Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

JAK MOŻNA RACJONALNIE GOSPODAROWAĆ ENERGIĄ W GOSPODARSTWIE DOMOWYM ? SZKOŁA Z ENERGIĄ PROPOZYCJE SCENARIUSZY LEKCJI DLA KLAS IV – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "JAK MOŻNA RACJONALNIE GOSPODAROWAĆ ENERGIĄ W GOSPODARSTWIE DOMOWYM ? SZKOŁA Z ENERGIĄ PROPOZYCJE SCENARIUSZY LEKCJI DLA KLAS IV – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ."— Zapis prezentacji:

1 JAK MOŻNA RACJONALNIE GOSPODAROWAĆ ENERGIĄ W GOSPODARSTWIE DOMOWYM ? SZKOŁA Z ENERGIĄ PROPOZYCJE SCENARIUSZY LEKCJI DLA KLAS IV – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ

2 SZKOŁA Z ENERGIĄ Cel pracy: Edukacja racjonalnego gospodarowanie energią w domu, Zachęcenie dzieci do oszczędzania energii, Przedstawienie korzyści wynikających ze zmiany sposobu podejścia do używania energii, Kształtowanie proekologicznych postaw uczniów,

3 Propozycje scenariuszy lekcji: Temat nr 1 : Energia w moim domu - 1 godzina, Temat nr 2: Moja energooszczędna kuchnia – 2 godziny, Temat nr 3: Jak mądrze wybrać nowe urządzenie? – 1 godzina, Temat nr 4: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? -1 godzina, SZKOŁA Z ENERGIĄ

4 Temat nr 1 Energia w moim domu 1 godzina lekcyjna SZKOŁA Z ENERGIĄ

5 Temat : Energia w moim domu Cele ogólne lekcji: Uczeń zna podział wydatków na energię w domu, Uczeń odczytuje dane z wykresu, Uczeń wie, co pochłania najwięcej energii w domu, Poznaje sposoby efektywnego wykorzystywania ciepła w domu, Poznaje optymalne wartości temperatury w poszczególnych pomieszczeniach w domu,

6 Temat: Energia w moim domu Faza wstępna: 1.Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Czy należy oszczędzać zużycie energii w naszych domach i dlaczego? Czy wiecie, na co w naszych domach pochłania najwięcej energii i jednocześnie najwięcej kosztuje? W jaki sposób każdy z nas może przyczynić się do mniejszego zużycia energii? 2.Nauczyciel prezentuje wykres przedstawiający całościowe zużycie energii w gospodarstwie domowym. źródło:

7 Temat: Energia w moim domu

8 Faza zasadnicza: Ogrzewanie pochłania ¾ energii wykorzystywanej w domu, ponieważ nie możemy z niego zrezygnować, zastanówmy się nad efektywnymi sposobami używania energii i korzystania z ciepła. Nauczyciel rozdaje karty pracy, na których uczniowie pracując w czteroosobowych zespołach będą wpisywali swoje propozycje na racjonalne korzystanie z energii przy poszczególnych punktach. Poszczególne zespoły kolejno prezentują własne propozycje, Nauczyciel kieruje dyskusją, ewentualnie dodaje ważne informacje, jeśli nie zostały podane,

9 Temat: Energia w moim domu Propozycja działania Wyjaśnienie kaloryfer zasłony/rolety termostaty wietrzenie okna/drzwi izolacja termiczna

10 Temat: Energia w moim domu Nr Urządzenie/CzynnośćPropozycja działania:Wyjaśnienie: 1. KALORYFER - odkurzyć, - wstawić folie odbijającą, - nie zasłaniać meblami, - lepiej działa, -grzejemy pokój, a nie ścianę, - blokujemy ciepło, 2. DŁUŻSZA NIEOBECNOŚĆ - nie wyłączamy ogrzewania zupełnie, - ogrzanie wychłodzonego domu pochłania więcej energii, 3. OKNA - należy uszczelnić,- ograniczamy straty ciepła, 4. WIETRZENIE DOMU -krótko przy szeroko otwartych oknach, - mniejsze straty ciepła niż przy stale uchylonych oknach, 5. ZASŁONY/ROLETY - w dzień odsłaniać okna, - w nocy zasłaniać okna, - przenikanie energii, - ochrona przed wychłodzeniem 6. TERMOSTATY - ustawić odpowiednią temperaturę, nie maksymalną! - nie przegrzewać, - nie marnować energii 7. IZOLACJA TERMICZNA - izolować dachy, strychy, podłogi, piwnice, przewody -ograniczamy straty ciepła, - oszczędzamy energię

