Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Lucyna Wojas. Przypomnienie możliwość jej weryfikacji: ODRZUCENIA lub POTWIERDZENIA Hipoteza : jednoznaczne stwierdzenie mówiące co jest potencjalnym.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Lucyna Wojas. Przypomnienie możliwość jej weryfikacji: ODRZUCENIA lub POTWIERDZENIA Hipoteza : jednoznaczne stwierdzenie mówiące co jest potencjalnym."— Zapis prezentacji:

1 Lucyna Wojas

2

3 Przypomnienie możliwość jej weryfikacji: ODRZUCENIA lub POTWIERDZENIA Hipoteza : jednoznaczne stwierdzenie mówiące co jest potencjalnym wyjaśnieniem dla obserwacji [jakiegoś zjawiska].

4 Sztuka eksperymentowania Randomizacja (lub eliminacja) wszystkich potencjalnych zmiennych zaburzających (confoundig variables) 1. Odpowiednia grupa kontrolna

5 Plan i specyfika eksperymentu Natura jednostek eksperymentu Liczba i rodzaj zabiegów Właściwości miar odpowiedzi na zabieg

6 Najprostszy eksperyment zmienna zależna (dependent variable) zmienna niezależna (independent variable)

7 wpływ zabiegu | treatment effect grupa eksperymentalna | experimental group grupa kontrolna | control group

8 wpływ zabiegu | treatment effect grupa eksperymentalna | experimental group grupa kontrolna | control group TREAT

9 wpływ zabiegu | treatment effect grupa eksperymentalna | experimental group grupa kontrolna | control group TREAT

10 Najprostszy eksperyment osobniki do zabiegów i kontroli powinny zostać przydzielone losowo zmienna niezależna (independent variable)

11 osobniki do zabiegu/ów i kontroli powinny być przypisane losowo osobniki podlegające zabiegowi i kontroli muszą być traktowane jednakowo (poza zabiegiem)

12 osobniki do zabiegu/ów i kontroli powinny być przypisane losowo osobniki podlegające zabiegowi i kontroli muszą być traktowane jednakowo (poza zabiegiem)

13 osobniki do zabiegu/ów i kontroli powinny być przypisane losowo osobniki podlegające zabiegowi i kontroli muszą być traktowane jednakowo (poza zabiegiem)

14 Blocking – grupowanie Termin od eksperymentów rolniczych Blok – fragment ziemi wybrany tak aby żyzność, czy położenie nie wpływało na zabieg

15 Blocking – grupowanie Jeśli jedna ze zmiennych może wpływać na wyniki eksperymentu możemy ją „poblokawać” np. Dieta A Dieta B Prędkość biegu Dieta A Dieta B młodyśrednistary

16 Grupowanie Jeśli testujemy obiekt o różnych porach dnia powinniśmy mieć losową próbę (+/- równą) w każdej z nich zabiegranopołudniewieczór Zabieg eksperymentalny Grupa 1 (N=12)Grupa 2 (N=11)Grupa 3 (N=13) Zabieg kontrolnyGrupa 4 (N=11)Grupa 5 (N=13)Grupa 6 (N=12)

17 Completely randomised design - całkowita losowość * Manipulujemy jedną zmienną plusyminusy Bezpośrednie porówanie gupy kontrolnej i eksperymentalnej Nie można testować interakcji pomiędzy zmiennymi Łatwy do przeprowadzenia i analizy * Pozostałe zmienne na tym samym poziomie (lub losowe i niewielkie odchylenie) * Możliwe kiedy inne czynniki poza zabiegiem nie są istotne (np.pogoda, płeć)

18 Obiekty eksperymentu

19 Rozkład zabiegów Chwytamy i podajemy testosteron Chwytamy i podajemy placebo Chwytamy i podajemy flutamide

20 Rozkład zabiegów Chwytamy i podajemy testosteron Chwytamy i podajemy flutamide Chwytamy i podajemy placebo

21 Rozkład zabiegów Ustalanie terytoriówParowanie się Wysiadywanie jaj i klucie piskąt

22 Rozkład zabiegów Ustalanie terytoriówParowanie się Wysiadywanie jaj i klucie piskąt

23 Rozkład zabiegów Ustalanie terytoriówParowanie się Wysiadywanie jaj i klucie piskąt

24 Rozkład zabiegów Ustalanie terytoriówParowanie się Wysiadywanie jaj i klucie piskąt

25 Rozkład zabiegów Ustalanie terytoriówParowanie się Wysiadywanie jaj i klucie piskąt Pseudozabiegi: Czas w sezonie Model = Zabieg x Pseudozabieg ŹLE!

