Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 Przypowieść o synu marnotrawnym w dwóch odsłonach Bartolome Esteban Murillo Odjazd syna marnotrawnego Powrót syna marnotrawnego Część I.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 Przypowieść o synu marnotrawnym w dwóch odsłonach Bartolome Esteban Murillo Odjazd syna marnotrawnego Powrót syna marnotrawnego Część I."— Zapis prezentacji:

1 1 Przypowieść o synu marnotrawnym w dwóch odsłonach Bartolome Esteban Murillo Odjazd syna marnotrawnego Powrót syna marnotrawnego Część I

2 2 Bartolome Esteban Murillo był jednym z największych mistrzów baroku. (1617 – 1682) autoportret Przedstawiciel baroku, działał w Sewilli. W twórczości podejmował tematykę rodzajową oraz obrazy religijne o cechach wizyjno- -ekstatycznych. Murillo był znakomitym kolorystą i znawcą światłocienia, umiejącym oddziaływać na widza sugestywnym nastrojem. A ponad wszystko był piewcą piękna, odnajdowanego nawet w ciemnych zakamarkach ulic. Barwy w jego obrazach mają znaczenie symboliczne. Kolor czerwony oznacza męczeństwo, a niebieski – wieczność.

3 3 Cechy malarstwa barokowego Światło w obrazach barokowych określa kształt, znaczenie i hierarchię przedstawionych przedmiotów. Światło i światłocień miały także funkcję ekspresyjną. Kompozycja, kolor, światło, elementy naturalizmu służyły wspólnie konstrukcji symbolicznego przesłania obrazu. Tematyka malarstwa świeckiego: sceny mitologiczne, alegoryczne, historyczne i portret, a także pejzaż, martwa natura, tematyka rodzajowa (zwłaszcza w Holandii, Flandrii i Hiszpanii). Slajd nr 9

4 4 teatralność, teatralność, Barok to gra świateł, silne efekty światłocieniowe, gra świateł, silne efekty światłocieniowe, intensywne barwy, intensywne barwy, kontrast. kontrast. dysharmonia. asymetria, dysharmonia. asymetria, ekspresja i emocja,ekspresja i emocja, dynamizm, żywioł, ruch, dynamizm, żywioł, ruch, kompozycja przekątniowa, czyli układ diagonalny, kompozycja przekątniowa, czyli układ diagonalny, Slajd nr 9

5 5 (11) Powiedział też: Pewien człowiek miał dwóch synów. (12) Młodszy z nich rzekł do ojca: Ojcze, daj mi część majątku, która na mnie przypada. Podzielił więc majątek między nich. (13) Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swój majątek, żyjąc rozrzutnie. Odjazd syna marnotrawnego

6 6 (20) Wybrał się więc więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. (21) A syn rzekł do niego: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem. Ew. św. Łukasza 15 Powrót syna marnotrawnego

7 7 Próba samodzielnego odczytania obrazu 1. Przygotuj ustną wypowiedź odwołującą się do tematyki pierwszego obrazu. 2. Przygotuj ustną wypowiedź odwołującą się do tematyki drugiego dzieła. Notatki opracuj w brudnopisie. Obrazy – slajd nr 8– slajd nr 8

8 8 Sztuka baroku Sztuka baroku – zadanie pisemne w brudnopisie Tematyka obrazu Zdanie pisemne w brudnopisie

9 9 Obrazy Murilla to przykład czystej sztuki baroku. Przed szczegółową i ukierunkowaną analizą dzieł sztuki spróbuj samodzielnie odnaleźć cechy typowe dla baroku w obrazach: Wyjazd syna marnotrawnego i Powrót syna marnotrawnego. Notatki opracuj w brudnopisie Cechy sztuki barokowej: slajdy nr 3 i 4.nr 3 4. Obrazy: slajd nr 8slajd nr 8

10 10 Zadanie domowe: Moje refleksje na temat znaczenia domu i rodziny po wstępnej analizie i interpretacji dwóch obrazów E. Murilla


Pobierz ppt "1 Przypowieść o synu marnotrawnym w dwóch odsłonach Bartolome Esteban Murillo Odjazd syna marnotrawnego Powrót syna marnotrawnego Część I."

Podobne prezentacje


Reklamy Google