Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Planowanie czasu nauki, cele Spotkanie 2. Strefa ucznia – materiały pogłębiające

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Planowanie czasu nauki, cele Spotkanie 2. Strefa ucznia – materiały pogłębiające"— Zapis prezentacji:

1 Planowanie czasu nauki, cele Spotkanie 2

2 Strefa ucznia – materiały pogłębiające

3 Akademia Maturalna PWN

4 Kalendarze maturalne

5 Zarządzanie czasem Czasem nie można zarządzać, można zarządzać sobą w czasie. Zarządzanie czasem to wyznaczanie celów dziennych, tygodniowych, rocznych. Generalnie – długo- i krótkoterminowe. Brak celów, to brak priorytetów działania. Bycie skutecznym oznacza realizowanie ważnych dla nas celów. Najpierw cele długoterminowe, później cele krótkoterminowe; nie odwrotnie. Równowaga.

6 Piramida celów Wyobrażenie o własnym życiu Cele długo- terminowe i dalekosiężne Cele roczne Cele/ zadania tygodniowe Cele/ zadania na dany dzień

7 Moje cele krótko- i długoterminowe – ćwiczenie

8 Cele Cele ustalamy zawsze w formie pisemnej. Cele dalekosiężne mają nieocenione znaczenie dla motywacji w nauce. Ustalenie celu to zawsze jego określenie w czasie. Twoje cele szczegółowe (na dany dzień, tydzień, miesiąc) powinny realizować Twoje cele główne.

9 Jakie mają być cele Specyficzne, konkretne MierzalneAktywizująceRealne Określne w czasie Zgodne z Tobą

10 Cele Określ, kto jest największym złodziejem Twojego czasu. Ustal najefektywniejsze godziny Twojej pracy, obserwując siebie. Planuj działania – dzięki temu wykonasz ich więcej, szybciej i sprawniej. Planuj dzień w poprzedzający go wieczór. W trakcie dnia – jeśli do wykonania pojawi się zdanie pilne – wpisz je do planu.

11 Wymówki i błędy planowania Planuję w głowie, to mi wystarczy – nie. Planuj na piśmie (na kartce), najlepiej w harmonogramach – dzięki temu nadajesz swoim planom charakter wiążący oraz wspierasz swoją samodyscyplinę. Odhaczanie kolejnych zadań, świadomość realizacji sporej ich części – dodatkowo motywuje – tak. Dzięki planowi będziesz mógł ocenić swoje zapotrzebowanie na czas. Nic nie zostanie zapomniane i przeoczone, bo nawet jeśli nie zostanie wykonane w danym dniu, będziesz pamiętał o tym zadaniu dnia następnego. Co wtedy, jeśli zadanie nie należy do ważnych, ale trzeba je wykonać: Zasada Pareto – poświęć na nie mniej czasu, zgódź się wykonać mniej doskonale.

12 Ustalanie priorytetów Ustal – za pomocą kodu A, B, C, D – priorytet zadania na podstawie kryterium ważności i pilności: Zadania A – pilne (naglące, nie mogące czekać) i ważne (o dużym priorytecie), Zadania B – nie pilne, ale ważne (przybliżają nas co celów), Zadania C – pilne, ale nieważne (przesunąć na później), Zadania D – nie są pilne, nie są ważne (odłożyć, odrzucić, przekazać dalej). Pamiętaj, aby zaczynać naukę od zadań najtrudniejszych, wymagających najbardziej wytężonej pracy. Jeśli je wykonasz, Twoja motywacja do zadań mniej trudnych znacząco wzrośnie.

13 Zasady – Credo Czynność rozciąga się tak długo, na ile pozwala nam termin jej zakończenia. Planując dzień uwzględnij krzywą sprawności. Czas Twojej największej aktywności poświęć na naukę. Jeśli masz do wykonania wiele zadań tego samego rodzaju, łącz je w bloki. Planuj najwyżej 60% dnia, reszta wypełni się sama. Dziel materiał na części (dni, tygodnie, miesiące), planuj powtórki. Pamiętaj o równowadze. Sprawdzaj, czy realizowane zadania sprzyjają założonym celom. Kontroluj dotrzymywanie planu – celów dziennych, tygodniowych, długoterminowych. Jeśli coś nie wychodzi, wprowadzaj zmiany, weryfikuj, działaj.

14 Kolejność w planowaniu celów Ustalenie celu Ustalenie priorytetu – A, B, C, D Ustalenie czasu realizacji oraz wpisanie w harmonogram Realizacja

15 4 stopnie nabywania umiejętności Niekompetencja nieświadoma Nie umiem, nie wiem Niekompetencja świadoma Nie umiem, wiem Kompetencja świadoma Umiem, wykonuję świadomie Kompetencja nieświadoma Umiem, wykonuję nieświadomie

16 Dziękuję Ci za poświęcony czas


Pobierz ppt "Planowanie czasu nauki, cele Spotkanie 2. Strefa ucznia – materiały pogłębiające"

Podobne prezentacje


Reklamy Google