Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

FUZJA Office Depot / Staples. Agenda 1.Informacje wstępne 2.Profile firm 3.Fuzje 4.Rynek właściwy 5.Argumenty przeciw + analiza rynku 6.Argumenty za 7.Decyzja.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "FUZJA Office Depot / Staples. Agenda 1.Informacje wstępne 2.Profile firm 3.Fuzje 4.Rynek właściwy 5.Argumenty przeciw + analiza rynku 6.Argumenty za 7.Decyzja."— Zapis prezentacji:

1 FUZJA Office Depot / Staples

2 Agenda 1.Informacje wstępne 2.Profile firm 3.Fuzje 4.Rynek właściwy 5.Argumenty przeciw + analiza rynku 6.Argumenty za 7.Decyzja 8.Wnioski 9.Ciekawostki

3 Fuzja: Office Depot / Staples ●Ogłoszona w 1996 ●Najwięksi sprzedawcy materiałów biurowych w USA ●Brak zgody FTC (Federal Trade Commission) ●Argumenty przeciw ○ ryzyko monopolu ○ zagrożenie konkurencyjności ○ wyższe ceny ●Argumenty za ○ źle zdefiniowany rynek właściwy ○ ekonomia skali ○ większe możliwości rozwoju ●Odwołanie w sądzie odmowa

4 ★ materiały biurowe ★ sprzedawca, nie producent ★ superstore ★ >500 sklepów w 38 stanach ★ $6,1 mld dochodu ★ $2,2 mld wartości rynkowej ★ materiały biurowe ★ sprzedawca, nie producent ★ pierwszy superstore ★ 550 sklepów w 28 stanach ★ $4 mld dochodu ★ $3 mld wartości rynkowej

5 Office superstore (OSS) ● m² (4 boiska piłkarskie) ●stworzony w 1986 przez Staples ●dla małych firm oraz klientów indywidualnych ●produkty kupowane masowo od producentów ●30%-70% zniżka od sugerowanej ceny detalicznej ●z 23 OSS do 1996 pozostały tylko 3 ●trzeci gracz: Office Max ($3,2 mld dochodu)

6 Fuzje Fuzje nie powinny być dozwolone by stworzyć siłę rynkową mogącą podnieść ceny powyżej ich konkurencyjnego poziomu, na znaczący okres czasu. Dwa zagrożenia mogące prowadzić do podniesienia cen: efekt jednostronny (uniliateral effect) skoordynowana interakacja (coordinated interaction)

7 Rynek właściwy Określenie rynku na którym konkurują firmy - jedną z największych trudności procesu fuzji Według FTC - sprzedaż zaopatrzenia biurowego przez OSS OSS oferują specyficzny zestaw produktów i usług Firmy OSS uważają się nawzajem za swoją główną konkurencję Inne firmy oferujące zaopatrzenie biurowe, nie korzystające z OSS, nie mają wpływu na politykę cenową firm dysponujących OSS Hipotetyczna fuzja wszystkich 3 istniejących na rynku firm OSS doprowadziłaby do powstania monopolu co zwiększyło by ceny zaopatrzenia biurowego w OSS.

8 Analiza rynku Rynek materiałów biurowych (Office Supplies): Roczne dochody → 16 mld $ Średnie tempo wzrostu ( ) → -5,7% Liczba przedsiębiorstw → Zatrudnienie → osób Postępująca konsolidacja rynku Rosnąca konkurencja Przemysł pracochłonny → na 1$ wydanego na płace przypada 0,07$ wydatków kapitałowych Staples&Office Depot → ok. 63% dochodów całego rynku

9 Argumenty przeciwko fuzji ●OSS oferują odrębne produkty i usługi → odrębny rynek ●OSS postrzegają siebie nawzajem jako głównych konkurentów ●sprzedawcy spoza grupy OSS nie wpływają znacząco na poziom cen ●Hipotetyczna fuzja pomiędzy największymi graczami doprowadziłaby do znacznego wzrostu cen ○ prognozy Staples ○ porównanie sytuacji na rynkach lokalnych ○ analizy ekonometryczne ○ szacunki Prudential Securities ○ analizy giełdowe

