Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. 99-300 Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/355 77 00 fax. 024/355 77 01 Instytut.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. 99-300 Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/355 77 00 fax. 024/355 77 01 Instytut."— Zapis prezentacji:

1

2 Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut Pracy i Spraw Socjalnych Warszawa ul. Bellottiego 3B tel. 022/ fax. 022/

3 Absolwenci studiów wyższych woj. łódzkiego na regionalnym rynku pracy

4 Cele badania Przeprowadzone badanie opinii absolwentów miało na celu poznanie doświadczeń i problemów młodych, dobrze wykształconych ludzi wkraczających na rynek pracy woj. łódzkiego. Badanie poruszało następujące kwestie (omówione w prezentacji): satysfakcja z uzyskanego wykształcenia, problemy ze znalezieniem zatrudnienia, znane i wykorzystywane sposoby poszukiwania pracy, identyfikacja najbardziej efektywnych metod, charakterystyki pierwszej pracy absolwentów, korzystanie ze wsparcia instytucji rynku pracy.

5 Nota metodologiczna badanie zostało przeprowadzone we wrześniu 2006r. badanie zostało przeprowadzone techniką pogłębionego wywiadu indywidualnego próba badawcza objęła 127 absolwentów szkół wyższych z woj. łódzkiego (70 pracujących i 57 bezrobotnych) respondenci zostali dobrani do badania ze względu na typ miejsca zamieszkania (wieś, miasto do 50 tys. mieszkańców, miasto od 50 tys. do 500 tys. mieszkańców oraz miasto Łódź )

6 Studia wyższe wobec wyzwań pierwszej pracy

7 ABSOLWENCI PRACUJĄCY ABSOLWENCI BEZROBOTNI RAZEM Na pewno wybrał(a)bym ten sam kierunek Raczej wybrał(a)bym ten sam kierunek Raczej wybrał(a)bym inny kierunek 6814 Na pewno wybrał(a)bym inny kierunek 459 Trudno powiedzieć31417 Razem Czy gdyby mógł/mogła Pan/i jeszcze raz podjąć decyzję, to czy ponownie wybrałby/aby Pan/i ten sam kierunek studiów? (N=127; w liczbach bezwzgl.)

8 ABSOLWENCI PRACUJĄCY ABSOLWENCI BEZROBOTNI RAZEM Zdecydowanie tak Raczej tak Raczej nie18927 Zdecydowanie nie7-7 Brak odpowiedzi134 Razem Czy kończąc studia spodziewał/a się Pan/i kłopotów ze znalezieniem pracy? (N=127; w liczbach bezwzgl.)

9 BADANIE STUDENTÓW

10

11 Poszukiwanie pierwszej pracy

12 Dlaczego znalezienie satysfakcjonującej pracy jest trudne? (N=34; w liczbach bezwzgl.): duże bezrobocie (10), brakuje mi doświadczenia zawodowego (5), silna konkurencja wśród bezrobotnych (5), brak ofert pracy w moim zawodzie (5), pracodawcy mają wygórowane oczekiwania (3), inne (6).

13

14

15

16

17 ABSOLWENCI PRACUJĄCY ABSOLWENCI BEZROBOTNI RAZEM Zdecydowanie tak5611 Raczej tak Raczej nie Zdecydowanie nie20222 Trudno powiedzieć8816 Razem Czy poszukiwanie pracy jest (było) dla Pana/i przykrym doznaniem, wiąże (wiązało) się ze stresami, obniżeniem poczucia własnej wartości? (N=127; w liczbach bezwzgl.) A jak ma się czuć człowiek, który idzie na 1,2….10 rozmowę i odchodzi z niczym? Nie lubię być oceniana, a z drugiej strony poszukiwanie pracy kojarzyło mi się z błaganiem pracodawcy o łaskę; czułam się wtedy gorszą osobą niż przyszły pracodawca.

