Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ADHD Attention Deficit Hiperactivity Disorder. - Objawy: Zaburzenie uwagi, Nadmierna impulsywność, Nadmierna ruchliwość

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ADHD Attention Deficit Hiperactivity Disorder. - Objawy: Zaburzenie uwagi, Nadmierna impulsywność, Nadmierna ruchliwość"— Zapis prezentacji:

1 ADHD Attention Deficit Hiperactivity Disorder

2 - Objawy: Zaburzenie uwagi, Nadmierna impulsywność, Nadmierna ruchliwość

3 O występowaniu ADHD mówimy wtedy, gdy co najmniej 6 objawów utrzymywało się przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub wystąpienia zachowań niezgodnych z poziomem rozwoju dziecka.

4 - Łatwa odwracalność uwagi przez zewnętrzne bodźce. - Częste zapominanie w toku codziennej aktywności. - Nie zwracanie uwagi na szczegóły, beztroskie błędy - Problemy z utrzymaniem uwagi podczas zabawy. - Dziecko wydaje się nie słyszeć co zostało do niego powiedziane. - Niepowodzenia w postępowaniu według instrukcji albo w kończeniu zadań (ale nie z powodu zachowania opozycyjnego, czy niezrozumienia poleceń). - Upośledzona umiejętność i unikanie rozwiązywania zadań, wymagających wytrwałego wysiłku umysłowego. - Częste gubienie niezbędnych rzeczy np. ołówków, książek Trudności w koncentracji

5 Nadmierna aktywność -Często niespokojnie porusza rękoma lub stopami, albo wierci się na krześle. -Opuszcza siedzenie w klasie lub innych sytuacjach kiedy oczekiwane jest utrzymanie pozycji siedzącej. -Często jest nadmierne rozbiegany lub wtrąca się w sytuacjach, w których jest to niewłaściwe. -Jest przesadnie hałaśliwy w zabawie, lub ma trudność w zachowaniu spokoju w czasie wypoczynku. -Nadmierna aktywność ruchowa, praktycznie nie jest modyfikowana przez społeczny kontekst i oczekiwania.

6 Impulsywność - Często udziela odpowiedzi zanim usłyszy pytanie - Nie umie czekać w kolejce lub doczekać się swej rundy w grach lub innych sytuacjach grupowych. - Przerywa lub przeszkadza innym. - Wypowiada się nadmiernie bez uwzględnienia ograniczeń społecznych.

7 Istotą problemu z punktu widzenia dziecka jest Trudność w planowaniu działania Trudność w realizacji celu Ograniczona selekcja tego, co ważne Obniżona kontrola wewnętrzna (łatwo się denerwuje, jest wrażliwy, płacze, wchodzi w konflikty itp.)

8 Skutki dla dziecka Poczucie małej wartości Gorsze osiągnięcia szkolne Brak akceptacji rówieśników Etykieta Depresja Uzależnienia Wypadki

9 JEST CORAZ TRUDNIEJ PONIEWAŻ … Dla dziecka z niską samooceną najważniejszą rzeczą jest uniknięcie obojętności. Kary na które będzie się narażał mogą pełnić funkcję zastępującą nagrody. Dziecko z ADHD woli osiągać sukcesy nieakceptowane społecznie, niż dać się dręczyć robieniem tego, co go nie obchodzi i jest dla niego nudne.

10 CIĄGŁE ZWRACANIE UWAGI I NIESKUTECZNE MOTYWOWANIE MĘCZY NAUCZYCIELA

11 Dlaczego kary i upomnienia nie działają?

12 Wybrane wyniki testu Ja i moja szkoła Motywacja szkolna DziewczętaChłopcy Wysoka motywacja szkolna 34 Niska motywacja szkolna 67 76

13 Wybrane wyniki testu Ja i moja szkoła Lęk szkolny DziewczętaChłopcy Wysoki lęk szkolny 4644 Niski lęk szkolny 1116

14 GROŹNE NORMY OBOWIĄZUJĄCE W SZKOLE Nie należy okazywać, że warto się dobrze uczyć Zabiegając o dobre oceny przestajesz być dobrym kolegą, nie jesteś nasz Walka ze szkołą/z nauczycielami jest wyrazem dorosłości i zasługuje na szacunek klasy Kto potrafi bardziej wyłamywać się z rygorów szkoły jest większym bohaterem itp.

15 Jak postępować? Opracować kodeks/kontrakt i konsekwencje jego łamania Przypominać o zasadach Dać czas na ochłonięcie Ograniczać możliwość manipulowania zasadami Realizować zasadę odpowiedzialności za skutki własnych działań zamiast karania Mową ciała i słowami pokazywać ciepło i moc

16 Jak postępować? Zauważać pozytywy, pomagać w zapracowaniu na pochwałę i nagrodę Rozliczać z kolejnych kroków prowadzących do celu i rozwiązań cząstkowych, mniej z efektu końcowego Zauważać poprawę Uważać na sankcje, by nie doprowadzić do demonstracji typu: A co mi zrobicie, zabijecie?

17 Jak postępować Uprościć styl życia Ograniczać bodźce, Dawać jedno zadanie Wprowadzić ustalony, ale nie sztywny plan zajęć Dbać o regularne wyżywienie Nie zmuszać w sprawach mniej istotnych Zapisać polecenie

18 Jak postępować Dawać krótkie, pozytywne i konkretne lub hasłowe komunikaty Spójrz w zeszyt, Halo Możliwie często utrzymywać kontakt wzrokowy, stanąć przy dziecku, prosić o powtórzenie Nie pytać Dlaczego (ucieknie z kontaktu), a Co skłoniło cię do.. Posadzić w odpowiednim miejscu

19 Pomysły na nagradzanie – w starszych klasach Nagrody naprawdę atrakcyjne dla grupy Nagrody nie antagonizujące klasy Nagrody sprawiedliwe – również dla tych, którzy często zasługują na kary Umiar i żart (nie sarkazm) są zawsze wskazane!

20 REGUŁY KARANIA Karz spokojnie, w cztery oczy, Nie działaj gdy jesteś wzburzony Zastępuj karę konsekwencją Pamiętaj, że motywowanie daje lepsze efekty, niż kary Nie odkładaj nadmiernie momentu kary, nie kumuluj przewinień Dawaj nadzieję na zmianę, nie etykietuj, nie wpisuj w rolę Krytykę przeplataj wskazywaniem mocnych stron (zasada sandwicza) Uzasadnij swoje stanowisko

21 NIEUMIEJĘTNE STOSOWANIE KAR Dziecko uczy się, że karanie innych (np. kolegów) jest dobrym sposobem kontrolowania świata Dziecko uczy się zachowań pozwalających unikać kar (bez eliminowania samych zachowań). (Sza! Idzie nauczyciel!) Awersyjne uczucia dziecka do kary przenoszą się na nauczyciela, nauczany przedmiot, szkołę Dziecko uczy się, że kara boli tylko przez chwilę i… przyzwyczaja się do nich Poznaje odpowiedzialność zbiorową

22 DYNAMIKA ZMIAN W ZACHOWANIU POSZUKIWANIE UWAGI WALKA O WŁADZĘ, UTRZYMANIE DOBREJ SAMOOCENY ZEMSTA BEZRADNOŚĆ


Pobierz ppt "ADHD Attention Deficit Hiperactivity Disorder. - Objawy: Zaburzenie uwagi, Nadmierna impulsywność, Nadmierna ruchliwość"

Podobne prezentacje


Reklamy Google