Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Listopad 1

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Listopad 1"— Zapis prezentacji:

1 Listopad 1

2 Listopad 2

3 3 Kryzys w Europie Wschodniej (neoimperialny zwrot strategiczny Rosji, nowa jakość strategiczna – koniec ery pozimnowojennej. Wojna hybrydowa) Kryzys na Bliskim Wschodzie i Afryce (ISIL, migracje. Interwencja Rosji) Kryzys w Europie Zachodniej? (kryzys przywództwa, terroryzm wewnątrzeuropejski?) 2015 Obszar euroatlantycki

4  Od wystąpienia W. Putina w Monachium (2007 r.) po nową doktrynę wojenną ( r.)  Doktryna sankcjonuje i utrwala antyzachodni kurs Rosji (USA, NATO - wyłącznie jako zagrożenia)  Kraje poradzieckie jako strefa wpływów, ich ograniczona suwerenność, możliwość użycia siły przeciwko nim (presja polityczno-strategiczna)  Nowe elementy strategiczne (w stosunku do doktryny z 2010r.):  Hybrydowość wojen (groźba agresji podprogowej)  Siły konwencjonalne jako element odstraszania Strategiczny zwrot Rosji 4 Listopad

5  Wojna z Gruzją/2008 i kryzys gazowy/2009 r. – pierwsze testy (zbrojny i ekonomiczny) polityki neoimperialnej  Wojna z Ukrainą – rzucenie wyzwania Zachodowi: koniec ery pozimnowojennej  Struktura kryzysu ukraińskiego i prognozy:  rewolucja ukraińska (państwo stabilne czy upadłe?)  cele Rosji (minimalistyczny, ambitny, awanturniczy?)  reakcja Zachodu (stanowcza, chwiejna?)  Interwencja w Syrii - wyzwanie ponadregionalne  Scenariusze polityczno-strategiczne:  Nowa/ograniczona/mała zimna wojna?  gorzki/zgniły/wstydliwy pokój? 5

6  Konflikt wewnątrzislamski i skutki niestrategicznych interwencji Zachodu  Różnice interesów i brak koordynacji świata zewnętrznego: Zachód-Rosja?  USA: pasywna („czerwona linia” Obamy, same bombardowania), Rosja: ryzykowna (interwencja, salwa rakiet KALIBR)  Gracze wewnętrzni: Assad, ISIL, Kurdowie, Irak  Główni gracze regionalni: Turcja, Iran, Arabia Saudyjska, Izrael  Strategia: nowy podział polityczny? 6

7  Kryzys finansowy (strefy EURO)  Kryzys migracyjny  Kryzys terrorystyczny (ostatni atak w Paryżu)  Kryzys integracyjny - Brexit?  Kryzys przywództwa – Niemcy/Francja 7

8  Adaptacja strategiczna (NEWPORT - WARSZAWA): wzmocnienie wschodniej flanki NATO  Implementacja postanowień z Newport na szczeblu wojskowym (zakończenie do szczytu w Warszawie):  Rotacyjna, ćwiczebna obecność w kolejnych latach („czata”)  VJTF („szpica”) – w tym opcja przejściowa  Rozmieszczenie natowskich struktur dowodzenia i wsparcia  Zwiększenie gotowości Wielonarodowego Korpusu Północ- Wschód  Newport+ w Warszawie  Trwała/strategiczna obecność: ciągły, rotacyjny pobyt wojsk oraz stała infrastruktura, magazyny, składy ze sprzętem ciężkim, wysunięte grupy dowodzenia, ubezpieczenia i wsparcia …

9  Niestrategiczność UE: reakcje ad hoc  Potrzebna kompleksowość podejścia – dla zyskania solidarności strategicznej w UE: migracje + wzmocnienie wsch. flanki + bezpieczeństwo energetyczne …  Szansa: szczyt Rady Europejskiej VI/2016r. dot. WPBiO:  Raport o nowej Strategii Polityki Zewnętrznej i Bezpieczeństwa UE

10  Czy UE ma być strategicznym podmiotem w dziedzinie bezpieczeństwa?  Interesy narodowe państw członkowskich a wartości uniwersalne  „wspólny mianownik strategiczny” – wyciągnięty z interesów narodowych państw członkowskich

11 11 Interesy państw członkowskich i stosunek do nich innych państw (partnerów, sojuszników):  Wspólne (akceptowane) – wszyscy są gotowi uczestniczyć w we wsparciu ich realizacji (ubezpieczane wspólnotowo);  Niesprzeczne (tolerowane) – nikt nie zgłasza wobec nich sprzeciwu, ale też nie deklaruje z góry udziału w zabezpieczeniu ich realizacji (w razie potrzeby – koalicja ad hoc);  Sprzeczne (odrzucone) – nie uwzględniane we wspólnej misji bezpieczeństwa. Katalog (pakiet) wspólnych i niesprzecznych interesów państw członkowskich, czyli: Misja UE w dziedzinie bezpieczeństwa

12 Listopad 12  Europa między wschodem i południem  NATO – wzmocnienie wschodniej flanki  UE – upodmiotowienie strategiczne


Pobierz ppt "Listopad 1"

Podobne prezentacje


Reklamy Google