Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zasadnicze zespoły i układy silnika.. 1.Kadłub 2.Głowica.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zasadnicze zespoły i układy silnika.. 1.Kadłub 2.Głowica."— Zapis prezentacji:

1 Zasadnicze zespoły i układy silnika.

2 1.Kadłub

3 2.Głowica

4 3.Układ korbowy

5 4.Układ rozrządu

6 5.Układ olejenia

7 6.Układ zasilania.

8 7. Układ chłodzenia

9 8. Układ zapłonowy

10 9. Układ wylotowy (wydechowy)

11 10. Układ rozruchowy

12 II.Budowa kadłuba i głowicy silnika.

13 1.Zadania kadłuba. Stanowi obudowę mechanizmu korbowego i rozrządu, Stanowi obudowę mechanizmu korbowego i rozrządu, Pełni rolę szkieletu wiążącego w całość mechanizmy i elementy wewnętrzne oraz zewnętrzny osprzęt silnika, Pełni rolę szkieletu wiążącego w całość mechanizmy i elementy wewnętrzne oraz zewnętrzny osprzęt silnika, W ciągnikach pełni rolę ramy i przenosi działające na ciągnik obciążenia (siły) zewnętrzne, W ciągnikach pełni rolę ramy i przenosi działające na ciągnik obciążenia (siły) zewnętrzne, Odpowiednie ukształtowanie kadłuba stwarza warunki prawidłowego chłodzenia cylindrów oraz sprzyja doprowadzaniu oleju do wszystkich łożysk wymagających smarowania. Odpowiednie ukształtowanie kadłuba stwarza warunki prawidłowego chłodzenia cylindrów oraz sprzyja doprowadzaniu oleju do wszystkich łożysk wymagających smarowania.

14 2.Materiały stosowane na kadłuby Żeliwo stopowe, Żeliwo stopowe, Stopy aluminium. Stopy aluminium.

15 3.Technologia wykonania kadłubów Odlew - wykonany jako jedna całość lub dzielony. Odlew - wykonany jako jedna całość lub dzielony.

16 4.Kadłuby silników chłodzonych cieczą

17 5.Pojęcie płaszcza wodnego Płaszcz wodny to kanały (system kanałów) wewnątrz ścianek kadłuba w których krąży ciecz chłodząca Płaszcz wodny to kanały (system kanałów) wewnątrz ścianek kadłuba w których krąży ciecz chłodząca

18 6.Kadłuby silników chłodzonych powietrzem

19 7.Cylindry i tuleje cylindrowe.

20 8.Rodzaje tulei cylindrowych.

21 9.Materiały stosowane na cylindry i tuleje cylindrowe

22 III.Budowa głowicy silnika

23 10.Zadania głowicy silnika. Zamyka cylinder silnika od strony komory spalania, Zamyka cylinder silnika od strony komory spalania, Łączy przewody dolotowe i wylotowe oraz elementy układu rozrządu. Łączy przewody dolotowe i wylotowe oraz elementy układu rozrządu.

24 11.Materiały stosowane na głowice. Żeliwo stopowe, Żeliwo stopowe, Stopy aluminium. Stopy aluminium.

25 12.Technologia wykonania głowicy. Odlew. Odlew.

26 13.Budowa głowicy silnika chłodzonego cieczą. W silnikach rzędowych wielocylindrowych wspólna głowica nakrywa zazwyczaj wszystkie cylindry, W silnikach rzędowych wielocylindrowych wspólna głowica nakrywa zazwyczaj wszystkie cylindry,

27 Niekiedy stosuje się kilka głowic z których każda obejmuje dwa lub trzy cylindry, Niekiedy stosuje się kilka głowic z których każda obejmuje dwa lub trzy cylindry,

28 Spotyka się także głowice pojedyncze. Spotyka się także głowice pojedyncze.

29 5.Przykłady głowic chłodzonych cieczą.

30

31 14.Budowa głowicy silnika chłodzonego powietrzem. W silnikach chłodzonych powietrzem każdy cylinder jest nakryty oddzielną głowicą chociaż i od tej reguły są wyjątki W silnikach chłodzonych powietrzem każdy cylinder jest nakryty oddzielną głowicą chociaż i od tej reguły są wyjątki

32 15.Zadania uszczelki głowicy Aby uzyskać całkowitą szczelność połączenia głowica-blok cylindrów czyli właściwe uszczelnienie: Aby uzyskać całkowitą szczelność połączenia głowica-blok cylindrów czyli właściwe uszczelnienie: Komór spalania, Komór spalania, Kanałów wodnych, Kanałów wodnych, Kanałów olejowych, Kanałów olejowych, Otworów przelotowych drążków popychaczy. Otworów przelotowych drążków popychaczy.

33 16.Materiały na uszczelki głowicy. Najczęściej uszczelki wykonuje się z azbestu wzmocnionego blachą miedzianą. Najczęściej uszczelki wykonuje się z azbestu wzmocnionego blachą miedzianą.