11 Temat: Energia w moim domu Faza podsumowująca: Jaka powinna być optymalna temperatura w różnych pomieszczeniach w naszym domu ? Uczniowie zapisują własne propozycje temperatury w różnych pomieszczeniach na kartach pracy, a następnie porównują z poprawnymi danymi prezentowanymi przez nauczyciela. Wspólna rozmowa na temat wartości temperatury, jaka powinna być ustawiona w każdym z pomieszczeń.

12 Temat: Energia w moim domu Jaka powinna być optymalna temperatura w pomieszczeniach w naszym domu ? …../12 ̊ C w dzień …../16 ̊ C …../22 ̊ C-24 ̊ C…../21 ̊ C …../18 ̊ C …../16 ̊ C …../20 ̊ C w nocy …../18 ̊ C

13 Temat: Energia w moim domu Praca domowa: 1. Wiedząc, że obniżenie temperatury w pomieszczeniu o 1 ̊ C generuje obniżenie kosztów za energię o około 5 %: sprawdź ile w Twoim domu płaci się miesięcznie za energię, sprawdź temperaturę w wyżej wymienionych pomieszczeniach, oblicz, ile możecie zyskać dostosowując temperaturę do optymalnej. 2. Przykładowe możliwości: RachunekZysk/miesiącZysk/rok ,590

14 Temat nr 2 Moja energooszczędna kuchnia 2 godziny lekcyjne SZKOŁA Z ENERGIĄ

15 Cele ogólne lekcji: Uczeń wymienia urządzenia zużywające najwięcej energii w kuchni, Uczeń wymienia sposoby racjonalnego korzystania z poszczególnych urządzeń, Uczeń rozumie korzyści wynikające z oszczędzania energii, Uczeń wie, o czym informuje nas klasa efektywności urządzenia, Uczeń rozumie zależności pomiędzy ilością wykorzystywanej energii, a ochroną środowiska. Temat: Moja energooszczędna kuchnia

16 Faza wstępna: Czy sposób użytkowania urządzenia może wpłynąć na ilość zużywanej energii? Dlaczego powinniśmy przywiązywać uwagę do ilości energii jaką zużywają nasze urządzenia? Produkując energię z paliw kopalnych takich jak węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny wytwarzamy szkodliwe substancje dla środowiska takie jak gazy cieplarniane. Nauczyciel rozdaje słowniki ekologiczne i proponuje odnalezienie znaczenia hasła „ efekt cieplarniany” i „gazy cieplarniane”.

17 Temat: Moja energooszczędna kuchnia 1. Przykłady gazów cieplarnianych: dwutlenek węgla, metan, para wodna, tlenki azotu 2. Przykłady konsekwencji efektu cieplarnianego: wzrost średniej temperatury na Ziemi, topnienie lodowców, wzrost poziomu oceanów, powodzie na obszarach położonych nisko nad poziomem morza, utrata naturalnych siedlisk gatunków, zmiana klimatu, ekstremalne zjawiska pogodowe. 3. Nauczyciel prosi uczniów o wniosek - związek pomiędzy sposobem korzystania z energii, a wpływem na środowisko naturalne:

18 Temat: Moja energooszczędna kuchnia Wniosek: „Zużywając mniej energii zmniejszamy zużycie paliw kopalnych, co powoduje mniejszą emisję dwutlenku węgla i ochronę środowiska”.

