Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Mgr Wiesława Muśkiewicz Agnieszka Kopala.  14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Mgr Wiesława Muśkiewicz Agnieszka Kopala.  14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające."— Zapis prezentacji:

1 mgr Wiesława Muśkiewicz Agnieszka Kopala

2  14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:  4) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;  5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

3  „Około 60% Polaków w zeszłym roku nie przeczytała żadnej książki, a 15% nastolatków to funkcjonalni analfabeci”.  Spora część dzieci ma poważne deficyty językowe i problemy z zachowaniem.

4  Istnieje niezawodny sposób, by dzieci stały się zapalonymi czytelnikami – to my, dorośli musimy przez wiele lat być dla nich towarzyszami w czytaniu i przykładem.  Jeżeli od najmłodszego wieku będziemy im codziennie czytać i jeśli będą widziały, że my także sobie czytamy - wychowamy czytelników, bo dzieci będą postrzegały czytanie jako coś naturalnego i ważnego, skoro tak traktują je dorośli.

5 Dla dziecka największą wartością jest obecność rodzica lub innego bliskiego dorosłego i jego uwaga. Podczas czytania budujemy więź, która jest podstawą empatii, zdrowia emocjonalnego i możliwości uczenia się dziecka.

6 Codziennie bądźmy dla dziecka dostępni – poświęcajmy mu wyłączną, pozytywną uwagę. Dziecko to czuje i dzięki temu rozwija się bujnie we wszystkich kierunkach. Jest jak roślina, która ma słońce, wodę i dobrą glebę – czyli warunki, które służą zdrowemu wzrostowi. I najważniejsze - budujemy więź z dzieckiem, która jest początkiem empatii i daje mu siłę emocjonalną na resztę życia.

7  W salach znajdują się kąciki czytelnicze.  Dzieci biorą udział w zajęciach i zabawach związanych z właśnie przeczytaną książką.  Przedszkolaki przynoszą do czytania także własne książeczki.  Po każdej lekturze, małej czy dużej, dzieci odpowiadają na pytania i dzięki temu uczą się słuchać ze zrozumieniem.  Kadra przedszkola wykorzystuje przygody bohaterów książek do wyjaśniania dzieciom ich kłopotów i do nauki dobrego zachowania. Dzieciom łatwiej zrozumieć sytuację z książki: „pamiętasz jak Kamyczek miał podobne przeżycie i też było mu przykro…”  Każda wychowawczyni zwraca także uwagę na trudne słowa i wyjaśnia dzieciom ich znaczenie. Trudne słowa zdarzają się często, bo wybieramy literaturę ambitną, która wzbogaca słownictwo dzieci.

8 1. Wprowadź rytuał głośnego czytania dziecku co najmniej 20 minut dziennie. 2.Jeśli dziecko o to prosi - wielokrotnie czytaj tę samą książkę lub wiersz. 3.Pozwalaj na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony. 4.Unikaj podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt. Tzw. książki dla dziewcząt warto przeczytać zanim chłopiec zacznie się wstydzić "babskiej literatury". Da mu to wgląd w słabo znany świat emocji. 5.Bądź przykładem - dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach książek i czasopism. RADY DLA RODZICÓW

9 ciekawe dla dziecka, napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną, uczące racjonalnego myślenia, niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa, promujące pozytywne wzorce postępowania, dostosowane do wrażliwości dziecka - nie wzbudzające lęków i niepokojów, unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp., budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie. Do czytania dziecku wybieraj odpowiednie książki

10

11 Marta Bogdanowicz (opracowanie) – „Rymowanki-przytulanki” Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria opowieści o „Franklinie” Jan Brzechwa – „Wiersze i bajki” Gilbert Delahaye – seria książek „Martynka” Dorota Gellner – „Bajeczki” Czesław Janczarski – „Miś Uszatek”, „Wędrówki Misia Uszatka” Astrid Lindgren – „Ja też chcę mieć rodzeństwo” Hanna Łochocka – „O wróbelku Elemelku” Sam McBratney – „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham” Nele Most, Annet Rudolph – „Co wolno, a czego nie wolno” Beata Ostrowicka – „Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole” Julian Tuwim – „Wiersze dla dzieci” Hans Christian Andersen – „Baśnie” Wanda Chotomska – „Wiersze”, „Pięciopsiaczki” Astrid Lindgren - seria o „Pipi Pończoszance”, „Emil ze Smolandii” Kornel Makuszyński – „Przygody Koziołka Matołka” Małgorzata Musierowicz – „Znajomi z zerówki” Alan A. Milne – „Kubuś Puchatek”

12

13  to od Was w największym stopniu zależy pomyślna przyszłość Waszego dziecka;  czytajcie dziecku głośno bez względu na sytuację rodzinną, materialną czy własne wykształcenie, jeśli chcecie, by było mądre i odnosiło sukcesy w szkole i w życiu;  już w pierwszej klasie lepiej radzą sobie te dzieci, którym rodzice dużo czytają i z którymi dużo rozmawiają;  jeżeli rodzice nie zadbali o rozwój intelektualny i emocjonalny we wczesnym dzieciństwie, dzieci częściej mają kłopoty w szkole i nie radzą sobie.

