Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Bezpieczny na drodze. Analizując dane statystyczne dotyczące bezpieczeństwa na naszych drogach należy zauważyć, że co roku na polskich drogach kilkaset.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Bezpieczny na drodze. Analizując dane statystyczne dotyczące bezpieczeństwa na naszych drogach należy zauważyć, że co roku na polskich drogach kilkaset."— Zapis prezentacji:

1 Bezpieczny na drodze

2 Analizując dane statystyczne dotyczące bezpieczeństwa na naszych drogach należy zauważyć, że co roku na polskich drogach kilkaset dzieci ponosi śmierć, a kilka tysięcy zostaje rannych. W województwie podlaskim od 1 stycznia do 30 września 2013 roku doszło do 48 wypadków drogowych z udziałem nieletnich, przy czym 4 dzieci zginęło, a 44 zostało rannych. Dzieci do lat 15 były sprawcami 19 wypadków drogowych, w wyniku których 2 dzieci zginęło i 17 zostało rannych.

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14 Art Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi. 2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi. 3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie. 4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi. 5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.

15 Art Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem. 2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. 3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni. 4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.

16 Art. 14. Zabrania się: wchodzenia na jezdnię: – bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, – spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi; przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi; zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko; przebiegania przez jezdnię; chodzenia po torowisku; wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto; przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

17 Co może się stać poszkodowanemu? W najlepszym razie wypadek kończy się tylko paroma siniakami. W najgorszym może nawet zakończyć się śmiercią… Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że w zderzeniu pojazdu z pieszym, czy rowerzystą ten drugi nie ma szans…

18

19 Art § 1. Kto, naruszając, chociażby nieumyślnie, zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym, § 1. Kto, naruszając, chociażby nieumyślnie, zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyślnie wypadek, w którym wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyślnie wypadek, w którym inna osoba odniosła obrażenia ciała podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. inna osoba odniosła obrażenia ciała podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

20 Art § 2. Jeżeli następstwem wypadku jest śmierć innej osoby albo ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

21 Bezpiecznej drogi! Dziękuję za uwagę M. Kossakowska

22 Google grafika Google grafika Kodeks wykroczeń Kodeks wykroczeń Kodeks karny Kodeks karny Policyjne raporty roczne wypadków drogowych Policyjne raporty roczne wypadków drogowych Internet Internet wy,6663.html wy,6663.html


Pobierz ppt "Bezpieczny na drodze. Analizując dane statystyczne dotyczące bezpieczeństwa na naszych drogach należy zauważyć, że co roku na polskich drogach kilkaset."

Podobne prezentacje


Reklamy Google