26 Factorial design – zabieg czynnikowy * Umożliwia równoczesne testowanie kilku czynników na obiekt eksperymentu (zabieg, płeć, pora dnia) * Pozwala na testowanie interakcji pomiędzy zmiennymi

27 Rozkład zabiegów Ustalanie terytoriówParowanie się Wysiadywanie jaj i klucie piskąt

28 Rozkład zabiegów Ustalanie terytoriówParowanie się Wysiadywanie jaj i klucie piskąt OK! Zmienna dodatkowa: Czas w sezonie Model = Zabieg x Czas

29 Wyniki z poprawnego eksperymentu

30 Matched – pairs design eksperyment sparowany Wykorzystywany kiedy spodziewamy się dużych różnic odpowiedzi pomiędzy osobnikami Każdy osobnik testowany jest przynajmniej dwa razy (sam dla siebie jest kontrolą)

31 Eksperyment sparowany Wykorzystywany kiedy spodziewamy się dużych różnic odpowiedzi pomiędzy osobnikami Każdy osobnik testowany jest przynajmniej dwa razy (sam dla siebie jest kontrolą)

32 Repeated measures – powtarzane pomiary Wielokrotne powtarzanie pomiarów jednego obiektu Umożliwia analizę nawet w przypadku braku niektórych pomiarów dla poszczególnych obiektów (GEE, GLMM) os

33 Rozkład eksperymentów Ustalanie terytoriówParowanie się Wysiadywanie jaj i klucie piskąt Zmienne dodatkowe: czas w sezonie, kolejność pseudopowtórzeń Model= Zabieg x Czas x Kolejność

34 4 pytania – Tinbergen 1963 Horyzont czasowy: AKTUALNY Horyzont czasowy: HISTORYCZNY Bezpośredni Proximate Jak to działa?Jak się rozwija? Ostateczny Ultimate Do czego służy?Jak wyewoluował?

35 Badanie „rozwoju” Tinbergen 1963 Horyzont czasowy: AKTUALNY Horyzont czasowy: HISTORYCZNY Bezpośredni Proximate Jak to działa?Jak się rozwija? Ostateczny Ultimate Do czego służy?Jak wyewoluował?

36 Longitudinal measurement – „wzdłużne” Badanie „rozwoju” os

37 Cross-sectional experiment - przekrojowe Badanie „rozwoju” os

38 Wzdłużne vs. przekrojowe Badana jest wielkość repertuaru hipotetycznego ptaka Samce dożywają do 5 lat Dla 10 samców odnotowywano wielkość repertuaru (w jednym lub więcej sezonów)

39 Wzdłużne vs. przekrojowe Badania przekrojowe (każdy z ptaków miał raz oceniony repertuar w wieku 1-5) r=0.58

40 Wzdłużne vs. przekrojowe Badania wzdłużne (każdy z ptaków miał co roku raz oceniony repertuar w wieku 1-5)

41 Wzdłużne vs. przekrojowe To nie repertuar wzrasta z wiekiem ale ptaki o różnym repertuarze różnią się przeżywalnością

42 Błąd systematyczny Selekcjonowanie np. osobników do eksperymentów Np. w badaniach dotyczących wchłaniania witaminy A u człowieka pod uwagę bierzemy tylko niebieskookie kobiety

43 Np. ślimaki dzielą się na dorodne i niedorodne i tylko te pierwsze należy brać pod uwagę w badaniach Błąd systematyczny Selekcjonowanie np. osobników do eksperymentów

44 Błąd systematyczny Selekcjonowanie np. osobników do eksperymentów Procedury próbkowania np....

45 Proporcje płci w populacjach nornika w środowiskach o różnej presji drapieżniczej

46 Proporcje płci w populacjach nornika w środowiskach o różnej presji drapieżniczej

47 Proporcje płci w populacjach nornika w środowiskach o różnej presji drapieżniczej

48 Błąd systematyczny Selekcjonowanie np. osobników do eksperymentów Procedury próbkowania prowadzi do błędnych lub niekonkluzywnych wyników

49 Kiedy osiągniemy sukces Posiadamy odpowiednie możliwości techniczne

50 Kiedy osiągniemy sukces Posiadamy odpowiednie możliwości techniczne Nie wprowadzamy błędu systematycznego (systematic bias) i minimalizujemy błąd losowy

51 Kiedy osiągniemy sukces Posiadamy odpowiednie możliwości techniczne Nie wprowadzamy błędu systematycznego (systematic bias) i minimalizujemy błąd losowy Potrafimy określić, czy eksperyment przebiega oraz jest wykonywany prawidłowo!!!

52 Posiadamy odpowiednie możliwości techniczne Nie wprowadzamy błędu systematycznego (systematic bias) i minimalizujemy błąd losowy Potrafimy określić, czy eksperyment przebiega oraz jest wykonywany prawidłowo!!! Kiedy osiągniemy sukces

53

54 Wrony i trąbiki Hipteza Błędy Eksperyment


Pobierz ppt "Lucyna Wojas. Przypomnienie możliwość jej weryfikacji: ODRZUCENIA lub POTWIERDZENIA Hipoteza : jednoznaczne stwierdzenie mówiące co jest potencjalnym."

Podobne prezentacje


Reklamy Google