Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej Klasy: - II B – 2013/2014 - II B – 2014/2015 Opieka - Marek Drwięga Wersja: 1/jimo/15.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej Klasy: - II B – 2013/2014 - II B – 2014/2015 Opieka - Marek Drwięga Wersja: 1/jimo/15."— Zapis prezentacji:

1 WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej Klasy: - II B – 2013/ II B – 2014/2015 Opieka - Marek Drwięga Wersja: 1/jimo/15 Wszelkie prawa zastrzeżone ® ☺ Część I. Utrwalenie wiadomości i umiejętności Rozdział I – Ja i moje otoczenie

2 INFORMACJE Gdy klikniesz, to przełączysz się do slajdu „Spis treści”. Będziesz mogła/mógł przechodzić do każdego tematu niezależnie. Gdy klikniesz, to przejdziesz do slajdu zgodnego z podpisem („Mapa”, „Powrót”...). Gdy klikniesz inne miejsce, to przejdziesz do następnego slajdu. https://encrypted- tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQik3vVJkkk gumAvVExnI4RHC5BuHtxKzb_-jGgiuN4gQwwEqMs

3 Ja, czyli kto? W poszukiwaniu siebie Wykonała - Monika Furdak „Kim jestem?” Szukając siebie odkrywamy własną tożsamość, którą możemy podzielić na dwa rodzaje: - osobistą (obraz własnej osoby i tworzenie go poprzez dostrzeżenie swojej odrębności od innych) - społeczną (tworzy ją świadomość związków z innymi ludźmi oraz własnej przynależności do różnych grup).

4 Z czego składa się tożsamość? Płeć Inteligencja Wygląd Charakter Mądrość Światopogląd Moralność Umiejętności IAG8vZQWSC0/UViUfg_ILWI/AAAAAAAAAC8/YAiP9bVpvQ0/s320/ stare-ksiazki-otwarte-na-drewnianym-stole.jpg content/uploads/2013/09/z%C5%82o%C5%9B%C4%87-dziecka-_1.jpg MzAweDIyNQ, _ jpg Wykonała - Monika Furdak

5 Czy lepiej być biernym, czy aktywnym? Ludzie, którzy nie mają własnych poglądów, powtarzają opinie zasłyszane od innych, a swój wolny czas poświęcają głównie na rozrywkę. Taki styl życia nazywamy biernym. Przeciwieństwem jest aktywny styl życia. Przejawia się on np. w twórczości artystycznej, uprawianiu sportu, działalności społecznej. Wykonała - Monika Furdak

6 Mieć, czy być? Wielu ludzi dąży do samorealizacji, czyli do doskonalenia swoich uzdolnień, pogłębiania wiedzy, prowadzenia działalności społecznej lub charytatywnej. Ludzie, którzy kierują się przede wszystkim chęcią posiadania, reprezentują postawę życiową nazywaną konsumpcjonizmem. polnocna.tv/sites/default/files/styles/medium/p ublic/field/image/wosp_0.jpg?itok=rDZiRB5V /winner_439197_ _320x240.jpg Wykonała - Monika Furdak

7 Styl życia a autorytety Za autorytety uważa się ludzi, którzy cieszą się powszechnym szacunkiem czy są poważani z powodu osiągnięć w określonej dziedzinie. W mediach występują postaci (np. niektóre gwiazdy muzyki i filmu), które należy określić jako autorytety pozorne. Mogą być one podziwiane m.in. za oryginalny styl ubierania, nietypowe zachowanie. 1ab55762af65.file Jan Paweł II Justyna Kowalczyk Johnny Depp n/johnny-depps-glasses/ Wykonała - Monika Furdak

8 Społeczna natura człowieka CZŁOWIEK ISTOTĄ SPOŁECZNĄ Autor – Gabriela Stach Człowiek może istnieć, działaś i rozwijać się tylko dzięki związkom z innymi osobami. Oznacza to, że jest istotą społeczną. Dzięki innym ludziom możliwe jest przeżycie i prawidłowy rozwój danej osoby.. Nieutrzymywanie kontaktów międzyludzkich przez człowieka powoduje utrudnienie lub uniemożliwienie prawidłowego funkcjonowania. content/uploads/2012/05/581255_ _ _ _ _n-600x303.jpg

9 Co to jest socjalizacja? Autor – Gabriela Stach Socjalizacja polega na tym, iż człowiek nabywa normy i zasady, które obowiązują w jego najbliższym otoczeniu. Przyswaja sobie również system wartości oraz wzory zachowań. Socjalizacja rozpoczyna się w dzieciństwie i trwa całe życie. Najważniejszą rolę odgrywają rodzice, następnie nauczyciele i rówieśnicy. Człowiek i społeczeństwo cały czas wzajemnie na siebie oddziaływują.

