Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim. WSTĘP Wraz z rozwojem filozofii zmniejszania wpływu człowieka na środowisko połączono wysiłki inżynierów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim. WSTĘP Wraz z rozwojem filozofii zmniejszania wpływu człowieka na środowisko połączono wysiłki inżynierów."— Zapis prezentacji:

1 Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim

2 WSTĘP Wraz z rozwojem filozofii zmniejszania wpływu człowieka na środowisko połączono wysiłki inżynierów oraz ekologów, które dają możliwość urzeczywistniania teorii w praktyce. Jednym z owoców takiego podejścia jest napęd hybrydowy. W skrócie jest to połączenie jednostki napędowej zasilanej konwencjonalnym paliwem z napędem elektrycznym. Przykładów na rynku konsumentów indywidualnych jest wiele. Niemalże każdy liczący się producent samochodów osobowych rozwija tę gałąź technologiczną. Napęd Hybrydowy powoli stosuje się także w transporcie miejskim. Liderem na rynku europejskim jest firma Solaris ze swoją siedzibą w podpoznańskim Bolechowie. Wraz z rozwojem filozofii zmniejszania wpływu człowieka na środowisko połączono wysiłki inżynierów oraz ekologów, które dają możliwość urzeczywistniania teorii w praktyce. Jednym z owoców takiego podejścia jest napęd hybrydowy. W skrócie jest to połączenie jednostki napędowej zasilanej konwencjonalnym paliwem z napędem elektrycznym. Przykładów na rynku konsumentów indywidualnych jest wiele. Niemalże każdy liczący się producent samochodów osobowych rozwija tę gałąź technologiczną. Napęd Hybrydowy powoli stosuje się także w transporcie miejskim. Liderem na rynku europejskim jest firma Solaris ze swoją siedzibą w podpoznańskim Bolechowie.

3 Napęd hybrydowy Napęd hybrydowy to w przeważającym stopniu połączenie silników spalinowych z elektrycznymi. Można używać jednocześnie obu silników, albo tylko silnik spalinowy, lub tylko silnik elektryczny, w zależności jakie na daną chwilę jest zapotrzebowanie Napęd hybrydowy to w przeważającym stopniu połączenie silników spalinowych z elektrycznymi. Można używać jednocześnie obu silników, albo tylko silnik spalinowy, lub tylko silnik elektryczny, w zależności jakie na daną chwilę jest zapotrzebowanie

4 Rodzaje napędów hybrydowych Szeregowe – silnik spalinowy pracuje cały czas napędzając generator, który przekazuje energię do silnika elektrycznego a jej nadmiar do akumulatorów. Gdy silnik elektryczny będzie miał większe zapotrzebowanie na energię, będzie tą energię pobierał z akumulatorów. Tu tylko silnik elektryczny przekazuje moc na napęd. Szeregowe – silnik spalinowy pracuje cały czas napędzając generator, który przekazuje energię do silnika elektrycznego a jej nadmiar do akumulatorów. Gdy silnik elektryczny będzie miał większe zapotrzebowanie na energię, będzie tą energię pobierał z akumulatorów. Tu tylko silnik elektryczny przekazuje moc na napęd.

5 Rodzaje napędów hybrydowych (cd.) Równoległe – przy potrzebnej mocy silnik spalinowy i elektryczny mogą pracować w tym samym momencie. W trakcie hamowania silnik elektryczny pełni funkcję generatora. Silnik spalinowy jest mechanicznie połączony z kołami i razem z silnikiem elektrycznym przekazują moc na napęd. Równoległe – przy potrzebnej mocy silnik spalinowy i elektryczny mogą pracować w tym samym momencie. W trakcie hamowania silnik elektryczny pełni funkcję generatora. Silnik spalinowy jest mechanicznie połączony z kołami i razem z silnikiem elektrycznym przekazują moc na napęd.

6 Rodzaje napędów hybrydowych (cd.) - Mieszany – jest to kombinacja układu szeregowego z równoległym. W tym układzie pracują dwa silniki w zależności od potrzeb czy stylu jazdy, tzn., że podczas gwałtownego ruszania moc jest nadawana z obu silników, natomiast przy spokojniejszej jeździe pracuje sam silnik spalinowy, który z generatorem ładuje akumulatory, gdzie zostaje gromadzony nadmiar energii. Tego typu układ jest najczęściej stosowany w pojazdach hybrydowych. - Mieszany – jest to kombinacja układu szeregowego z równoległym. W tym układzie pracują dwa silniki w zależności od potrzeb czy stylu jazdy, tzn., że podczas gwałtownego ruszania moc jest nadawana z obu silników, natomiast przy spokojniejszej jeździe pracuje sam silnik spalinowy, który z generatorem ładuje akumulatory, gdzie zostaje gromadzony nadmiar energii. Tego typu układ jest najczęściej stosowany w pojazdach hybrydowych.

