Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Outdoor, adventure, experiental education, Erlebnispädagogik - nurty odmienne czy komplementarne? Ewa Palamer-Kabacińska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Outdoor, adventure, experiental education, Erlebnispädagogik - nurty odmienne czy komplementarne? Ewa Palamer-Kabacińska."— Zapis prezentacji:

1 Outdoor, adventure, experiental education, Erlebnispädagogik - nurty odmienne czy komplementarne? Ewa Palamer-Kabacińska

2 Pedagogika przeżyć Pedagogika przygody Outdoor education Adventure education Outdoor learning Edukacja przygodowa Wychowanie plenerowe Turystyka aktywna survival Experiental education

3 Korzenie edukacji przygodowej Platon Arystoteles J. J. Rousseau J. W. Goethe H. Lietz W. JamesR. W. Emerson H. D. Thoreau J. Dewey R. Steiner woodcrafting skauting K. Hahn

4 Korzenie edukacji przygodowej Platon ( p.n.e) Aktywność fizyczna Indywidualizm( p.n.e) Przygoda jako środek a nie cel Jan Jakub Rousseau ( ) Kontakt z przyrodą Proces zdobywania wiedzy Koncepcja swobodnego wychowania

5 Korzenie edukacji przygodowej Ralph Waldo Emerson (1803 – 1882) Własne doświadczenie podstawą prawd moralnych i społecznych Świadomość własnych czynów Indywidualizm Henry David Thoreau ( ) Poznawanie granic własnych możliwości Refleksja nad działaniami Kontakt z przyrodą Wiliam James ( ) Przygoda jako środek wychowawczy Działanie zgodne z własnymi potrzebami

6 Korzenie edukacji przygodowej John Dewey ( ) Doświadczenie jako punkt wyjścia i cel Nauczanie problemowe Proces badania a nie jego efekt Uczenie przez działanie i doświadczenie – learning by doing Refleksja nad zdobytym doświadczeniem Indywidualizm Edukacja do demokracji Rudolf Steiner ( ) Kształcenie do wolności Indywidualizm Rozwój artystyczny Działania praktyczne

7 Korzenie edukacji przygodowej Woodcarfting - Ernest Thompson Seton ( ) Świadomy i aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu Samorządność Kultywowanie tradycji Ognisko obozowe jako centrum życia Samodoskonalenie System małych grup Skauting – Robert Baden-Powell ( ) Zdrowy styl życia Służba na rzecz innych Uczenie przez działanie Działanie oparte na zainteresowaniach System małych grup Gra jako środek wychowawczy

8 Kurt Hahn i terapia przeżyć TERAPIA PRZEŻYĆ Kurta Hanha Cztery „zjawiska upadku” Rozkład aktywności fizycznej Brak inicjatywy i spontaniczności Brak troskliwości Brak zaangażowania Trening fizyczny: lekkoatletyka sporty związane z przyrodą Trening fizyczny: lekkoatletyka sporty związane z przyrodą Służba bliźniemu Projekty: produkty i usługi Projekty: produkty i usługi Ekspedycje: planowanie przewidywanie współdziałanie Ekspedycje: planowanie przewidywanie współdziałanie

9 Kurth Hahn – idee wychowawcze uprawianie sportów terenowych służba bliźnim wyprawy rozwijanie umiejętności praktycznych i zdolności umysłowych uprawianie sportów terenowych służba bliźnim wyprawy rozwijanie umiejętności praktycznych i zdolności umysłowych szkoły nauki i życia dla uczniów różnych narodowości z całego świata (dziś  United World Colleges) szkoły nauki i życia dla uczniów różnych narodowości z całego świata (dziś  United World Colleges) Cel  nauka mądrego spędzania wolnego czasu przez służbę wyprawy rozwijanie talentów podnoszenie kondycji fizycznej zdobywanie odznak Cel  nauka mądrego spędzania wolnego czasu przez służbę wyprawy rozwijanie talentów podnoszenie kondycji fizycznej zdobywanie odznak Outward Bound Atlantic Colleges

10 Pedagogika przeżyć WYDARZENIE na łonie natury WYDARZENIE na łonie natury Konkretna jednostka (osoba) Konkretna jednostka (osoba) przeżycie refleksja doświadczenie Łańcuch Erlebnispädagogik Poszerzanie strefy komfortu

11 Outdoor education Simon Priest Outdoor education Simon Priest environmental education (edukacja środowiskowa) environmental education (edukacja środowiskowa) adventure education (edukacja przygodowa) adventure education (edukacja przygodowa) Relacja: człowiek – przyroda ekosystem Relacja: człowiek – przyroda ekosystem Relacja: człowiek – grupa „ja z samym sobą” Relacja: człowiek – grupa „ja z samym sobą” Zmiana relacji wewnątrzgrupowych i wewnątrzosobowych zachodzi w wyniku konfrontacji z wyzwaniami

12 Pedagogika przygody ZMIANA Celowy kontakt z wyzwaniem jednostka grupa jednostka grupa Świadomość ograniczeń własnych możliwości Sposoby przełamywania ograniczeń Sfery: psychiczna fizyczna społeczna Rozwiązywanie problemów

13 Experiental education Experiental education – outdoor, adventure, enviromental outdooradventure enviromental rozwój osobowości

14 Elementy wspólne – przygoda, wyzwanie wyzwanie ryzyko czas wolny niepewność wyniku PRZYGODA Cel – podniesienie kompetencji jednostki

15 Elementy wspólne – procesy grupowe Grupa: Podział ról Rozwiązywanie konfliktów Osiąganie kompromisu Nawiązywanie więzi Podnoszenie samoświadomości członków grupy Dobrowolność uczestnictwa

16 Model Trzech Stref Uczenia się Strefa komfortu Strefa uczenia się Strefa paniki

17 Cykl Kolba DOŚWIADCZENIE ROZUMNA REFLEKSJA WNIOSKI NOWE ROZWIĄZANIA Cykl Kolba

18 uczenie przez działanie nacisk na rozwój osobowości, głównie kształcenie umiejętności miękkich działanie w grupie i poprzez grupę refleksja, dyskusja po zakończeniu działania poszerzanie strefy komfortu przestrzeganie zasady dobrowolności środkiem do osiągnięcia zmiany jest przygoda wykorzystanie pleneru, przyrody, sportów plenerowych planowanie działań podsumowując


Pobierz ppt "Outdoor, adventure, experiental education, Erlebnispädagogik - nurty odmienne czy komplementarne? Ewa Palamer-Kabacińska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google