Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wybory do Parlamentu - 25 października 2015 r. 14 października 2015 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wybory do Parlamentu - 25 października 2015 r. 14 października 2015 r."— Zapis prezentacji:

1 Wybory do Parlamentu - 25 października 2015 r. 14 października 2015 r.

2  aktualnym i wspieranym przez producenta systemem operacyjnym;  aktualną przeglądarką internetowa Mozilla Firefox;  odblokowaną obsługę skryptów Javascript;  aktualnymi dodatkami (Java, Flash itd.) - nie są potrzebne do pracy systemu WOW;  aktualnym oprogramowaniem antywirusowym;  możliwością zapisu danych na zewnętrzny nośnik (pendrive, dysk zewnętrzny, stacja dyskietek itd.);  drukarką ustawioną na wydruki A4;  przeglądarką dokumentów pdf Acrobat Reader (domyślna w FF);  brakiem dodatków blokujących reklamy (lub wyjątek). Do poprawnej pracy systemu WOW zalecany jest komputer z:

3 Użytkownicy Operatorzy obwodowi Osoby funkcyjne (przewodniczący okw/zastępca przewodniczącego okw) Koordynatorzy gminni/Pełnomocnicy Okręgowej Komisji Wyborczej w Toruniu Koordynatorzy gminni wprowadzają do systemu: operatorów oraz osoby funkcyjne, nadając im loginy i hasła dostępu do pracy w systemie a następnie je dystrybuują.

4 Uprawnienia Użytkowników: Operatorzy obwodowi: wprowadzenie frekwencji wprowadzenie protokołu obwodowego zapis, wydruk, wysłanie protokołu Osoby funkcyjne: pobranie kodów jednorazowych uwierzytelnienie protokołu

5 Adresy stron - systemów System produkcyjny: https://wow.kbw.gov.pl System testowy: https://testwow.kbw.gov.pl Plikownia UMT: http://www.um.torun.pl/~wybory

6 Logowanie się użytkowników do systemu:

7

8

9

10

11 W dniu głosowania – przed godziną 21:00 Frekwencja: Chwilę po godz. 12 00 (nie później niż 12 30 ) oraz chwilę po godz. 17 00 (nie później niż 17 30 ) operatorzy prześlą dane o frekwencji otrzymane od Przewodniczącego OKW Dane o frekwencji możemy z dowolnego miejsca. Nie jest wymagana obecność w lokalu wyborczym.

12

13

14

15 W dniu głosowania – przed godziną 21:00 Rano: Operatorzy kalkulatora „instalują się” w lokalu i wykonują czynności wg. wykazu Drukują puste szablony protokołów ( 4 egzemplarze: sejm i senat) Do godz. 12 00 – operatorzy OKW prześlą do Koordynatora Gminnego w Toruniu meldunek o gotowości do wyborów na adres: wyb-046301@um.torun.pl (wymagania odnośnie zawartości raportu będą w mailu) Pamiętajmy – maile tytułujemy: OKW 123 – zgłoszenie gotowości (problem z ……………………….)

16 Dla off-line zapis.klk na dysku komputera Przy przenoszeniu z off-line do on-line

17 Dla off-line wcześniej zapisany na dysku / USB

18

19

20 W dniu głosowania – po godzinie 21:00 Operator po wybraniu właściwego sobie numeru komisji: wprowadza projekt protokołu otrzymany od Przewodniczącego do systemu WOW. drukuje 3 egzemplarze obydwu protokołów głosowania - wraz z ewentualnym raportem ostrzeżeń (jeśli jest). Awaria drukarki lub inne przeszkody w wydrukowaniu protokołu głosowania nie zwalniają komisji posiadającej obsługę informatyczną z obowiązku wprowadzenia danych z protokołu do systemu informatycznego. Wydrukowane protokoły są weryfikowane przez komisję poprzez porównanie wydruków protokołu głosowania ze źródłem (projektem protokołu) poprzez odczytanie na głos. zapisuje protokoły na dysku komputera a następnie na nośniku zewnętrznym. umożliwia Przewodniczącemu/Zastępcy uwierzytelnienie protokołów kodem (z listy kodów jednorazowych).

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Zostaje w materiałach komisji

30 Przykładowe błędy i ostrzeżenia Błędy „twarde” wymagają poprawienia ! Ostrzeżenia wystarczy odpowiednio skomentować.

31 Protokół bezbłędny

32

33

34 Zapis protokołu Zapisujemy na dysku a następnie nagrywamy na płytę CD/DVD

35 Wysyłka protokołu

36

37

38 Przykładowa lista kodów

39

40

41

42

43 W systemie WOW wyróżniamy następujące statusy protokołu obwodowego: Wysłany – dokument przesłany przez operatora; Uwierzytelniony – dokument uwierzytelniony za pomocą kodu jednorazowego przez przewodniczącego/zastępcę okw; Potwierdzony – dokument potwierdzony przez Pełnomocnika OKW w Toruniu/Koordynatora gminnego; Zweryfikowany – dokument zweryfikowany przez operatora Okręgowej Komisji Wyborczej w Toruniu; Zatwierdzony – dokument zatwierdzony przez pełnomocnika ds. informatyki Okręgowej Komisji Wyborczej w Toruniu; Odrzucony - dokument, który został wysłany niepoprawnie lub z niepoprawnych plików klk.