18

19

20

21

22

23

24 L.P. FORMY POSZUKIWANIA PRACY NAJCZĘŚCIEJ WYKORZYSTYWANE PRZEZ BEZROBOTNYCH ABSOLWENTÓW FORMY POSZUKIWANIA PRACY, DZIĘKI KTÓRYM ABSOLWENCI POZYSKALI PRACĘ 1Ogłoszenia prasoweRodzina/znajomi 2Ogłoszenia w portalach internetowych Osobiste wizyty u pracodawcy, roznoszenie CV 3Ogłoszenia na stronach internetowych firm Rozsyłanie listów motywacyjnych i CV em 4Rodzina/znajomiOgłoszenia prasowe 5 Rozsyłanie listów motywacyjnych i CV em Ogłoszenia w portalach internetowych Ranking najbardziej popularnych i najskuteczniejszych sposobów poszukiwania pracy

25 Pierwsza praca absolwentów

26

27 Proszę wyobrazić sobie teraz idealne dla Pana/i miejsce pracy, a więc takie, które spełniałoby Pana/i najważniejsze oczekiwania. Co składałoby się na taki ideał? Absolwenci pracujący (N=70) odpowiednio wysokie zarobki (44), miła i koleżeńska atmosfera (41), możliwość dokształcania, udział w szkoleniach itd. (26), dobre relacje z szefem (szacunek dla pracownika, sprawiedliwy pracodawca) (10), możliwość awansu (9) Absolwenci bezrobotni (N=57) odpowiednio wysokie zarobki (37), miła i koleżeńska atmosfera (24), możliwość dokształcania, udział w szkoleniach itd. (14), satysfakcja, samorealizacja (9), konkretny typ placówki (np. szkoła) (8)

28 BADANIE STUDENTÓW

29 Proszę teraz zastanowić się, w jakim stopniu, w jakim procencie (%) Pana/i obecna praca (lub łącznie wszystkie obecne prace) spełnia (spełniają) ten ideał? Średnia artym. = 64,1% Dominanta = 80,0% Mieszkańcy Łodzi => 58,1% Mieszkańcy miast 50 tys.-500 tys. => 63,9% Mieszkańcy miast do 50 tys. => 75,8% Mieszkańcy wsi => 65,5%

30 ABSOLWENCI PRACUJĄCY odpowiednio wysokie zarobki34 (44)* możliwość dokształcania, udział w szkoleniach itd.9 (26) Inne9 satysfakcja, samorealizacja6 (7) miła i koleżeńska atmosfera6 (41) możliwość awansu5 (9) Jakie elementy tej idealnej pracy nie są spełniane przez Pana/i obecne miejsce/a pracy, a więc czego Panu/i brakuje? * W nawiasach podano liczbę osób, które wskazały dany czynnik jako istotny dla nich element idealnej pracy.

31 Dochód absolwentów za poprzedni miesiąc na rękę (dochód netto, wraz z wszystkimi dodatkami, premiami, pracami zleconymi itd.) Średnia artym. = 1057,10 PLN Dominanta = 800,00 PLN Min. = 480,00 PLN Max. = 2560,00 PLN Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w woj. łódzkim w VIII 2006 (GUS) = 1470,20 PLN (netto) Płaca minimalna = 642,00 PLN (netto)

32 BADANIE STUDENTÓW Minimalne oczekiwane wynagrodzenie wskazane jako satysfakcjonujące w pierwszej pracy (N=1200)

33

34

35 BADANIE STUDENTÓW

36 Kompromisy, na jakie musieli godzić się absolwenci (N=30; w liczbach bezwzgl.): dojazd do pracy ponad 1 godz. (w jedną stronę) (7), praca poniżej kwalifikacji (7), praca w niepełnym wymiarze godzin (7), źle płatna praca (6), praca w nadgodzinach (5), praca wieczorami (5), praca w soboty lub/i niedziele (5), praca bez perspektywy awansu (5).

37 Kompromisy, na jakie gotowi są godzić się absolwenci bezrobotni (N=42;w liczbach bezwzgl.): mogę się dokształcić (42), mogę pracować w nadgodzinach (27), mogę pracować na zmiany (23), mogę dojeżdżać do pracy ponad 1 godzinę (w jedną stronę) (18), mogę zmienić zawód (na poziomie posiadanych kwalifikacji) (17), mogę zmienić miejsce zamieszkania (16), mogę pracować w niepełnym wymiarze godzin (16), mogę pracować dłużej poza miejscem zamieszkania (bez możliwości codziennego powrotu) (14).

38 Pomoc instytucjonalna adresowana do absolwentów

39

40

41

42

43

44

45

46 Dziękuję za uwagę. Jakub Ryszard Stempień ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku ul. Grunwaldzka Kutno tel. (0 24)


Pobierz ppt "Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. 99-300 Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/355 77 00 fax. 024/355 77 01 Instytut."

Podobne prezentacje


Reklamy Google