19 Temat: Moja energooszczędna kuchnia Faza zasadnicza: Jakie urządzenia kuchenne pochłaniają najwięcej energii? Kuchenka– 19,6%, Kuchnia mikrofalowa – 2%, Czajnik elektryczny – 5,3%, Zmywarka – 0,5%, Lodówka – 28,1% Dane procentowe ilustrujące zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym (bez ogrzewania i ciepłej wody, źródło Agencja Rynku Energii S.A.)

20 Temat: Moja energooszczędna kuchnia Jak prawidłowo używać urządzeń w kuchni, aby zużywać mniej energii?

21 Temat: Moja energooszczędna kuchnia 1.Energooszczędne zasady używania garnka: 1. Pokrywka 2. Wielkość naczynia 4. Rodzaj dna 3. Rodzaj materiału Strzałka nr 1 Używaj pokrywki najlepiej szklanej (możemy obserwować proces bez ciągłego podnoszenia pokrywki) – skracamy czas przygotowania potraw i oszczędzamy energię. Strzałka nr 2 Wielkość garnka dopasuj do rodzaju i wielkości potrawy oraz do wielkości powierzchni pola grzania, które nie powinno być od niej większe – nie ma strat energii. Strzałka nr 3 Rodzaj materiału - wybieraj naczynia wykonane z materiału dobrze przewodzącego ciepło np. miedź, aluminium, stal emaliowana. Strzałka nr 4 Płaskie, grube dno – zapewnia lepsze nagrzewanie i rozprowadzenie ciepła.

22 Temat: Moja energooszczędna kuchnia 2.Zasady efektywnego korzystania z kuchni, kuchenki mikrofalowej: nr CzynnośćP/FUzasadnienie 1.Wstępne nagrzanie piekarnika F pracuje dłużej 2.Funkcja z termo obiegiem P Skraca czas, równomierne rozprowadzenie ciepła 3.Pieczenie tylko jednej potrawy F Wykorzystujemy miejsce i energię 4.Otwieranie piekarnika w trakcie F Straty energii 5.Wyłączenie piekarnika 10 minut przed końcem P Wykorzystanie „ciepła resztkowego” 6.Gotowanie potrzebnej ilości wody P Nie marnujemy energii 7.Do podgrzania potraw użyj kuchni mikrofalowej P Szybsze podgrzanie, oszczędność energii 8.W mikrofali potrawy układaj piętrowo F Powierzchnia nagrzewana przez fale musi być większa, krótszy czas przygotowania potraw 9.Elektryczna płyta indukcyjna jest energooszczędna P Pole magnetyczne generuje powstawanie ciepła wewnątrz potrawy

23 Temat: Moja energooszczędna kuchnia 3. Zmywarka: Uczniowie określają korzyści i zasady korzystania ze zmywarki. Nowe zmywarki zmywają lepiej/gorzej, ponadto tą sama ilością wody zmyją więcej/mniej naczyń, a zużyją o połowę mniej/więcej energii. Działają w niskich/wysokich temperaturach, co pozwala na zaoszczędzenie/większe zużycie oprócz energii także czasu i detergentów. Przyczynia się to ochrony/ degradacji środowiska naturalnego. Pozwalają/nie pozwalają na wybór programu w zależności do ilości naczyń i stopnia ich zabrudzenia, co ogranicza/ zwiększa zużycie energii. Powinniśmy stosować krótki/długi ekonomiczny program. Załadowana do połowy/do pełna zmywarka maksymalnie/minimalnie wykorzystuje energię. W regularnych odstępach powinno się użyć programu 35 ̊ C/60 ̊ C co pomaga w samooczyszczaniu urządzenia i zapobiega/powoduje powstawanie nieprzyjemnego zapachu. Bardziej opłaca się kupić mniejszą/większą zmywarkę gdyż ta samą ilością wody zmyjemy więcej naczyń.

