Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r."— Zapis prezentacji:

1 Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r.
Odpowiedzialność brokera wobec klienta, czyli w kierunku większego profesjonalizmu... Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r.

2 Jaką szkodę i komu może wyrządzić broker swoim działaniem albo zaniechaniem?
Broker jako doradca odpowiada przed klientem Broker jako pośrednik odpowiada przez klientem oraz ubezpieczycielem Relacja do klienta – pierwszy plan odpowiedzialności Uwaga – obowiązkowe ubezpieczenie zawarte w Polsce działa tylko w relacji do klienta

3 Codzienność – ciągła walka o zadowolenie klienta
Ryzyka związane ze świadczeniem usług brokerskich – codzienność i sytuacje nadzwyczajne Codzienność – ciągła walka o zadowolenie klienta Sytuacje nadzwyczajne – odmowa zapłaty klientowi wysokiego odszkodowania albo brak polisy na poniesioną przez klienta wysoką szkodę Przyczyny? niewłaściwa relacja (komunikacja) z klientem niewyszkolony albo zdemotywowany personel brak procedur albo ich nieprzestrzeganie

4 Regulacja prawna i granice odpowiedzialności brokera – w jakim kierunku podążamy?
Czy doczekamy się równego traktowania przez prawo wszystkich pośredników w ślad za Dyrektywą 2002/92/WE? Dlaczego tylko broker ma uzasadniać rekomendację? Co to znaczy „rzetelna rekomendacja” czy „najwłaściwsza umowa”? Brak precyzyjnej umowy brokerskiej = domniemanie odpowiedzialności

5 Umowa brokerska i zakres umocowania – wskazówki praktyczne
Praca bez umowy brokerskiej – pole minowe Praca ze złą umową brokerską – ... Dobra umowa? Uwaga na kilka elementów: katalog obowiązków obu stron staranne działanie, a nie rezultat obsługa szkód, zwłaszcza po rozwiązaniu umowy brokerskiej obsługa ubezpieczeń nie zawartych za pośrednictwem brokera umowa a wycofanie pełnomocnictwa ubezpieczenia nie objęte pełnomocnictwem umowa musi być zrozumiała umowa powinna być wynegocjowana

6 Komunikacja i współpraca z klientem – obszar krytyczny dla odpowiedzialności
Klient nie współpracujący to czasem klient niebezpieczny z punktu widzenia odpowiedzialności brokera Broker musi czasem rezygnować z takich klientów Praca nad postawą klientów to największe wyzwanie rynku brokerskiego Modelowy klient brokera – uważnie czytający wszystkie dokumenty związane z obsługą brokerską i zadający dużo pytań

7 Kontrola i zarządzanie ryzykiem OC brokera – procedury brokerskie
Zarządzanie ryzykiem w firmie brokerskiej to: dobór i selekcja kadry szkolenia motywacja kadry (eliminacja „moral hazard”) kontrola przestrzegania procedur negocjowanie umów brokerskich raporty dla klienta wysoka suma gwarancyjna polisy OC Dobre procedury to: krótkie, ewoluujące dzieło zespołowe zmuszające do samodzielnego myślenia systematycznie kontrolowane co do ich przestrzegania

8   Edukacja, doświadczenie i motywacja kadry – kwestie kluczowe także dla odpowiedzialności
Czy to trzeba rozwijać?

9 Roszczenie do brokera – sprawdzian umowy i procedur brokerskich
Zaostrzona odpowiedzialność – art. 355 par. 2 k.c. (staranność profesjonalisty) i art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o pośrednictwie (rzetelna rekomendacja najwłaściwszej umowy ubezpieczenia) Niekorzystny rozkład ciężaru dowodu – art. 471 k.c. – domniemanie odpowiedzialności Brak orzecznictwa Sądu Najwyższego Bez skrupulatnie prowadzonych akt klienta sytuacja dowodowa brokera jest nie do pozazdroszczenia

10 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google