Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

04.11.2015 Innowacje czyli…. gdy to nie duża ryba zjada małą, tylko szybka wolną Dr, MBA Monika Lamparska-Przybysz Scientific and Funding Access Manager.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "04.11.2015 Innowacje czyli…. gdy to nie duża ryba zjada małą, tylko szybka wolną Dr, MBA Monika Lamparska-Przybysz Scientific and Funding Access Manager."— Zapis prezentacji:

1 04.11.2015 Innowacje czyli…. gdy to nie duża ryba zjada małą, tylko szybka wolną Dr, MBA Monika Lamparska-Przybysz Scientific and Funding Access Manager

2 Co to jest innowacja? Joseph A. Schumpeter: to wprowadzenie nowych towarów oraz nowej metody produkcji, to otwarcie nowego rynku, zdobycie nowego źródła surowców, czy w końcu przeprowadzenie nowej organizacji procesów gospodarczych? Peter F. Drucker: innowacja jest szczególnym narzędziem przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią oni okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub świadczenia nowych usług? UE: wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu (towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji? A może: To po prostu każda zmiana, która coś ulepsza, daje nową jakość lub pozwala stworzyć nowy produkt czy usługę?

3 Co to jest innowacja?  Innowacyjność jest naturalną konsekwencją rozwoju technologicznego, gospodarczego, społecznego, etc. Z jednej strony dostosowujemy się do zmian, z drugiej strony sami je wprowadzamy.  Innowacja = rozwój - elemeny strategii biznesowej  I tym miejscu stajemy przed wyborem: - zmieniać czy być zmienianym? - inwestować w innowacje i wprowadzać nowe rozwiązania czy czekać, aż zostaną nam narzucone wraz ze wszystkimi konsekwencjami?.

4 Motor zmiany? 1.Komodytyzacja –obniżanie cen produktów i/lub usług motywowane dostosowaniem się do sytuacji rynkowej, produkty, które dotąd uważane były za luksusowe tanieją, upowszechnienie i tanienie towarów „z górnej półki”. 2.Rewolucja cyfrowa – jest niemalże tożsama z rozwojem technologii informatycznej. 3.Media społecznościowe – cyfrowa technologia coraz intensywniej wkracza w praktycznie każdy aspekt naszego życia. 4.Globalizacja – w znaczeniu gospodarczym opiera się na traktowaniu podmiotów gospodarczych na świecie jako jednego rynku. 5.Burzliwy świat/Niespokojny świat – Kryzys gospodarczy, katastrofy naturalne, przemoc, wojny, głód, … 6.Przyspieszenie – Langdon Morris nazywa ten trend „destrukcyjnym/niszczącym przyspieszeniem

5 Skąd się bierze innowacja? Czy pomysł to już innowacja?  Moment kreowania nowych idei znajduje się w środku usystematyzowanego procesu.  Na samym początku jest myślenie strategiczne.  Morris porównuje proces innowacji do lejka: wiele pomysłów „wlewamy” do środka, lecz tylko te najlepsze „wyleją się” przez wąską końcówkę, gotowe do realizacji.  Cała tajemnica tkwi w tym, co dzieje się w środku lejka.

6 Wyzwanie Czego szukamy i dlaczego? Kto jest szefem? Kto jest w zespole? Ile mamy czasu? Ile pieniędzy mamy? Co jest poza granicami? Jakie są rezultaty? W jaki sposób możemy utrzymać wynik? Co się stanie, jeśli nam się nie uda?

7 Skąd się bierze innowacja? 1.Dlaczego? – to pytanie prowadzi do odkrycia strategicznego charakteru innowacji. 2.Co? – musimy zdefiniować czego dotyczyć ma innowacyjność, który aspekt zostanie poddany temu procesowi? Możliwe scenariusze: Od spektakularnego sukcesu do porażki 3.Jak? – rygorystyczne trzymanie się ustalonej strategii, wykorzystanie metod i narzędzi wdrażania procesu innowacji, modeli biznesowych. 4.Kto? – w udanym procesie innowacyjnym są trzy główne role: Lider (Innovation Leader) określa zasady, taktykę, oczekiwania i cele. Geniusz (Innovation Genius) tworzy, opracowuje pomysły, przedstawia wielkie idee. Mistrz (Innovation Champion) nadzoruje wdrażanie procesu innowacyjnego, nadaje wartość biznesową ideom 5. Gdzie? – przestrzeń: -społeczność (np. lokalną) w proces unowocześniania; -Infrastruktura „wirtualna”, czyli zdalna komunikacja i współpraca; -Infrastruktura „fizyczna”, czyli miejsce wspólnej pracy, twarzą w twarz; -Metody współpracy i wyłaniania najlepszych pomysłów; 6. Kiedy? – Teraz!

