Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Elementy konstrukcyjne towarzyszące nawierzchniom.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Elementy konstrukcyjne towarzyszące nawierzchniom."— Zapis prezentacji:

1 Elementy konstrukcyjne towarzyszące nawierzchniom

2 zadania obrzeży i krawężników: –Zabezpieczanie nawierzchni przed czynnikami mechanicznymi –Odprowadzanie wód opadowych –Utrudnianie zjeżdżania z nawierzchni pojazdom –Wyznaczanie linii brzegowych nawierzchni –Utrudnianie zarastania nawierzchni przez chwasty

3 Najprostsze zabezpieczenie nawierzchni pieszej – obrzeże gazonowe (betonowe, kamienne) –Ustawianie elementów po wykopaniu i ustabilizowaniu koryta drogi –Obrzeże wkopujemy, tak aby wystawało 3-5 cm ponad otaczający teren –Jeśli podłoże nieprzepuszczalne – stosujemy podsypkę z piasku lub żwiru Cel: poprawienie ustawienia obrzeża i zabezpieczenie przed wysadzinami (odprowadzany nadmiar wody)

4 Elementy betonowe zwykle mają sfazowaną z jednej strony górną krawędź – ustawiamy ją w kierunku trawnika Producenci oferują obrzeża z wypustami, które zazębiają się z sąsiednim elementem –Zapobiega odkształcaniu się linii brzegowej

5 Obrzeża kamienne dostępne w formie obrobionych płyt (faktura łupana, piaskowana, groszkowana) Materiał: granit, wapienie, piaskowce Do mniejszych założeń ogrodowych stosuje się również obrzeża z piaskowca z ozdobną górną krawędzią – układane tak, aby ornament wystawał ponad poziom gruntu i nawierzchni

6 Do ograniczenia nawierzchni pieszych – można użyć brukowców lub polnych kamieni –Ustawiamy je na cokole betonowym (C8/10 – konsystencja półsucha) –Ława grubości cm (zależnie od konstrukcji i rodzaju nawierzchni) –Inna metoda: wylanie betonu w przygotowany szalunek – po związaniu – ustawienie brukowców z wykorzystaniem zaprawy cementowej

7 Beton i zaprawa nie mogą wystawać ponad nawierzchnię i nie mogą być widoczne od strony trawnika Brukowce lub kamienie polne ustawiane bez cokołu betonowego: –Gdy ciąg komunikacyjny o bardzo małym natężeniu ruchu –Lub w parkach leśnych albo szlakach turystycznych –Należy wybierać duże elementy do wykonania obrzeża

8

9 Kostki brukowe kamienne/betonowe jako ograniczenie nawierzchni: –Większe elementy – jeden rząd na cokole betonowym –Małe kostki – dwa rzędy Cegły klinkierowe – można ustawiać w pionie, poziomie lub płasko

10

11

12 Zabezpieczenie krawędzi dróg pieszych – deski, belki drewniane, palisady Deski – zaimpregnowane ciśnieniowo Przybijane do kołków, które zostały ustabilizowane w gruncie w odległości 1,5- 2 m Nacięcia w deskach co 3cm (na 1/3 grubości) – pozwalają je wyginać – ułatwia tworzenie łuków Na krzywiznach kołki stabilizujące ustawiamy gęściej

13 Szerszy kołek lub dwa kołki – na łączeniu elementów Belki lub podkłady kolejowe – układane na podsypkach żwirowych (lepsze odsączanie wody) Palisady drewniane (przekrój okrągły lub prostokątny) –Wykopujemy rów i w dno wbijamy zaostrzone palisady

14 Palisady z fragmentów podkładów kolejowych lub belek drewnianych –Ustawiane na podsypce piaskowej lub żwirowej –Krawędź od strony trawnika spina się taśmami stalowymi lub z tworzywa sztucznego – lepsze ustabilizowanie –Albo – nawiercanie otworów w elementach i przekładanie drutu lub prętów stalowych

15

16 Rzadki sposób zabezpieczania nawierzchni pieszych – taśmy stalowe –Ze stali nierdzewnej –Albo zabezpieczone przed korozją –Co 1-1,5 m ustawiamy pręt (ustabilizowany w gruncie z użyciem cokołu betonowego) –Taśmy mocowane do prętów – spawy lub śruby –Szerokość taśm (zależy od nawierzchni) – cm

17 Do zabezpieczania lekkich nawierzchni –Ograniczniki z tworzyw sztucznych Najczęściej stosowane do stabilizowania nawierzchni z ażurowych płyt z tworzyw sztucznych, z kostek kamiennych lub betonowych Mocowane do podłoża – specjalne gwoździe Można je wyginać łukowo

18

19

20 Ograniczanie i zabezpieczanie nawierzchni w terenie o dużych spadkach –RYNNY STOKOWE Elementy prefabrykowane z betonu –Ustawiane wzdłuż krawędzi drogi na cokole z chudego betonu –Fugi między elementami – zaprawa cementowa Mała kostka kamienna lub małe otoczaki –Wylewamy cokół betonowy –Na zaprawie cementowej profilujemy rynnę –Fugi wypełniamy zaprawą

21

22 Zabezpieczanie krawędzi nawierzchni jezdnych –Krawężniki drogowe –Ustawiane na cokołach betonowych z chudego betonu o grubości 20 cm –Pod ławą warstwa piasku lub żwiru (lepsza stabilizacja) Jeśli przewidujemy mały obciążenia ruchu kołowego (lekkie pojazdy) – rozwiązania jak przy nawierzchniach pieszych, ale wzmocniony cokół betonowy

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85


Pobierz ppt "Elementy konstrukcyjne towarzyszące nawierzchniom."

Podobne prezentacje


Reklamy Google