Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Fizyka ruchu drogowego dr Wojciech M. Gańcza (WGan)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Fizyka ruchu drogowego dr Wojciech M. Gańcza (WGan)"— Zapis prezentacji:

1 Fizyka ruchu drogowego dr Wojciech M. Gańcza (WGan)

2 Czym zajmuje się fizyka Fizyka zajmuje się ruchem i oddziaływaniem ciał Fizyka zajmuje się ruchem i oddziaływaniem ciał Badaniem zjawisk Badaniem zjawisk Poszukiwaniem reguł rządzących światem fizycznym Poszukiwaniem reguł rządzących światem fizycznym Wyjaśnianiem przyczyn i skutków Wyjaśnianiem przyczyn i skutków Dlaczego więc nie mogłaby zająć się ruchem drogowym Dlaczego więc nie mogłaby zająć się ruchem drogowym

3 Modelowanie Model to system założeń i pojęć oraz zależności pozwalający opisać w przybliżony sposób pewien aspekt rzeczywistości Model to system założeń i pojęć oraz zależności pozwalający opisać w przybliżony sposób pewien aspekt rzeczywistości Model zawiera istotne cechy rzeczywistych układów ale jest prostszy Model zawiera istotne cechy rzeczywistych układów ale jest prostszy By go sprawdzić możemy porównać zachowanie modelu oraz rzeczywistego układu By go sprawdzić możemy porównać zachowanie modelu oraz rzeczywistego układu

4 Ruch uliczny Samochody starają się poruszać z maksymalną (dozwolona) prędkością Samochody starają się poruszać z maksymalną (dozwolona) prędkością Kierowcy starają się unikać wypadków Kierowcy starają się unikać wypadków Przyspieszanie i hamowanie wymaga czasu Przyspieszanie i hamowanie wymaga czasu Samochód zajmuje określoną ilość miejsca na drodze. Samochód zajmuje określoną ilość miejsca na drodze.

5 Uproszczenia Samochody poruszają się po jednym pasie ruchu Samochody poruszają się po jednym pasie ruchu Nie ma wyprzedzania Nie ma wyprzedzania Istnieje ograniczenie prędkości Istnieje ograniczenie prędkości Wszystkie pojazdy są tego samego typu Wszystkie pojazdy są tego samego typu Brak warunków brzegowych – samochody jeżdżą w kółko Brak warunków brzegowych – samochody jeżdżą w kółko

6 Korki bez przyczyny

7 Równania ruchu Większość modeli opiera się na równaniach ruchu opisujących zachowanie układu Większość modeli opiera się na równaniach ruchu opisujących zachowanie układu Zazwyczaj są to równania różniczkowe Zazwyczaj są to równania różniczkowe Policzenie zachowania układu na komputerze wymaga skomplikowanych obliczeń i jest obarczone błędami numerycznymi Policzenie zachowania układu na komputerze wymaga skomplikowanych obliczeń i jest obarczone błędami numerycznymi

8 Automaty komórkowe Komputery pracują na liczbach a nie na funkcjach Komputery pracują na liczbach a nie na funkcjach Zmieńmy opis problemu – równania mogą być dyskretne Zmieńmy opis problemu – równania mogą być dyskretne Automaty komórkowe realizują ewolucje w dyskretnej przestrzeni i dyskretnym czasie Automaty komórkowe realizują ewolucje w dyskretnej przestrzeni i dyskretnym czasie Reguły ewolucji są bardzo proste Reguły ewolucji są bardzo proste

9 Model Nagela-Schreckenberga Modelowanie ruchu samochodów zostało zredukowane do kilku prostych kroków Modelowanie ruchu samochodów zostało zredukowane do kilku prostych kroków Zakładamy że samochód może przyspieszyć o 1 w jednostce czasu Zakładamy że samochód może przyspieszyć o 1 w jednostce czasu Może się też zatrzymać bez względu na prędkość Może się też zatrzymać bez względu na prędkość

10 Symulacja komputerowa

11 Przejście fazowe Mamy tu do czynienia z przejściem fazowym podobnym do zjawiska krzepnięcia Mamy tu do czynienia z przejściem fazowym podobnym do zjawiska krzepnięcia Mimo ogromnego uproszczenia modelu – jest on zadziwiająco zgodny z obserwacjami rzeczywistego ruchu Powyżej pewnej gęstości, im więcej samochodów uczestniczy w ruchu tym mniej jest w stanie przejechać!

12 Dwa typy ruchu Ruch swobodny – gdy jest dużo wolnego miejsca Korek – gdy jest dużo samochodów

13 Korki

14 Komplikacje Model Nagela-Schreckenberga doczekał się wielu modyfikacji Model Nagela-Schreckenberga doczekał się wielu modyfikacji Różne charaktery kierowców Różne charaktery kierowców Drogi wielopasmowe Drogi wielopasmowe Skrzyżowania Skrzyżowania Modelowanie stłuczek Modelowanie stłuczek Pozwalają one na sprawdzenie rozwiązań komunikacyjnych przed ich wdrożeniem Pozwalają one na sprawdzenie rozwiązań komunikacyjnych przed ich wdrożeniem

15 Symulacja komputerowa Ruch po prostej Ruch po prostej Zwężenie Zwężenie Ze światłami Ze światłami Wjazd z podporządkowanej Wjazd z podporządkowanej Ze światłami Ze światłami Rondo Regana Rondo Regana Jako rondo Jako rondo Ze światłami Ze światłami Ze światłami jako rondo Ze światłami jako rondo

16 Lepiej nie będzie

17 Podsumowanie Ruch lewostronny jest lepszy! Ruch lewostronny jest lepszy! Więcej rond = mniej korków Więcej rond = mniej korków Rozwiązania lokalne tylko zmieniają położenie korków Rozwiązania lokalne tylko zmieniają położenie korków Budowa dróg tylko odsuwa problem ale go nie rozwiązuje Budowa dróg tylko odsuwa problem ale go nie rozwiązuje Rozwiązanie: transport publiczny Rozwiązanie: transport publiczny


Pobierz ppt "Fizyka ruchu drogowego dr Wojciech M. Gańcza (WGan)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google