Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Irena Koźmińska Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” Wczesna edukacja językowa i czytanie dzieciom jako najlepsze narzędzie rozwoju kapitału.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Irena Koźmińska Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” Wczesna edukacja językowa i czytanie dzieciom jako najlepsze narzędzie rozwoju kapitału."— Zapis prezentacji:

1 Irena Koźmińska Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” Wczesna edukacja językowa i czytanie dzieciom jako najlepsze narzędzie rozwoju kapitału społecznego oraz wzrostu innowacyjności kraju. Irena Koźmińska Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”

2 JIM TRELEASE – amerykański guru od czytania dzieciom, autor bestsellera „The Read-Aloud Handbook” VI Finał kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”, VI Finał kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”, Warszawa, marzec 2007

3 Jennifer Thomas Jennifer Thomas urodziła się z zespołem Downa. Rodzice, którzy otrzymali w prezencie książkę Jima Trelease’a „The Read - Aloud Handbook”, od urodzenia codziennie dużo jej czytali. W wieku 5 lat Jennifer potrafiła już czytać sama, ale rodzice nie zaprzestali głośnego czytania. Według nauczycieli szkolnych, dziewczynka miała fenomenalny zasób słów i była często jedynym dzieckiem w klasie, które rozumiało trudniejsze fragmenty tekstu. Jennifer ukończyła studia. Jest członkiem Stowarzyszenia Uzdolnionych Absolwentów. Jennifer Thomas urodziła się z zespołem Downa. Rodzice, którzy otrzymali w prezencie książkę Jima Trelease’a „The Read - Aloud Handbook”, od urodzenia codziennie dużo jej czytali. W wieku 5 lat Jennifer potrafiła już czytać sama, ale rodzice nie zaprzestali głośnego czytania. Według nauczycieli szkolnych, dziewczynka miała fenomenalny zasób słów i była często jedynym dzieckiem w klasie, które rozumiało trudniejsze fragmenty tekstu. Jennifer ukończyła studia. Jest członkiem Stowarzyszenia Uzdolnionych Absolwentów. Na zdjęciu - Jim Trelease jako gość na 18. urodzinach Jennifer (foto za zgodą J. Trelease’a)

4 Steven Kunishima z rodziną Foto za zgodą gazety z Honolulu Foto za zgodą gazety z Honolulu Steven Kunishima z Hawajów urodził się z poważnym upośledzeniem mózgu. Lekarze nie dawali szansy na jego rozwój. Mama (na zdjęciu druga od prawej), po prelekcji Jima Treleasea nt. wpływu czytania dzieciom na ich wszechstronny rozwój, postanowiła włączyć czytanie do codziennej rehabilitacji i zaangażowała do tego całą rodzinę. Po wielu miesiącach bez żadnej reakcji, Steven stopniowo zaczął sięgać po książkę i wykazywać oznaki rozumienia. W wieku 5 lat mówił kilka słów, w wieku 12 lat mówił i czytał na poziomie rówieśników. Jako 17-latek grał na fortepianie, nurkował, miał czarny pas w karate i wygrywał różne szkolne konkursy. Prześcignął pod względem osiągnięć wiele zdrowych dzieci. Steven Kunishima z Hawajów urodził się z poważnym upośledzeniem mózgu. Lekarze nie dawali szansy na jego rozwój. Mama (na zdjęciu druga od prawej), po prelekcji Jima Treleasea nt. wpływu czytania dzieciom na ich wszechstronny rozwój, postanowiła włączyć czytanie do codziennej rehabilitacji i zaangażowała do tego całą rodzinę. Po wielu miesiącach bez żadnej reakcji, Steven stopniowo zaczął sięgać po książkę i wykazywać oznaki rozumienia. W wieku 5 lat mówił kilka słów, w wieku 12 lat mówił i czytał na poziomie rówieśników. Jako 17-latek grał na fortepianie, nurkował, miał czarny pas w karate i wygrywał różne szkolne konkursy. Prześcignął pod względem osiągnięć wiele zdrowych dzieci.