10 Różne role społeczne Autor – Gabriela Stach Człowiek od najmłodszych lat pełni w społeczeństwie wiele ról. Z każdą rolą wiążą się różne wymogi, zasady, nakazy itp. Jeśli osoba nie wywiąże się ze swoich obowiązków musi spodziewać się konsekwencji ze strony otoczenia, a nawet wystąpi poczucie braku samorealizacji. Każda rola wymaga opanowania odpowiednich umiejętności i wiedzy. Do konfliktu ról dochodzi wtedy, gdy nie jest możliwe bycie np. politykiem i obiektywnym dziennikarzem. jaOi3LU50Ow/UJozMOKny7I/AAAAAAAAFUY/oFyAr ASRoFc/s1600/1.JPG

11 Jak się skutecznie porozumiewać? POROZUMIEWAMY SIĘ Autor – Szymon Błażowski Komunikacja międzyludzka przebiega w sposób: a) Werbalny - za pomocą słów (ustnie lub pisemnie ) ziol_komunikacja_interpersonalna/12.jpg b) Niewerbalny (mowa ciała) - za pomocą gestów, tonu głosu, mimiki, postawy ciała i tempa mówienia W komunikacji między ludzkiej muszą uczestniczyć dwie osoby: - Nadawca - Odbiorca Komunikacja może być: a) Jednokierunkowa – jeśli nadawca, przekazując informację, nie oczekuje na odpowiedź b) Dwukierunkowa – jeśli nadawca otrzymał potwierdzenie przekazanego komunikatu content/uploads/2012/09/komunikacja.jpg

12 Sposoby porozumiewania się Autor – Szymon Błażowski Wiedza na temat sposobów komunikowania się pomaga w nawiązywaniu i utrzymywaniu właściwych relacji z ludźmi. Z tego powodu coraz częściej wykorzystywana jest ona w życiu codziennym bc76-dfd559f0609a.file Dłonie układane w „wieżyczkę” u osoby wyrażającej swoją opinię lub przedstawiającej pomysły oznaczają pewność wygłaszanych poglądów Palec wskazujący położony na ustach oznacza prośbę o ciszę content/uploads/2011/04/Ancelotti.jpg Wyprostowany palec wskazujący podkreśla wagę wypowiadanych słów. Ma także zmusić słuchacza do uległości ldemar-Fornalik--podczas-meczu-eliminacji-do- Mis.jpg Ręce rozłożone w bok, uniesione ramiona oraz skierowane ku górze oczy sugerują niepewność i niewiedzę rozmówcy, również rozczarowanie Ręce skrzyżowane na piersiach – tzw. postawa zamknięta – wyraża nieufność i brak akceptacji dla słów wypowiadanych przez rozmówcę

13 Umiejętność publicznych wystąpień Autor – Szymon Błażowski Umiejętność wystąpień publicznych to taka umiejętność, którą nie każdy posiada, a posiąść ją nie jest łatwo. Podczas wystąpień publicznych może towarzyszyć nam trema. Umiejętność ta szczególnie ważna jest w polityce Jak wygłosić dobre przemówienie? Przede wszystkim trzeba panować nad swoimi emocjami /www.zaklin aczps ow.pl/ wp- conte nt/upl oads/ 2012/ 07/pie s- medyt uj%C 4%85 cy1.jp g Należy skoncentrować się na przekazywanej treści oraz dostosować ją do poziomu odbiorców blogspot.co m/_nTyqA9 Pd6eQ/TDH kr5Q6qTI/A AAAAAAAAl o/oGn8k4ju rZg/s1600/ my%C5%9 Blenie.jpg Słowa trzeba wypowiadać głośno, spokojnie, wyraźnie naszemia sto.pl/k/r /08/9c/ b2f4a_o.j pg? Wystąpienie nie powinno być zbyt długie, gdyż może znużyć słuchaczy s3.flog.pl/me dia/fot o/ _ znudz ony- baset.j pg Aby ponownie skupić uwagę odbiorców, doświadczeni mówcy opowiadają żart lub anegdotę 3d80ae882a0fd02e1bbd04036dfb 8.jpg

