Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Korzyści i zagrożenia wynikające z dostępu dzieci do komputera

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Korzyści i zagrożenia wynikające z dostępu dzieci do komputera"— Zapis prezentacji:

1 Korzyści i zagrożenia wynikające z dostępu dzieci do komputera
„Dzieci w sieci” Korzyści i zagrożenia wynikające z dostępu dzieci do komputera

2 Jakie korzyści dla rozwoju dziecka przynosi prawidłowo stosowany
Jakie korzyści dla rozwoju dziecka przynosi prawidłowo stosowany komputer? Komputer dla wielu z nas jest urządzeniem codziennego użytku, bez którego coraz częściej trudno jest się obyć.

3 Komputer ułatwia naukę.
Wiele programów „uczy – bawiąc”. Umożliwia dzieciom kształcenie konkretnych umiejętności np. czytanie, liczenie bądź wspomaga rozwój myślenia.

4 Komputer umożliwia dostęp do olbrzymich zasobów informacji.
Dzięki temu mogą być wykorzystane intuicyjne zdolności dzieci do chłonięcia olbrzymich ilości informacji (korzystanie z encyklopedii multimedialnych, Internetu).

5 Komputer zapewnia interakcyjność, czyli wzajemny dialog.
Korzystając z programu komputerowego dziecko, nie jest biernym obserwatorem, jak podczas np. oglądania telewizji.

6 Rozumienie, jak pracuje komputer, umiejętność pracy z różnymi
Komputer rozwija zainteresowania i samodzielność, dostarcza rozrywki i relaksuje. Rozumienie, jak pracuje komputer, umiejętność pracy z różnymi programami to również talent, którym może zabłysnąć.

7 Istnieją programy wspomagające rozwój mowy i uatrakcyjniające żmudne
Komputer stanowi nieocenioną pomoc dla dzieci niepełnosprawnych fizycznie , czy nie nadążających w rozwoju intelektualnym za rówieśnikami. Istnieją programy wspomagające rozwój mowy i uatrakcyjniające żmudne ćwiczenia logopedyczne, czy zawierające ćwiczenia dla dyslektyków.

8 Zagrożenia te można podzielić na kilka rodzajów:
Niestety z korzystaniem z Internetu wiążą się także rozmaite zagrożenia. Szczególnie ważną kategorię stanowią zagrożenia dla najmłodszych użytkowników.. Przy burzliwym rozwoju narzędzi informatycznych należy sobie również uświadamiać pewne zjawiska negatywne związane z używaniem tego narzędzia. Powinni na nie zwrócić uwagę szczególnie nauczyciele i rodzice. Zagrożenia te można podzielić na kilka rodzajów:

9 fizyczne - wzrok, postawa, nadwaga, białaczka
- psychiczne - uzależnienie, wirtualna rzeczywistość oderwana od życia, - moralne - łatwy dostęp (niekontrolowany) do informacji (np. instrukcja budowy bomby, narkotyki, pornografia), - społeczne - zachowania nieetyczne, anonimowość, brak hamulców, - intelektualne: a) bezkrytyczne zaufanie do możliwości maszyny. b) "szok informacyjny”

10 ZAGROŻENIA FIZYCZNE Jak podają oficjalne statystyki amerykańskie,
ok. 30% użytkowników komputerów cierpi na różnego rodzaju dolegliwości nabyte w związku z wykonywaną pracą. Dzieci i młodzież będąc w okresie intensywnego rozwoju fizycznego są szczególnie narażeni na niebezpieczeństwo utraty zdrowia: wady wzroku, skrzywienia kręgosłupa. Należy dbać o higienę pracy przy komputerze, zapewnić bezpieczne warunki pracy, właściwy sprzęt, oświetlenie, uczyć prawidłowej postawy podczas pracy na komputerze, uczyć relaksu i zmuszać do czynienia przerw rekreacyjnych podczas pracy.

11 Mogą wystąpić bóle i zawroty głowy, łzawienie, szczypanie i ból oczu.
Nadwyrężenie mięśni nadgarstka. Dolegliwości pleców i kręgosłupa spowodowane niewłaściwą postawą ciała przy komputerze. Usztywnienie mięśni, zwłaszcza karku. Nadwaga. Zagrożenie białaczką dziecięcą i chorobami nowotworowymi na skutek emisji szkodliwych chemikaliów podczas wygrzewania sprzętu komputerowego.

12 ZAGROŻENIA PSYCHICZNE
WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ ODERWANA OD ŻYCIA W grach, w których: jest wiele agresji, śmierci wszystko można zacząć od nowa, dodać życie swojemu bohaterowi+ agresja widziana w telewizji = Wypaczanie się wizji realnego świata, uodpornienie się na zło!!!

