Tornado (z hiszp. tronada – burza) – gwałtownie wirująca kolumna powietrza, będąca jednocześnie w kontakcie z powierzchnią ziemi i podstawą cumulonimbusa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład 20 Mechanika płynów 9.1 Prawo Archimedesa
Advertisements

Zagrożenia naturalne Jerzy Kiełb.
Ruch obrotowy Ziemi czy Ziemia się obraca?
HURAGANY I TRĄBY POWIETRZNE
Stany skupienia.
Sposoby cieplnego przepływu energii
Atlas chmur Ogólne pojęcia Powstawanie chmur Klasyfikacja chmur
Wykonały: Martyna Bączek i Ola Berezowska 3a
Pogoda – wierny towarzysz podróży? Koło 80 dni dookoła świata PSSP, Basia Dmochowska, 04/11/2011 Zdjęcia oraz informacje do prezentacji zostały częściowo.
Efekt cieplarniany.
Autor: Aleksandra Magura-Witkowska
POWSTAWANIE I ZRÓŻNICOWANIE OPADÓW ATMOSFERYCZNYCH NA ZIEMI.
DYNAMIKA Zasady dynamiki
Opady deszczu.
Dlaczego pada śnieg? Małgorzata Konieczna Śnieg Śnieg - opad atmosferyczny w postaci kryształków lodu o kształtach głównie sześcioramiennych gwiazdek,
LAS.
Właściwości i budowa gazów
Wpływ geograficznego zróżnicowania napromieniowania oraz właściwości podłoża na dystrybucję energii na powierzchni Ziemi
ŻYWIOŁY.
Prąd strumieniowy silny i wąski strumień powietrza o quasi-poziomej osi, występujący w górnej troposferze, cechujący się dużymi bocznymi i pionowymi gradientami.
Michał Milżyński i Mikołaj Stankiewicz
Woda – Najpopularniejszy związek chemiczny
Opady, osady, chmury. M. Klimaszewska.
KLIMAT TATR Meteorologia Nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze, szczególnie w jej niższej warstwie – troposferze.
KATASTROFY EKOLOGIZNE Trzęsienia ziemi Wybuchy wulkanów Tsunami
Moje zdobycze Karol Szyszko. Zamiast wstępu Przez trzy lata działalności mogę pochwalić się dużą ilością ciekawych materiałów. Nie ma sensu jednak pokazywać
Zjawiska pogodowe w Twojej filiżance
KONWEKCJA Zdzisław Świderski Kl. I TR.
CHMURY.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Znane zjawiska przyrody
Obieg wody w przyrodzie
Jaką rolę pełnią drzewa?
W Zatoce Karpentaria, Australia północna, od września do listopada, zaobserwowano niezwykłe, piękne zjawisko chmur w kształcie powoju.
Uczniowie Gimnazjum nr 3 w Czeladzi:
DZIEŃ ZIEMI Z KLIMATEM.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Energia wiatrowa Krzysztof Pyka Kl 1 W.
Chmury.
Eksperymenty naukowe Anatol Karski
Obieg wody w przyrodzie..
Energia wiatru.
Chmury i ich rodzaje Opracowała: Dorota Mysza.
Eksperyment.
RUCHY WODY MORSKIEJ.
Opory ruchu. Zjawisko Tarcia
Następstwa ruchu wirowego Ziemi
Energia słoneczna w Polsce. Energia słoneczna to powszechnie dostępna, całkowicie czysta i najbardziej naturalna z istniejących źródeł energii. Najlepiej.
Temperatura powietrza
Atmosfera jako termos dla planety Ziemi
Atmosfera Ziemia Ziemię ze wszystkich stron otacza warstwa powietrza nazywana atmosferą. atmosfera.
Przygotowała Hania Pązik. Burza to połączenie silnych wiatrów i intensywnych opadów deszczu, śniegu lub gradu; powstaje na obszarach obniżonego ciśnienia.
nowy sposób pozyskiwania energii z ziemi
Stany skupienia wody.
E-learning GEOGRAFIA Opracowanie: Arkadiusz Dera „Pilotażowy program rozwojowy dla uczniów gorzowskich gimnazjów i liceów z wykorzystaniem e-learningu”
Składniki pogody.
Woda w przyrodzie..
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
Woda to cudowna substancja
Zagrożenia naturalne.
PROJEKT EDUKACYJNY KLAS II
SMOG Klaudia Stachniuk 1b G.
E-learning GEOGRAFIA Opracowanie: Arkadiusz Dera
Statyczna równowaga płynu
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Statyczna równowaga płynu
Prezentacja o wiedzy Ameryki Północnej
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Zapis prezentacji:

