Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Obecnie coraz mniej uwagi przykładamy do jakości posiłków, które spożywamy. Większą wagę przywiązujemy do czasu przygotowania posiłków, aniżeli do ich.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Obecnie coraz mniej uwagi przykładamy do jakości posiłków, które spożywamy. Większą wagę przywiązujemy do czasu przygotowania posiłków, aniżeli do ich."— Zapis prezentacji:

1

2 Obecnie coraz mniej uwagi przykładamy do jakości posiłków, które spożywamy. Większą wagę przywiązujemy do czasu przygotowania posiłków, aniżeli do ich faktycznej wartości odżywczej. Coraz częściej sięgamy po produkty gotowe, które możemy spożyć bez wcześniejszego przygotowania lub po produkty, które wymagają tylko krótkiego przygotowania. Tą niepokojąca tendencję obserwujemy także wśród dzieci i młodzieży. Szkolny sklepik z niezdrową żywnością to nic nadzwyczajnego. Efektem takich nawyków żywieniowych jest ciągle wzrastająca liczba dzieci z nadwagą czy też otyłością, a także cierpiące na choroby, które w dawniejszych czasach dopadały osoby znacznie starsze. Nieregularne spożywanie posiłków to najczęstszy błąd popełniany przez dzieci w wieku szkolnym. Niejedzenia śniadań, kosztem dłuższego snu, oraz przejadanie się na wieczór, po zajęciach, sprzyja pogorszeniu przyswajania wiedzy i nabywania umiejętności. Dzieci unikają spożywania warzyw, owoców, produktów zbożowych czy też strączkowych. W zamian w ich miejsce pojawiają się hamburgery, frytki, chipsy i słodycze. Z tej racji, iż te produkty najczęściej można otrzymać w szkolnych sklepikach, lub też w barach szybkiej obsługi, znajdujących się w niedalekiej odległości od szkoły.

3 Preferencje żywieniowe młodych ludzi w kierunku żywności wysoce przetworzonej, sprawiają, iż pojawiają się różnego rodzaju niedobory witamin i składników mineralnych. One to mogą prowadzić do zaburzeń wzrastania i dojrzewania. Niedobory witaminy D szczególnie wpływają na proces mineralizacji kości, tak szalenie ważny w przypadku dorastania. Celem prezentacji jest ukazanie najpopularniejszych przykładów przekąsek, po które chętnie sięgają młodzi ludzie wraz ze wskazaniem ich wpływu na funkcjonowanie organizmu człowieka.

4 Chipsy należą do grupy produktów spożywczych określanych jako przekąski ziemniaczane. Są one otrzymywane z surowych ziemniaków obranych ze skórki, pokrojonych w cienkie talarki, usmażone w tłuszczu roślinnym, z przyprawami lub bez przypraw smakowych. W zależności od rodzaju przypraw smakowych rozróżnia się chipsy naturalne (z solą lub bez soli) i smakowe.

5 wysoka kaloryczność (mała paczka ok. 90g zawiera ok. 500kcal), duża zawartość tłuszczu, zawartość akryloamidu, duża zawartość soli, ostrych przypraw, sztucznych dodatków, zapychają żołądek, sprzyjają zaparciom i niedożywieniu (pod względem niezbędnych do rozwoju składników odżywczych), z czasem mogą prowadzić do nadwagi, nadciśnienia, chorób krążenia, a pośrednio także chorób nowotworowych.

6 W roku 2002 szwedzcy naukowcy donieśli o nowym zagrożeniu związanym ze spożywaniem chipsów oraz innych produktów poddawanych obróbce cieplnej w wysokiej temperaturze. W produktach tych wykryli występujący w dużych ilościach toksyczny związek chemiczny – akryloamid. Substancja ta znana jest od dawna i nie od dziś podejrzewa się ją o działanie rakotwórcze. Akryloamid powstaje głównie podczas ogrzewania (smażenia, pieczenia, zapiekania) produktów bogatych w węglowodany. Mechanizm jego powstawania nie jest jednak do końca poznany. Wpływ akryloamidu na organizmy żywe badano tylko na zwierzętach. U szczurów karmionych produktami zawierającymi duże dawki akryloamidu obserwowano większą zapadalność na raka, głównie przewodu pokarmowego, a także uszkodzenie systemu nerwowego.