5 Zuzia Olszewska z Mamą Zuzia urodziła się niewidoma, z anomalią Petersa, oraz z upośledzeniem umysłowym. Znany amerykański specjalista postawił diagnozę, że dziecko pozostanie w stanie wegetatywnym. Mama, po zapoznaniu się z naukami J. Trelease’a, w 4. miesiącu jej życia rozpoczęła codzienne czytanie. Zuzia do 4. roku życia nie mówiła, a gdy zaczęła okazało się, że zna dziesiątki wierszy i piosenek na pamięć. Dziś, jako 19-latka, ma ogromny zasób słów i szeroką wiedzę, świetną pamięć i wyobraźnię, interesuje się historią, kulturą i zagadnieniami społecznymi, jest empatyczna, radosna i bardzo lubiana.

6 Nie każde dziecko niepełnosprawne czy przewlekle chore osiągnie dzięki czytaniu tak znaczną poprawę funkcjonowania i jakości życia, jak w podanych przykładach, ale każde takie dziecko - oprócz leczenia i rehabilitacji - potrzebuje uwagi, miłości i stymulacji, które są ważną częścią codziennego głośnego czytania przez bliskie osoby. Zadajmy sobie teraz pytanie: „Ile dzięki codziennemu czytaniu przez bliskich dorosłych mogą osiągnąć zdrowe dzieci?

7 Czytanie to droga do awansu społecznego i sukcesu w życiu! Czytanie to droga do awansu społecznego i sukcesu w życiu! Żaden sukces nie rodzi się w próżni! Potrzebni są dorośli, którzy go dziecku umożliwią. Rodzice proaktywni – wychowują i wspierają, a nie tylko patrzą, jak dzieci rosną! Ben Carson (aktualnie amerykański kandydat na prezydenta w wyborach 2016) Urodził się w slumsach Detroit. Jego niepiśmienna matka samotnie wychowywała dwóch synów, którzy początkowo byli najgorszymi uczniami w klasie. W przekonaniu, że czytanie daje mądrość i jest podstawą sukcesu, matka wprowadziła synom zasady: 1. mogą obejrzeć maksymalnie 3 programy telewizyjne w tygodniu, 2. mają przeczytać 2 dwie książki w tygodniu i napisać dla niej recenzje Matka kochała i szanowała synów, a szacunek rodzi wzajemność – obaj dostosowali się do jej życzeń i zaczęli chodzić do biblioteki, choć - pracując przez cały dzień - nie mogła ich kontrolować. Ben ukończył szkoły jako prymus, następnie psychologię na Uniwersytecie Yale i szkołę medyczną na Uniwersytecie Michigan. W wieku 33 lat został neurochirurgiem dziecięcym w renomowanym szpitalu Johns Hopkins w Baltimore. Jego brat Curtis został inżynierem. ( Ben Carson – Cudowne ręce)

8 Recepta na sukces we współczesnym świecie Recepta Soni Carson oparta na do dziecka i zasadzie, że dzieci mają codziennie same sobie czytać, w dzisiejszym świecie nie wystarcza! Dziecko jest od urodzenia poddane potężnemu wpływowi wszechobecnych mediów elektronicznych oraz presji rówieśników, którzy w nadmiarze oglądają programy telewizyjne i bez nadzoru korzystają z gier komputerowych oraz internetu, coraz wcześniej trafiając tam na szkodliwe i demoralizujące treści. Recepta Soni Carson oparta na szacunku do dziecka i zasadzie, że dzieci mają codziennie same sobie czytać, w dzisiejszym świecie nie wystarcza! Dziecko jest od urodzenia poddane potężnemu wpływowi wszechobecnych mediów elektronicznych oraz presji rówieśników, którzy w nadmiarze oglądają programy telewizyjne i bez nadzoru korzystają z gier komputerowych oraz internetu, coraz wcześniej trafiając tam na szkodliwe i demoralizujące treści. W dzisiejszym świecie trzeba dziecku towarzyszyć w stawaniu się czytelnikiem, codziennie czytając dziecku 20 minut dla przyjemności! Codzienne czytanie dziecku to: Codzienne czytanie dziecku to: - najlepsza witamina dla jego rozwoju - najlepsza witamina dla jego rozwoju - najlepsza szczepionka przeciwko toksynom kultury masowej - najlepsza szczepionka przeciwko toksynom kultury masowej (Szacunek - grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro dziecka) (Szacunek - grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro dziecka)