8 Skąd się bierze innowacja? Langdon Morris podzielił na 7 kroków: Krok 1: Myślenie strategiczne – punktem wyjściowym jest myśl/koncept/intencja osiągnięcia przewagi na rynku. Krok 2: Portfel zarządzania – zarządzanie ryzykiem i umiejętność jego oszacowania. Krok 3: Badania –Rezultaty badań dostarczają szerokiego zakresu tematycznego łączącego strategię zarządzania i portfel inwestycyjny. Krok 4: Wgląd – zmienne i niewiadome zostały „oswojone”, cel innowacji staje się klarowny. Krok 5: Rozwój Innowacji – szlifowanie produktu/usługi/modelu biznesowego poprzez udoskonalanie rozwiązań (produkcja, dystrybucja, działania marketingowe i sprzedaż produktów) Krok 6: Rozwój Rynku –przygotowanie klientów, wzbudzenie w nich nowej potrzeby posiadania innowacyjnego produktu/usługi/modelu biznesowego. Krok 7: Sprzedaż – zarabiamy (lub tracimy) na nowym produkcie.

9 Jakie oczekiwania organizacje stawiają innowacjom? Drobne zmiany w istniejących produktach i usługach Redukcja kosztów produktów i usług Nowe produkty o zasięgu światowym Nowe produkty celem zdobycia nowych grup docelowych klientów Nowe produkty dla obecnych klientów

10 Co sprawia, że te firmy są innowacyjne? AppleFacebookGoogleMicrosoft IBM Toyota Motor Amazon.com Samsung Electronics Samsung Electronics Intel BMW Coca-ColaNintendo Wal-Mart Stores Hyundai Motor Hyundai Motor Roche/Genentech Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań jest:  ryzykowne  trudne  całkowicie nieprzewidywalne  wyniki często nie spełniają oczekiwań i założeń procesu innowacji.

11 Co hamuje dążenie do innowacji w organizacji? zły marketing i komunikacja brak pomysłów niewystarczające narzędzia pomiarowe słaby wybór pomysł ograniczony wgląd klienta kultura unikania ryzyka brak koordynacji długie czasy rozwoju

12 Wykorzystaj to, co popycha rozwój i działaj  wymagania konsumentów  konkurencja  akcjonariusze  nauka i technologia  regulacje rządowe  geopolityka  makroekonomia  otoczenie  motywacja i wiara  umiejętności  decyzje  plany  aktywność  informacja  procesy  zasoby Zobacz falę; nie bądź falą

13 Jakie są główne podejścia do innowacji? Współpraca Podejścia społeczne  Zarządzanie wiedzą  Współpracy społeczności praktyce  Szukaj i ponownie  Rozwój kultury i kompetencji  Współpraca z klientami  Otwarte źródło Kreatywność Podejście generatywne  Futuring i scenariusze/planowanie  Nowe spekulacje na rynku  Zróżnicowane radykalne eksperymenty  adaptacja wczesnych technologii  Społeczeństwa innowacyjne  Venture capitals i spin-off Kontrola Podejście technologiczne  Ciągłe doskonalenie procesów  Lean manufacturing  Zarządzanie jakością  symulacje  innowacyjne platformy  wykorzystanie systemów IT  Innowacje w łańcuchach dostaw Konkurencja Podejście biznesowe Fuzje i przejęcia zarządzanie portfelem Szybkie rozwiązywania problemów zespołów Branding Dopasowanie do rynku Rozwiązania biznesowe