24 Temat: Moja energooszczędna kuchnia 4. Chłodzenie: Lodówki i zamrażarki są podłączone do prądu przez 24 godziny na dobę. Co można zrobić, aby obniżyć koszty energii? Na podstawie tekstu uczniowie rozwiązują krzyżówkę.

25 Temat: Moja energooszczędna kuchnia Na podstawie tekstu rozwiąż krzyżówkę. Temperatura wnętrza lodówki powinna wynosić 4 ̊ C – 5 ̊ C– jest to temperatura ograniczająca rozwój bakterii i wystarczająca do zapewnienia przedłużenia trwałości produktu. Dobrze jest wymienić stare urządzenie (powyżej 10 lat) na nowe ze zwróceniem uwagi na odpowiednią do naszych potrzeb wielkość. Dla osoby samotnej wynosi ona około 120 litrów pojemności użytkowej, a dla każdego członka rodziny około 60 litrów. Bardzo istotna przy zakupie jest etykieta - znajduje się na niej klasa efektywności urządzenia, która informuje nas o stopniu jego energooszczędności. Podczas użytkowania pamiętajmy o ergonomicznym wykorzystaniu wnętrza lodówki, czyli o rozplanowaniu ułożenia produktów tak, aby te po które najczęściej sięgamy były blisko i wyjmujmy od razu wszystko czego potrzebujemy. Drzwi lodówki będą wówczas krócej otwarte i nie zwiększy się temperatura w jej wnętrzu. Ponadto drzwi muszą być dokładnie zamknięte, a to może nam zapewnić czysta i nieuszkodzona uszczelka. Nie należy wkładać ciepłych potraw, muszą mieć temperaturę otoczenia, dzięki temu urządzenia nie nagrzewa się. Zwracajmy także uwagę na szczegóły techniczne zawarte w każdej instrukcji obsługi. Dotyczą one między innymi miejsca ustawienia lodówki w kuchni - nie powinna stać w pobliżu urządzeń emitujących ciepło np. kaloryferów, piekarników i innych. Pamiętajmy o zapewnieniu prawidłowej cyrkulacji powietrza, czyli nie możemy zastawić kratki wentylacyjnej – prawidłowy dostęp powietrza zapewnia prawidłowa pracę urządzenia. Pamiętajmy o regularnym rozmrażaniu zamrażarki, gdy zaobserwujemy warstwę lodu gdyż urządzenie zużywa wtedy więcej energii.

26 Temat: Moja energooszczędna kuchnia 1WIEL K OŚĆ 2 L AT 3NIŻSZ A 4MNIEJ S ZE 5PUST A X 6USZCZ E LKA 7 F UNKCJA 8CZT E RY 9 K UCHENKA 10O T OCZENIA 11C Y RKULACJA 12KRATKAX W ENTYLACYJNA 13SZRO N 14CZĘSTE O TWIERANIE 15POJEMNO Ś ĆXUŻYTKOWA 16ERGONOMI C ZNY 17RACHUNK I 1.Inaczej rozmiar - sprawa istotna przy zakupie nowej lodówki. 2.Należy wymienić urządzenia starsze niż 15 ……. 3.Im …………. Temperatura otoczenia. 4.tym ………… zużycie prądu. 5.W połowie …………. potrzebuje więcej energii. 6.Zamocowana na drzwiach, powinna być sucha i nieuszkodzona. 7. Przedłużanie trwałości produktów spożywczych to jej główna ……………….. 8. Optymalna temperatura wewnątrz lodówki - ….. ̊ C 9.Nie powinna stać obok lodówki. 10.Temperatura produktu przed schowaniem do lodówki. 11.Inaczej przewiew -zapewnia prawidłową pracę urządzenia. 12.Element obudowy, który nie może być zasłonięty. 13.Jego grubsza warstwa zwiększa zużycie prądu. 14.Podnosi temperaturę w środku lodówki. 15.Wynosi 60 litrów na osobę. 16.Prawidłowy sposób ułożenia produktów w lodówce. 17.Przestrzeganie powyższych zasad zmniejszy Twoje……… HASŁO Klasa efektywności Inaczej klasa energetyczna urządzenia, oznaczona literami od A do G - od najbardziej efektywnego do najmniej, jest umieszczona na etykiecie urządzenia.

