GMINA DRWINIA - moja mała ojczyzna

Prezentacja na temat: "GMINA DRWINIA - moja mała ojczyzna"— Zapis prezentacji:

1 GMINA DRWINIA - moja mała ojczyzna
Projekt edukacyjny z geografii i historii i biologii

2 Uczniowie zbadali i opisali takie elementy jak:
obszar i położenie Gminy Drwinia; historię miejscowości; przyrost naturalny , migracje ludności, saldo migracji; gospodarkę – główne bogactwa mineralne; walory turystyczne, ciekawe miejsca i rezerwaty przyrody

3 Źródłem informacji były:
Urząd Gminy w Drwini; Wywiady; Internet; Podręczniki, Mapy, atlasy, Wycieczki, wyjścia w teren.

4 W Urzędzie Gminy Drwinia
Pracę rozpoczęliśmy od wizyty w Urzędzie Gminy w Drwini, gdzie zdobyliśmy cenne materiały. Były nimi mapy topograficzne wykonane w skali 1: Na nich zaznaczone są wszystkie ważne elementy, pokrycie terenu. Przypomnieliśmy sobie także jak korzysta się z takich map.

5 Położenie i wielkość Gminy Drwinia
Gmina Drwinia Otóż Gmina Drwinia leży w zachodniej części Kotliny Sandomierskiej, która jest rozległym zapadliskiem tektonicznym. Od zachodu graniczy z Puszczą Niepołomicka, na północy jej granice stanowi Wisła, od wschodu – Raba, a na pół przecina ją niewielka rzeka Drwinka. Obszar gminy wynosi 108 km2 , z czego około 40% stanowią obszary leśne – teren Puszczy Niepołomickiej.

6 Gęstość zaludnienia w gminie
Obszar gminy wynosi 108 km2 Gmina liczy około 6400 mieszkańców. Z obliczeń  (6400 os./108 km2) wynika, że średnia gęstość zaludnienia w Gminie Drwinia wynosi 59 os/km2 i jest prawie dwa razy mniejsza niż średnia gęstość Polski.

7 Przyrost naturalny w Drwini
Tym razem Antek - uczeń klasy II gimnazjum udał się do księdza na plebanię w Drwini, gdyż właśnie tam między innymi prowadzony jest rejestr urodzeń i zgonów. Natomiast Ola i Dominika wykorzystując arkusz kalkulacyjny, na podstawie zebranych  danych obliczyły przyrost naturalny w Drwini oraz przedstawiły to na wykresie. Niestety nie mogły obliczyć przyrostu rzeczywistego, gdyż zabrakło im wielkości napływu i odpływu ludności czyli tzw. salda migracyjnego. To zjawisko, nie jest notowane w Urzędzie Gminy.

9 Z analizy danych wynika, że przyrost naturalny na terenie Drwini  w latach był nawet ujemny, tzn. przeważały zgony nad urodzeniami. Najmniejszy  Pn był w 2004 roku i wskaźnik przyrostu naturalnego wynosił(-6,7 ‰), natomiast największy zaznaczył się w 2011 r. i wynosił 11,7 ‰.

10 Historia miejscowości – Drwini, Woli Drwińskiej, Zielonej.
Korzystając z pomocy nauczyciela historii oraz Internetu dotarliśmy do historii miejscowości, z których uczniowie chodzą do naszej szkoły. Informacje na ten temat zamieściliśmy na naszym blogu Również poznaliśmy i opisaliśmy legendy o Drwini i Woli Drwińskiej. Jeśli je chcecie poznać, to zapraszamy na nasz blog

11 Wystawa – „Pamiątki mówią”
Zorganizowaliśmy wystawę pod nazwą  „Pamiątki mówią”. Grupa uczniów, która podjęła się tego zadania, wyruszyła na strychy  naszych i babcinych domów, aby odszukać tam „skarby” pozostawione przez naszych bliskich przodków. Udało się nam odnaleźć wiele ciekawych  przedmiotów.

12 Ciekawe miejsce - Łowisko w Drwini
Łowisko ryb to stawy po żwirowni. Przeprowadziliśmy krótki wywiad z właścicielem żwirowni p. Brykiem. Dowiedzieliśmy się ciekawych informacji. Otóż pomysł powstania łowiska wziął się od wędkarzy, którzy tu przychodzili łowić. Dziś z łowiska korzystają osoby  w wieku od lat,  ale także młodsi i emeryci. Największe zainteresowanie jest latem: w czerwcu, lipcu, sierpniu i  wrześniu. Najczęściej łowione tu ryby to: szczupak, sandacz, sum, karp. Rekordowe ryby złowione tutaj to: karp 25 kg, sum 28 kg.  Ryby są dokarmiane raz w tygodniu zbożem. Łowią tu nie tylko miejscowi, ale przede wszystkim przyjezdni z okolicznych miejscowości.

13 Ośrodek Hodowli Żubrów w Puszczy Niepołomickiej
To ok. 70 – hektarowy teren ogrodzony betonowym płotem o dł. 3,5 km. Na obszarze tym żyje ok. 25 żubrów. Hoduje się tu zwierzęta wyłącznie linii białowiesko-kałkaskiej, o dł. 2,5 – 3,5 m. wysokości w kłębie 1,8 – 2 m. Celem powstania i istnienia ośrodka jest zachowanie i ochrona gatunku zagrożonego wyginięciem. Pożywieniem zwierząt są zioła, trawy, młode gałęzie, kora drzew. Żubry mają sierść barwy brunatnej, gęstą przy grzywie i u szyi oraz krótkie, lecz masywne nogi. Każde nowonarodzone cielę otrzymuje imię zaczynające się od litery P.

14 Kopalnia ropy naftowej „Grobla” w Zielonej
Podbocheński Texas tak nazywany jest teren gminy Drwinia z szybami naftowymi. Na temat działalności tego największego zakładu na tym terenie sporo informacji zdobyliśmy podczas przeprowadzonego wywiadu z z-cą kierownika kopalni Grobla-oddział w SANOKU. kopalnia Grobla w Zielonej powstała w 1962r. po odkryciu ropy naftowej. Aktualnie kopalnia zatrudnia 25 pracowników + 2 konserwatorów. Aktualnie czynnych szybów jest 25, nieczynnych 4 . Najwięcej w historii kopalni było ponad 100 czynnych odwiertów w jednym czasie. Odwierty prowadzone są na głębokości 800 metrów. Wydobywa się około 14 ton ropy naftowej dziennie. Wydobyty surowiec jest oczyszczany z solanki i wody. Następnie ropa trafia do rafinerii JEDLICZE.

15 Szyby naftowe

16 Rezerwaty Puszczy Niepołomickiej
Rezerwaty to jedna z form ochrony środowiska. Na terenie gminy spotkać można rezerwaty: Gibiel, Lipówkę, Koło, Wiślisko Kobyle.

Pobierz ppt "GMINA DRWINIA - moja mała ojczyzna"