9 Badania potwierdzają, że codzienne z czytanie dziecku zaspokaja jego potrzeby na wielu poziomach: - psychicznym: - psychicznym: - buduje więź, - buduje więź, - wspiera rozwój emocjonalny, empatię - wspiera rozwój emocjonalny, empatię - wzmacnia samouznanie - wzmacnia samouznanie - jest zdrową ucieczką przed nudą, stresem - jest zdrową ucieczką przed nudą, stresem - zapobiega uzależnieniu od tv, komputerów, gier - zapobiega uzależnieniu od tv, komputerów, gier - umysłowym: - umysłowym: - uczy języka i myślenia, - uczy języka i myślenia, - rozwija pamięć i wyobraźnię - rozwija pamięć i wyobraźnię - przynosi rozległą wiedzę, - rozwija i zaspokaja ciekawość, - przynosi rozległą wiedzę, - rozwija i zaspokaja ciekawość, (foto za zgodą International Paper) (foto za zgodą International Paper) - moralnym: - moralnym: - przynosi dobre wzorce - przynosi dobre wzorce - ukazuje konsekwencje wyborów i decyzji - ukazuje konsekwencje wyborów i decyzji - uczy refleksji moralnej - uczy refleksji moralnej - przeciwdziała demoralizacji - przeciwdziała demoralizacji

10 Korzyści z czytania Korzyści z czytania zaspokaja potrzeby emocjonalne dziecka buduje więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem wzmacnia poczucie własnej wartości uczy poprawnego języka, wzbogaca zasób słów, daje swobodę w mówieniu uczy myślenia – logicznego, przyczynowo - skutkowego, krytycznego ćwiczy pamięć poprawia koncentrację rozwija wyobraźnię

11 Korzyści z czytania Korzyści z czytania przygotowuje do sprawnego samodzielnego czytania i pisania ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole zapobiega uzależnieniu od telewizji, komputera i gadżetów elektronicznych chroni dziecko przed zagrożeniami ze strony kultury masowej przeciwdziała demoralizacji i przemocy (D. Grossman, G. DeGaetano – Stop Teaching Our Kids to Kill) jest znakomitą rozrywką, rozwija poczucie humoru jest zdrową ucieczką od nudy i problemów

12 Korzyści z czytania Korzyści z czytania przynosi ogromną wiedzę ogólną, daje dostęp do wiedzy na każdy temat (m.in. dzięki książkom faktograficznym) uczy dziecko odróżniani dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną daje dostęp do życia, myśli i dzieł największych ludzi różnych epok kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy. Wczesna edukacja językowa i czytelnicza jest przepustką do sukcesów w szkole i w życiu!

13 Tymczasem współczesne dzieci nie tylko nie czytają, ale mają problemy z mową! Foto - Internet Foto - Internet Brak czasu dla dziecka – na rozmowę, zabawę, czytanie. Nieuświadomiona niekompetencja rodziców: - odwrócone wózki – setki godzin stracone dla nauki mowy! - tysiące godzin przed ekranem – z mediów nie można nauczyć się języka! (Rainer Patzlaff – Zastygłe spojrzenie) - tysiące godzin przed ekranem – z mediów nie można nauczyć się języka! (Rainer Patzlaff – Zastygłe spojrzenie)