27 Temat: Moja energooszczędna kuchnia Podkreśl prawidłowe odpowiedzi: 1. Zjawisko podwyższenia temperatury na Ziemi : a ) Efekt klimatyczny, b) Zmiana klimatu, c) Globalne zachmurzenie, d) Efekt cieplarniany. 2. Konsekwencje wzrostu temperatury na Ziemi: a) Zmiany klimatu, b) Ekstremalne zjawiska pogodowe, c) Zalewanie przybrzeżnych fragmentów lądu, d) Powiększanie powierzchni Antarktydy. 3. Średnia temperatura na Ziemi w ciągu ostatnich 100 lat wzrosła o: a) 5 ̊ C, b) 0,6 ̊ C, c) 2 ̊ C, d) 1 ̊ C. 4. Na Antarktydzie temperatura rośnie 5 x szybciej niż średnia globalna i od 1940 r. wzrosła: a) 2,5 ̊ C, b) 25 ̊ C, c) 10 ̊ C, d) 5 ̊ C. 5. Przyczyny globalnego ocieplenia to: a) Wzrost wykorzystania ekologicznych źródeł energii, b) Wzrost stężenia gazów cieplarnianych, c) Wycinanie lasów, d) Używanie freonów. 6. Efekt cieplarniany: a) Jest zjawiskiem niekorzystnym, b) Utrzymuje temperaturę na Ziemi w granicach 15 ̊ C, c) Prowadzi do zmniejszenia zasobów naturalnych, d) Jest problemem globalnym. 7. Efektywne korzystanie z urządzeń gospodarstwa domowego przyczynia się do: a) Spadku emisji dwutlenku węgla, b) Zwiększenia zużycia energii elektrycznej, c) Zmniejszenia stopnia zanieczyszczenia środowiska, d) Zmniejszenia rachunków. 8. Energooszczędne korzystanie w urządzeń w gospodarstwie domowym polega m.in. na: a) Kupowaniu urządzeń o najlepszej klasie efektywności energetycznej, b) Używaniu zmywarki tylko wtedy, gdy jest w połowie pełna, c) Wkładaniu do lodówki tylko ostudzonych potraw, d) Gotowaniu w garnku mniejszym niż pole grzewcze kuchenki. Podsumowanie – uczniowie rozwiązują test

28 Temat nr 3 Jak mądrze wybrać nowe urządzenie? 1 godzina lekcyjna SZKOŁA Z ENERGIĄ

29 Temat: Jak mądrze wybrać nowe urządzenie? Cele ogólne lekcji: Wyjaśnienie, czym jest etykieta energetyczna, Poznanie różnych rodzajów etykiet energetycznych i urządzeń, na których występują, Odczytywanie danych z etykiet, Zwrócenie uwagi na świadomy wybór urządzeń, Oszacowanie rodzaju i skali oszczędności podczas świadomych zakupów.

30 Faza wstępna: 1. Jak wygląda etykieta energetyczna? - pokazanie przykładowej etykiety. 2. Na jakich urządzeniach występują etykiety energetyczne? – uczniowie wskazują przykłady (duże AGD) 3. Na których urządzeniach nie spotykamy etykiet? 4. Zwrócenie uwagi na obowiązek umieszczania od 1 grudnia 2011r. etykiet na telewizorach oraz sukcesywnie na innych sprzętach. Temat: Jak mądrze wybrać nowe urządzenie?

31 Faza zasadnicza: Omówienie zawartości etykiety na przykładzie pralki - informacje o klasie energetycznej i podstawowych parametrach urządzenia, np. zużyciu energii, wody, poziomie hałasu, efektywności prania i wirowania. Wspólne zastanowienie się, w czym pomaga taka etykieta konsumentowi? Poinformowanie o rozszerzeniu klas energetycznych ponad klasę „A” w celu podkreślenia postępu technicznego - wprowadzenie dodatkowych klas A+, A++, A+++. Temat: Jak mądrze wybrać nowe urządzenie?

