Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne, cz.2 Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne, cz.2 Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008."— Zapis prezentacji:

1 Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne, cz.2 Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008

2 La Villette, Paryż

3 Misja – to miejsce edukacji, poszerzania wiedzy, debaty i postępu społecznego Oferta dla wszystkich grup wiekowych, osobna strona www dla szkół (franc.), zawieraj aca ofertę, ceny, materiały do ściągnięcia, wystawa online Różnorodność przekazu (wystawy o charakterze autorskim) Interaktywność przeplata się z kolekcyjno-dyscyplinarną strukturą przekazu Niektóre wystawy: w instrukcjach zbyt dużo tekstu, niska interaktywność

4 La Villette, Paryż Działy i tematyka: - Optyka (badanie widma, zabawy ze światłem, rozszczepianie helu, argonu.., składanie barw, załamanie światła (Badanie drgań, wykres częstotliwości - Wystawa autorska dla małych dzieci – Miłość - Energia (wahadła, elektroliza i synteza wody, wydobycie węgla, energia nuklearna..) - Motoryzacja (symulatory, przebieg wypadków.., silniki, typ, historia - Innowacje – napęd odrzutowy, wyścigi Formuły 1 - Wzornictwo i ergonomia (ubiory, design w wyposażeniu domów i biur,

5 La Villette, Paryż Działy i tematyka: Zagadnienia matematyczne: Wahadło chaotyczne (fragment wykładu, wzór, pokaz), wahadło magnetyczne; Teoria chaosu: problem przewidywania zjawisk, na czym polega równowaga między porządkiem a chaosem; odległe analogie Fraktale – zbiory, rodzaje wzorów (wiedza uzup. dla liceów)

6 La Villette, Paryż Laboratorium

7 La Villette, Paryż strategia realistyczna – prezentacja obiektu i opis (pomiar radioaktywności – Maria Curie)

8 La Villette, Paryż interaktywność (układanki i konstrukcje)

9 La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska, (figury i deformacje, problem utrzymania równowagi)

10 La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska), elementy interaktywości (dział Dźwięk)

11 La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska), wykł. multimedialny :Orchidee – selekcja ziaren, cykl wzrostu, na terenie oranżerii

12 La Villette, Paryż interaktywność

13 Muzeum Nauki w Londynie

14 Oferta dla wszystkich grup wiekowych, konsultacje dla szkół oraz warsztaty, wystawy dla poszczególnych grup są konsultowane z nauczycielami; prowadzona jest strona www oraz akcja reklamowa dla szkół Zespół muzeum wraz z zewn. doradcami tworzy program układany na cały rok (5 osób organizuje wystawy), Nie prowadzi się działalności naukowej, nie ma laboratoriów Ok. 2 mln. rocznie z tego to uczniowie (20-40 grup szkolnych dziennie)

15 Muzeum Nauki w Londynie 3 formy pracy muzeum: wystawy, galerie interaktywne, warsztaty dla szkół Kołowy cykl uczenia: oczekiwanie-odkrywanie- łączenie- zaangażowanie- refleksja – ponowna wizyta, Nie ma wycieczek z przewodnikiem, ale galerie maja swoich instruktorów wyjaśniających stanowiska Wprowadzone są też tzw karty pracy dla uczniów, oraz materiały informacyjne dla szkół Program roczny obejmuje ofertę wszystkich działów

16 Muzeum Nauki w Londynie Działy: - W przyszłość - Wyzwania jakie niosą w sobie różnorodne materiały - Lotnictwo - Historia medycyny i sztuka leczenia - Spojrzenie na nowoczesność - Sekrety życia - Kim jestem?