14 Skutki nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych - brak umiejętności językowych - zanik wyobraźni - nadpobudliwość, trudności z koncentracją - nieumiejętność myślenia i rozwiązywania problemów - obniżenie wyników w nauce - brak głębszej wiedzy – powierzchowne informacje (Manfred Spitzer - Cyfrowa demencja; Nicolas Carr – Płytki umysł) - nieumiejętność przewidywania konsekwencji - lenistwo umysłowe, Nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych zmienia strukturę mózgu dziecka. Nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych zmienia strukturę mózgu dziecka. Wg Amerykańskiej Akademii Pediatrów dzieci do 2. roku nie powinny mieć żadnego kontaktu z mediami elektronicznymi, starsze dzieci i nastolatki – maksimum 2 godziny dziennie.

15 Skutki nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych - nawyk bezkrytycznej konsumpcji produktów masowej kultury - niecierpliwość, potrzeba ciągłej zewnętrznej i coraz mocniejszej stymulacji - ciągłe niezadowolenie ze swojego wyglądu (zaburzenia jedzenia, epidemia operacji plastycznych, sterydy, depresja) oraz stanu posiadania - celowo podsycane przez reklamy - zanik wrażliwości na cudze cierpienie, znieczulica - lęk, nieufność, pesymizm, cynizm - - obniżenie umiejętności społecznych, - spadek wskaźników inteligencji emocjonalnej - zaburzenia rozwoju fizycznego: krótkowzroczność, otyłość, wady kręgosłupa

16 Skutki nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych - wzrost przemocy – naśladowanie przemocy oglądanej i ćwiczonej na ekranie (gry – jak symulatory zabijania, na których ćwiczą żołnierze; (7-11% dzieci naśladuje przemoc ekranową, 30% znieczula się na nią - uzależnienie jak od narkotyku – potrzebne coraz mocniejsze dawki (7-11% dzieci naśladuje przemoc ekranową, 30% znieczula się na nią - uzależnienie jak od narkotyku – potrzebne coraz mocniejsze dawki - u chłopców – postawa macho, agresja, pogarda dla kobiet; rosnąca konsumpcja pornografii w coraz młodszym wieku - uzależnienie, wynaturzona wizja relacji międzyludzkich,w dorosłości zaburzenia seksualne, problemy w relacjach/rodzinie; powiązanie w grach/ filmach przemocy z seksem - wzrost przestępczości, też na tle seksualnym (Gail Dines - Pornoland. Jak skradziono naszą seksualność; Philip Zimbardo – Gdzie ci mężczyźni) - u dziewcząt – permisywizm seksualny, depresje na tle wyglądu (Leonard Sax – The Girls on the Edge)

17 Język współczesnych dzieci to wielki przegrany w starciu z nowymi mediami Język współczesnych dzieci to wielki przegrany w starciu z nowymi mediami i nowym stylem życia rodzin. i nowym stylem życia rodzin. Kolejni przegrani to ich psychika i system wartości. Kolejni przegrani to ich psychika i system wartości. Dzieci nie dostają tego, co jest potrzebne do zdrowego rozwoju – czasu i miłości rodziców, poczucia bezpieczeństwa, dobrych wzorców, ćwiczeń w mówieniu, własnych doświadczeń itd., a dostają to, co zaburza ich rozwój – nadmiar mediów elektronicznych, samotność, przeciążenia w szkole i z powodu zajęć zaspokajających ambicje rodziców, wzorce demoralizacji i zaburzony system wartości, brak ruchu, pozbawione wartości, zatrute chemicznie jedzenie. To wszystko wpływa na budowę i funkcjonowanie ich mózgów – w efekcie na ich zachowania i możliwości poznawcze. Współczesne dzieci cierpią na anemię emocjonalną! Współczesne dzieci cierpią na anemię emocjonalną!