32 Zawartość etykiety energetycznej Temat: Jak mądrze wybrać nowe urządzenie? Źródło: „Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w domu” Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

33 Praca w grupach. Na podstawie etykiet dwóch pralek uczniowie mają za zadanie wybrać lepszą według nich. Uzupełniają tabelę wybierając cechę do porównania i wstawiają znak + w rubryce tej pralki, której parametry są korzystniejsze dla konsumenta. Uzasadniają swój wybór.

34 Temat: Jak mądrze wybrać nowe urządzenie? Parametr TAJFUN TTX 12P WIR WTP 32K Efektywność prania + Zużycie energii + Zużycie wody + Efektywność odwirowywania + Maksymalny załadunek + Poziom hałasu podczas wirowania +

35 Temat: Jak mądrze wybrać nowe urządzenie? Zasady eksploatacji pralki - wspólna dyskusja na temat możliwych odpowiedzi i uzasadnień. Sposób postępowaniaP/F Uzasadnienie 1. Należy zawsze używać programu „pranie wstępne”, wtedy mamy gwarancję, ze nasze ubrania będą czyste F Wstępne pranie zużywa energię, wodę oraz środki piorące, a nie jest konieczne przy średnio zabrudzonej bieliźnie. Rezygnując z prania wstępnego oszczędzamy 20% wody i 20% energii. 2. Pranie włączamy, gdy mamy cały bęben pralki wypełniony P Pojemność pralki powinna być zawsze w pełni wykorzystana. Bardziej oszczędne będzie jedno pranie w do pełna załadowanej pralce niż dwa do połowy. Nowoczesne pralki posiadają funkcję automatycznego ważenia wsadu, dzięki któremu dobierają zużycie wody do ilości brudnych rzeczy. 3. Komorę na proszek do prania zawsze wypełniamy do pełna środkiem piorącym F Ilość środka piorącego dostosowujemy do programu prania i stopnia zabrudzenia ubrań. 4. Do ubrań lekko zabrudzonych używamy programu 40 o P Pranie w niższych temperaturach i w krótszych programach pozwala zaoszczędzić do 40% energii. 5. Dla prania bielizny wybieramy program gotowania F Gotowanie zużywa dwa razy tyle energii, co pranie w 60 o. 6. Plamy zapieramy przed praniem, najlepiej natychmiast po zdarzeniu P Zapranie plamy i użycie dodatkowo przed praniem odplamiacza umożliwi wypranie bielizny w niższej temperaturze 7. Wełniane swetry pierzemy przy załadunku 1 kg P W zależności od rodzaju tkaniny należy prać z optymalnie załadowanym bębnem, tkaniny wełniane – maksymalnie 1 kg, delikatne – 2 kg, pozostałe – 5 -6 kg.

36 Temat: Jak mądrze wybrać nowe urządzenie? Faza podsumowująca: Zebranie informacji o etykietach energetycznych w postaci mapy mentalnej. Etykieta energetyczna Co zawiera? Komu jest potrzebna? Na jakich urządzeniach występuje? Gdzie obowiązuje?

37 Temat: Jak mądrze wybrać nowe urządzenie? Proponowane odpowiedzi do mapy mentalnej. Praca domowa: Spisz dane z etykiety energetycznej z trzech urządzeń w twoim domu Co zawiera? Komu jest potrzebna? Na jakich urządzeniach występuje? Gdzie obowiązuje? 1.Informacje o efektywności energetycznej 2.Informacje o wydajności 3.Informacje o możliwościach 4.Informacje o jakości działania 1.Kupującym 2.Sprzedającym 3.Monterom 1.Pralki 2.Lodówki 3.Piekarniki 4.Zmywarki 5.Żarówki We wszystkich państwach należących do Unii Europejskiej

38 SZKOŁA Z ENERGIĄ Temat nr 4 Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? 1 godzina lekcyjna

39 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Cele ogólne lekcji: Wyjaśnienie, czym jest moc urządzenia, Zdobycie umiejętności odczytywania mocy urządzeń z obudowy i tabliczek znamionowych, Obliczanie kosztu za zużytą energię elektryczną, Wady i zalety świetlówek i żarówek tradycyjnych, Zasady właściwej eksploatacji świetlówek.