14 Codzienne głośne czytanie dziecku warto zacząć jak najwcześniej i nie odchodzić od tego nawet, gdy dziecko samo już dobrze czyta.

15  Czytajmy dziecku trzymając je w ramionach, przytulając się do niego i głosem wzbudzając zainteresowanie - budujemy w ten sposób trwałe skojarzenie czytania z poczuciem bezpieczeństwa, przyjemności i więzi.  Czytając stymulujemy rozwój umysłowy dziecka, gdyż dzięki czytaniu w mózgu dziecka powstają miliony połączeń neuronowych, które wpłyną na jego inteligencję.  Czytajmy nastolatkom - wspólne czytanie w rodzinie zbliża emocjonalnie, otwiera drogę do trudnych rozmów, chroni przed wieloma problemami wieku dorastania.

16  nie potrzeba tytułów naukowych ani drogiego sprzętu, by czytać dzieciom;  książki można wypożyczać, wymieniać, kupować na przecenach;  nie trzeba dobrej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swego dziecka;  czytanie to doskonałe zajęcie dla rodziców, którzy mają mało czasu dla swych dzieci i nie zawsze wiedzą jak go wypełnić.

17

18  Bajka terapeutyczna – krótkie opowiadanie z morałem tworzone dla dzieci w wieku od 3 do 9 lat. W opowiadaniach tych świat jest widziany z dziecięcej perspektywy…

19

20  „Co mam zrobić?” – kształtowanie nawyków prawidłowego zachowania się w różnych sytuacjach w oparciu o program wychowawczy „Kamyczkowe rady”

21 Nie do przecenienia jest rola, jaką w wychowaniu i rozwoju człowieka i to już od najmłodszych lat, odgrywa kontakt z książką, rozwijając wrażliwość i wpływając na rozwój intelektualny młodego słuchacza i czytelnika. Rozumiejąc to i doceniając - nasze przedszkole, w ramach społecznej kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”, realizuje w roku szkolnym 2015/16 akcję pod hasłem: „Wychowanie przez czytanie”

22  „Książka” – cykl zajęć poświęcony rozwijaniu zainteresowań czytelniczych:  Od autora do drukarni – etapy powstawania książki.  Sklep z książkami – wycieczka do księgarni, nazywanie działów z literaturą dla dzieci, młodzieży, dorosłych, wyjaśnianie pojęć: encyklopedia, album.  Szanujemy książki – wdrażanie do dbania o książki w klasowych kącikach czytelniczych.  Ulubieni bohaterzy - organizowanie zgaduj-zgaduli w formie zabawowej na temat znajomości treści znanych książek, ich bohaterów.  Gdybym był … – wcielanie się w role ulubionych bohaterów bajek i odgrywanie krótkich scenek dramowych z wykorzystaniem rekwizytów.

23  „Bajki, baśnie i legendy” - zapoznawanie dzieci z legendami odnoszącymi się do historii różnych miast Polski.

24  „Spotkanie z poetami zaczynamy – na Bergamuty i do zoo wyruszamy” – czytanie poezji dla dzieci przez zaproszonych poetów i pisarzy

25  Wycieczki do biblioteki w ramach organizowanych lekcji bibliotecznych pod hasłem „Z literaturą dziecięcą przez rok szkolny” – zapoznanie z zawodem bibliotekarza

26  „Wychowanie przez czytanie” - zapraszanie rodziców i znanych osób ze środowiska lokalnego do czytania  Kółko czytelnicze „Moje ulubione bajki” i kółko literacko - teatralne „Za kurtyną” w ramach zajęć w Klubie Malucha.

27  „Tydzień z moją książką” – przynoszenie książek z domu.  „Popołudnia z książką” – czytanie dzieciom codziennie co najmniej 20 minut.

28  „Książka w podróży”, czyli bookcrossing w przedszkolu.  Opracowanie „ZŁOTEJ LISTY” pozycji literatury dziecięcej.

29 Kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie!  czytanie rozwija język, co stanowi podstawę do myślenia (w tym także matematycznego);  czytanie otwiera dostęp do ludzkiej myśli i wiedzy.

30 "Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji".

31 "Czasami wystarczy przeczytana bajka, aby dać naszemu dziecku pieszczotę, która pozostaje w sercu na całe życie" Pino Pellegrino

32 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Mgr Wiesława Muśkiewicz Agnieszka Kopala.  14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające."

Podobne prezentacje


Reklamy Google