7 Koncentraty spożywcze są produktami żywnościowymi otrzymywanymi dzięki odwadnianiu lub zagęszczaniu surowców roślinnych lub zwierzęcych, które nadają się do długiego przechowywania, a czas ich przygotowania jest wyjątkowo krótki.

8 krótki czas przygotowania, wysoka trwałość, mniejsza pojemność oraz waga w stosunku do przygotowanych posiłków, szerokie zastosowanie w turystyce m.in. podczas wycieczek, wyjazdów wakacyjnych, znajdują zastosowanie w żywieniu każdej grupy wiekowej – niemowląt, dzieci, ludzi starszych oraz chorych, niska cena, dostępność w sklepach.

9 W produkcji koncentratów dużą uwagę przywiązuje się do tego, by produkt końcowy zarówno pod względem smakowym jak i żywieniowym był jak najbardziej zbliżony do jego naturalnego odpowiednika. Jednak należy pamiętać, że nawet najbardziej zbliżony do naturalnego produkt nigdy nie będzie przejawiał takiej samej wysokiej jakości. Koncentraty mimo, że zaspokajają głód to jednak zawierają w swoim składzie barwniki, często sztuczne, które niekorzystnie wpływają na organizm człowieka i nie zastępują posiłków przygotowywanych w domu. Należy o tym pamiętać za każdym razem gdy sięgamy po te produkty.

10 Popcorn - przekąska z prażonych w wysokiej temperaturze ziaren kukurydzy, co powoduje ich "spuchnięcie" i wyrzucenie z wnętrza miękkiej, chrupiącej, białkowo-skrobiowej masy.

11 Ostatnie badania wykazały, że popcorn pomaga utrzymać prawidłową wagę ciała oraz zapobiega chorobom nowotworowym. Dzieje się tak, ponieważ popcorn jest cennym źródłem błonnika oraz witaminy B. Ponadto eliminuje on niekorzystny cholesterol LDL z organizmu a także pomaga w utrzymaniu stałego poziomu cukru we krwi. Jednak wartości odżywcze popcornu nie będą zachowane, jeśli dodamy do niego cukier, masło, usmażymy go w zbyt dużej ilości cukru lub dodamy do niego zbyt dużą ilość soli, która wiadomo sprzyja zatrzymaniu wody w organizmie a co za tym idzie, powoduje przyrost masy ciała. Niestety popcorn, który kupujemy w sklepie lub kinie zazwyczaj jest przesolony, a co za tym idzie- niezdrowy. Jeżeli zatem chcemy zjeść korzystnie wpływający na nasz organizm przysmak musimy sami uprażyć kukurydzę w niewielkiej ilości tłuszczu raz koniecznie zrezygnować z soli oraz cukru.

12 Fast food (z ang. dosłownie szybka żywność) to rodzaj pożywienia szybko przygotowywanego i serwowanego na poczekaniu, na ogół taniego. Zwykle posiada ono wysoką wartość kaloryczną – zawiera dużą ilość tłuszczów i węglowodanów, przy równoczesnym niedoborze cennych dla organizmu substancji– błonnika, witamin i minerałów.

