Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DOPALACZE DOPALACZE. W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się w mediach, a niejednokrotnie w najbliższym otoczeniu o substancjach, które posiadają.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DOPALACZE DOPALACZE. W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się w mediach, a niejednokrotnie w najbliższym otoczeniu o substancjach, które posiadają."— Zapis prezentacji:

1 DOPALACZE DOPALACZE

2 W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się w mediach, a niejednokrotnie w najbliższym otoczeniu o substancjach, które posiadają właściwości psychoaktywne, w działaniu zbliżone do narkotyków.

3 Dopalacze nie zniknęły !!! Zamknięcie w Polsce wszystkich sklepów z dopalaczami nie zlikwidowało problemu. Dopalacze występują w Internecie pod nazwami, np.: „sole kąpielowe” „pożywka dla roślin” „nawóz roślinny” „kadzidełka” „do badań botanicznych” „chemikalia do badań”

4 W trosce o bezpieczeństwo dzieci rodzice/opiekunowie powinni wiedzieć o kilku ważnych sprawach.

5 Dopalacze To termin, którego używa się do nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek o rzekomym lub faktycznym działaniu psychoaktywnym, nie znajdujących się na liście substancji kontrolowanych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

6 . Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem: * Internetu; * sklepów, tzw. „smart shop” (nazwa pochodzi od rzekomych substancji usprawniających funkcje poznawcze); * osiedlowych dealerów.

7 W asortymencie sklepów pojawiają się zarówno specyfiki o działaniu stymulującym, relaksującym, psychodelicznym czy halucynogennym. Sklepy oferują również literaturę o tematyce związanej z substancjami psychoaktywnymi i akcesoria, tj. fifki, fajki, wagi, po substancje pochodzenia naturalnego lub syntetycznego.

8 Dopalacze zawierają w sobie substancje pochodzenia naturalnego i syntetycznego, działające stymulująco bądź psychodelicznie czy halucynogennie. Generalnie dopalacze podzielić można na trzy grupy: * środki pochodzenia głównie roślinnego (susze, kadzidełka), które stosuje się jak tytoń (pali w fajkach, skrętach) lub spala w pomieszczeniu tak jak kadzidełka, mający w sposób legalny powodować efekty zbliżone do palenia marihuany lub opium;

9 Preparaty te bywają czasami wzmacniane, są one nazywane „spice” – od jednego z najbardziej popularnych produktów tego rodzaju.

10 * środki pochodzenia głównie syntetycznego, sprzedawane w formie tabletek lub proszku w torebkach, które zawierają zazwyczaj rozmaite mieszanki różnych grup związków działających psychoaktywnie: stymulantów, halucynogenów, itp.

11 środki syntetyczne - zawierające jedną, konkretną substancję, która nie jest zakazana - sprzedawane w postaci znaczków do lizania, małych pigułek lub w innych formach.

12  Specyfiki o działaniu stymulującym, relaksującym, halucynogennym oraz psychodelicznym;  Są to substytuty istniejących narkotyków, jednak zarówno ich skład, jak i działanie jest dotąd nieznane;  Jedne mają znacznie słabsze działanie od swoich substytutów, inne natomiast są o wiele silniejsze i bardziej toksyczne, co powoduje liczne przypadki ciężkich zatruć

13  słaba koncentracja uwagi,  nudności,  wymioty,  senność,  apatia,  zawroty i silne bóle głowy,  euforia,  gwałtowny przypływ energii,  kłopoty z oddychaniem,  duże wahania ciśnienia krwi,  zaburzenia równowagi,  przekrwione i wysuszone śluzówki,  brak reakcji źrenic na światło,  drżenie rąk.

14 1. Podwyższenie ciśnienia. 2. Przyspieszenie akcji serca. 3. Rozszerzenie źrenic. 4. Silne bóle głowy. 5. Bezsenność, niepokój. 6. Skurcze mięśni, nudności. 7. Wymioty. 8. Psychoza. 9. Zapaść. 10. Problemy z trzymaniem moczu. 11. Upośledzenie funkcji nerek.