13 ZAGROŻENIA MORALNE Problemem jest łatwy dostęp do pornografii poprzez sieć Internet a także pedofilia. Pedofile korzystają z serwisów ogłoszeniowych i randkowych, szukając tam ogłoszeń zamieszczanych przez dzieci oraz umieszczając własne anonse. Posługują się tzw. chat roomami, czyli wirtualnymi pokojami rozmów. Bardzo często udają przy tym dziecko, by łatwiej zyskać zaufanie swojej ofiary. Pedofile chętnie korzystają też z tzw. komunikatorów (np. GaduGadu, Tlen), czyli programów pozwalających na wirtualną, bezpośrednią (jeden na jednego) rozmowę z inną osobą w czasie rzeczywistym. Doskonałym narzędziem dla pedofila są również strony www prowadzone przez dzieci oraz tzw. blogi, czyli dostępne publicznie wirtualne pamiętniki. Łatwy dostęp do informacji pozbawionych wartości etycznych i takich, których posiadanie może okazać się groźne dla dziecka.

14 ZAGROŻENIA SPOŁECZNE Zanik samodyscypliny.
Emocjonalne oddzielenie od grupy. Brak możliwości ćwiczenia sztuki konwersacji i kompromisu, możliwości publicznego wykazania swoich umiejętności. Zachowania nieetyczne wywołane anonimowością i brakiem hamulców przy komputerze i w sieci.

15 ZAGROŻENIA INTELEKTUALNE
MOŻE WYSTĄPIĆ: „Szok informacyjny”- napływ informacji jest zbyt szybki, mózg traci możliwość racjonalnej selekcji wiadomości na sensowne i nic nie warte. Brak innowacyjności, kopiowanie pomysłów, ograniczenie wyobraźni. Bezkrytyczne zaufanie do możliwości maszyny. Zubożenie języka, słaba umiejętność wypowiadania się, ograniczenie zdolności wyrażania swoich uczuć przez mowę. Słaba koncentracja uwagi.

16 PAMIĘTAJMY ! Kiedy małe dziecko bawi się w chowanego, zamyka oczy
i mówi "nie ma mnie", myśląc, że naprawdę nikt go nie widzi. My dorośli bardzo często zachowujemy się podobnie, myślimy życzeniowo. To, iż nie widzimy zagrożeń, nie oznacza jednak, że ich nie ma. Zamawiamy dobre, mocne drzwi, nowoczesne zamki, kraty w oknach, odprowadzamy dziecko do i z przedszkola, szkoły. Wydaje nam się, że je chronimy. Możemy jednak chronić nasze dzieci w świecie wirtualnym, tak, jak robimy to w świecie realnym. Nie trzeba do tego wcale ogromnej wiedzy na temat komputera. Aby zapewnić naszym dzieciom bezpieczeństwo, musimy jednak wiedzieć o zagrożeniach, uświadamiać je sobie. Kluczem do bezpieczeństwa nie jest wcale komputer, ale rozmowa z dzieckiem.

17 Kilka rad dla rodziców 1. Rozmawiaj ze swoim dzieckiem.
2. Nie bój się przyznać do niewiedzy. Przyznając się dziecku do niewiedzy, nie stracisz w jego oczach autorytetu. Poproś dziecko, by pokazało Ci, jak korzystać z komputera i Internetu. To też okazja do rozmowy na tematy zagrożeń. 3. Ustalaj zasady i egzekwuj je. Rodzice są od tego, by wyznaczać granice, określać pewne zasady i je egzekwować. Ustal z dzieckiem, co wolno, a czego nie i egzekwuj to.

18 4. Pokaż dziecku dobre i bezpieczne strony
4. Pokaż dziecku dobre i bezpieczne strony. Zadbaj o to, by dziecko miało co robić w Internecie. Zaproponuj mu ciekawe, wartościowe serwisy, adekwatne dla jego wieku. 5. Surfuj po sieci razem z dzieckiem. Pamiętaj jednak, że Twoje dziecko jest najbezpieczniejsze, kiedy jesteś przy nim. Pamiętaj, że czas poświęcony dziecku procentuje. 6. Niech komputer stoi we wspólnym miejscu w domu. Pozwoli Ci to raz na jakiś czas w naturalny sposób zerknąć na monitor i sprawdzić, co robi Twoja pociecha. 7. Wspieraj się programami filtrującymi. Programy filtrujące mają za zadanie wspierać rodziców w ochronie dzieci, blokując wyświetlenie dziecku stron ze szkodliwymi treściami.

19 Bibliografia Internet – Internet – Internet – Internet:: Internet: Barbara, Adamczyk: Potencjalne zagrożenia komputerem [online]. Dostępny w Internecie: < Joanna, Rosińska: Korzyści i zagrożenia płynące z dostępu do Internetu [online]. [Dostęp: 27 stycznia 2010]. Dostępny w Internecie: <


Pobierz ppt "Korzyści i zagrożenia wynikające z dostępu dzieci do komputera"

Podobne prezentacje


Reklamy Google