40 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Faza wstępna: Wprowadzenie pojęcia mocy urządzenia Przykład 1. W ciągu godziny koparka jest w stanie wykopać dużo większy dół, niż człowiek za pomocą szpadla. Przykład 2. Za pomocą szatkownicy elektrycznej jesteśmy w stanie pokroić dużo więcej marchwi w ciągu godziny, niż za pomocą tarki.

41 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Moc urządzeń informuje nas jak szybko możemy wykonać określoną pracę. Wartość ta jest podawana w watach (W). Skąd wiemy jaką moc ma dane urządzenie? - najczęściej moc urządzeń podawana jest na tabliczkach znamionowych lub na obudowie urządzeń.

42 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną Faza zasadnicza: Wprowadzenie wzoru na obliczanie kosztu za zużytą energię elektryczną KOSZT = MOC URZĄDZENIA (kW) x CZAS PRACY (h) x CENA 1 KILOWATOGODZINY (zł) a) Moc urządzenia podawana w kilowatach. 1 kW = 1000 W Przykładowa moc różnych urządzeń podana w kilowatach: Żarówka 100 W = 0,1 kW Odkurzacz 1500 W = 1,5 kW Czajnik elektryczny 2000 W = 2 kW Świetlówka 30 W = 0,03 kW

43 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? b) Czas pracy podawany w godzinach, minuty przedstawiane jako ułamki godziny, np. 15 min =1/4 h20 min = 1/3 h30 min = ½ h c) Cena 1 kWh – zależy od stawki operatora. W przybliżeniu można przyjąć 50 gr, czyli 0,5 zł.

44 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Zad. 1. Świetlówka o mocy 20 W odpowiada emisją światła żarówce 100 W. Porównaj koszt używania w ciągu miesiąca trzech żarówek tradycyjnych o mocy 100 W i trzech świetlówek o mocy 30 W, które pracują 5 godzin dziennie. 3 żarówki tradycyjne 3 x 0,1 kW x 5 h x 0,5 zł = 0,75 zł 0,75 x 30 = 22,5 zł – w ciągu miesiąca 3 świetlówki energooszczędne 3 x 0,03 kW x 5h x 0,5 zł = 0,225 zł 0,225 zł x 30 = 6,75 zł – w ciągu miesiąca Wniosek: używając świetlówek zapłacimy mniejszy rachunek za prąd.

45 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Dlaczego świetlówki nie są powszechnie i chętnie używane? – uczniowie powinni wskazać ich „wady” – wysoka cena oraz inna jakość światła (np. inny kolor, świecą słabiej na początku) W jakich pomieszczeniach w domu nie powinny być używane i dlaczego? - wskazanie pomieszczeń, w których światło jest włączane na chwilę, np. kuchnia, przedpokój, toaleta. Zauważają, że świetlówki rozgrzewając się pobierają najwięcej energii i świecą słabiej. Ich używanie ma sens wszędzie tam, gdzie światło świeci się dłużej niż godzinę dziennie. Zwrócenie uwagi, że przy częstym włączaniu i wyłączaniu światła żywotność świetlówki ulega skróceniu. Należy też zaznaczyć, że świetlówki mają długi okres gwarancji, zazwyczaj ok. 2 lata, więc należy przechowywać paragony zakupu i opakowania po nich.