15 Uwarunkowania zażywania narkotyków i substancji podobnych: 1. Uwarunkowania mikrostrukturalne: Środowisko sąsiedzkie Środowisko rówieśnicze Środowisko szkolne Środowisko pracy Dostępność narkotyków (substancji działających podobnie)

16 2. Uwarunkowania rodzinne: Brak zaspokojenia podstawowych potrzeb: miłości, bezpieczeństwa, akceptacji i zrozumienia, Występowanie uzależnienia w rodzinie (rodzeństwo, rodzice, najbliższa rodzina), Traumy, urazy, choroby somatyczne, choroby i zaburzenia psychiczne, Patologie i zaburzenia życia rodzinnego (przemoc, alkoholizm, rozwody, przestępcze rodzinne środowisko, zaniedbania, porzucenia), Zaburzenia procesu wychowania (brak wzorów pozytywnych, brak więzi z rodzicami, zaburzenia komunikacji rodzice - dziecko), Brak lub wadliwe kompetencje wychowawcze rodziców (niewydolność wychowawcza).

17 . 3. Uwarunkowania indywidualne – personalne:. 3. Uwarunkowania indywidualne – personalne. Uwarunkowania indywidualne – personalne: 3. Uwarunkowania indywidualne – personalne: Niedojrzałość emocjonalna Niska samoocena Brak odporności na stres i problemy Zbyt mała wiedza, negatywne przekonania Niskie kompetencje interpersonalne

18 CZYNNIKI CHRONIĄCE : Silna więź emocjonalna z rodzicami Poczucie własnej wartości Umiejętności społeczne (np. rozwiązywanie problemów, konfliktów, asertywność) Przynależność do pozytywnej grupy Poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów Poczucie własnej skuteczności

19 Jedną z najważniejszych przyczyn sięgania przez młodzież po dopalacze, narkotyki są zaburzone więzi emocjonalne w rodzinie, dlatego: mów dziecku, że jest dla Ciebie najważniejszą osobą, że zależy Ci, by było zdrowe i szczęśliwe, poznaj jego przyjaciół, zainteresowania i sposoby spędzania czasu wolnego; rozmawiaj z dzieckiem często, pytaj o jego zdanie, uważnie słuchaj, rozmawiaj także na trudne tematy – o narkotykach, alkoholu, dojrzewaniu (…); postaw jasne granice – wyraź zdecydowany sprzeciw wobec używania narkotyków i innych środków psychoaktywnych, podaj oczekiwania dotyczące godzin powrotu do domu, kontaktów z kolegami; porozmawiaj na temat nacisku i manipulacji ze strony grupy biorącej „dopalacze”, sprawdzaj, na co wydawane jest kieszonkowe; doceniaj wysiłki w osiąganiu celów, chwal dziecko za sukcesy i odpowiedzialność - podnosisz tym jego poczucie własnej wartości. Zapewniaj, że zawsze może liczyć na twoją pomoc w trudnych sytuacjach!

20 Warto też pamiętać o kilku ważnych sprawach: Bądź przykładem, postępuj tak, by być wiarygodnym. Dzieci są dobrymi obserwatorami i łatwo zauważą, gdy nie robisz tak, jak mówisz. Wymagaj, ale stawiaj dziecku warunki możliwe do spełnienia. Bądź konsekwentny, aby dziecko liczyło się z Tobą i wiedziało, że ustalone przez Ciebie normy w ważnych sprawach muszą być respektowane. Poznaj przyjaciół i znajomych dziecka. Pamiętaj, że w tym wieku koledzy odgrywają dużą rolę i często mają duży wpływ. Szanuj prawo dziecka do własnych wyborów, opinii, dysponowania swoim wolnym czasem. Doradzaj, ale nie narzucaj swojej woli. Nie bądź nadmiernie opiekuńczy, pozwól dziecku zdobywać doświadczenia. Ono uczy się życia przede wszystkim robiąc nowe rzeczy, sprawdzając. Czasem popełnia przy tym błędy, bądź zatem czujny i w porę reaguj.