14 Dyskutujemy i debatujemy Autor – Szymon Błażowski Dyskusja to wymiana zdań, której uczestnicy próbują udowodnić swoje racje za pomocą odpowiednich argumentów. Bardziej zorganizowaną formą dyskusji jest debata Dyskusja może mieć charakter Prywatny - czyli odbywać się bez świadków content/uploads/2010/07/dymki- 300x212.jpg Publiczny – w licznym gronie przysłuchujących się osób ea01f3cbdb4d72d7c f823.jpg Debata eradio.pl/files/2f e9f b67d- ebc48f file Pomaga w znalezieniu najlepszego rozwiązania określonego problemu Wystąpieniom przysłuchuje się publiczność, która w wyznaczonym czasie może zadawać pytania Istotny jest sposób przedstawienia swojego stanowiska Duże znaczenie ma dobór słów, styl wypowiedzi oraz ton głosu Ważna jest rola prowadzącego

15 Tworzymy jeden zespół Autor – Szymon Błażowski W życiu społecznym ważną rolę odgrywa praca zespołowa. Jej skuteczność zależy od umiejętności porozumiewania się i współdziałania osób należących do danej grupy W trakcie rozwiązywania problemów pomocna jest burza mózgów content/uploads/2007/02/brainstorming.jpg 1. Określenie problemu do rozwiązania 2. Zgłaszanie pomysłów Etapy burzy mózgów: 3. Zapisywanie propozycji 4. Omówienie przedstawionych rozwiązań 5. Wybór najlepszego rozwiązania Inne sposoby podejmowania decyzji w grupie: Głosowanie – każdy członek grupy samodzielnie ocenia konsekwencje danej decyzji, następnie w tajnym lub jawnym głosowaniu oddaje swój głos. Przyjęta zostaje propozycja z największą ilością głosów e.com/galeria/niusy/w ybory.gif Osiąganie zgody (consensus) - przedstawiony pomysł musi zostać zaakceptowany przez wszystkich członków zespołu e097970b011571f64 f47970b-pi Decyzja lidera – przyjęcie lub odrzucenie danego rozwiązania - należy do osoby sprawującej władzę w danym zakresie content/uploads/2013 /01/decyzja-lidera.jpg

16 NIE TAKI KONFLIKT STRASZNY Autor – Karol Rosiek Skąd się biorą konflikty? Dwa odmienne zdania na pewien temat Dwa odmienne zdania na pewien temat Próba gwałtownego zapobiegnięcia naruszenia interesów pewnej osoby Próba gwałtownego zapobiegnięcia naruszenia interesów pewnej osoby Odmienne religie Odmienne religie......

17 Jeden konflikt, różne zachowania Sposoby postępowania R Rywalizacja - podejście do konfliktu jak do gry U Uleganie - rezygnacja z własnych celów W Wspólne rozwiązywanie problemu U Unikanie konfliktu P Postawa kompromisowa - uleganie obu stron Autor – Karol Rosiek

18 Rozwiązywanie konfliktów Negocjacje Negocjacje Zachowania potrzebne do skutecznej negocjacji: Zachowania potrzebne do skutecznej negocjacji: Opanowanie emocji Opanowanie emocji Odpowiednia argumentacja - uzasadniać dlaczego ta propozycja jest lepsza Odpowiednia argumentacja - uzasadniać dlaczego ta propozycja jest lepsza Nieocenianie rozmówcy - nie obrażać drugiej osoby Nieocenianie rozmówcy - nie obrażać drugiej osoby Propozycje rozwiązań Propozycje rozwiązań Elastyczność – „dopuścić” inne możliwości Elastyczność – „dopuścić” inne możliwości Autor – Karol Rosiek

