Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Media religijne i wyznaniowe w Polsce Stan i perspektywy na podstawie Informacji KRRiT 2013 oraz Strategii Regulacyjnej KRRiT na lata 2014-2016.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Media religijne i wyznaniowe w Polsce Stan i perspektywy na podstawie Informacji KRRiT 2013 oraz Strategii Regulacyjnej KRRiT na lata 2014-2016."— Zapis prezentacji:

1 Media religijne i wyznaniowe w Polsce Stan i perspektywy na podstawie Informacji KRRiT 2013 oraz Strategii Regulacyjnej KRRiT na lata 2014-2016

2 Nadawcy radiowi w Polsce W 2012 r. radio publiczne oraz nadawcy radiowi z grup RMF, EUROZET, TIME, AGORA, POLSAT uzyskali przychody 790 mln zł, o 3% mniej niż w 2011 r. Polskie Radio i spółki regionalne PR: 58% rynku, przychody 461 mln zł, (13,5% więcej niż w 2011 r.), 6 mln zł dochodu. Grupa RMF: 18% rynku, przychód 140 mln zł (mniej o 10% niż w 2011 r.), dochód 39 mln zł. Grupa Eurozet: 10% rynku, przychód 82 mln zł (mniej o 14% niż w 2011 r.) dochód 7,2 mln zł. Grupa Agora: 7% rynku, przychód 56 mln zł (mniej o 7% niż w 2011 r.) dochód 7,7 mln zł. Grupa Time: 6% rynku, przychody 44 mln zł (większe o 5% niż w 2011 r.). Grupa Polsat: 1% udziału, przychód 7 mln zł (mniej o 2,4% niż w 2011), strata 1,2 mln zł).

3 Wyniki grup radiowych 2011-2012

4 Nadawcy lokalni W 2012 r. nadawcy lokalni uzyskali przychody 373 mln zł, więcej o 6% w porównaniu do 2011 r. Spółki regionalne Polskiego Radia: 56% rynku, 210 mln zł (więcej o 3% niż w 2011 r.). Grupa Agora: 13% rynku, 47 mln zł (mniej o 9,5% niż w 2011 r.). Grupa Time: 11% rynku, 39 mln zł (więcej o 5% niż w 2011 r). Lokalne Stacje Niezależne: 10 % rynku, 38 mln zł (więcej o 15% niż w 2011 r.). Grupa RMF: 6% rynku, 22 mln zł (mniej o 7% niż w 2011 r.). Grupa Eurozet: 4%,17 mln zł (mniej o 17% niż w 2011 r.).

5 Nadawcy społeczno-religijni Nadawcy społeczno-religijni czyli podmioty kościelne i wyznaniowe uzyskali w 2012 r. przychody o wartości 50,5 mln zł., zbliżone do roku poprzedniego. 44% przychodów (22,5 mln zł) należało do nadawców społecznych, którzy osiągnęli przychody na poziomie. Jest to: Radio Maryja (Prowincja Warszawska Zgromadzenia Najświętszego Odkupiciela - Redemptoryści) oraz ośmiu innych nadawców: Klasztor OO. Paulinów Jasna Góra, Archidiecezja Częstochowska, Prawosławna Diecezja Białostocko-Gdyńska, Archidiecezja Przemyska Obrządku Łacińskiego, Archidiecezja Wrocławska, Diecezja Kaliska, Parafia Rzymsko-Katolicka p.w. Jana Chrzciciela w Zbroszy Dużej, Rzymsko-Katolicka Parafia p.w. Nawiedzenia NMP w Skomielnej Czarnej. 36% rynku (18 mln zł) należało do pozostałych 17 lokalnych nadawców programów społeczno-religijnych. 16% rynku (8 mln zł) miało 20 stacji sieci Plus. 4% rynku (1,9 mln zł) - Stacja VOX.

6 Tylko społeczni bez straty Nadawcy społeczno-religijni posiadający status nadawcy społecznego finansowali swoje rozgłośnie dotacjami, darowiznami i datkami słuchaczy, a wykazywane przez nich przychody w zasadzie były równe kosztom prowadzonej działalności (Radio Maryja: 19 694 000 zł, lokalni minus 46 100 zł przy przychodach 2 831 900 zł). Większość nadawców społeczno-religijnych uzyskiwała przychody ze sprzedaży czasu reklamowego (powiązani z siecią PLUS - umową franczyzową), ale nie zagwarantowało im to uzyskania dodatnich wyników finansowych. Nadawcy kościelni, którzy nie posiadają statusu nadawcy społecznego, ponieśli w 2012 r. stratę na prowadzonej działalności radiowej (- 388 200 zł sieć PLUS, -1 272 600 zł - pozostali nadawcy).

