Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wady i zalety poszczególnych gałęzi transportu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wady i zalety poszczególnych gałęzi transportu"— Zapis prezentacji:

1 Wady i zalety poszczególnych gałęzi transportu
Ekonomika transportu Mgr Kateryna Lysenko

2 Transport samochodowy
Zalety: przestrzenne rozmieszczenie dróg środki transportu przystosowane do przewozu niemal każdego rodzaju ładunku korzystny czas transportu dostawa od drzwi do drzwi możliwość wyboru trasy częstotliwość i terminowość dostaw możliwość dowozu do przewoźników innych gałęzi

3 Wyniki badań Cambridge University, według których, jeden 40-tonowy tir w ciągu 3 sekund niszczy nawierzchnię tak samo jak samochodów osobowych, przejeżdżających przez ten sam punkt

4 Rodzaje przewozów drogowych ze względu na wielkość ładunku
Przewozy drogowe cało pojazdowe FTL (Full Trailer Load) częściowe LTL (Less than Trailer Load) drobnicowe

5 Transport morski Zalety: dominuje w przewozach międzykontynentalnych
nieograniczona struktura ładunkowa jest najbardziej opłacalny w przewozach na duże odległości łatwy dostęp do światowych centrów gospodarczych

6 Wady: brak możliwości przewozów od drzwi do drzwi (door-to-door); na pierwszym i ostatnim odcinku drogi do odbiorcy zazwyczaj trzeba skorzystać z innej gałęzi transportu, najczęściej z transportu drogowego niska opłacalność na krótkich odcinkach niewielka prędkość statków mała częstotliwość kursowania czasochłonne operacje w porcie morskim

7 Opłatę za przewóz drogą morską nazywa się frachtem
przewoźnik liczy fracht za tonę wagową lub objętościową w zależności od tego, która z nich jest dla niego korzystniejsza; zależy to od specyfiki ładunku; jeżeli jest on lekki, ale jest przestrzenny (np. tona styropianu), stawka będzie liczona za tonę objętościową, jeżeli z kolei ładunek jest ciężki, ale ma małą objętość (np. elementy stalowe), to stawka zostanie naliczona za każdą tonę wagową.

8 Żegluga morska: Regularna – liniowa - jest najczęściej wykorzystywana w przewozach ładunków drobnicowych; regularnie obsługuje określone porty; dominują w niej przewozy kontenerowe; Nieregularna – trampowa - statek nie jest wykorzystywany w połączeniach regularnych; obsługuje przede wszystkim ładunki masowe; stawki frachtowe są ustalane każdorazowo w drodze negocjacji;

9 Środki transportu Kontenerowce – do przewozu kontenerów

10 Drobnicowce – są najbardziej uniwersalne, najczęściej są wykorzystywane do obsługi żeglugi liniowej, można nimi przewieźć każdy ładunek drobnicowy lub półmasowy (np. kawa w workach)

11 statki ro-ro – statki o poziomym systemie załadunku

12 masowce – przeznaczone do przewozu masowych ładunków suchych, najczęściej wykorzystywane w żegludze trampowej; niektóre z nich są wykorzystywane do przewozu tylko jednego rodzaju ładunku,

13 chłodniowce, zbiornikowce – przeznaczone do przewozu ładunków płynnych, z reguły wyspecjalizowane, statki specjalistyczne – np. do przewozu sztuk ponadgabarytowych – statki półzanurzalne, dźwigowce. tankowce;

14 Port morski w Rotterdamie, Holandia

15 Transport kolejowy Zalety:
idealny do przewozu ładunków masowych, takich jak węgiel, zboże dużą masowość, jednym pociągiem można przewozić duże partie ładunków w zależności od zapotrzebowania można tworzyć pociągi złożone z różnej liczby wagonów uniwersalność taboru, dzięki czemu możliwy jest przewóz różnego rodzaju ładunków

