je średnio co 5 lat. Naukowcy z Chin opracowali tkaninę, która pod wpływem słońca sama się czyści z plam i bakterii. Takie „pranie słońcem” możliwe jest dzięki pokryciu bawełny dwutlenkiem tytanu.

„Meble tapicerowane. Produkcja rzemieślnicza i naprawa, szkoła zawodowa”, Stanisław Dzięgielewski „Odnawianie starych mebli”, Jakub Rzymowski Czasopisma: „Tapicer. Pismo producentów”, „Meble. Materiały i akcesoria”, C O CZYTAĆ ? L ITERATURA FACHOWA

B IBLIOGRAFIA Podstawa programowa kształcenia w zawodzie, opracowana na podstawie dokumentu z dnia 7 lutego 2012 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z późn. zmianami. Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie CKE, zawodowy zawodowy Materiały projektu „Poznaj swoje zainteresowania i świat szkolnictwa zawodowego”, prezentacja prezentacja Strony internetowe szkół prowadzących kształcenie w zawodzie. „Podręcznik oceny zawodów z punktu widzenia różnych rodzajów niepełnosprawności. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego” ( informacyjno_metodyczne/zeszyt_14.pdf ). informacyjno_metodyczne/zeszyt_14.pdf (Raport Sedlak&Sedlak).

WYWIAD DŹWIĘKOWY Posłuchaj w Multimedialnym Katalogu Zawodów wywiadu z T APICEREM

SPRAWDŹ SWOJĄ WIEDZĘ - QUIZY Zapoznałeś się z charakterystyką zawodu. Teraz sprawdź swoją wiedzę i predyspozycje do zawodu rozwiązując quizy interaktywne.