14 Przełom, innowacja i wzrost organiczny  Bądź pierwszy, aby zająć nierozpoznane jeszcze obszary do tworzenia hitów: choroby autoimmunologiczne  Standardy, dogmaty mają być wyzwaniem  kultura "outsider’ów" nastawionych na "śledzenie zmian"  Duże nakłady ze sprzedaży na R & D, (wiele strzałów na bramkę)  Bliska współpraca z najlepszymi uniwersytetami badawczymi  Innowacja nie jest natychmiastowa i doskonała, wielka porażka się zdarza  pokonywanie tego, co niemożliwe do rozwijania kompetencji, które dotąd były niewyobrażalne  realizacja projektów z talentami, o niezwykłym życiorysie, aby zwiększyć różnorodność myśli  budowanie autorytetu i pasji na każdym poziomie od laboratorium do zarządu

15 Laboratorium  stymulowanie projektów  Elastyczne godziny  Praca wolna od codziennych ograniczeń  Nowe inicjatywy  Niezależne strumienie pracy  zróżnicowana kadra badawcza Liderzy  odkrywczy marzycieli  mądrzy  optymiści  entuzjaści  Szybcy  ekspresyjni  O szerokich horyzontach

16 Najlepsze praktyki: Kreuj i bądź wizjonerem Kreuj Aby poprzez kreatywność dodać wartość do zwykłych praktyk biznesowych w wielu dyscyplinach, miejscach i poziomach Kreatorzy Ci, którzy przekształcają to, co zwykłe w nadzwyczajne

17 Najlepsze praktyki: Ukryj wewnątrz projektu konia trojańskiego Projekty: Tworzenie projektów, które pozwolą dowiedzieć się, co działa, a co nie Ludzie: Tworzenie wspólnoty innowatorów Miejsce: Tworzenie miejsca do współpracy Praktyki: Tworzenie nowych praktyk i przestrzeni do ich dzielenia.

18 Najlepsze praktyki: Dywersyfikuj, kiedy nie znasz kierunku Innowacyjność jest Terra Incognito Innowacyjność to przybycie do miejsca, w którym, nigdy nie byliśmy wcześniej, robiąc coś, czego nigdy nie robiliśmy Uruchom szereg różnorodnych statków, wyślij je w różne trasy, a kiedy zobaczysz, co odkryłeś – zacznij uruchamiać procesy, które doprowadzą Cię do celu 18

19 Najlepsze praktyki: obserwuj, rób, ucz innych Łatwo jest zobaczyć, co jest nie tak z pomysłem kogoś innego, ale trudniej samemu zrobić lepiej Ucz się na swoich i błędach innych Bądź nauczycielem, trenerem i mentorem

20 Najlepsze praktyki: Pozyskaj klientów do rozwoju Twojej firmy  Identyfikuj i obserwuj czołowych klientów  Obserwuj, co klienci robią i jak używają Twoich produktów - źródło nowych pomysłów.  Pozwól swoim klientom być integralną częścią procesów twórczych. Zapewnij im narzędzia, których potrzebują, aby byli innowacyjni i kreatywni.  Buduj i pielęgnuj społeczności klientów (media społecznościowe)  Spotykaj się z klientami. Posłuchaj, co mówią i sugerują - bądź bieżąco, aby iść w dobrym kierunku.  Stwórz przestrzeń, gdzie klienci będą mogli pokazać, jak kreatywni potrafią być –chwal i nagradzaj  Nie rób wszystkiego sam - pozwól swoim klientom stworzyć to, co można sprzedać w przyszłości. Klient i jego potrzeba to źródło Twojego sukcesu

21 Najlepsze praktyki: Zostaw przestrzeń na rzeczy, o których dotąd jeszcze nie wiesz Czasami to, co można odkryć po drodze jest bardziej interesujące niż to, co założyliśmy na początku

22 Principle 5: Show, Don’t Tell Innovation is about what doesn’t exist yet Most of our brain is used to visualize Seeing is believing You need to help people see Put them in the movie A day in their life Proof the concept

23 DZIĘKUJĘ


Pobierz ppt "04.11.2015 Innowacje czyli…. gdy to nie duża ryba zjada małą, tylko szybka wolną Dr, MBA Monika Lamparska-Przybysz Scientific and Funding Access Manager."

Podobne prezentacje


Reklamy Google