16 Wady: nierównomierność rozmieszczenia przestrzennego, co uniemożliwia bezpośredni dostęp do wielu miejsc konieczność skorzystania dodatkowo z transportu samochodowego dodatkowe operacje przeładunkowe powodują wydłużenie czasu oraz wzrost kosztów i ryzyka uszkodzenia ładunku w przewozach międzynarodowych dodatkowym utrudnieniem są różne parametry techniczne sieci zasilania lokomotyw i zasady sterowania ruchem pociągów nie dopuszcza się przewóz ładunków zbyt dużych i zbyt ciężkich, a także niektórych ładunków niebezpiecznych

17 Transport lotniczy Cechy:
wykorzystywany w przewozach międzykontynentalnych oraz na duże odległości w obrębie jednego kontynentu jest najbardziej opłacalny w przewozach towarów lekkich, o wysokiej wartości nie każdy ładunek da się przewieźć transportem lotniczym, gdyż samoloty mają ograniczoną ładowność wykorzystuje się do przewozu towarów, które wymagają szybkiej dostawy, tj. poczty, lekarstw, przesyłek ekspresowych i kurierskich oraz produktów szybko psujących się, np. kwiatów.

18 Przewozy lotnicze: przewiezienie ładunku samochodem na lotnisko
oczekiwanie na lotnisku nadania przelot oczekiwanie na odbiór przesyłki na lotnisku przeznaczenia przewiezienie samochodem ładunku z lotniska do odbiorcy

19 Jakimi samolotami wozi się przesyłki?
Samolotami pasażerskimi Samolotami typu combi Samolotami towarowymi – cargo – ok t.

20 Transport wodny śródlądowy
Cechy: może być wykorzystywany do transportu towarów jedynie tam, gdzie pozwalają na to warunki naturalne przewóz ładunków masowych na średnie lub duże odległości niskie koszty przewozu, szczególnie na duże odległości wszystkie przewozy ładunków są cało statkowe (tzn. ładunki wypełniają cały statek) niewielka prędkość statków, długi czas przewozu

21 Barka z węgłem

22 Transport intermodalny
Cechy: zastosowanie jednostki ładunkowej (np. kontenera), dzięki czemu nie ma potrzeby każdorazowego przeładunku towaru przy zmianie środka transportu w jednym procesie transportowym wykorzystane są co najmniej dwie gałęzie transportu przewóz odbywa się na podstawie jednej umowy (a w związku z tym także jednego dokumentu) z jednym wykonawcą, odpowiedzialnym za organizację i przebieg całego procesu

23 W ramach przewozów multimodalnych najczęściej wykonuje się:
przewozy kontenerowe drogą morską i lądową przewozy z wykorzystaniem transportu lądowego i promu przewozy z wykorzystaniem transportu kolejowego i samochodowego

24 Transport przesyłowy rurociągi – gaz 95%, ropa naftowa 90%, mleko
taśmociągi – ładunki sypkie (w górnictwie) przewody – energia elektryczna plusy: szybkość, niskie koszty minus: przesyłanie tylko jednego rodzaju ładunku

25 Zadanie Cel ćwiczenia. Umiejętność identyfikacji i charakterystyki zalet poszczególnych gałęzi transportowych. Świadomość podobieństw i różnic w charakterystyce gałęzi transportowych Posegreguj i przyporządkuj cechy do danej gałęzi transportu. Dla ułatwienia w nawiasach podano liczbę cech, które należy przyporządkować danej gałęzi. Czas realizacji ćwiczenia max. 45 minut Za każdą prawidłowa odpowiedź: 0,25 pkt. Suma punktów możliwych do uzyskania: 10pkt. Praca zespołowa – 4 osoby Rozliczenie zadania: Rozwiązania zadania należy przepisać (przerysować) na kartę odpowiedzi wpisując imię i nazwisko osób zespołu oraz sygnaturę kierunku.

26 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Wady i zalety poszczególnych gałęzi transportu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google