Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Starożytność fundamentem europejskiej kultury Antyk grecko - rzymski ( IX /VIII w. p. n. e. – V w. n. e.) 476 r upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego Tradycja.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Starożytność fundamentem europejskiej kultury Antyk grecko - rzymski ( IX /VIII w. p. n. e. – V w. n. e.) 476 r upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego Tradycja."— Zapis prezentacji:

1 Starożytność fundamentem europejskiej kultury Antyk grecko - rzymski ( IX /VIII w. p. n. e. – V w. n. e.) 476 r upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego Tradycja chrześcijańska Biblia (XVI w. p. n. e. – II w. n. e.)

2 I filar Mity: –t–teogoniczne –k–kosmogoniczne –g–genealogiczne –a–antropogeniczne mity – opowieści o bogach i bohaterach, są próbą wyjaśnienia zagadek otaczającej rzeczywistości, w sposób symboliczny przekazują prawdę o naturze ludzkiej, są źródłem archetypów i toposów

3 Archetypy Herkules – heros, superbohater współczesne wcielenia np.: James Bond, Superman, Spiderman Prometeusz – buntownik z wyboru, człowiek z misją postawa prometejska – Konrad z III części Dziadów dr Tomasz Judym dr B. Rieux – Dżuma A. Camusa Dedal – racjonalista, strateg, twardo stąpający po ziemi, człowiek dojrzały Ikar – marzyciel bujający w obłokach, spontaniczny, impulsywny,amator adrenaliny, młody człowiek Narcyz – egocentryk, symbol autoerotyzmu i samouwielbienia

4 Symbole Apollo – sztuka boga słońca, jasna, klarowna, harmonijna i wzniosła np.: sztuka starożytna i renesansowa duchowość Dionizos – sztuka boga wina żywiołowość, emocje, destrukcyjność np.: sztuka barokowa, młodopolska cielesność

5 Toposy Wędrówki – Odys Boska Komedia – Dante Alighieri Sonety Krymskie – Adam Mickiewicz Kordian – Juliusz Słowacki Lotu – Dedal i Ikar Oda do młodości – Adam Mickiewicz Wielka Improwizacja – Adama Mickiewicza Albatros – Charles Baudelaire Arkadii – kraina szczęśliwości – Wergiliusz Pieśń Świetojańska o Sobótce Jan Kochanowski Soplicowo – Pan Tadeusz – Adam Mickiewicz szklane domy – nowoczesna wersja Arkadii Przedwiośnie – Stefan Żeromski

6 Mity dzisiaj – wiecznie żywe? uaktualnianie, reinterpretacja pierwotnych znaczeń mity bohaterskie – mity wodzów (np.: Napoleon, T. Kościuszko) – mity gwiazd pop kultury (Marylin Monroe, James Dean) mit o królu Midasie – mit dobrobytu kreowany przez świat reklamy Mity – – opierają się na symbolach (wybitna jednostka, sytuacje, zdarzenia itp.) – rodzą się z pragnień i dążeń ludzkich, – podbudowują odbiorców – zawierają głębokie uniwersalne przesłanie polskie mity narodowe – złota wolność, kraj bez stosów, mesjanizm

7 II filar DZIEŁA HOMERA – ojca gawędziarzy i twórców wielkich powieści Homer (IX – VIII w. p. n. e.) - autor Iliady i Odysei – wędrowny aojd (homeros) ślepieczakładnikzbieracz EPOPEJA (epos) – jeden z głównych gatunków epiki, ukazuje dzieje legendarnych lub historycznych bohaterów na tle przełomowych dla danej społeczności wydarzeń Najważniejsze cechy: - podział na pieśni, księgi -Inwokacja -wszechwiedzący narrator, gawędziarz -drobiazgowe realistyczne opisy (homeryckie porównania, stałe epitety) -podniosły patetyczny styl -akcja prowadzona równolegle w świecie bogów i ludzi -pisany heksametrem

8 Późniejsze epopeje Pan Tadeusz – Adama Mickiewicza Nad Niemnem – Elizy Orzeszkowej Chłopi – Władysława Reymonta Wielkie powieści mają w sobie ducha epopei Lalka, Potop Władca pierścieni – J. R. R. Tolkiena Gra o tron – G. R. R. Martina

9 III filar teatr i dramat teatr współczesny teatr antyczny

10 Dionizje Wielkie (miejskie) dytyramb tragedia Ajschylos Sofokles Eurypides Małe (wiejskie) komos komedia Arystofanes Terencjusz Cechy antycznej tragedii : zasada trzech jedności zasada decorum konflikt tragiczny duża rola chóru katharsis specyficzna budowa: - prolog - parados - epejsodiony przeplatane stasimonami - exodos

11 Tragizm kategoria estetyczna konflikt między równorzędnymi wykluczającymi się racjami, wartościami; poczucie daremności wysiłków wobec wyroków losu, które prowadzą bohatera do katastrofy Antygona Edyp Bohaterzy tragiczni : Makbet hr. Henryk Kordian dr T. Judym Tragizm - tylko w literaturze?