Tornado (z hiszp. tronada – burza) – gwałtownie wirująca kolumna powietrza, będąca jednocześnie w kontakcie z powierzchnią ziemi i podstawą cumulonimbusa lub rzadziej wypiętrzonego cumulusa. Tornada osiągają różne wielkości, jednak zwykle przyjmują postać widzialnego leja kondensacyjnego, węższym końcem dotykającego ziemi. Dolna część leja jest często otoczona chmurą odłamków i pyłu

 Tornado superkomórkowe (tornado związane z mezocyklonem)  Trąby lądowe i wodne (tornado nie związane z mezocyklonem)

Najbardziej klasyczny i zazwyczajny najgroźniejszy rodzaj tornada. Mają kształt leja o różnej średnicy (od cienkich przypominających sznurek do bardzo szerokich). Stanowią większość najbardziej niszczycielskich tornad, a najsilniejsze z nich osiągają prędkość wiatru do 480 km/h (F5 w skali Fujity). Ogólnie mówiąc tornada powstają dzięki zmianie energii potencjalnej na energię kinetyczną (patrz energia potencjalna dostępna konwekcyjnie). Procesy fizyczne związane z powstawaniem cyrkulacji powietrza w tornadzie superkomórkowym związane są z niestabilną konwekcyjnie atmosferą, obecnością mezocyklonu w superkomórkach burzowych, oraz istnieniu zmian kierunku i prędkości wiatru z wysokością. Zmiany kierunku wiatru z wysokością i zmiany prędkości wiatru wpływają na średni ruch komórki – zazwyczaj na prawo od średniego wiatru – oraz na cyklonalny ruch tornad na półkuli północnej. Tornada tego typu mają dobrze zdefiniowany cykl rozwoju.

To rodzaj tornad, których powstanie nie jest związane z działalnością mezocyklonu w superkomórce burzowej. Nazwę trąby lądowe (ang. landspout) zaproponował Howard B. Bluestein w latach 80. XX wieku i szybko stała się powszechnie używana. Są nazwane przez analogię do trąb wodnych ale występują nad lądem. Trąby lądowe związane są z komórkami chmurowymi (cumulus congestus) lub liniami frontalnymi, czyli wszędzie gdzie horyzontalna zmiana prędkości wiatru przyczynia się do tworzenia cyrkulacji powietrza. W odróżnieniu od tornad superkomórkowych wirowość potrzebna do utworzenia trąby lądowej jest skoncentrowana w warstwie granicznej, czyli poniżej podstawy chmur. Warunkiem powstawania trąb lądowych jest dobrze wymieszana warstwa graniczna, w której istnieje zmiana temperatury w pionie z tzw. gradientem suchoadiabatycznym (niestabilna atmosfera) co pozwala na silny ruch wstępujący. Procesy dynamiczne tworzenia się trąb lądowych podobne są do trąb wodnych, które powstają zazwyczaj w rejonach tropikalnych nad wodą lub w rejonach gdzie zimne powietrze przemieszcza się nad ciepła wodą co powoduje dużą niestabilność w warstwie granicznej. Jednak te procesy są różne od dynamiki tornad superkomórkowych

 Tornado z wieloma wirami. Tornado, w którym dwa lub więcej wiry obracają się wokół wspólnego środka.  Tornado satelickie To słabsze tornado, które tworzy się blisko większego tornada w obrębie tego samego mezocyklonu. Tornado satelickie wydaje się obracać wokół większego wiru  Trąby wodne Tak określa się tornada występujące nad wodą.

 EF0 – wiatr o prędkości od 105 do 137 km/h (uszkodzenia dachów domów, wyrywane gałęzie drzew)  EF1 – wiatr o prędkości od 138 do 178 km/h (zerwane dachy, przewrócone i zniszczone przyczepy campingowe)  EF2 – wiatr o prędkości od 179 do 218 km/h (zerwane dachy z solidnych konstrukcji, duże drzewa wyrywane z korzeniami, lekkie samochody podnoszone z ziemi)  EF3 – wiatr o prędkości od 219 do 266 km/h (niszczone całe piętra solidnych domów, uszkodzenia dużych budynków, wykolejone pociągi, podnoszone z ziemi cięższe samochody)  EF4 – wiatr o prędkości od 267 do 322 km/h (solidne domy zrównane z ziemią, samochody wyrzucane w powietrze)  EF5 – wiatr o prędkości powyżej 322 km/h (domy o silnym szkielecie zrównane z ziemią do fundamentów, samochody stają się pociskami przelatującymi do 100 metrów, wieżowce ze zdeformowaną konstrukcją)

W polsce występuje około cztery tornada w roku  2007r (gmina Kłonice) siła mogła wynosić F3  2008r(wojewudztwa łódzkie, opolskie, śląskie i podlaskie) w okolicach Strzelec Opolskich mogło mieć siłę F4