Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rok akademicki 2011/2012.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rok akademicki 2011/2012."— Zapis prezentacji:

1 PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rok akademicki 2011/2012

2 Rozwój podaży turystycznej Podaż turystyczna Dobra turystyczneUsługi turystyczne Podstawowe Komplementarne a)naturalne (morze, góry, lasy, rzeki, jeziora itp.); b)produkty pracy ludzkiej (zabytki, zamki, kościoły). transportowe, hotelarskie, gastronomiczne, lecznicze, rzemieślnicze, telekomunikacyjne, informacyjne, inne. -drogi, środki transportu -hotele, restauracje -biura podróży, punkty IT, -plaże, kąpieliska, -wyciągi turystyczne, -przewodnictwo, -znakowanie szlaków, -kulturalno-oświatowe, -rozrywkowe, -inne.

3 Rozwój podaży turystycznej Stały rozwój podaży turystycznej oraz zmiany jakościowe dokonujące się w jej obrębie są konsekwencją dwóch zasadniczych przesłanek: postępu technicznego wzrastającej konkurencji na rynku turystycznym

4 Rozwój podaży turystycznej Rozwój środków transportu wynalazek resorów (XV w.) i skonstruowanie dyliżansu (XVIII w.) rozwój transportu kolejowego (otwarcie pierwszej linii kolejowej – Anglia,1825 r.) rozwój transportu samochodowego rozwój transportu autokarowego rozwój transportu morskiego (1812 r. – uruchomienie pierwszej regularnej linii rzecznej w Anglii) rozwój transportu lotniczego (1919 r. – uruchomienie pierwszej linii lotniczej) konkurencja między przewoźnikami i środkami transportu

5 Rozwój podaży turystycznej Rozwój bazy noclegowej związany z rozwojem kolei rozwój hotelarstwa – koniec XVIII wieku (hotel Tremont w Nowym Jorku – 1794 r.) 2 tendencje: budowa hoteli w pobliżu dworców miast dla turysty masowego oraz tworzenie luksusowych hoteli dla bogatej klienteli (np. hotel Ritz w Paryżu) powstanie łańcuchów hotelowych spowodowane konkurencją oraz dążeniem do poprawy efektywności funkcjonowania. Przykłady: Holiday Inn Worldwide, Best Western International Corporation specjalizacja hoteli (np. Novotel dla turystów zmotoryzowanych) rozwój kurortów nadmorskich i miejscowości górskich rozwój bazy komplementarnej w postaci pensjonatów, schronisk turystycznych, domów wycieczkowych, obozowisk, ośrodków wczasowych itp. drugie domy i baza mobilna (samochody turystyczne, przyczepy kempingowe, namioty, jachty,

6 Rozwój podaży turystycznej Powstawanie ośrodków turystycznych (nowe miasta; regiony i kraje przyciągające turystów) oraz pojedynczych atrakcji turystycznych (np. wieża Eiffla). Rozwój infrastruktury towarzyszącej: np. urządzenia sportowe takie jak pola golfowe i korty tenisowe, ruch ochrony przyrody i powstawanie parków narodowych (pierwszy park narodowy Yellowstone założono w 1872 r.), ochrona zabytków i środowiska kulturowego.

7 Rozwój podaży turystycznej Informacja turystyczna przewodniki i reportaże prasa turystyczna (czasopismo Galignani Messenger z 1814 r. pierwszym periodykiem turystycznym, w Polsce – Dziennik Podróży Lądowych i Morskich, 1827 r.) rozwój systemu przewodnictwa turystycznego

8 Rozwój podaży turystycznej Ułatwienia w obrocie pieniężnym listy kredytowe (XVI wiek) wprowadzenie papierowych pieniędzy rozwój banków i wprowadzenie czeków podróżniczych karty kredytowe i debetowe vouchery Światowy Voucher Podróżniczy karty rabatowe (np. karta Euro 26)

9 Rozwój podaży turystycznej Powstanie stowarzyszeń i organizacji turystycznych stowarzyszenia turystyki górskiej (British Alpin Club w Anglii – 1857 r., Towarzystwo Tatrzańskie w Polsce – 1873 r.) oraz organizacje krajoznawcze (Polskie Towarzystwo Krajoznawcze – 1906) powstanie automobilklubów, klubów cyklistów, wioślarzy, żeglarzy itp. działalność lokalnych organizacji turystycznych grupowanie i powstawanie stowarzyszeń międzynarodowych (np. Międzynarodowa Liga Towarzystw Turystycznych – 1898, Międzynarodowa Federacja Samochodowa – 1904, Międzynarodowa Federacja Kempingu i Karawaningu – 1932, Międzynarodowa Federacja Schronisk Młodzieżowych działalność Światowej Organizacji Turystyki

10 Rozwój podaży turystycznej Powstanie biur podróży 1841 rok – Thomas Cook zakłada pierwsze typowe biuro podróży (wycieczka 570 osób wyczarterowanym pociągiem) rozwój biur podróży w innych krajach i wzrost specjalizacji powstanie organizacji branżowych, np. IFTA (Międzynarodowa Federacja Agencji Turystycznych) czy UFTAA (Światowa Federacja Stowarzyszeń Biur Podróży podział organizatorów i usługodawców turystycznych: - bezpośredni usługodawcy - touroperatorzy - agencje podróży

11 Rozwój podaży turystycznej Linie lotnicze i komputerowe systemy rezerwacji przejmowanie funkcji biur podróży przez linie lotnicze powstanie IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych) – 1945 rok - popieranie bezpiecznego, regularnego i oszczędnego lotniczego transportu pasażerskiego - ułatwienie współpracy międzynarodowych przewoźników - opracowanie modelu współpracy linii lotniczych z branżą turystyczną (współpraca z biurami turystycznymi w zakresie sprzedaży biletów lotniczych) wprowadzenie i upowszechnienie zastosowania komputerowych systemów rezerwacyjnych (CRS) – początek sukcesu CRS-ów - największe CRS-y (GDS-y): AMADEUS, SABRE, WORLDSPAN - ogromna ilość informacji o klientach, ich preferencjach i transakcjach, bezpośredni dostęp do wielu informacji, szybkość, niezawodność

12 Rozwój podaży turystycznej Szkolnictwo turystyczne i instytucje naukowe 1910 r. – w Londynie otwarto pierwszą szkołę hotelarską, która znalazła wielu naśladowców 1941 r. – powołanie Instytutu Badawczego Turystyki w Bernie rozwój badań naukowych w ramach tzw. seminariów turystycznych (Szkoła Główna Handlowa w St. Gallen i Monachium) rozwój międzynarodowych stowarzyszeń naukowych np. Międzynarodowe Stowarzyszenie Naukowych Ekspertów Turystyki czy Stowarzyszenie Badań Turystycznych działalność Instytutu Turystyki, kwartalnik Problemy Turystyki


Pobierz ppt "PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rok akademicki 2011/2012."

Podobne prezentacje


Reklamy Google