Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 2 Energooszczędne silniki elektryczne.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 2 Energooszczędne silniki elektryczne."— Zapis prezentacji:

1

2 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 2 Energooszczędne silniki elektryczne

3 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 3 Silnik elektryczny – maszyna elektryczna, w której energia elektryczna zamieniana jest na energię mechaniczną Prądu stałego: Obcowzbudne oraz z magnesami trwałymi Samowzbudne: równoległy, szeregowy, szeregowo-równoległy Prądu przemiennego: Jednofazowe: klatkowy, szeregowy Trójfazowe: klatkowy, liniowy, pierścieniowy Zasilane dwustronnie: synchroniczny, asynchroniczny-synchronizowany

4 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 4 asynchroniczny dwuklatkowy głębokożłobkowy asynchroniczny-synchronizowany krokowy liniowy synchroniczny wielobiegowy Podział silników elektrycznych ze względu na prędkość obrotową:

5 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 5 do pracy ciągłej, dorywczej, przerywanej dwuwirnikowy dźwignicowy głębinowy histerezowy kompensowany komutatorowy komutatorowy o przesuwnych szczotkach jawnobiegunowy kubkowy bezżłobkowy małej mocy – ułamkowy i mikroułamkowy momentowy morski, okrętowy nastawczy nawrotny o dużej przeciążalności okapturzony przeciwwybuchowy otwarty o stałym momencie obrotowym położeniowy potokowy-walcowniczy potrójny przekładniowy reluktancyjny repulsyjny szybkoobrotowy trakcyjny tarczowy ukrytobiegunowy uniwersalny wibracyjny z chłodzeniem obcym zamknięty z obwodami drukowanymi zwartobiegunowy …

6 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 6 Udział silników elektrycznych w rynku: 87% wszystkich silników prądu przemiennego, to silniki klatkowe o mocach 0,75 – 200 kW

7 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 7 Silnik – jaki jest każdy widzi…

8 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 8 Ale co w silniku piszczy?

9 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 9

10 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 10 Copyright © 2006 by Sperika Enterprises and published by Pearson Education, Inc. Upper Saddle River, New Jersey 07458

11 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 11 Straty dodatkowe: optymalizacja wielkości szczeliny powietrznej lepszy kształt profili żłobków magnetyczne kliny żłobkowe Straty w uzwojeniu stojana: grubsze uzwojenie stojana skrócenie długości połączeń czołowych Straty mechaniczne (wentylacyjne): wentylator o mniejszej średnicy mniejsze przewietrzniki gładkie czoła wirnika konstrukcja stojana o lepszej aerodynamice Straty magnetyczne: cieńsze blachy elektrotechniczne o mniejszej stratności wydłużenie pakietu blach stojana Straty mechaniczne (łożyskowe): dokładne pasowanie łożysk poprawa smarowania łożysk Straty prądowe w klatce wirnika: zwiększenie przekroju uzwojenia materiały o lepszej przewodności

12 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 12 Porównanie strat mocy w silniku z klatką Al i Cu * konstrukcja silnika, poza wirnikiem jest identyczna (moc znamionowa11 kW)

13 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 13 Sprawność silnika z klatką Al i Cu * konstrukcja silnika, poza wirnikiem jest identyczna

14 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 14

15 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 15 Głównym celem porozumienia CEMEP było ograniczenie produkcji silników o najniższej klasie sprawności (eff3) i zwiększenie udziału w rynku silników o średniej klasie sprawności (eff2). Pod względem udziału w rynku silników o klasie o najwyższej klasie sprawności (eff1), Unia Europejska pozostaje daleko w tyle za USA oraz innymi krajami jak między innymi Kanada, Meksyk, Australia Coraz więcej krajów decyduje się na wprowadzanie obligatoryjnych standardów minimalnych (MEPS) na poziomie odpowiadającym w przybliżeniu eff1

16 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 16 Dobrowolne porozumienie CEMEP - mniej silników o najniższej sprawności - mniej silników o najniższej sprawności W 2007 roku CEMEP poinformował o osiągnięciu udziału silników o klasie eff1na poziomie 10%

17 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 17

18 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 18 Światowe standardy sprawności silników elektrycznych

19 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 19 Potrzeba zdecydowanych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej Dyrektywa Ecodesign EuP (Energy Using Products) zmierza w kierunku ustanowienia minimalnych standardów w krajach Unii Europejskiej. Elektryczne układy napędowe są jednym z priorytetów tej dyrektywy Podejście do sprawności energetycznej silników elektrycznych w EU

20 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 20 Przed wejściem do Unii Europejskiej: zarządzenie Ministra Gospodarki z dn ustanawiające poziom minimalnych sprawności silników elektrycznych na poziomie odpowiadającym w przybliżeniu klasie eff2 Po wstąpieniu w 2004 roku do Unii Europejskiej: brak wymogów minimalnych standardów podążanie za rozwiązaniami wprowadzanymi w EU Podejście do sprawności energetycznej silników elektrycznych w Polsce

21 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 21 Europejskie działania poprawiające efektywność silników elektrycznych Dania: Sparemotor – dopłaty do silników energooszczędnych skierowane do użytkowników. Wielka Brytania – Action Energy: szybsza amortyzacja zakupu silników energooszczędnych Polska – Polski Program Efektywnego Wykorzystania Energii w Napędach Elektrycznych (PEMP), umieszczenie silników energooszczędnych w katalogu kryteriów środowiskowych Zamówień Publicznych

22 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 22 Projekt PEMP Polski Program Efektywnego Wykorzystania Energii w Napędach Elektrycznych (PEMP) upowszechnienia w Polsce wysokosprawne silników elektrycznych i energooszczędne układy napędowe Okres wdrażania projektu: lata 2004 – 2009.

23 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 23 Projekt PEMP

24 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 24 Projekt PEMP W chwili obecnej dofinansowaniem PEMP objęte są silniki energooszczędne producentów: Besel S.A. Celma S.A. Indukta S.A. Siemens Sp. z o.o. Tamel S.A.

25 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 25 Tylko obligatoryjne standardy minimalne zapewniają wysoki udział silników energooszczędnych w rynku (USA, Kanada) Dobrowolne zobowiązania producentów (przykład UE) są nieskuteczne (brak ochrony rynku przed importem tanich produktów o niskiej jakości). W Polsce Projekt PEMP ułatwia przygotowania do wprowadzenia minimalnych standardów efektywności energetycznej silników elektrycznych Podsumowanie

26 14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 26 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. ul. Mokotowska Warszawa Tel. (22) Fax: (22)


Pobierz ppt "14 listopada 2007 ©Jarosław Buczek, KAPE S.A. 2 Energooszczędne silniki elektryczne."

Podobne prezentacje


Reklamy Google