18 Język - główne narzędzie myślenia, zdobywania wiedzy, komunikacji międzyludzkiej i udziału w kulturze Dziecko uczy się języka, gdy do niego mówimy i gdy mu czytamy. Do nauki mowy potrzebna jest interakcja emocjonalna w relacji 1: 1 z żywą, bliska osobą. Nie można się nauczyć języka z mediów elektronicznych i innych urządzeń. 10 tysięcy godzin praktyki czyni mistrza w każdej dziedzinie 10 tysięcy godzin praktyki czyni mistrza w każdej dziedzinie (Malcolm Gladwell – Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu)

19 Język - fundament rozwoju umysłowego i społecznego Deficyty w zakresie umiejętności językowych powodują: - - brak samodzielności i frustrację - - wykluczenie społeczne i kulturalne - - gorszy stan zdrowia, - - gorszą jakość i krótszy horyzont czasowy życia, - - większą wypadkowość i przestępczość - - większe koszty społeczne i ekonomiczne (bieda, brak kompetencji) - - niższą kreatywność i innowacyjność gospodarki

20 Dzieci rodzą się z mózgami i potrzebami identycznymi jak w okresie paleolitu ! - psycholog ewolucyjny Geoffrey Miller Foto internet Zanik troskliwej wioski – dawniej 5-6 osób dorosłych przypadało na jedno dziecko (Bruce Perry – O chłopcu wychowywanym jak pies), dzisiaj 8, 20, 30 dzieci przypada na 1 dorosłego (żłobek, przedszkole, szkoła). Dziecko uczy się życia obserwując i naśladując dorosłych - gdy ma taką możliwość Tymczasem dzisiaj zapracowani rodzice są nieobecni; rozwody (gdy dziecko traci ojca, traci też matkę, bo musi ona więcej pracować i nie ma energii dla dziecka) Próżnię po bliskich dorosłych wypełniają media i masowa kultura!!!.

21 15% polskich 15-laków to funkcjonalni analfabeci (badania prof. Z. Kwiecińskiego) 58% Polaków nie przeczytało w 2015 roku ani jednej książki ! (Badania Biblioteki Narodowej)

22 Projekt Fundacji - Pierwsza Książka Mojego Dziecka Projekt Fundacji - Pierwsza Książka Mojego Dziecka

23 Projekt Fundacji: Pierwsza Książka Mojego Dziecka (PKMD) W okresie w szpitalach położniczych w całym kraju rozdano bezpłatnie matkom, które urodziły dziecko, 160 tys. pakietów PKMD – specjalnie opracowanej książki z tekstami edukacyjnymi dla rodziców nt. korzyści z czytania oraz z wierszami do czytania dziecku od urodzenia wraz z płytą DVD z filmem edukacyjnym i kołysankami. Bezpłatny e-book PKMD do pobrania z dzieciom.pl Projekt PKMD ma potencjał przezwyciężenia zapaści językowej i czytelniczej w Polsce. Koszt pakietu z dostawą do rąk matek – poniżej 9 zł brutto. W Polsce rodzi się ok. 375 tys. dzieci rocznie. Koszt projektu dla całego kraju na cały rok – poniżej 3,5 mln zł. Projekty Bookstart są realizowane w wielu bogatych krajach świata. W 2015 r. projekt nie otrzymał dofinansowania MKiDN i nie był realizowany.

24 Unia Europejska 504 mln obywateli 504 mln obywateli 74 mln analfabetów (2012 r.) 74 mln analfabetów (2012 r.) Konferencja w Nikozji – 2012 r. (Komisarz A. Vasiliou; księżna Laurentien) Konferencja w Nikozji – 2012 r. (Komisarz A. Vasiliou; księżna Laurentien) Konferencja w Lipsku – 2013 r. Konferencja w Lipsku – 2013 r.

