Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole Stanisław Bobula Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Sophia.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole Stanisław Bobula Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Sophia."— Zapis prezentacji:

1 Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole Stanisław Bobula Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Sophia

2 Trzy zjawiska Złość Złość Agresja Agresja Przemoc Przemoc

3 Przemoc rówieśnicza Początkowa chęć skrzywdzenia kogoś Początkowa chęć skrzywdzenia kogoś Początkowa chęć wyrażana jest w działaniu Początkowa chęć wyrażana jest w działaniu Ktoś przeżywa ból (fizyczny, bądź psychiczny) Ktoś przeżywa ból (fizyczny, bądź psychiczny) Przemoc stosowana jest przez silniejszych wobec słabszych Przemoc stosowana jest przez silniejszych wobec słabszych Jest nieusprawiedliwona Jest nieusprawiedliwona Jest cykliczna Jest cykliczna Rigby K., Bullying in schools – And what to do about it, Jessica Kingsley Publishers Ltd. London and Philadelphia 1997.

4 Elementy szkolnego programu przeciwdziałania agresji i przemocy 1. Systematyczne badania 2. Podnoszenie świadomości 3. Zajęcia edukacyjne 4. Interwencje 5. Grupy wsparcia 6. Zmiany w środowisku szkolnym

5 Systematyczne badania

6 Zajęcia edukacyjne Rozwój klasy jako zespołu Rozwój klasy jako zespołu Budowanie poczucia własnej wartości Budowanie poczucia własnej wartości Wspieranie rozwoju moralnego Wspieranie rozwoju moralnego Rozwijanie umiejętności społecznych Rozwijanie umiejętności społecznych Uczenie kontrolowania złości (Kellner M. Pod kontrolą) Uczenie kontrolowania złości (Kellner M. Pod kontrolą)

7 Interwencja Interwencja w sytuacji gorącej agresji: Reagowanie na każde agresywne zachowanie Reagowanie na każde agresywne zachowanie Ocena sytuacji i plan działania Ocena sytuacji i plan działania Zachowanie spokoju Zachowanie spokoju Obniżenie tonu głosu Obniżenie tonu głosu

8 Interwencja Prowadzenie rozmów z: Prowadzenie rozmów z: ofiarą ofiarą agresorem agresorem świadkami świadkami

9 Trzy podejścia do radzenia sobie z agresją i przemocą Działania moralistyczne Działania moralistyczne Działania humanistyczne Działania humanistyczne Działania legalistyczne Działania legalistyczne

10 Działania moralistyczne Zakłada się, że jednoznaczne stwierdzenia, wielokrotnie powtarzane wartości i moralne uzasadnienia związane ze stosunkiem szkoły do problemu stosowania przemocy spowodują dostosowanie się uczniów do wyznaczonych norm lub zrozumienia wartości reprezentowanych przez szkołę. Zakłada się, że jednoznaczne stwierdzenia, wielokrotnie powtarzane wartości i moralne uzasadnienia związane ze stosunkiem szkoły do problemu stosowania przemocy spowodują dostosowanie się uczniów do wyznaczonych norm lub zrozumienia wartości reprezentowanych przez szkołę.

11 Działania humanistyczne Przy pomocy autentycznej dwustronnej komunikacji (uczeń-nauczyciel) można doprowadzić do zmiany nie tylko w zachowaniu ucznia, ale także w sposobie jego myślenia i uczuciach. Przy pomocy autentycznej dwustronnej komunikacji (uczeń-nauczyciel) można doprowadzić do zmiany nie tylko w zachowaniu ucznia, ale także w sposobie jego myślenia i uczuciach. Metoda wspólnej sprawy. Metoda wspólnej sprawy. Metoda bez obwiniania. Metoda bez obwiniania.

12 Działania legalistyczne Odwołanie się do sankcji (konsekwencji) za przekroczenie ustalonych zasad i norm. Odwołanie się do sankcji (konsekwencji) za przekroczenie ustalonych zasad i norm.

13 Konsekwencje Naturalne Naturalne Logiczne Logiczne Sprawiedliwość naprawcza Nieadekwatne Nieadekwatne

14 Poziom oddziaływania Jednostka Jednostka Klasa Klasa Szkoła Szkoła

15 Rozmowy ze sprawcami i ofiarami przemocy Rozmowy ze sprawcami i ofiarami przemocy Wspieranie ofiar i agresorów w radzeniu sobie z problemem Wspieranie ofiar i agresorów w radzeniu sobie z problemem Rozmowy z rodzicami, których dotyczy problem Rozmowy z rodzicami, których dotyczy problem Angażowanie uczniów neutralnych Angażowanie uczniów neutralnych Wsparcie ze strony szkoły dla rodziców Wsparcie ze strony szkoły dla rodziców Fachowa pomoc psychologa lub pedagoga Fachowa pomoc psychologa lub pedagoga Zmiana klasy Zmiana klasy

16 Klasa Tworzenie zasad klasowych zapobiegających przemocy Tworzenie zasad klasowych zapobiegających przemocy Lekcje wychowawcze Lekcje wychowawcze Nauka poprzez współpracę Nauka poprzez współpracę Zajęcia integrujące klasę Zajęcia integrujące klasę Zebrania z rodzicami Zebrania z rodzicami

17 Ankieta wśród uczniów Ankieta wśród uczniów Szkolny dzień przeciw przemocy Szkolny dzień przeciw przemocy Zwiększenie kontroli podczas przerw Zwiększenie kontroli podczas przerw Ciekawe zajęcia pozalekcyjne Ciekawe zajęcia pozalekcyjne Telefon kontaktowy w sprawach przemocy Telefon kontaktowy w sprawach przemocy Ogólnoszkolne zebrania dla rodziców Ogólnoszkolne zebrania dla rodziców Doskonalenie zawodowe nauczycieli Doskonalenie zawodowe nauczycieli Współpraca szkoła – dom Współpraca szkoła – dom Zmiany w środowisku szkolnym Zmiany w środowisku szkolnym

18 Warto przeczytać Jakub Kołodziejczyk Agresja i przemoc w szkoleAgresja i przemoc w szkole Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole Sophia, Kraków 2004

19 Dziękuję za uwagę! Stanisław Bobula


Pobierz ppt "Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole Stanisław Bobula Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Sophia."

Podobne prezentacje


Reklamy Google