44 Uwaga! Jakiekolwiek zmiany protokołu elektronicznego powodują konieczność powtórzenia wszystkich czynności i wydrukowania od nowa wszystkich egzemplarzy protokołu głosowania w całości (wszystkich stron) ! Na każdej stronie protokołu musi być ten sam symbol kontrolny, zgodny z wersją elektroniczną przesłaną na serwery i podpisaną.

45 Uwaga o plikach klk! „Kalkulatory WOW” bezpośrednio podłączone do Internetu pobierają właściwe dane klk automatycznie. W przypadku „Kalkulatorów WOW” niepodłączonych do Internetu, właściwe pliki klk należy wczytać do sytemu WOW off-linowego z nośnika zewnętrznego dostarczonego przez Koordynatora gminnego lub pobranego za pomocą innego komputera.

46 Podsumowanie zadań operatora przy tworzeniu protokołu w Systemie WOW: Wybranie właściwego numeru obwodu, Wpisanie danych członków komisji i zaznaczenie ich obecności przy podpisaniu protokołu, Wprowadzenie danych z projektu protokołu, Wydruk ewentualnego zestawienia błędów, Wpisanie ewentualnych uwag do protokołu, Wydruk protokołu (z ewentualnym raportem ostrzeżeń), Zapisanie protokołu na nośnik zewnętrzny, Wysłanie protokołu na serwery KBW, Umożliwienie osobie funkcyjnej uwierzytelnienia protokołu.

47 Operatorzy pozostają na stanowiskach do momentu uzyskania informacji od Koordynatora, że dane z obwodu zostały prawidłowo zaimplementowane w systemie Komisarza Wyborczego w Toruniu. WOW – status „Zweryfikowany”

48 Test ogólnokrajowy: 15.10.2015 r. g. 10 00 – 14 00 Migracja danych z systemu produkcyjnego do testowego 8 00 Wysłanie frekwencji między 9 00 a 10 30. Wysyłka protokołów między 10 00 a 14 00 zalecany czas wysyłania protokołów między 11 00 a 11 30. W wyjątkowych sytuacjach można będzie wykonać test od g. 9 30. W dniu testu podpisujemy uniwersalnym kodem Przewodniczącego: 123456

49 Test ogólnokrajowy: 15.10.2015 r. g. 10 00 – 14 00 Po co ten test? Sprawdzenie komputera w lokalu (!) Przetestowanie zachowania wersji „off-line”, eksportu i importu klk oraz protokołu Sprawdzenie dostępu do Internetu w lokalu Sprawdzenie działania drukarki: Poprawność drukowania polskich liter Poprawność drukowania kodu kreskowego u dołu strony Sprawdzenie „wytrzymałości” serwerów KBW Sprawdzenie nas samych Szczegóły dot. testu i dane testowe – w mailach i na stronie http://www.um.torun.pl/~wybory

50 … i co wtedy … ? Czego nam potrzeba? Prądu (dobrze wiedzieć gdzie są bezpieczniki) Komputera (z nagrywarką CD/DVD) Drukarki Internetu (dobrze mieć tel. do serwisu ISP) i pakiet u operatora GSM Materiałów eksploatacyjnych: Toner Papier (1/2 ryzy) CD (do zapisu, kilka sztuk, jeśli z taniego marketu to 2x więcej) Loginu i hasła: Otrzymujemy od Koordynatora Gminnego W przypadku problemów Koordynator może wygenerować nowy zestaw. Dane – nie ma kopii zapasowych, pracujemy on-line

51 Najczęstsze problemy Utwórz protokół dla właściwego OKW. Komisja często nie rozróżnia kart ważnych i nieważnych od głosów ważnych i nieważnych – pomóżmy im Nie zgadzaj się na „podmianę tylko jednej strony” wydrukowanego protokołu po drobnej poprawce – oszczędzisz czasu sobie i komisji. Zwróć uwagę jakie pliki będziesz nagrywał na CD … i co wysyłasz mailem – oczekujemy protokołu w formacje.json a często nie dostajemy załącznika wcale lub dostajemy link, pdf czy jeszcze coś innego. Komunikacja: czasami dostajemy maile bez tytułów lub tytuł bez „OKW 123” Czytanie instrukcji – do prezentacji warto zajrzeć żeby sobie utrwalić. Trzymaj się procedury przygotowanej na dzień wyborów.

52 Zasada liczenia kart/głosów Karty wyjęte z urny (np. 100) Liczba kart wyjętych z urny (łączna) = liczba kart ważnych (np. 90) + liczba kart nieważnych (np. 10) Karty nieważne (np. 10) (Odkładamy na bok) Karty ważne (np. 90) Liczba kart ważnych = liczba głosów ważnych (np. 70) + liczba głosów nieważnych (np. 20) Głosy nieważne (np. 20) (Odkładamy na bok) Głosy ważne (np. 70) Liczba głosów ważnych = partia AAA (np. 30) - nazwisko 1 = (np. 10) - nazwisko 2 = (np. 20) + partia BBB (np. 20) + …. Może to komuś to pomoże …

53 Kontakty : Adresy i telefony wsparcia: http://www.um.torun.pl/~wybory Koordynator Gminny: Piotr Konstanty tel.:56 - 611 88 33 tel.kom.:606 298 059 e-mail: wyb-046301@um.torun.pl Wydział Informatyki UMT: Seweryn Walentynowicz:tel.:56 611 83 79 tel.kom.:883 394 019 Aleksandra Pawenta:tel.:56 611 86 34 Adam Warejko:tel.kom.:606 639 101


Pobierz ppt "Wybory do Parlamentu - 25 października 2015 r. 14 października 2015 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google