17 Muzeum Nauki w Londynie strategia symulacyjna - rola inscenizacji i dramaturgii

18 Muzeum Nauki w Londynie strategia symulacyjna - rola inscenizacji i dramaturgii Kosmos i nowoczesny świat

19 Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska, interaktywność, ( minimalizacja napięcia powierzchniowego)

20 Muzeum Nauki w Londynie strategia rekonstrukcyjna – opis i prezentacja obiektów (historia lotów – modele urządzeń latających)

21 Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu konstrukcje silników, oryginalne eksponaty wraz z opisami

22 Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja kolekcji:– nauka XVIII wieku (zbiory króla Jerzego III)

23

24

25 Muzeum Nauki w Londynie

26

27 Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie

28

29

30 Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu

31

32 Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu historia medycyny (pierwszy respirator)

33 Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja kolekcji - matematyka dawniej i dziś

34 Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu-mechaniczny kalkulator sprzed 150 lat)

35 Muzeum Nauki w Londynie interaktywność (ogródek dla dzieci do 8 lat)

36

37 Muzeum Nauki w Monachium

38 Misja ( O. von Müller)– kształcenie i zabawa, od 1989 zasady interaktywnej edukacji, od 2003 organizacja wystaw wg wzorów amerykańskich; Program dla szkół realizują pedagodzy muzealni – ok. 30 pracowników; (rejestracja internetowa szkół); lekcje muzealne, kolegium kształcące dla potrzeb muzeum; każdy dział obsługuje 3-5 osób Programy tematyczne – na okres ferii, tematy roczne (np. astronomia, matematyka), programy dla rodziców z małymi dziećmi Rocznie ok. 1,2 mln zwiedzających, biblioteka muz., sklep, osobny dział dla dzieci 3-8 letnich

39 Muzeum Nauki w Monachium Struktura przekazu dydaktycznego Układ stanowisk dyscyplinarny; Dbałość o szczegółowy wykład i pełną reprezentację zagadnienia; teoria, opisy i oryginały Laboratoria – w mniejszym zakresie, np. laboratorium szkła: filmy, ilustracje, plakaty, modele chemiczne Historia nauki – aparat M. Curie do radioaktywności, aparat rentgenowski z 1912r., licznik Geigera z 1930, cyklotron z 1949 Ciągi dydaktyczne – prezentacje - ilustracje doświadczeń: rozpadu radioaktywnego, rozszczepienie uranu, Niska interaktywność,

40 Muzeum Nauki w Monachium Działy: - górnictwo, metale, maszyny, samochody, pociągi, samoloty, budownictwo- mosty, tunele, statki, drukarnie, tekstylia i ubiory, szkło, ceramika - Fizyka, chemia, farmacja, - Instrumenty muzyczne, - Telekomunikacja, informatyka, mikroelektronika, astronomia, techniki pomiarowe, - Zabawki, logiczne układanki, konstrukcje (interaktywność)

41 Muzeum Nauki w Monachium

42 Muzeum Nauki w Monachium dramaturgia i inscenizacja wystawy jak działa aspiryna? dział Zdrowie i medycyna

43 Muzeum Nauki w Monachium element przekazu - plakat naukowy

44

45 Muzeum Nauki w Monachium strategia symulacyjna – prezentacja zjawiska (budowa atomu)

46

47 Muzeum Nauki w Monachium strategia realistyczna – prezentacja obiektów

48 strategia realistyczna – prezentacja obiektu, (cyklotron z 1944 r.)

49

50 Muzeum Nauki w Monachium interaktywność i odkrycie w działaniu

51

52

53 Podsumowanie Misja we wszystkich muzeach jest określana podobnie, Realizacja misji ma różne formy org. i dydaktyczne, Struktura przekazu dydaktycznego jest zróżnicowana, ale przeważa schemat: oryginał lub rekonstrukcja – przekaz teoretyczny –prezentacja lub aktywne działanie Wysoki poziom interaktywności w muzeach w Mediolanie i Trento, częściowo Londynie, niższy w niemieckich, We wszystkich muzeach nie ma jednego typu strategii, przeważa typ realistyczny i rekonstrukcyjny, mniej ale obecne elementy ludyczne i symulacyjne


Pobierz ppt "Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne, cz.2 Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008."

Podobne prezentacje


Reklamy Google