7 Zalety i wady hybryd Zalety: Zalety: - mniejsze spalanie paliw - mniejsze spalanie paliw - mniejsza emisja CO ₂ - mniejsza emisja CO ₂ - mniejszy hałas - mniejszy hałas Wady: Wady: - większa masa pojazdów - większa masa pojazdów - droższe w zakupie - droższe w zakupie - większe rozmiary, lub mniej miejsca wewnątrz pojazdu - większe rozmiary, lub mniej miejsca wewnątrz pojazdu - komplikacja układów - komplikacja układów

8 Zastosowanie technologii hybrydowej na przykładzie autobusu Solaris Urbino 18 Hybrid Marka z Bolechowa pod Poznaniem produkuje takiego typu autobusy od 2006 roku. Od 2008 roku produkowana jest druga generacja Urbino 18 Hybrid. Są to autobusy przegubowe o długości 18 m ( na bazie Solaris Urbino 18). Do napędu został zamontowany silnik diesla ( 8,9 l) o mocy 340 KM oraz dwa silniki elektryczne o mocy 75 kW ( 102 KM) każdy. W nowszej generacji znajduje się silnik 6,7 l o mocy 178 kW ( 241 KM). Nowsza generacja miała co prawda mniejszą moc, ale dzięki lżejszemu silnikowi autobus jest w stanie spalić około 20% mniej ON od klasycznych autobusów. I i II generacja posiadają na dachu dwie baterie niklowo-metalowo- wodorowe (NiMH), ważące 410 kg, które pobierają energię w trakcie hamowania (rekuperacja). Marka z Bolechowa pod Poznaniem produkuje takiego typu autobusy od 2006 roku. Od 2008 roku produkowana jest druga generacja Urbino 18 Hybrid. Są to autobusy przegubowe o długości 18 m ( na bazie Solaris Urbino 18). Do napędu został zamontowany silnik diesla ( 8,9 l) o mocy 340 KM oraz dwa silniki elektryczne o mocy 75 kW ( 102 KM) każdy. W nowszej generacji znajduje się silnik 6,7 l o mocy 178 kW ( 241 KM). Nowsza generacja miała co prawda mniejszą moc, ale dzięki lżejszemu silnikowi autobus jest w stanie spalić około 20% mniej ON od klasycznych autobusów. I i II generacja posiadają na dachu dwie baterie niklowo-metalowo- wodorowe (NiMH), ważące 410 kg, które pobierają energię w trakcie hamowania (rekuperacja). Solaris Urbino 18 Hybrid spełniają normę EURO 6. Zwrot za zakup takich autobusów zwraca się po 6-7 latach lub po przebiegu km rocznie. Solaris Urbino 18 Hybrid spełniają normę EURO 6. Zwrot za zakup takich autobusów zwraca się po 6-7 latach lub po przebiegu km rocznie.

9 Dzięki technologii hybrydowej emisja szkodliwych substancji takich jak tlenki azotu, tlenki węgla, dwutlenku węgla oraz innych cząstek jest mniejsza… Solaris Urbino 18 Solaris Urbino 18 Hybrid Redukcja emisji NOx (g/kWh) 3,12,713% CO (g/kWh) 9,1456% CO ₂ (g/kWh) 0,760,5725% HC (g/kWh) 0,260,1931% PT ( drobne cząstki) (g/kWh) 0,130,0278%

10 … a także poziom hałasu jest mniejszy… Solaris Urbino 18 Solaris Urbio 18 Hybrid Kierowca 65,1 db 66,6 db Drzwi 2 70,6 db 67,3 db Drzwi 3 74,5 db 71,5 db Silnik 80,5 db 76,5 db Pełne przyspieszenie 82,3 db 81,1 db Pełne hamowanie 76,5 db 74,4 db

11 … i spalanie oleju napędowego. Solaris Urbino 18 Solaris Urbino 18 Hybrid Redukcja w spalaniu 62.4 l ON/ 100 km 47.8 l ON /100 km -23,4 %

12 Podsumowując Technologia hybrydowa pozwala nie tylko oszczędzić na spalaniu, ale także zaoszczędzić hałas oraz emisję szkodliwych cząstek, które są w dużym stopniu szkodliwe dla całego środowiska. Technologia hybrydowa pozwala nie tylko oszczędzić na spalaniu, ale także zaoszczędzić hałas oraz emisję szkodliwych cząstek, które są w dużym stopniu szkodliwe dla całego środowiska. Mimo wyższych kosztów zakupu, coraz więcej miast europejskich ( i nie tylko) podejmuje zakup autobusów hybrydowych. Dobrym przykładem są Niemcy, gdzie w miastach takich jak Monachium, Hanower czy Drezno jeżdżą autobusy hybrydowe. Mimo wyższych kosztów zakupu, coraz więcej miast europejskich ( i nie tylko) podejmuje zakup autobusów hybrydowych. Dobrym przykładem są Niemcy, gdzie w miastach takich jak Monachium, Hanower czy Drezno jeżdżą autobusy hybrydowe. Nie tylko nowością jest silnik, ale także wyposażenie nowoczesnych autobusów w wyświetlacze LCD, lub klimatyzację automatyczną w całym autobusie. Nie tylko nowością jest silnik, ale także wyposażenie nowoczesnych autobusów w wyświetlacze LCD, lub klimatyzację automatyczną w całym autobusie. Firma Solaris także dostosowuje (na życzenie klienta) wygląd autobusu do wyglądu tramwajów Tramino np. w Pilźnie. Firma Solaris także dostosowuje (na życzenie klienta) wygląd autobusu do wyglądu tramwajów Tramino np. w Pilźnie.

13 Bibliografia _hybrydowy _hybrydowy _hybrydowy _hybrydowy


Pobierz ppt "Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim. WSTĘP Wraz z rozwojem filozofii zmniejszania wpływu człowieka na środowisko połączono wysiłki inżynierów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google