Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kościół mariacki w Krakowie Prezentacja: Ignacego Bochińskiego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kościół mariacki w Krakowie Prezentacja: Ignacego Bochińskiego."— Zapis prezentacji:

1 Kościół mariacki w Krakowie Prezentacja: Ignacego Bochińskiego

2 Plan kościoła. Ołtarz główny Kamienna Figura Jezusa na Krzyżu Wieża wyższa Wieża niższa

3 Wieża wyższa wyższa wieża kościoła (81m) pełniła zawsze rolę strażnicy. Nazywana jest hejnalicą, od hejnału granego na trąbce o każdej pełnej godzinie. W 1666 roku szczyt wieży przyozdobiono pozłacaną koroną

4 Wieża niższa Niższa wieża kościoła (69 m), służąca zawsze jako dzwonnica.

5 Ołtarz Ołtarz Mariacki - Wita Stwosza - dominuje nad wnętrzem Bazylki Mariackiej. Ten wspaniały pomnik średniowiecznego snycerstwa, poświęcony czci Maryi Panny, od wieków nieodmiennie budzi podziw kolejnych pokoleń. Jest to największy tego rodzaju ołtarz w Europie; powstał w latach , a ufundowany został przez mieszczaństwo Krakowa. Ma on wymiary - 11 x 13 m; wysokość realistycznie oddanych postaci wynosi ok. 2,7 m. Wykonany został w drzewie dębowym (konstrukcja) i lipowym (rzeźby). Podstawę Ołtarza stanowi predella z drzewem genealogicznym Chrystusa i Maryi. Szafę nastawy zdobią cztery skrzydła, z których dwa (zewnętrzne) są nieruchome. Otwarta szafa obrazuje tajemnice Radości Maryi - od Zwiastowania do Zesłania Ducha Świętego - na skrzydłach, z wielką plastyczną sceną Zaśnięcia Maryi Panny w otoczeniu Apostołów - w centrum, Wniebowzięciem i Koronacją w asyście św. Wojciecha i św. Stanisława - powyżej. Po zamknięciu skrzydeł szafy ukazuje się dwanaście scen Boleści Maryi.

6 P i n a k l e Pinakle, które możecie obejrzeć poniżej, występowały w architekturze gotyckiej i stanowiły pionowy element dekoracyjny w postaci smukłej czworobocznej wieżyczki, zakończonej od góry ostrosłupem, którego krawędzie dekorowane były żabkami, czyli ozdobami w kształcie pączków lub zwiniętych listków na łodyżkach, odchylonych na zewnątrz. Natomiast na szczytach pinakli, tworzono kwiatony, stanowiące ozdobę o kształcie kwiatowego pąka, otoczonego czterema listkami. Na naszych zdjęciach, pinakie zwieńczają szkarpy kościołów, ale były także wykorzystywane do ozdabiania innych budowli

7 Legenda Dawno temu Tatarzy pustoszyli polskie ziemie. Napadali na polskie wsie i miasteczka. Palili domy, rabowali mienie, porywali ludzi. Zapuszczali się aż pod Kraków. Na wieży kościoła Mariackiego zawsze pełnił służbę strażnik miejski, który donośną trąbką dawał rano hasło do otwierania, a wieczorem do zamykania wszystkich bram miejskich. Sygnalizował zauważony pożar lub zbliżającego się wroga. Pewnego razu, gdy Tatarzy zbliżyli się do miasta, strażnik zaczął trąbić na alarm. Nagle tatarska strzała z tyłu przeszyła gardło hejnalisty i melodia urwała się. Jednak mieszkańcy Krakowa, zaalarmowani hejnałem, zdążyli zamknąć bramy miejskie, stanąć na murach i odeprzeć tatarski najazd. Hejnał mariacki grany jest nadal, ale na pamiątkę tego wydarzenia jego melodia urywa się.

8 Historia Jego pełna nazwa to: kościół archiprezbiterialny pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Był świątynią krakowskiego mieszczaństwa. Pierwotnie na jego miejscu, stał kościół drewniany, a pierwszy murowany, w stylu romańskim wybudowano w latach W tym czasie, przeniesiono do nowo wybudowanego kościoła, parafię z dawnego drewnianego kościoła św. Trójcy (oddanego Dominikanom). Z romańskiej świątyni, zniszczonej wkrótce po wzniesieniu podczas najazdów tatarskich, do naszych czasów zachowały się pod ziemią jedynie fragmenty fundamentów oraz bazy kolumn międzynawowych. Jednakże już pod koniec XIII i na początku XIV wieku, wzniesiono drugi ceglany kościół, którego ślady są zachowane w dolnych partiach wież dzisiejszej budowli. Ten gotycki kościół, konsekrowany około 1320 r., był trójnawową halą bez transeptu, o dwuwieżowej fasadzie. Budowę trzeciego z kolei kościoła, rozpoczęto od wykonania prezbiterium w latach ok , którego fundatorem był Mikołaj Wierzynek Starszy. Po koniec XIV stulecia, podwyższone zostały dawne wieże, zaś w latach , pod kierownictwem Henryka Parlirera wyburzono stare mury między nowym prezbiterium, a wieżami, by powstało miejsce pod wzniesienie nowego korpusu świątyni, dostosowanego do zbudowanego trzydzieści lat wcześniej prezbiterium. Nowy korpus, o bazylikowym charakterze zbudował mistrz Mikołaj Werner. W latach dokończona została budowa dwóch Mariackich wież, z których wyższa została strażniczą. Kiedy w 1442 roku, zawaliło się sklepienie chóru - nowe, gwiaździste wykonał mieszkaniec Kazimierza, Czipser. W latach , architekt Franciszek Wiechoń zbudował boczne kaplice, a w 1478 r. podwyższono i odnowiono wyższą wieżę kościoła, nadając jej zwieńczeniu istniejącą do dziś formę gotycką. Prawie dwieście lat później, w 1666 roku, na koronkowym hełmie wykonanym przez cieślę Macieja Heringha, umieszczono złoconą koronę.

9 O mnie:) Based on : emeter.kim.pl/index.p hp?parametr=kosciol y/mariacki/mariacki emeter.kim.pl/index.p hp?parametr=kosciol y/mariacki/mariacki


Pobierz ppt "Kościół mariacki w Krakowie Prezentacja: Ignacego Bochińskiego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google