19 Adresy obrazków 3d-czlowiek-zastanawia-sie-przed-czerwonym-znakiem-zapytania-wysoka-rozdzielczosc-3d-render- izolowan.jpg 3d-czlowiek-zastanawia-sie-przed-czerwonym-znakiem-zapytania-wysoka-rozdzielczosc-3d-render- izolowan.jpg 3d-czlowiek-zastanawia-sie-przed-czerwonym-znakiem-zapytania-wysoka-rozdzielczosc-3d-render- izolowan.jpg 3d-czlowiek-zastanawia-sie-przed-czerwonym-znakiem-zapytania-wysoka-rozdzielczosc-3d-render- izolowan.jpg https://lh4.ggpht.com/v6okX0L3NSyzgHNG_9Tq- 7sMeSYsY9GjhWjSzC1rT9GgTFl_Gxcz340UmPaNW_EEq_wM6w=s114 https://lh4.ggpht.com/v6okX0L3NSyzgHNG_9Tq- 7sMeSYsY9GjhWjSzC1rT9GgTFl_Gxcz340UmPaNW_EEq_wM6w=s114 https://lh4.ggpht.com/v6okX0L3NSyzgHNG_9Tq- 7sMeSYsY9GjhWjSzC1rT9GgTFl_Gxcz340UmPaNW_EEq_wM6w=s114 https://lh4.ggpht.com/v6okX0L3NSyzgHNG_9Tq- 7sMeSYsY9GjhWjSzC1rT9GgTFl_Gxcz340UmPaNW_EEq_wM6w=s114 https://lh4.ggpht.com/69ao3ZRZO6- QnNkNRG6ldRURCHUi1cjeIjLQrvAbkyKuDYbRUPeQihDOjFI8dTnGzF75kQ=s85 https://lh4.ggpht.com/69ao3ZRZO6- QnNkNRG6ldRURCHUi1cjeIjLQrvAbkyKuDYbRUPeQihDOjFI8dTnGzF75kQ=s85 https://lh4.ggpht.com/69ao3ZRZO6- QnNkNRG6ldRURCHUi1cjeIjLQrvAbkyKuDYbRUPeQihDOjFI8dTnGzF75kQ=s85 https://lh4.ggpht.com/69ao3ZRZO6- QnNkNRG6ldRURCHUi1cjeIjLQrvAbkyKuDYbRUPeQihDOjFI8dTnGzF75kQ=s85 https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSMzPdAwLsIri4P3-7NWUkGTdzrnxUKiGo- Vvzvzs6pauwysKkdqYRLYZam https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSMzPdAwLsIri4P3-7NWUkGTdzrnxUKiGo- Vvzvzs6pauwysKkdqYRLYZam https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSMzPdAwLsIri4P3-7NWUkGTdzrnxUKiGo- Vvzvzs6pauwysKkdqYRLYZam https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSMzPdAwLsIri4P3-7NWUkGTdzrnxUKiGo- Vvzvzs6pauwysKkdqYRLYZam b5fc9a4bd7cd jpg 81b5fc9a4bd7cd jpg 81b5fc9a4bd7cd jpg 81b5fc9a4bd7cd jpg Autor – Karol Rosiek

20 Czym jest grupa społeczna? GRUPY SPOŁECZNE Grupa społeczna - zbiór jednostek, między którymi zachodzą istotne stosunki społeczne, a konkretniej jest to zbiór co najmniej trzech osób zależnych od siebie. Członkowie grupy współdziałają ze sobą, kierują się tymi samymi wartościami i dążą do określonego celu. 800x600/ b17c50-z.jpg Autorki – Sabina Jaworska i Klaudia Kloczkowska

21 Jak zorganizowane są grupy społeczne? Osoby, które należą do grupy pełnią określone role. Aby grupa mogły funkcjonować powinni się w niej znajdować ludzie pomysłowi i dobrze radzący sobie z trudnościami. Na czele każdej z nich stoi przywódca. W grupach nieformalnych przywódcą jest najczęściej człowiek cieszący się autorytetem oraz sympatią. Zakres jego obowiązków nie jest dokładnie określony. W grupach formalnych spotyka się przywództwo legalne. Zakres tych obowiązków jest podzielony oraz zapisany, np w regulaminie. ki/przywodca320.jpg Autorki – Sabina Jaworska i Klaudia Kloczkowska

