Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPORT Ruch Turystyka Wypoczynek. WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA TRENING wytrzyma- łościowy TRENING siłowo- szybkościowy.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPORT Ruch Turystyka Wypoczynek. WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA TRENING wytrzyma- łościowy TRENING siłowo- szybkościowy."— Zapis prezentacji:

1 SPORT Ruch Turystyka Wypoczynek

2 WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA TRENING wytrzyma- łościowy TRENING siłowo- szybkościowy ADAPTACJA TRENINGOWA

3 TRENING wytrzymałościowy Dotyczy głównie Układy związane z transportem i zużyciem tlenu WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA MAKSYMALNY MINUTOWY POBÓR TLENU (VO 2 MAX )

4 age VO 2 MAX 2080 fitness gap critical level for independent living Kształtuje się między 15 ml/kg/mina85 ml/kg/min Jego wielkość stanowi o JAKOŚCI naszego ŻYCIA

5 WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA UKŁAD ODDECHOWY - wzrost: - maksymalnej wentylacji minutowej płuc - objętości odruchowej płuc - pojemności życiowej płuc - pojemności dyfuzyjnej płuc P OPRAWA S PRAWNOŚCI O DDECHOWEJ ORAZ W YMIANY G AZOWEJ W P ŁUCACH UKŁAD KRĄŻENIA - wzrost: - objętości i masy mięśnia sercowego - maksymalnej objętości wyrzutowej serca - maksymalnej pojemności minutowej serca oraz - oraz spadek sp. i wys. częstości skurczów serca P OPRAWA M OŻLIWOŚCI T RANSPORTOWYCH T LENU ORAZ M ECHANIZMÓW T ERMOREGULACYJNYCH

6 WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA KREW - wzrost: - objętości osocza krwi - objętości krwi - stężenia hemoglobiny - pojemności tlenowej krwi P OPRAWA W ARUNKÓW T RANSPORTU T LENU DO T KANEK MIĘŚNIE - wzrost: - objętości mitochondriów - aktywności enzymów oksydacyjnych - stężenia glikogenu - kapilaryzacji mięśni Z WIĘKSZENIE Z DOLNOŚCI W YKORZYSTANIA T LENU W T KANKACH

7 WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA

8 - poprawa funkcji poznawczych oraz zdolności pamięciowych - zmniejszenie napięcia psychicznego - poprawa samooceny, samopoczucia, a także opinii na temat własnego zdrowia - działanie antydepresyjne i antystresowe

9 Istotny wzrost objętości mózgu w grupie starszych osób w wieku lat po 6 miesiącach umiarkowanego treningu fizycznego. Paluska SA i Schwenk TL, Sports Med. 29: , WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA Ww. efekty nie są zależne od poziomu wydolności fizycznej, lecz od ilości czasu, poświęcanemu aktywności fizycznej. Paluska SA i Schwenk TL, Sports Med. 29: , minutowy wysiłek o umiarkowanej intensywności wyraźnie obniżał poziom napięcia i niepokoju emocjonalnego. Raglin JS i Wilson M, Int J Sports Med. 17: , Ilość czasu poświęcana wysiłkowi fizycznemu była odwrotnie proporcjonalna do występowania problemów emocjonalno-psychicznych u dorastającej młodzieży. Sagatun A i wsp., BMC Public Health. 7: , Wyższy poziom aktywności fizycznej w młodym wieku (15-25 lat) okazał się być powiązany z bardziej wydajnymi procesami przekazywania informacji w CUN między 62 a 85 rokiem życia. Dig MG i wsp.. J Clin Exp Neuropsychol. 25: , 2003.

10 WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA Hipoteza monoaminowa Hipoteza monoaminowa Hipoteza endnorfinowa Peluso MAM, Clinics 60: 61-70, Paluska i Schwenk Sports Med. 29: , BDNF – brain-derived neurotrophic factor Kramer AF i wsp., Neurobiol Aging. 26S: , 2005.

11

12

13 Dziękuję za uwagę…


Pobierz ppt "SPORT Ruch Turystyka Wypoczynek. WPŁYW SYSTEMATYCZNEGO RUCHU (WYSIŁKU FIZYCZNEGO) NA ORGANIZM CZŁOWIEKA TRENING wytrzyma- łościowy TRENING siłowo- szybkościowy."

Podobne prezentacje


Reklamy Google