21 RODZICE/ OPIEKUNOWIE/ WYCHOWAWCY - SĄ SYTUACJE, KTÓRYCH NIE WOLNO BAGATELIZOWAĆ! Masz prawo sądzić, że z dzieckiem dzieje się coś niedobrego, gdy zauważysz kilka z wymienionych niżej objawów równocześnie: dziecko oddala się od Ciebie, staje się obce, mimo że wcześniej byliście blisko; ma kłopoty z nauką, choć wcześniej dobrze sobie radziło, wagaruje; unika rozmów, kontaktu,,,kręci” w rozmowie, kłamie; jest niecierpliwe, rozdrażnione; jest na zmianę pobudzone lub ospałe, sypia o dziwnych porach; znika często z domu w ciągu dnia pod dowolnym pretekstem i stara się unikać kontaktu po powrocie;

22 wraca bardzo późno lub bez uzgodnienia nocuje poza domem; ma nowych znajomych, których nie chce zapraszać do domu; kwestionuje szkodliwość narkotyków – uważa, że powinny być zalegalizowane; ma nadmierny apetyt lub nie ma go wcale; ma przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice, przewlekły katar; w jego pokoju dziwnie pachnie, miewa fifki i fajki różnych kształtów, bibułki do skrętów, biały proszek, pastylki nieznanego pochodzenia, opalone folie aluminiowe, leki bez recept, nieznane chemikalia; z domu znikają pieniądze i wartościowe przedmioty (…).

23 Co zrobić, gdy podejrzewasz, że dziecko używa dopalaczy? Nie zwlekaj, zareaguj od razu, ale nie działaj pod wpływem emocji – POROZMAWIAJ Z DZIECKIEM. Zapytaj o powody – dlaczego używa tych substancji. Uświadom mu konsekwencje i zagrożenia związane z ich używaniem. Porozmawiaj na temat nacisku i manipulacji ze strony biorącej dopalacze. Powiedz, że martwisz się o nie i zawiodło Twoje zaufanie.

24 Daj mu szansę poprawy, ale przyglądaj się uważnie postępowaniu. Nie daj się przekonać argumentom dziecka, że to niegroźne, naturalne substancje, bezpieczna alternatywa dla narkotyków, że to taka moda. Jeżeli uznasz za konieczne, wprowadź nowe zasady i konsekwencje. Jeśli stwierdzisz, że zagrożenie jest poważne, szukaj pomocy u specjalistów.

25 C ZEGO MŁODZIEŻ POTRZEBUJE OD SWOICH RODZICÓW ? Sprawiedliwego traktowania - przekonania, że rodzice w niejasnej sytuacji zareagują w oparciu o wnikliwe rozpatrzenie sprawy. Stanowczości w ważnych sprawach – potrzebują jasno określonych reguł i konsekwencji w ich przestrzeganiu. Poszanowania intymności i dyskrecji - chcą mieć pewność, że granice ich prywatności są przez nas respektowane.

26 JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O DOPALACZACH? Są to substancje bardzo niebezpieczne – nie znamy ich składu. Dopalacze zawierają substancje niesprawdzone pod kątem ich wpływu na organizm ludzki – mogą być bardzo niebezpieczne. Lista działań niepożądanych jest bardzo długa. Osoba sięgająca po te środki godzi się na bycie „królikiem doświadczalnym”. Może się okazać, że w składzie specyfiku znajdą się substancje, na które dziecko jest uczulone.

27 JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O DOPALACZACH? Ponieważ nie jest znane dokładne działanie dopalaczy, często, ze względu na brak „zamierzonego efektu”, osoby zażywające specyfiki, przedawkowują je, co jest niebezpieczne dla życia i zdrowia. Zażywanie substancji psychoaktywnych w celu zwiększenia wydajności umysłowej jest bardzo niebezpieczne i może dawać odwrotny efekt. Powodują zmiany w zachowaniu. Mogą wywoływać zachowania przestępcze i konflikty z prawem (niektóre zawody wymagają niekaralności). Uzależniają – zniewalają.

28      uzaleznienia/dopalacze 

29 GDZIE SZUKAĆ POMOCY? Bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (czynny od poniedziałku do soboty od 12 do 20) Antynarkotykowy Telefon Zaufania (czynny codziennie od 16 do 21) Bezpłatna Infolinia Państwowej Inspekcji Sanitarnej

30

31


Pobierz ppt "DOPALACZE DOPALACZE. W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się w mediach, a niejednokrotnie w najbliższym otoczeniu o substancjach, które posiadają."

Podobne prezentacje


Reklamy Google