25 Prepare for Life! – Raising Awareness for Early Literacy Education; konferencja międzynarodowa Stieftung Lesen z udziałem 38 krajów, Lipsk, Marzec Edukacja językowa to nie tylko nauka liter. Literacy (za UNESCO): zdolność rozpoznawania, rozumienia, interpretowania, komunikowania, tworzenia, korzystania z materiałów pisanych, uczenia się….” 2. Najważniejsi są rodzice – trzeba ich wspierać, nie wyręczać! 3. 1$ zainwestowany we wczesną edukację językową zwraca się 10 – krotnie

26 Rekomendacje konferencji w Lipsku Wezwane polityków, sponsorów i fundraiserów, naukowców, rodzin, profesjonalistów (nauczycieli, bibliotekarzy, logopedów), wolontariuszy - do działań na rzecz wczesnej edukacji językowej. Wezwane polityków, sponsorów i fundraiserów, naukowców, rodzin, profesjonalistów (nauczycieli, bibliotekarzy, logopedów), wolontariuszy - do działań na rzecz wczesnej edukacji językowej. Wczesna edukacja językowa to wspólny społeczny obwiązek – to ona zadecyduje o przyszłości kraju! Wczesna edukacja językowa to wspólny społeczny obwiązek – to ona zadecyduje o przyszłości kraju! -

27 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa W październiku 2015 podpisano Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Będzie on realizowany w latach W ciągu pięciu lat na wykonanie zadań programu z budżetu państwa zostanie przeznaczone 435 mln zł, a z budżetów samorządów mln zł, co daje w sumie ponad 660 mln zł. Priorytety rządu: Zakup nowości wydawniczych do bibliotek Poprawa infrastruktury bibliotek Uatrakcyjnienie księgozbiorów szkolnych i dostępu do nich Popularyzacja czytelnictwa dzieci w trakcie ferii i wakacji Rządowy program zajmuje się wyłącznie stroną podażową – dostępem do książek. Zupełnie nie uwzględnia strony popytowej – zdolności i motywacji do czytania! Nie ma w nim mowy o wsparciu dla rodziców (np. budowania ich świadomości i wiedzy oraz nawyku czytania dzieciom), ani edukacji dla nauczycieli, by inaczej uczyli czytania i codziennie czytali dzieciom w szkole – co jest bardzo skutecznym sposobem wspierania czytelnictwa.

28 Najważniejsze dla rozwoju postaw czytelniczych dzieci są działania i przykład dorosłych Jim Trelease: Gdyby czytanie dzieciom wymagało doktoratu, sprzętu za 5 tys. dolarów i gdyby dzieci go nienawidziły – byłoby obecne w każdej szkole i w każdej klasie. Fundacja: 8816 wolontariuszy z 3335 miast i miejscowości 3587 Czytających Przedszkoli, 3102 Czytających Szkół, 432 rodziny w 42 klubach Czytających Rodzin

29 Dlaczego trzeba czytać dzieciom? Nikt nie rodzi się czytelnikiem. Czytelnika trzeba wychować, codziennie czytając dziecku dla przyjemności !!! Codzienne czytanie dziecku od urodzenia to najskuteczniejszy i najtańszy sposób na budowanie motywacji i umiejętności czytelniczych.

30 Od osłuchania do czytania Zasób słów usłyszanych (największy zbiornik) Zasób słów usłyszanych (największy zbiornik) Zasób słów rozumianych (nieco mniejszy zbiornik) Zasób słów rozumianych (nieco mniejszy zbiornik) Zasób słów mówionych Zasób słów mówionych (mniejszy zbiornik) (mniejszy zbiornik) Zasób słów samodzielnie czytanych (jeszcze mniejszy zbiornik) Zasób słów samodzielnie czytanych (jeszcze mniejszy zbiornik) Mniej więcej w wieku 12. lat zawartość zasobu słów samodzielnie czytanych i rozumianych się wyrównuje. Do tego czasu warto codziennie czytać dziecku, rozbudowując kolejne poziomy jego zasobu słów. Mniej więcej w wieku 12. lat zawartość zasobu słów samodzielnie czytanych i rozumianych się wyrównuje. Do tego czasu warto codziennie czytać dziecku, rozbudowując kolejne poziomy jego zasobu słów.