12 TRÓJCA MĘDRCÓW ANTYKU IV filar filozofia – umiłowanie mądrości Sokrates: Wiem, że nic nie wiem. WIEDZA + CNOTA (virtus) = SZCZĘŚCIE zło pochodzi z nieświadomości Platon: metafora jaskini MIŁOŚĆ – droga duszy do wiecznego dobra miłość cielesna – dobra realne miłość duszy – piękne myśli i czyny miłość wieczna – piękno wieczne Arystoteles: droga rozumu i cnoty eudajmonia doskonałość jednostki, optymalny stan rozwoju

13 epikureizm i stoicyzm Epikur z Samos pogoń za szczęściem brak cierpienia – przyjemnością jednak rozum stymuluje epikurejczyków Carpe diem Zenon z Kition nad ludzkimi emocjami powinien panować rozsądek zachowanie równowagi duchowej – stoicki spokój liczy się dyscyplina Radość życia + dyscyplina i autotrening = recepta dla współczesnego człowieka

14 V filar klasyczny kanon piękna ład, umiar, harmonia, prostota

15 Styl klasycystyczny w literaturze Bajki Ignacego Krasickiego - oświeceniowy dydaktyzm Wiersze Leopolda Staffa - humanizm, filozofia epikurejsko-stoicka, motywy antyczne Poezja Zbigniewa Herberta – heroizm moralny wzorowany na antycznej cnocie (virtus)

16 Safona - erotyki Horacy – ody O co poeta prosi Apollina? Do Leukonoe horacjanizm: postawa stoicko-epikurejska humanizm ład umiar prostota Carpe diem Sapere aude VI filar LIRYKA, czyli poezja - HORACY Tyrtajos – poezja tyrtejska czyli patriotyczna Anakreont – anakreontyki chwalące radość życia Wybudowałem pomnik… dumna wiara w nieśmiertelność poety i poezji Non omnis moriar

17 VII filar - BIBLIA biblion biblion – gr. zwój papirus, księga księgi Stary Testament (46) od XIII w. p. n. e. Nowy Testament (27) I – II w. n. e. testamentum testamentum – łac. przymierze Księga RodzajuApokalipsa św. Jana języki: hebrajski, aramejski, grecki Tłumaczenia : Septuaginta Septuaginta (III – II w. p. n. e.) – tłumaczenie siedemdziesięciu na język grecki Wulgata Wulgata (IV w. n. e.) – tłumaczenie św. Hieronima na język łaciński Biblia Jakuba Wujka Biblia Jakuba Wujka (XVI w.) Biblia Tysiąclecia Biblia Tysiąclecia (XX w.)

18 Biblijny obraz miłości Oblubieńca(Salomon) Oblubienicy(Sulamitka) alegoria JahweChrystus naród wybrany Kościół Tajemnica miłości pełnej, doskonałej – cielesność zespolona z duchowością Połóż mnie jak pieczęć na Twoim sercu, Jak pieczęć na Twoim ramieniu, Bo jak śmierć potężna jest miłość… (Pnp 8, 6) Pieśń nad Pieśniami (IV w. p. n. e.) – Szir Haszirim pieśń pieśni w kunsztownej poetyckiej formie opiewa miłość pełną namiętności i tęsknot. Żarliwe i zmysłowe wyznania

19 Biblijny obraz miłości Miłość jest sztuką, tak samo jak sztuką jest życie; jeżeli chcemy nauczyć się kochać, musimy postępować w sposób identyczny jak wówczas, gdy chcemy nauczyć się jakiejkolwiek sztuki – muzyki, malarstwa, stolarstwa, sztuki medycznej czy inżynieryjnej. Erich Fromm O sztuce miłości Hymn do miłości św. Pawła (Pierwszy list do Koryntian) miłość … jest Przypowieści:O synu marnotrawnym O miłosiernym Samarytaninie

20 Oblicza ludzkiego cierpienia Dlaczego Ja? pokora, spokój Dobro przyjęliśmy z ręki Boga, czemu zła przyjąć nie możemy zwątpienie, rozpacz Niech przepadnie dzień mego urodzenia pogodzenie z wyrokiem, godne przejście próby Hiob (hebr. doświadczony, prześladowany) – archetypem człowieka cierpiącego i samotnego ks. Hioba – powstawała kilka wieków prolog, epilog – X – IX w. p.n.e. poemat – V w. p.n.e.

21 Wszystko ma swój czas I jest wyznaczona godzina Na wszystkie sprawy pod niebem. Jest czas rodzenia i umierania (…) Czas burzenia i czas budowania Czas płaczu i czas śmiechu (…) Czas szukania i czas tracenia. Vanitas vanitatum et omnia vanitas Kohelet


Pobierz ppt "Starożytność fundamentem europejskiej kultury Antyk grecko - rzymski ( IX /VIII w. p. n. e. – V w. n. e.) 476 r upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego Tradycja."

Podobne prezentacje


Reklamy Google