46 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Zad. 2. Korzystając z powyższych wyników oblicz, po jakim czasie zwróci się inwestycja w trzy świetlówki. Zakładamy, że cena 1 żarówki wynosi 1,5 zł, a świetlówki 25 zł. 25 zł x 3 = 75zł 1,5 zł x 3 = 4,5 zł 75 zł – 4,5 zł = 70,5 zł (wydatek) 22,5 zł – 6,75 = 15,75 zł (oszczędność w miesiącu) 70,5 zł : 15,75 zł = ok. 4,5 Z powyższych wyliczeń wynika, że po okresie około 4,5 miesiąca inwestycja w świetlówki zwraca się.

47 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Przyporządkuj opis do żarówki lub świetlówki. Wstaw odpowiedni numer do tabeli. 1.Niewiele kosztuje, ale pobiera dużo prądu 2.Emituje jasne, błękitne światło 3.Wytwarza dużo ciepła, gdy się świeci, można się o nią sparzyć 4.Nie można jej często włączać i wyłączać, gdyż pobiera więcej energii 5.Ma długą żywotność 6.Jest droższa, ale oszczędza energię 7.Emituje żółte, ciepłe światło 8.Jest nietrwała, łatwo się przepala 9.Ma wysoką skuteczność świetlną (małe straty energii) 10.Używając jej wpływasz na zmniejszenie emisji CO 2 do atmosfery ŚwietlówkaŻarówka 2, 4, 5, 6, 9, 10, 1, 3, 7, 8,

48 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Faza podsumowująca: W jaki sposób w codziennym życiu możemy polepszyć jakość i ilość światła? jasne firanki jasne ściany lustra czyste klosze czyste okna

49 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Zaznacz znakiem X te czynności, które wpływają bezpośrednio lub pośrednio na oszczędzanie energii. 1. Maluj ściany na jasne barwy X 2. Wybierz ciemne drewno lub terakotę na podłogę 3. Używaj dużych luster – w łazience, sypialni, przedpokoju X 4. Dbaj o czystość okien X 5. Używaj ciemnych firanek 6. Używaj jasnych, przejrzystych kloszy i opraw, dbaj o ich czystość X 7. Używaj kilku mniejszych żarówek, niż jednej większej 8. Nie korzystaj z lampki przy biurku 9. Nie gaś światła kiedy opuszczasz pomieszczenie ze zwykłą żarówką na krócej niż 5 minut. X 10. Nie wyłączaj urządzeń z diodami LED, gdyż pobierają one mało prądu

50 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Uzasadnienie odpowiedzi: Urządzanie pomieszczeń w jasnych kolorach i duże, czyste okna sprawiają, że dłużej możemy korzystać ze światła dziennego. Należy myć lub odkurzać klosze i oprawy, aby nie hamować dopływu światła. Lustra powodują odbijanie światła i wzmacniają jego działanie (mamy jakby kolejne źródło światła). Korzystając z dodatkowego światła punktowego (biurko, łóżko, kuchnia) - główne światło może być dużo słabsze. Należy używać jednej mocniejszej żarówki, zamiast kliku mniejszych - zwykle mniejsze żarówki dają mniej światła z tej samej ilości energii.

51 Temat: Jak obliczyć koszt za zużytą energię elektryczną? Praca domowa Oblicz koszt za używanie w twoim domu kilku wybranych urządzeń w ciągu tygodnia. Dane zapisz w tabeli. Nazwa urządzenia Moc (kW) Czas pracy w tygodniu (h) Cena 1 kWh (zł) Koszt Odkurzacz 0,5 Żelazko Telewizor Mikrofalówka Żarówki

52 Bibliografia: „Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w domu” Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. SZKOŁA Z ENERGIĄ

53 Autorki: Katarzyna Sakowicz Monika Kryszkiewicz Zespół Szkół Szkoła Podstawowa nr 5 im. Żołnierzy Armii Krajowej w Wyszkowie SZKOŁA Z ENERGIĄ


Pobierz ppt "JAK MOŻNA RACJONALNIE GOSPODAROWAĆ ENERGIĄ W GOSPODARSTWIE DOMOWYM ? SZKOŁA Z ENERGIĄ PROPOZYCJE SCENARIUSZY LEKCJI DLA KLAS IV – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ."

Podobne prezentacje


Reklamy Google