Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Charakterystyka poszczególnych etapów rozwoju dziecka Ewa Pańkowska Klinika Diabetologii i Wad Wrodzonych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Charakterystyka poszczególnych etapów rozwoju dziecka Ewa Pańkowska Klinika Diabetologii i Wad Wrodzonych."— Zapis prezentacji:

1 Charakterystyka poszczególnych etapów rozwoju dziecka Ewa Pańkowska Klinika Diabetologii i Wad Wrodzonych

2 Etapy rozwoju – podział Parametry kliniczne Podstawowe metody ich oceny

3 Wzrost i rozwój Wzrost : – dotyczy zmian rozmiaru ciała i poszczególnych jego części. Rozwój. – –Różnicowanie budowy i funkcji organizmu. –( czynniki środowiskowe, genetyczne).

4 Rozwój czynności nerwowych Jest to nabycie podstawowych umiejętności w zakresie dużej i małej motoryki. Uwarunkowany jest dojrzewaniem struktur nerwowych. Modyfikowany przez czynniki środowiskowe i i doświadczenia dziecka.

5 Rozwój poznawczy Od okresu niemowlęcego i dzieciństwa ocenia się funkcje poznawcze na podstawie umiejętności radzenia sobie z pojęciami abstrakcyjnymi i symbolicznymi i komunikowania się. We wczesnym okresie niemowlęcym wspólne sa dla dojrzewania neurologicznego.

6 Rozwój psychospołeczny Łączy wszystkie wyżej wymienione aspekty. Jest to proces w którym uwarunkowania genetyczne, procesy poznawcze, doświadczenia, doprowadzają do ukształtowania jednostki.

7 Podstawowe etapy Okres noworodkowy: 1 – 28 doby życia Niemowlęcy : 2 miesiąca zycia do 24 m. Ż –Wczesny niemowlęcy ( 2-6m. Ż.) – 6 –12 m.ż – m.ż. Wiek przedszkolny 3- 6 r.ż. Wczesny szkolny Dojrzewanie -dorastanie: –Wczesny okres dojrzewania –Środkowy –późny

8 Okres noworodkowy Ciężar ciała: – średni 3,6 kg zakres : 2,5 do 4,6 ( 95% populacji) Długość ciała: – średnia 50 cm zakres: 45 – 55 cm Obwód głowy: –średni 35 cm zakres: 32,6- 37,2 cm

9 Okres noworodkowy-fizjologia Oddechy –35-60/min Czynność serca –120 – 160/min –Często obecność szmerów –Aktywność ściśle związana z karmieniami, przerwy od 2 – 5 godzin

10 Okres noworodkowy-fizjologia Płyn zewnątrzkomórkowy – 35% masy ciała Zapotrzebowanie na płyny : – ml/kg/d Zapotrzebowanie kaloryczne: 1-3 d.ż. –55 ckal/kg- następnie wzrasta do 110/kg/d

11 Rozwój czynności nerwowych Fiksuje wzrok śledzi ich ruch Rozróżnia kształty przypominające kształt głowy i twarz Potrafi zauważyć proste figury geometryczne Odruchy orientacyjne na bodźce słuchowe, czuciowe, wzrokowe ( zahamowanie ruchów spontanicznych, przyspieszenie czynności serca, zwrócenie głowy w kierunku bodźca).

12 Rozwój psychospołeczny „Imprinting- wdrukowywanie „ jest to wpisywanie podstaowych relacji z członkami rodziny czyli budowanie więzi. Podstawa rozwoju emocjonalnego.

13 Niemowlęcy Przyrost masy ciała: –Podwojenie masy ciała w 5 miesiącu życia –Potrojenie w 12 mż. Długość ciała: Zwiększa się o 25 – 30 cm Szczyt przyrostu tkanki podskórnej 9 m.ż. Ciemiączko przednie : zmniejsza się po 6 m.ż zanika do 18 m..z, tylne niewyczuwalne w 3m.ż Obwód głowy: – 6 m.ż- do 44cm, 12m.ż.- do 47 cm

14 Niemowlęcy Pierwsze mleczne zęby między 5 – 9 m..z Pierwszymi zębami są dolne środkowe siekacze

15 Niemowlęcy Ocena rozwoju neurologicznego: –fiksowania wzroku, –przewracania się na bok, –Utrzymywania głowy ( z podparciem, bez podparcia –Koordynacja ruchowa i dotykanie przedmiotów, –Wydawanie dźwięków, pierwsze samogłoski 8-12 tydzień życia

16 Rozwój psycho-społeczny Sprawowanie opieki przez matkę jest podstawą poczucia bezpieczeństwa. ( „tresowanie czy otwartość opiekunów na potrzeby dziecka). Okazywanie radości i niezadowolenia Rozwój zdolności postrzegania detali i mimiki twarzy –większa wrażliwość na obce twarze –lęk separacyjny.

