Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?"— Zapis prezentacji:

1 „BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?

2 Statystyka „ W każdej polskiej klasie jest dziecko z ADHD, 50 – 60% z nich jest zawieszonych w prawach ucznia, a % nie kontynuuje nauki w szkole średniej”. W 80%

3 ADHD po polsku oznacza zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. Można tu rozróżnić dwa zestawy objawów: Nadmierna ruchliwość i wyjątkowe pobudzenie, osoba taka nie może usiedzieć na miejscu (zazwyczaj dotyczy chłopców) Brak koncentracji, rozproszenie i skłonność do odpływania w świat marzeń (najczęściej u dziewcząt).

4 Zachowanie uczniów z ADHD Gdy zdrowi ludzie wpadają na pomysł zastanawiają się jak go zrealizować i wykonują go lub nie. U dziecka z ADHD można zaobserwować wtedy nadmierną impulsywność, wtrącanie się do rozmowy, przypadkowe i nieumyślne niszczenie rzeczy, brak umiejętności zaplanowania swoich działań, machanie rękami, nogami, gadatliwość, wiercenie się.

5 Przegrani na starcie ADHD można zdiagnozować od szóstego roku życia. Wtedy bowiem kształtują się wymagania i oczekiwania społeczne wobec dziecka, którym maluchowi trudno jest sprostać.

6 Przegrani na starcie W Polsce ADHD dotyka ok.4-6 % dzieci pomiędzy szóstym a dziesiątym rokiem życia, co daje liczbę 100 tys. uczniów w całym kraju. Jest to na tyle dużo aby chorobę tą traktować jako problem społeczny.

7 Rodzic jako kierownik ADHD wpływa na różne obszary życia dziecka i jego najbliższych. W domu maluch bywa nieposłuszny, uparty i impulsywny. W szkole uczeń ma problem z utrzymaniem skupienia uwagi i nie może usiedzieć w ławce. Zadania zajmują mu więcej czasu niż innym. Jego zachowanie wzbudza konsternację rówieśników i prowadzi do izolacji. „Z dzieckiem z ADHD w domu rodzice wykonują ciężką pracę: muszą sprawdzać, przypominać, wysyłać SMSy, przyklejać karteczki” – są kierownikiem biura obsługi tego dziecka – stwierdził prof. Wolańczyk

8 Duża rola rodziców przy wczesnym wykryciu ADHD To od rodziców zależy w dużej mierze przebieg choroby. Obserwacja własnego dziecka, udanie się z wizytą do lekarza, zgoda na farmakologię oraz nauczenie się jak postępować z własnym dzieckiem znacznie ułatwi funkcjonowanie dziecku w społeczeństwie. „Dzieci z ADHD nie można wyleczyć. Można spróbować wpłynąć na objawy ADHD, leczymy więc otoczenie dziecka, czyli uczymy dorosłych, a nie dzieci, jak postępować „ – wyjaśniał psychoterapeuta dr Tomasz Srebnicki - podczas wywiadu udzielonego do Gazety Wyborczej 23 kwietnia 2015 roku.

9 Duża rola rodziców przy wczesnym wykryciu ADHD Brak jakiejkolwiek reakcji, nieudzielenie pomocy dziecku w oczekiwaniu, aż samo z tego wyrośnie, mają poważne konsekwencje, np. brak zrozumienia wśród rówieśników, brak nawyków uczenia się, brak zdobycia odpowiedniego wykształcenia. „ADHD nie zwalnia z życia. Trzeba jedynie rozumieć, że takiej osoby nie można „naprawić”, i nauczyć ją i siebie żyć mimo zaburzenia” - stwierdził dr Tomasz Srebnicki

10 Wskazówki dla rodziców 1.Wydawaj krótkie pojedyncze polecenia (nigdy „Przynieś zeszyt, popraw bluzę, umyj ręce i siadaj do stołu”). 2.Wydając polecenia, patrz dziecku w oczy, bo często się ono wyłącza i nie słyszy. 3.W pokoju dziecka ma być jak najmniej przedmiotów – nadmiar powoduje rozpraszanie uwagi.

11 Wskazówki dla rodziców 4. Podczas odrabiania lekcji na biurku mają być jedynie zeszyt, długopis, ewentualnie książka. 5. Ustal stały, rutynowy porządek dnia, nawet mycie zębów o konkretnej godzinie. 6. Planuj kolejne dni. Dzieci zaskakiwane się gubią. 7. Nie karć dziecka za objawy ADHD (bieganie po domu, skakanie po meblach itp.) 8. Zapewnij dziecku godzinę lub dwie aktywności fizycznej potrzebnej nie tylko dla rozwoju ciała ale i pracy mózgu.

12 Przekleństwo czy klucz do geniuszu Postrzeganie dzieci z ADHD jako uczniów, którzy są spisani na straty jest dla nich wielka krzywdą. Dzieci są nadpobudliwe i nadaktywne ruchowo ale mają też zalety, które nawet czasem przeważają nad minusami ADHD. Osoby te często są kreatywne, maja niezwykłą wrażliwość, są szczere, pełne energii, maja doskonała wyobraźnię, i intuicję, potrafią doskonale ocenić charakter drugiego człowieka, szybko chwytają nowe idee.

13 Przekleństwo czy klucz do geniuszu Na podstawie faktów i biografii stwierdzono, że ADHD mieli: Thomas Edison Albert Einstein Winston Churchill -John F. Kennedy -Salvador Dali Pablo Picasso, Ernest Hemingway John Lennon Stevie Wonder.


Pobierz ppt "„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google