13 Miłośnicy hamburgerów i frytek twierdzą, że mają one nie tylko niepowtarzalny smak. Przyciągają też atrakcyjnym wyglądem, są świeże, ciepłe sycące i tanie. Jednak lekarze i dietetyce nie podzielają tego entuzjazmu uważając, że takie dania przynoszą więcej szkody niż pożytku. Żywność serwowana w barach fast food jest: wysokokaloryczna. Nawet niewielkie porcje dostarczają dużo energii, np. zestaw złożony z hot doga z frytkami i napojem typu cola to aż 650 kcal; ciężkostrawna (często zapiekana i smażona w głębokim tłuszczu); bardzo tłusta. Tłuszcz ten pochodzi zarówno z mięsa, serów, majonezów, jak i olejów używanej do smażenia. W większości są to tłuszcze nasycone, których nadmiar może powodować otyłość i choroby układu krążenia; smażona w bardzo wysokiej temperaturze. W takich warunkach niszczone są witaminy A, D i E. Wielokrotnie używany tłuszcz zawiera w sobie kwasy tłuszczowe, które mogą spowodować m.in. rozwój nowotworów, np. jelita grubego;

14 Poza tym, że dania typu fast food są wysokokaloryczne, zwykle popijamy je słodkimi napojami gazowanymi, a taki zestaw to typowa bomba kaloryczna. Kaloryczność poszczególnych dań: Hamburger kcal Frytki kcal Pizza mała kcal Napoje typu cola kcal Zapiekanka kcal Hot dog kcal Sporadyczne korzystanie z barów typu fast food nie zaszkodzi nam. Ale warto pamiętać o umiarze, starannie komponować posiłki i unikać nadmiaru tłuszczu. Zamiast dużej porcji zmówmy mniejszą, zrezygnujmy z majonezu, wybierzmy surówkę ze świeżych warzyw i sok pomarańczowy.

15 Słodycze – gotowe produkty spożywcze o słodkim smaku i zazwyczaj o stałej konsystencji, które spożywa się zwykle między posiłkami. Do słodyczy zalicza się m.in: cukierki, czekoladę, ciastka, batony, pakowane galaretki. Słodycze produkuje się zazwyczaj z cukru z dodatkiem mleka, wody, kakao, wiórków kokosowych i bakalii.

16 Słodycze sprawiają, że czujemy się dobrze, gdyż podnoszą w mózgu poziom serotoniny, związku poprawiającego nastrój. Słodycze mogą okazać się dla nas zastrzykiem energii, kiedy akurat jesteśmy zmęczeni lub po prostu niewyspani. Chyba każdy z nas zauważył tego rodzaju działanie słodyczy – np. po zjedzeniu batonika szybko odczuwamy przypływ sił i energii, warto zatem czasami pozwolić sobie na porcje słodyczy, na pewno jedzone z umiarem nie zaszkodzą. WADY: W pierwszym rzędzie należy wymienić otyłość oraz (szczególnie u dzieci) próchnicę. Największą wadą słodyczy jest to, że zaspokajają głód tylko pozornie - szybko, ale na krótko, bo proste cukry błyskawicznie docierają do krwi, ale też szybko są z niej usuwane. Batonik to dobre rozwiązanie przed klasówką, egzaminem lub rozmową kwalifikacyjną - natychmiastowy zastrzyk energii dla mózgu, który korzysta właśnie tylko z glukozy.

17 Powyższa prezentacja ukazała produkty po jakie młodzi ludzie sięgają najczęściej. Wyroby te charakteryzują się niską wartością odżywczą, ale za to wysoką kalorycznością i nie są w stanie zastąpić tradycyjnych posiłków przygotowywanych w domu. Sięganie po wyroby omówione w tym opracowaniu jest dozwolone, ale z umiarem. Należy pamiętać, że nadużywanie niezdrowych przekąsek i posiłków typu fast food może prowadzić do ciężkich zatruć pokarmowych i chorób, a w skrajnych wypadkach nawet do śmierci.

18 enter_01_page_no=2 enter_01_page_no=2 ostatnio zmodyfikowano 21:40, 20 gru 2011.)

19 Bardzo dziękuje za uwagę Bartosz kl. II D


Pobierz ppt "Obecnie coraz mniej uwagi przykładamy do jakości posiłków, które spożywamy. Większą wagę przywiązujemy do czasu przygotowania posiłków, aniżeli do ich."

Podobne prezentacje


Reklamy Google