17 Drugi rok życia Rozwój fizyczny- maleje tempo wzrastania –Przyrost masy ciała-2,5 kg –Wysokość ciała – 12 cm – Utrata części tkanki podskórnej, (zmniejszone łaknienie). –Przyrost obwodu głowy srednio o 2 cm, –Ząbkowanie- kolejne 8 zębów –osiągając 14 –16 zebów.

18 Rozwój motoryki związany jest z pionizacją ciała ( chodzenie, chodzenie po schodach) Rozwój precyzji ruchów dłoni- budowanie z klocków, odrysowuje koło i linie prosta Rozwój poznawczy- poczucie odrębności własnej osoby. Rozwój mowy duża zmienność osobnicza.

19 Okres przedszkolny Rozwój fizyczny: – masy ciała- średnio 2 kg/ rok –Długości ciała 6-8 cm /rok –Zmiana sylwetki ciała –smuklejsza i zmniejsza się typowa lordoza. –Wyróżnia się 20 zębów do 2,5 r.ż Dalszy rozwój motoryki: naprzemienne stawianie stóp, sprawność w chodzeniu po schodach, rozwój równowagi- stanie na jednej nodze.

20 Rozwój mowy, budowanie zdań. Zdolności rysowania postaci- „ głowonogi” Nabywanie umiejętność przebywania poza domem- włączanie się do zabawy, współpraca z innymi dziećmi, odgrywa role i czynność. Zainteresowanie zróżnicowaniem płci.

21 Wczesny Szkolny Rozwój fizyczny: stabilny i kończy się skokiem pokwitaniowym: –Przyrost masy ciała – 3 –3,5 kg/rok –Przyrost wzrostu - 6 cm /rok –Obwód głowy - z 50cm do 54 cm –Zęby- pierwsze stałe: 4/rok. –Przyrost tkanki limfatycznej- migdałki –Skłonność do infekcji dróg oddechowych

22 Dojrzewania Obejmuje szeroki zakres wieku kalendarzowego w zależności od płci. Przewodni procesem jest dojrzewanie płciowe. Stadia dojrzewania definiowane są przez rozwój pierwszo i drugorzędowych cech płciowych : Skala Tannera.

23 Dojrzewanie wczesny okres II stadium dojrzewania płciowego Przyrost masy ciała i wzrostu podobnie jak w poprzednim okresie: 2,0 kg/rok i 6-8 cm/rok. U dziewcząt stopniowy przyrost tkanki tłuszczowej U chłopców następuje przyrost masy mięśniowej.

24 Dojrzewanie środkowy okres Okres gwałtownej przemiany i wzrastania Krzywa przyrostu wysokości wyprzedza o około 6 miesięcy krzywa przyrostu masy ciała. Określony porządek wzrastania od części dystalnych do proksymalnych ( przyrost dł stóp) Zmiana sylwetki ciała w zależności od płci. Wystąpienie menarche.

25 Dojrzewanie późny okres Ciała osiąga proporcje i rozmiary człowieka dorosłego. Nieznaczny wzrost wysokości ciała. Zakończony rozwój wtórnych cech płciowych

26 Ocena dojrzewania kostnego Wiek kostny określany na podstawie zdjęcia rtg nadgarstka. Analiza opiera się na ocenie: –Liczby i wielkości punktów kostnienia –Wielkości, kształtu i gęstości krawędzi kości, –Odległości dzielącej punkt kostnienia nasady od strefy wapnienia przynasady.

27 Rozwój układu oddechowego wybrane aspekty Zatoki klinowe pojawiają się w 3 rż. Zatoki czołowe 4 – 7. Spadek częstości oddechów /min wraz z wiekiem.

28 Technika pomiarów i obiektywna ocena rozwoju. Siatki centylowe ; waga, wzrost, obwód głowy


Pobierz ppt "Charakterystyka poszczególnych etapów rozwoju dziecka Ewa Pańkowska Klinika Diabetologii i Wad Wrodzonych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google