22 Podział grup społecznych Autorki – Sabina Jaworska i Klaudia Kloczkowska /uploads/ foto%20107.jpg big-group-of.html

23 /a3/Bundesarchiv_Bild_ %2C_Berlin%2C_Familienszene.jpg Autorki – Sabina Jaworska i Klaudia Kloczkowska Można do nich przystąpić Urodziliśmy się w niej

24 w%C5%82asnych-oczach.jpg czarnogo/0002HL3VPPH9SB84-C116-F4.jpg Autorki – Sabina Jaworska i Klaudia Kloczkowska Wierni kibice reprezentacji Ludzie na stadionie

25 content/uploads/2013/11/Gogolin-dzieciaki.jpg Autorki – Sabina Jaworska i Klaudia Kloczkowska

26 Dlaczego rodzina jest wartością? Rodzina to najważniejsza wartość jaką posiada człowiek. To z niej czerpiemy wzorce, ona spełnia nasze potrzeby duchowe, jak i materialne, pozwala na przetrwanie społeczeństwa, na zapewnienie środków niezbędnych do życia, przygotowuje dzieci do samodzielnego życia i pełnienia ról społecznych, a także do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie wraz z innymi ludźmi. Autorki – Sabina Jaworska i Klaudia Kloczkowska szczesliwa-rodzina-300x247.jpg

27 Rodzina dawniej i dziś Autorki – Sabina Jaworska i Klaudia Kloczkowska Kiedyś rodziny były wielodzietne a w niej rządził ojciec. Rodzice byli bardzo surowi. Dzieci nie mogły późno wracać do domu, ciężko pracowały i nie miały czasu na rozrywkę. Młodzi ludzie wcześniej i częściej pobierali się. Dziś rodziny są bardziej otwarte. Kobiety wolą pracować i uczyć się niż być gospodyniami. Jest więcej rozwodów. Dzieci dłużej mieszkają z rodzicami pod jednym dachem, mają więcej możliwości i wolnego czasu. Rodzice są bardziej tolerancyjni i otwarci. Historycznego-Miasta-Krakowa--Jo.jpg

28 Życie szkoły Jak funkcjonuje szkoła? Szkolną społeczność tworzą: Nauczyciele UczniowieRodzice Autor - Patryk Brzeziński

29 Prawa i obowiązki szkolne Prawa Obowiązki m. in. systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych, przestrzeganie przepisów szkolnych, godne reprezentowanie szkoł y m. in. otrzymanie informacji na temat planu zajęć, zakresu wymagań, czy kryteriów ocen Autor - Patryk Brzeziński

30 Nasza szkoła Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Autor - Patryk Brzeziński

31 Współdziałanie dla dobra szkoły Dyrektor : zarządza finansami szkoły, odpowiada za poziom nauczania w szkole, zatrudnia i zwalnia pracowników szkoły oraz przyznaje im nagrody lub wymierza kary. Rada szkoły : uchwala statut szkoły, ocenia działalność dyrektora i innych pracowników, może samodzielnie starać się o środki na rzecz szkoły. Rada pedagogiczna : zatwierdza plan pracy szkoły, podejmuje decyzję w sprawie usunięcia ucznia ze szkoły, przygotowuje projekt statutu szkoły i jego zmian. Autor - Patryk Brzeziński

32 Aktywność uczniowska Rada samorządu uczniowskiego - dba o szkołę pod względem kulturalnym i sportowym, godnie ją reprezentuje. Samorządy klasowe - reprezentują interesy klasy na forum szkoły, planują działania na cały rok szkolny. Wybory przewodniczącego SU (są też wybory do rady rodziców, samorządu uczniowskiego i samorządów klasowych) Autor - Patryk Brzeziński

33 Czym są normy społeczne? NORMY I ZASADY Autor – Marcin Kieca - Norma społeczna - wskazówka właściwego zachowania w danej sytuacji. Normy jakim podlega dana osoba są określane przez jej pozycję społeczną i odgrywaną przez nią rolę społeczną. - Normy formalne - zasady sformułowane w postaci pisanych regulaminów lub przepisów. - Normy nieformalne - niespisane normy, obowiązujące zwyczajowo w ramach danej grupy lub społeczeństwa.