10 Argumenty za fuzją ●Błędne definiowanie rynku przez FTC ●Osiągnięcie korzyści ekonomicznych w krótszym okresie oraz stosunkowo niewielki wpływ na cenę ●Brak bariery wejścia i łatwość ekspansji ●Wkład w rozwój firmy, tworzenie wartości dla konsumentów oraz całej gospodarki USA

11 Decyzja sądu Sędzia Hogan był przekonany, że planowana fuzja może mieć skutki antykonkurencyjne 1.Duet Staples – Office Depot miałby dominujący udział na wielu rynkach geograficznych (45% -100%). 2.Wyższe ceny (bez połączenia - niższe) 3.Założenie, że klienci zaoszczędzą do 70% - nierealne Finalnie podjęta decyzja o zrezygnowaniu z fuzji.

12 Dalsze losy Staples i Office Depot Staples sklepów, światowa sprzedaż - $ 16,1 mld (koniec roku 2005) Office Depot - blisko 1200 sklepów z artykułami biurowymi w USA i Kanadzie, światowa sprzedaż - $ 15 mld (marzec 2007) Office Max supermarketów w USA, światowa sprzedaż - $ 13,3 mld (2004)

13 ★ ponowna próba połączenia się Staples i Office Depot ● brak zgody FTC ●powód: ograniczenie konkurencyjności (68% rynku) ●kontrowersje ○ ostra konkurencja ze strony Amazon, Wal-Mart ○ ogólny spadek zainteresowania materiałami biurowymi ○ spadki w sprzedaży - Staples zamyka 225 punktów ●spadek akcji Office Depot o 17%, Staples o 15% ●odwołanie się do sądu ○ intensywna konkurencja ze strony innych sieci ○ zgoda na fuzję Office Depot&OfficeMax

14 Ogólna sprzedaż materiałów biurowych w USA źródło: https://compete.com

15 Sprzedaż materiałów biurowych na terenie USA źródło:

16 źródło: IBIS World Sprzedaż Staples+Office Depot

17 Akcje Staples i Office Depot

18 ★ 2013 Office Depot/OfficeMax ●Listopad zgoda na fuzję ●powód: zmieniające się warunki na rynku ●2 i 3 gracz na rynku ●$1,4 mld ●prognozy: $750 mln zysku do 2016

19 Pytania 1.Dlaczego Federal Trade Commission nie zgodziła się na fuzję dwóch największych firm rynku OSS: a)doprowadziłoby to do wzrostu cen b)stworzyłoby zagrożenie monopolu c)stworzyłoby bariery wejścia na rynek d)wszystkie z powyższych

20 2. Na rynku OSS w USA panuje aktualnie: a)monopol b)konkurencja doskonała c)2 firmy mają większość runku d)oligopol

21 3. Jakie zagrożenia niesie ze sobą fuzja? a)podwyżka cen b)skoordynowana interakcja c)efekt jednostronny d)wszystkie z powyższych

22 4. Jak zmieniły się warunki panujące na rynku OSS od 1996? a)wzrosła sprzedaż b)sieci typu Amazon, Wal-Mart stały się poważnym konkurentem OSS c)wzrosło zainteresowanie artykułami biurowymi d)więcej firm weszło na rynek

23 5. Od czego zaczyna się badania nad możliwością dokonania fuzji? a)analizy statystycznej rynku b)profilu konkurencji c)określenia rynku właściwego d)analizy ekonomicznej rynku

24 DZI Ę KUJ E MY !


Pobierz ppt "FUZJA Office Depot / Staples. Agenda 1.Informacje wstępne 2.Profile firm 3.Fuzje 4.Rynek właściwy 5.Argumenty przeciw + analiza rynku 6.Argumenty za 7.Decyzja."

Podobne prezentacje


Reklamy Google