MOTOCYKL LECH
Producent - Wacław Sawicki i Spółka, Opalenica Wielkopolska. Projekt motocykla gotowy był już w 1928 roku, a prototypowe egzemplarze wykonano rok później. Ogółem wykonano kilka egzemplarzy w wersji "drogowej" i sportowej.
Dane techniczne (1929 rok): Silnik - dwucylindrowy w układzie widlastym, czterosuwowy, dolnozaworowy, napędzał koło tylne za pomocą łańcucha Średnica cylindra x skok tłoka/pojemność skokowa - 64 x 78 mm/500 cm3 Moc - 5 KM (3,7 kW) Skrzynia biegów - o 3 przełożeniach, sterowana ręcznie Zapłon - iskrownikowy Rama - rurowa, pojedyncza, dwie belki górne: nad - i podzbiornikowa Zawieszenie przednie - widelec trapezowy, resorowany 2 sprężynami płaskimi, z amortyzatorem skoku Zawieszenie tylne - sztywne Hamulce mechaniczne - ręczny i nożny na tylne koło (taśmowy i szczękowy) Prędkość maksymalna - około 75 km/h
Motocykl Lech – pierwszy polski motocykl produkowany w Opalenicy w latach , z silnikiem dwucylindrowym 500 cm 3. Zakład istniał niedługo, bo nieco ponad 2 lata. Założony został 1 stycznia 1929 roku z inicjatywy przemysłowca Wacława Sawickiego i inż. Władysława Zalewskiego, reemigranta z Ameryki, który był także konstruktorem produkowanych w Opalenicy pojazdów. Pierwsze motocykle opatrzone firmowym znakiem "Lech" zaprezentowano publicznie już wiosną tegoż roku na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu. Były to nieduże, solidne pojazdy z czterosuwowymi silnikami dwucylindrowymi w układzie widlastym, o mocy 5 KM, wbudowanymi w podwozie typowe dla ówczesnych konstrukcji tej klasy - rurową ramę ze zbiornikiem paliwa (o pojemności 10 litrów benzyny i 2 litry oleju) umocowanym pomiędzy dwiema belkami górnymi: nad- i podzbiornikową. W interesujący sposób rozwiązano resorowanie typowego widelca trapezowego w zawieszeniu przedniego koła. W końcu 1929 roku stworzono też sportową wersję Lecha, przeznaczoną do jazd wyścigowych. Ulepszona wersja Lecha (z hamulcem bębnowym w przednim kole i przekonstruowaną ramą ze zbiornikiem paliwa nakładanym, typu siodłowego) otrzymała wówczas, jako wyrób wysokiej jakości, krajowy "list pochwalny". Niektóre drobne podzespoły pojazdu pochodziły z importu. Były to między innymi łożyska, gaźniki i instalacja elektryczna (firmy Bosch). Motocykl był udany - jak stwierdzono w relacji z fabryki zamieszczonej w ówczesnej prasie - "wiedza i praktyka (konstruktora) nabyta w fabrykach zagranicznych, poprzedzona kilkuletnimi eksperymentami i doświadczeniami dają pełne gwarancje co do dobroci i wytrzymałości polskich fabrykatów". Dziennikarską opinię potwierdziły fakty : motocykle startowały w licznych imprezach sportowo - turystycznych i chociaż nie zwyciężały, to jednak zawsze osiągały punktowane miejsca. Do najciekawszych należały 3 rajdy : na regularność jazdy na kilometrowej trasie Poznań - Gniezno - Bydgoszcz - Grudziądz - Leszno - Poznań w maju 1930 roku, rajd szosowy non stop na trasie Poznań - Bydgoszcz - Poznań (264 km) w sierpniu tegoż roku (w obu imprezach "pod sterem" Michała Śmigielskiego) oraz rajd "Dookoła Warszawy" w tym 1930 roku, gdzie kierowcą był słynny Józef Docha.
WYKONAŁ : ŹRÓDŁO : INTERNET DAWID WASZAK