31 Trzy sekrety - etapy nauki czytania wg Mem Fox autorki „Reading Magic. Why Reading Aloud to Our Children Will Change Their Lives Forever” Znajomość języka (zdobywana, gdy dzieciom czytamy i z nimi rozmawiamy oraz mają możliwość ćwiczenia się w mówieniu) Wiedza ogólna i kontekstualna (czerpana z książek oraz własnego doświadczenia – wycieczek, eksperymentów – nieobecne w szkole) Znajomość liter i pisowni

32 Umiejętność czytania: Foto z internetu Znajomość języka - fundament Znajomość języka - fundament Wiedza ogólna – ściany Wiedza ogólna – ściany Znajomość liter i zasad pisowni – dach/gonty Znajomość liter i zasad pisowni – dach/gonty

33 Wiedza nt. czytania a praktyka szkolna Szkoła za naukę czytania błędnie uważa nauczanie liter i głoskowanie. Zmuszając do głośnego czytania w klasie współczesne dzieci, które słabo znają język i często nie rozumieją dukanych tekstów, szkoła: 1. kształtuje skojarzenie czytania z opresją, brakiem sensu, nudą, wstydem i lękiem, czyli zabija motywację uczniów do czytania 2. nie rozwija ich umiejętności językowych 3. utrwala subwokalizację - angażując aparat mowy na etapie nauki czytania, trwale upośledza tempo czytania. Zaproszony raz do współdziałania aparat mowy towarzyszy bowiem potem bezgłośnie cichemu czytaniu, spowalniając jego tempo do słów na minutę, zamiast np – 2000 słów z pełnym rozumieniem i koncentracją, co jest możliwe, gdy nie zmuszamy dzieci do czytania na głos, lecz sami im czytamy, a one – gdy chcą - śledzą wzrokiem tekst.

34 Czytanie – przymus czy przyjemność? Uczymy dzieci wielu pożytecznych rzeczy, ale nie dbamy o to, by lubiły te rzeczy, a często sposobem nauczania skutecznie je do nich zniechęcamy! Przykład – gra na fortepianie. Zakończyłam z wyróżnieniem szkołę muzyczną i nigdy więcej nie zasiadłam do fortepianu. Można żyć normalnie, nie grając na fortepianie, ale nie można dobrze funkcjonować w dzisiejszym świecie, gdy się nie czyta!!! !!! NAJWAŻNIEJSZA JEST MOTYWACJA !!!

35 Efekty fundacyjnych programów „Czytające szkoły” i „Czytające przedszkola” Poprawa zdolności koncentracji Lepsze rozumienie tekstów i poleceń Łatwość wypowiedzi ustnych i pisemnych Większa motywacja do nauki Skłonność do refleksji i krytycznego myślenia Lepsze relacje z kolegami i czytającymi nauczycielami Dzieci wypożyczają i czytają więcej książek Mniej zachowań aspołecznych

36 Badania czytających przedszkoli i szkół Badania czytających przedszkoli i szkół Rysunek Emilki lat 6, z przedszkola „nieczytającego” na temat „Historii Calineczki” Rysunek Karoliny lat 6, z przedszkola „czytającego” na temat „Historii Calineczki”

37 Rekomendacja badaczy prowadzących badanie efektów codziennego czytania w przedszkolach i szkołach Wprowadzenie codziennego czytania dzieciom we wszystkich placówkach edukacyjno-wychowawczych Oddzielenie głośnego czytania od oceniania Starsze dzieci - dyskusja po lekturze Młodsze dzieci – rysowanie po lekturze Dostępność książek – w salach zajęć, klasach Stałe uświadamianie rodzicom roli głośnego czytania Raport z badań Czytających Szkół i Czytających Przedszkoli:

38 Czy ważne jest, co czytamy dzieciom? To, co czytamy dziecku, jest bardzo ważne, gdyż przy pomocy książek kształtujemy jego umysł i charakter.Kryteria wyboru książek do czytania dzieciom wyboru książek do czytania dzieciom Złota Lista Złota Lista książek polecanych przez Fundację książek polecanych przez Fundację znajdują się na:

39 Jak wychować czytających chłopców i mądrych mężczyzn? Chłopcy mają inaczej niż dziewczynki zbudowane i funkcjonujące mózgi – nauka mowy i czytania jest dla nich trudniejsza, dlatego trzeba im szczególnie dużo czytać i dużo do nich mówić od urodzenia, nawet jeśli pozornie nie chcą słuchać ani mówić. Nie należy ich jednak zmuszać do nieruchomego siedzenia i słuchania. Chłopcom należy też zapewnić codzienną dużą porcję ruchu, by w akceptowany sposób mogli dać upust swej niespożytej energii. Świetne książki o potrzebach rozwojowych chłopców: Steve Biddulph – Wychowywanie chłopców Allan Guggenbuhl – Kryzys małego macho

40 Polecamy książki fundacyjnych autorek - Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej: Wychowanie przez czytanie Wychowanie przez czytanie Z dzieckiem w świat wartości Z dzieckiem w świat wartości

41 Foto – Jim Trelease Foto – Jim Trelease

42 Inne programy Fundacji oprócz kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom” Pierwsza Książka Mojego Dziecka Pierwsza Książka Mojego Dziecka Program Nauczania Wartości Program Nauczania Wartości Kusy on-line dla rodziców i nauczycieli na Internetowym Uniwersytecie Mądrego Wychowania (www.iumw.pl) nt. wychowywania chłopców, wychowania przez czytanie, nauczania wartości Kusy on-line dla rodziców i nauczycieli na Internetowym Uniwersytecie Mądrego Wychowania (www.iumw.pl) nt. wychowywania chłopców, wychowania przez czytanie, nauczania wartościwww.iumw.pl Program Generacje – Kreacje integrujący dzieci z domów dziecka i seniorów z Uniwersytetów Trzeciego Wieku Program Generacje – Kreacje integrujący dzieci z domów dziecka i seniorów z Uniwersytetów Trzeciego Wieku Konkurs Literacki im. Astrid Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży (trwa IV edycja) Konkurs Literacki im. Astrid Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży (trwa IV edycja) Edukacja w więzieniu dla matek osadzonych z dziećmi oraz zaopatruje w książki kąciki do czytania dzieciom przez uwięzionych rodziców w salach widzeń z rodzinami Edukacja w więzieniu dla matek osadzonych z dziećmi oraz zaopatruje w książki kąciki do czytania dzieciom przez uwięzionych rodziców w salach widzeń z rodzinami Programy dla zagranicy: „Cała Polonia czyta dzieciom” oraz „All of Europe Reads to Kids” Programy dla zagranicy: „Cała Polonia czyta dzieciom” oraz „All of Europe Reads to Kids”

43 Możesz pomóc nam realizować naszą misję wspierania zdrowego rozwoju emocjonalnego i mądrego wychowania dzieci poprzez: przekaz 1% podatku na działania Fundacji „ABCXXI-Cała Polska czyta dzieciom”: KRS przekaz 1% podatku na działania Fundacji „ABCXXI-Cała Polska czyta dzieciom”: KRS comiesięczne wsparcie kwotą: 10, 20, 50 zł lub inną na podstawie stałego polecenia przelewu na konto Fundacji: comiesięczne wsparcie kwotą: 10, 20, 50 zł lub inną na podstawie stałego polecenia przelewu na konto Fundacji: Bardzo dziękuję!


Pobierz ppt "Irena Koźmińska Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” Wczesna edukacja językowa i czytanie dzieciom jako najlepsze narzędzie rozwoju kapitału."

Podobne prezentacje


Reklamy Google