34 17.Kolejność dokręcania i odkręcania głowicy Nakrętki powinny być dokręcane stopniowo i równomiernie kluczem dynamometrycznym. Nakrętki powinny być dokręcane stopniowo i równomiernie kluczem dynamometrycznym.

35 IV. Tłoki i pierścienie tłokowe

36 1.Budowa tłoka

37

38

39 2.Czynności wykonywane przez tłok Uszczelnienie cylindra, Uszczelnienie cylindra, Przekazuje siły nacisku gazów na dalsze części mechanizmu korbowego, Przekazuje siły nacisku gazów na dalsze części mechanizmu korbowego, Prowadzenie górnej części korbowodu, Prowadzenie górnej części korbowodu, W suwie ssania wytwarza podciśnienie umożliwiające napływ mieszanki do cylindra, W suwie ssania wytwarza podciśnienie umożliwiające napływ mieszanki do cylindra, W suwie wydechu wypycha spaliny z cylindra, W suwie wydechu wypycha spaliny z cylindra, W silnikach dwusuwowych steruje napełnianiem i opróżnianiem cylindra. W silnikach dwusuwowych steruje napełnianiem i opróżnianiem cylindra.

40 3.Wymagania stawiane tłokom Tłok powinien: -odznaczać się znaczną wytrzymałością przy minimalnym ciężarze, -odznaczać się znaczną wytrzymałością przy minimalnym ciężarze, -zapewnić szybkie odprowadzenie ciepła od denka stykającego się bezpośrednio z palącą się mieszanką, -zapewnić szybkie odprowadzenie ciepła od denka stykającego się bezpośrednio z palącą się mieszanką, -mieć dużą odporność na ścieranie i wysokie temperatury, -mieć dużą odporność na ścieranie i wysokie temperatury, -mieć minimalną rozszerzalność cieplną, -mieć minimalną rozszerzalność cieplną, -odznaczać się odpornością na korozję, -odznaczać się odpornością na korozję, -zapewniać szczelne zamknięcie komory spalania. -zapewniać szczelne zamknięcie komory spalania.

41

42 4.Materiały stosowane na tłoki oraz technologia wykonania Stopy aluminium – odlew, Stopy aluminium – odlew, Żeliwo (rzadko) – odlew. Żeliwo (rzadko) – odlew.

43 5.Rodzaje pierścieni tłokowych Uszczelniające, Uszczelniające, Zgarniające. Zgarniające.

44 6. Budowa pierścieni tłokowych zamek

45 7.Materiały stosowane na pierścienie Drobnoziarniste żeliwo szare z dodatkami stopowymi, Drobnoziarniste żeliwo szare z dodatkami stopowymi, W celu zwiększenia ich trwałości pokrywa się je cienką warstwą (0,1 - 0,2 mm) chromu lub molibdenu, W celu zwiększenia ich trwałości pokrywa się je cienką warstwą (0,1 - 0,2 mm) chromu lub molibdenu, Aby ułatwić docieranie pierścieni oraz zapobiec ich korozji w czasie składowania pokrywa się je cyną lub kadmem (warstwą grubości 0,05 – 0,1 mm). Aby ułatwić docieranie pierścieni oraz zapobiec ich korozji w czasie składowania pokrywa się je cyną lub kadmem (warstwą grubości 0,05 – 0,1 mm).

46 V. Sworznie tłokowe i korbowody

47 1.Budowa i zadanie sworznia tłokowego Sworzeń tłoka jest to wałek wykonany z wysokowartościowej stali stopowej. Służy on do przegubowego połączenia tłoka z korbowodem.

48 2.Podział sworzni tłokowych ze względu na sposób osadzenia a). Pływające (swobodnie obracające się zarówno w tłoku jak i w główce korbowodu),

49 b). Zaciśnięte w korbowodzie, obracające się tylko w tłoku, się tylko w tłoku, c). Zaciśnięte w tłoku, obracające się tylko w główce korbowodu.

50 3.Sposoby zamocowania sworzni pływających

51 4.Budowa korbowodu

52 5.Podział korbowodów ze względu na rodzaj łba a). Z łbem dzielonym prostopadle do osi korbowodu,

53 b). z łbem dzielonym ukośnie,

54 c). Z łbem niedzielonym, przystosowanym do łożyska tocznego (w silniku dwusuwowym).

55 6.Siły działające na korbowód

56 7.Materiały i technologia wykonania korbowodu Stal niskostopowa (węglowa) – odkuwka, Stal niskostopowa (węglowa) – odkuwka, Stal stopowa – odkuwka. Stal stopowa – odkuwka.

57 8.Przekroje trzonów korbowodów


Pobierz ppt "Zasadnicze zespoły i układy silnika.. 1.Kadłub 2.Głowica."

Podobne prezentacje


Reklamy Google