Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sen Żyrafy czyli Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu. Miłocin, 2015.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sen Żyrafy czyli Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu. Miłocin, 2015."— Zapis prezentacji:

1 Sen Żyrafy czyli Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu. Miłocin, 2015

2 Celem Porozumienia Bez Przemocy nie jest zmiana ludzi i ich zachowania tak, aby postawić na swoim, ale zbudowanie relacji opartych na szczerości i empatii, tak aby potrzeby wszystkich zostały zaspokojone" dr Marshall Rosenberg

3 Twórca koncepcji Porozumienie Bez Przemocy (PBP) dr Marshall Rosenberg – psycholog kliniczny; znany na całym świecie mediator; założyciel Center for Nonviolent Communication, międzynarodowej organizacji zajmującej się przywracaniem pokoju i mediacjami w oparciu o stworzoną metodę PBP. Autor programu Sen Żyrafy Tatiana Bergier - multiplikator programu Sen Żyrafy (z niem. Giraffentraum®), wprowadzającego metodę PBP do przedszkoli. Od 2010 r. prowadzi w Polsce treningi Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli i rodziców.

4 Sen Żyrafy - program autorski Porozumienie Bez Przemocy Żyrafa - symbol komunikacji empatycznej, Długa szyja - dystans i perspektywa wobec otaczającego świata, Żyrafi język - kontakt, bazujący na wzajemnym zrozumieniu, szczerości i szacunku wobec siebie i innych, czyli język Porozumienia bez Przemocy.

5 Cele programu (PBP), Sen Żyrafy wzmacnianie samoświadomości dzieci, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, potrzebnych szczególnie w sytuacjach stresowych lub konfliktowych, rozwijanie empatii, nabywanie kompetencji językowych.

6 Współdziałanie Przedszkola i Rodziców istotą programu Sen Żyrafy  Dzieci  Nauczyciele  Rodzice.

7 Program Sen Żyrafy  Dla dziecka Zabawa jako doświadczanie podstawach metod PBP {obserwacja, uczucie, potrzeba, prośba};pogłębianie umiejętności nazywania uczuć i potrzeb; okazywania empatii oraz umiejętność rozwiązywania konfliktów.  Dla nauczyciela Trening Porozumienia bez Przemocy; warsztatowe formy szkoleniowe{narzędzia, metodyka pracy}. Ewaluacja programu przy wsparciu trenera oraz wykorzystywanie w codzienności przedszkolnej indywidualnych scenariuszy nauczycieli – rekomendacje dla warsztatu pracy.  Dla rodzica Spotkanie z rodzicami oraz według potrzeb regularne spotkania dla praktycznych form pracy w domu.

8 Cztery kroki języka dla Porozumienia bez Przemocy  OBSERWACJA - bez oceniania: Co widzisz lub słyszysz? Mówię o tym, co spostrzegam, bez krytyki i osądu  UCZUCIE - bez interpretowania : Jak się czujesz w związku z tym, co zaobserwowałeś? Mówię o konkretnych uczuciach, których doznaję pod wpływem obserwacji  POTRZEBA – zamiast strategii : Czego potrzebujesz w tej sytuacji? Wyrażam swoją aktualną potrzebę  PROŚBA – zamiast żądania: Czy chcę o coś poprosić? Wypowiadam prośbę o konkretne działanie, które mogłoby zaspokoić moją potrzebę.

9 Wspólne doświadczanie dziecko –dorosły  Eksperymentowanie. Dorośli i dzieci uczą się ze sobą i od siebie.  Komunikowanie się. Umiejętności wyrażania swoich uczuć, potrzeb i próśb bez krytykowania i oskarżania. Słuchanie i słyszenie bez uprzedzeń do tematyki o czym mówią inni.  Mediacje. O konfliktach mówi się otwarcie, jasno i ze zrozumieniem, bez obrażania się, zawstydzania, oskarżania innych czy szukania winnego. Rozwiązuje się je w sposób „żyrafi”, czyli tak, aby potrzeby wszystkich zostały usłyszane i poszukuje się kompromisu.  Empatia. Szczere zainteresowanie zrozumieniem drugiej osoby na poziomie uczuć i potrzeb – empatyczne słuchanie pozwala lepiej zrozumieć innych i budować z nimi głębszy kontakt.

10 Program (Porozumienie Bez Przemocy) Sen Żyrafy pilotażowo realizowany w w 10 – wrocławskich przedszkolach.

11 Zakres tematyczny realizacji projektu Grupa docelowa Podstawowy trening Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli przedszkola, oraz wprowadzenie w projekt Sen Żyrafy, Nauczyciele –warsztaty w grupie max.16 osób Skrypt dla nauczycieli z treściami omawianymi podczas treningu PBP, zestaw scenariuszy zajęć, ćwiczeń pogłębiających dla dzieci oraz materiałów potrzebnych do realizacji projektu (wersja papierowa), Nauczyciele Tygodniowy projekt Sen Żyrafy dla przedszkolaków, prowadzony przez nauczycieli przedszkolnych, a następnie kontynuacja w formie ćwiczeń pogłębiających, Dzieci – ponad 60 propozycji różnych form aktywności dziecięcej Warsztaty z rodzicami wprowadzające w metodę Porozumienie bez Przemocy, Rodzice – spotkanie 1 godz. Warsztatowe spotkania trenera z nauczycielami w celu omówienia realizacji programu Sen Żyrafy oraz praktycznego Porozumienia bez Przemocy na przykładach z praktyki, Nauczyciele – 4,5 godz. Ewaluacja programu.Dzieci, Nauczyciele, Rodzice

12 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Sen Żyrafy czyli Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu. Miłocin, 2015."

Podobne prezentacje


Reklamy Google