Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Odpowiedzialność brokera wobec klienta, czyli w kierunku większego profesjonalizmu... Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Odpowiedzialność brokera wobec klienta, czyli w kierunku większego profesjonalizmu... Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r."— Zapis prezentacji:

1 Odpowiedzialność brokera wobec klienta, czyli w kierunku większego profesjonalizmu... Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r.

2 Jaką szkodę i komu może wyrządzić broker swoim działaniem albo zaniechaniem? Broker jako doradca odpowiada przed klientem Broker jako pośrednik odpowiada przez klientem oraz ubezpieczycielem Relacja do klienta – pierwszy plan odpowiedzialności Uwaga – obowiązkowe ubezpieczenie zawarte w Polsce działa tylko w relacji do klienta

3 Ryzyka związane ze świadczeniem usług brokerskich – codzienność i sytuacje nadzwyczajne Codzienność – ciągła walka o zadowolenie klienta Sytuacje nadzwyczajne – odmowa zapłaty klientowi wysokiego odszkodowania albo brak polisy na poniesioną przez klienta wysoką szkodę Przyczyny? - niewłaściwa relacja (komunikacja) z klientem - niewyszkolony albo zdemotywowany personel - brak procedur albo ich nieprzestrzeganie

4 Regulacja prawna i granice odpowiedzialności brokera – w jakim kierunku podążamy? Czy doczekamy się równego traktowania przez prawo wszystkich pośredników w ślad za Dyrektywą 2002/92/WE? Dlaczego tylko broker ma uzasadniać rekomendację? Co to znaczy rzetelna rekomendacja czy najwłaściwsza umowa? Brak precyzyjnej umowy brokerskiej = domniemanie odpowiedzialności

5 Umowa brokerska i zakres umocowania – wskazówki praktyczne Praca bez umowy brokerskiej – pole minowe Praca ze złą umową brokerską –... Dobra umowa? Uwaga na kilka elementów: - katalog obowiązków obu stron - staranne działanie, a nie rezultat - obsługa szkód, zwłaszcza po rozwiązaniu umowy brokerskiej - obsługa ubezpieczeń nie zawartych za pośrednictwem brokera - umowa a wycofanie pełnomocnictwa - ubezpieczenia nie objęte pełnomocnictwem - umowa musi być zrozumiała - umowa powinna być wynegocjowana

6 Komunikacja i współpraca z klientem – obszar krytyczny dla odpowiedzialności Klient nie współpracujący to czasem klient niebezpieczny z punktu widzenia odpowiedzialności brokera Broker musi czasem rezygnować z takich klientów Praca nad postawą klientów to największe wyzwanie rynku brokerskiego Modelowy klient brokera – uważnie czytający wszystkie dokumenty związane z obsługą brokerską i zadający dużo pytań

7 Kontrola i zarządzanie ryzykiem OC brokera – procedury brokerskie Zarządzanie ryzykiem w firmie brokerskiej to: - dobór i selekcja kadry - szkolenia - motywacja kadry (eliminacja moral hazard) - kontrola przestrzegania procedur - negocjowanie umów brokerskich - raporty dla klienta - wysoka suma gwarancyjna polisy OC Dobre procedury to: - krótkie, ewoluujące dzieło zespołowe - zmuszające do samodzielnego myślenia - systematycznie kontrolowane co do ich przestrzegania

8 Edukacja, doświadczenie i motywacja kadry – kwestie kluczowe także dla odpowiedzialności Czy to trzeba rozwijać?

9 Roszczenie do brokera – sprawdzian umowy i procedur brokerskich Zaostrzona odpowiedzialność – art. 355 par. 2 k.c. (staranność profesjonalisty) i art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o pośrednictwie (rzetelna rekomendacja najwłaściwszej umowy ubezpieczenia) Niekorzystny rozkład ciężaru dowodu – art. 471 k.c. – domniemanie odpowiedzialności Brak orzecznictwa Sądu Najwyższego Bez skrupulatnie prowadzonych akt klienta sytuacja dowodowa brokera jest nie do pozazdroszczenia

10 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Odpowiedzialność brokera wobec klienta, czyli w kierunku większego profesjonalizmu... Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google