34 Normy społeczne Normy formalne Normy prawne Normy nieformalne Normy religijne Normy obyczajowe Normy moralne Autor – Marcin Kieca

35 Funkcje norm społecznych Funkcje norm społecznych - istnieją normy, które mają za zadanie chronić istotne dla człowieka wartości (by chronić najważniejszą wartość życia ludzkiego stworzono zasadę,,nie zabijaj”). Jeżeli człowiek chce być szanowany i akceptowany przez społeczeństwo powinien przestrzegać norm powszechnie przyjętych. Autor – Marcin Kieca

36 Kraj wolnych obywateli By zagwarantować każdemu obywatelowi wolność, państwa na świecie przyznały swoim mieszkańcom liczne prawa obywatelskie. Prawa obywatelskie Polaków to m.in.: - wolność słowa, - prawo własności, - swoboda poruszania się i wyboru miejsca pobytu, - wolność sumienia i religii. =fullnews&fn_id=181&url=groups/view/27 Autor – Marcin Kieca

37 Tolerancja i rodzaje nietolerancji Tolerancja: jest to tolerowanie zwyczajów i zachowań, które odstępują od norm. Wyklucza ona różnego rodzaju dyskryminacje ludzi ze względu na ich wygląd wyznania czy rasę. Obejmuję również tolerancję dla osób o odmiennych światopoglądach. Jest bardzo potrzebna we współczesnym świecie, buduje ona relacje między ludźmi. t/16-xi-%E2%80%94- miedzynarodowy-dzien- tolerancji/ Nietolerancja: - Nietolerancja religijna - odrzucanie ludzi o innej religii. - Nietolerancja czyjegoś stylu życia. - Nietolerancja polityczna - nie szanujemy kogoś, cudzych poglądów politycznych. - Nietolerancja rasowa - odrzucamy ludzi o innym kolorze skóry, z innego kontynentu, kraju... Autor – Marcin Kieca

38 Nietolerancja w szkole Z przejawami nietolerancji spotykamy się też w szkole. Prawie w każdej klasie są uczniowie, którzy różnią się oryginalnym ubiorem, nietypowym sposobem bycia czy rzadko spotykanymi poglądami. Nietolerancja potrafi zamienić szkolną codzienność w koszmar, a nawet doprowadzić do tragedii. Przyczyną nietolerancji jest zwykle chęć dowartościowania się. Autor – Marcin Kieca

39 SPIS TREŚCI Koniec Informacje Ja, czyli kto? ( tożsamość, styl życia: bierny, aktywny, samorealizacja, konsumpcjonizm, autorytety rzeczywiste i pozorne) Człowiek istotą społeczną (istota społeczna, socjalizacja, role społeczne) Porozumiewamy się (komunikacja werbalna i niewerbalna, nadawca i odbiorca, mowa ciała, trema, dyskusja i debata, praca zespołowa, burza mózgów) Nie taki konflikt straszny (konflikt, zachowania w czasie konfliktu, rozwiązywanie konfliktów) Grupy społeczne (zbiorowość, grupa społeczna, organizacja grupy, podział grup, rodzina, funkcje rodziny, rodzina dawniej i dziś) Życie szkoły (dyrektor, rada pedagogiczna, rada szkoły, samorządy uczniowskie, statut, prawa i obowiązki Normy i zasady (normy społeczne formalne i nieformalne, funkcje norm, wolność, tolerancja i nietolerancja) Treści slajdów przygotowano w oparciu o podręcznik, z którego korzystają uczniowie w szkole - „Dziś i jutro. Wiedza o społeczeństwie. Podręcznik z ćwiczeniami dla gimnazjum”. Część pierwsza: I. Janicka, A. Kucia, T. Maćkowski, Wydawnictwo Era Sp. z o.o., Warszawa 2009


Pobierz ppt "WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej Klasy: - II B – 2013/2014 - II B – 2014/2015 Opieka - Marek Drwięga Wersja: 1/jimo/15."

Podobne prezentacje


Reklamy Google