7 Udział w czasie słuchania

8 Lokalni lepiej słuchani Programy skupione w sieciach: ESKA, Złote Przeboje, RMF MAXXX, ZET Gold (poprzednio PLANETA) oraz WAWA utrzymują się od kilku lat na podobnym poziomie słuchalności. Przez ostatnie trzy lata następował wzrost słuchalności programów o zasięgu lokalnym. Duży wzrost słuchalności odnotowały programy z sieci PLUS oraz programy lokalne nadawane poza sieciami. Ich nadawcy poprawiają swoje wyniki słuchalności już od 5 lat.

9 PLUS w disco i z powrotem W kwietniu 2013 r. nadawcy programów z sieci PLUS zmienili swój profil muzyczny z łagodnych przebojów w formacie Adult Contemporary (AC) na muzykę taneczną z gatunku disco. Wpłynęło to w sposób widoczny na wzrost wskaźników słuchalności tych programów. W grudniu 2013 r. programy te powróciły jednak do dawnego formatu radiowego AC. Programy radiowe w tym formacie adresowane są głównie do osób w wieku 25-54 lat, grają mix przebojów począwszy od lat 70 a skończywszy na teraźniejszych hitach.

10 Dzienny rozkład słuchalności Radia Maryja RM utrzymywało stały poziom odsetka słuchaczy (wahający się między 0,3% a 0,6%) w długim paśmie czasowym od 6:30 do 23:00. W ciągu dnia RM miało cztery pory zwiększonej słuchalności: –rano między godz. 8:00 a 8:30, –po południu pomiędzy 12:30 a 13:00 i między 15:00 a 15:30, kiedy nadawane są audycje modlitewne, –wieczorem między 20:30 a 22:00, podczas nadawania cyklicznej audycji publicystycznej „Rozmowy niedokończone”. W 2013 r. RM zanotowało nieznaczny spadek słuchalności.

11 Strategia KRRiT 2014-2016 KRRiT postuluje wprowadzenie zmian prawnych w celu wprowadzenia kategorii: nadawcy środowiskowego nadawcy lokalnego KRRiT planuje ulgi bądź zwolnienia z opłat koncesyjnych i opłat za użytkowanie częstotliwości, a także ulgi związane z prowadzeniem sprawozdawczości z wykonania niektórych obowiązków ustawowych, takich jak: ewidencja polskiej piosenki, realizacja kwoty produkcji europejskiej.

12 Nadawca środowiskowy Status nadawcy środowiskowego będzie mógł uzyskać podmiot, którego działalność nie będzie zależna od władz państwowych, samorządowych, instytucji kościelnych i związków wyznaniowych, a także od organizacji pracodawców i związków zawodowych. Nadawca środowiskowy powinien aktywizować odbiorców do tworzenia programu na zasadach wolontariatu. Nadawca środowiskowy będzie mógł częściowo partycypować w rynku reklamowym.

13 Nadawca lokalny Status nadawcy lokalnego będzie można uzyskać pod warunkiem umieszczania w programie w odpowiednim wymiarze: Lokalnych treści tworzonych z lokalnej perspektywy i z wykorzystaniem lokalnych źródeł informacji oraz zachowania oryginalności tworzonego programu i sposobu jego oznaczania. Nadawca lokalny ma być zatem niezależny od innych nadawców i ich marek.

14 Cyfryzacja też dla lokalnych Przy wdrażaniu naziemnej radiofonii cyfrowej KRRiT będzie dbała o zachowanie warunków konkurencji w kontekście obciążeń związanych z kosztami podwójnej emisji sygnału, możliwych do poniesienia przez nadawców lokalnych. We współpracy z Urzędem Komunikacji Elektronicznej KRRiT zaprojektuje sposób konwersji analogowo- cyfrowej nadawców lokalnych z uwzględnieniem możliwości dalszego rozwoju tego sektora.

15 Dziękuję Andrzej Krajewski ekspert KRRiT ds. wolności słowa e-mail: andrzej.krajewski@krrit.gov.plandrzej.krajewski@krrit.gov.pl


Pobierz ppt "Media religijne i wyznaniowe w Polsce Stan i perspektywy na podstawie Informacji KRRiT 2013 oraz Strategii Regulacyjnej KRRiT na lata 2014-2016."

Podobne prezentacje


Reklamy Google