Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

JAK SIĘ UCZYĆ ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA. Podziel proces uczenia się na następujace etapy.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "JAK SIĘ UCZYĆ ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA. Podziel proces uczenia się na następujace etapy."— Zapis prezentacji:

1 JAK SIĘ UCZYĆ ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA

2 Podziel proces uczenia się na następujace etapy

3 Uwaga i aktywny udział w lekcji Uwaga i aktywny udział w lekcji Przygotowanie do nauki Przygotowanie do nauki Czytanie podręcznika Czytanie podręcznika Sporządzanie notatek Sporządzanie notatek Zapamiętywanie Zapamiętywanie

4 Zajęcia w szkole Uwaga i aktywny udział w lekcji zaoszczędzą Ci sporo czasu, który musiałbyś poświęcić na samodzielne opanowywanie nowego materiału. Uwaga i aktywny udział w lekcji zaoszczędzą Ci sporo czasu, który musiałbyś poświęcić na samodzielne opanowywanie nowego materiału.

5 Przygotowanie do nauki Wybierz spokojne miejsce do pracy. Posprzątaj zbędne przedmioty. Skup uwagę na celu nauki. Po pierwsze: sprzątasz z biurka niepotrzebne pierdoły Po drugie umieszczasz na nim WSZYSTKO co ci będzie potrzebne w trakcie nauki, ponieważ wstając co chwila od biurka w celu poszukiwania zbioru zadań, tablic, kalkulatora czy podręcznika DEKONCENTRUJESZ SIĘ. A mózg ma to do siebie, że chwila dekoncentracji wystarcza mu żeby zasypać Cię lawiną chaotycznych myśli, które skutecznie ułatwią zapomnienie tego, co przed chwilą przeczytała(e)ś.

6 Przygotowanie do nauki Po trzecie: zadbaj o prawidłowe oświetlenie miejsca pracy. Nie za jasne, nie za ciemne. Bez rażących kontrastów z otoczeniem. Po czwarte i ostatnie: przygotuj sobie odpowiednio siedzenie. Bardzo ważna jest pozycja, w której się uczysz. Być może najwygodniej Ci wziąć książkę, położyć się na łóżku i czytać, ale uwierz mi: efekty będą mierne. W pozycji leżącej, jeżeli nie leżysz płasko na wznak, krew ma utrudniony dostęp do mózgu przez co ograniczone zostają Twoje zdolności intelektualne.

7 Czytanie podręcznika Na początku przeczytaj tekst. Zorientuj się, czego dotyczy. Zapamiętaj kilka ważniejszych informacji. Potem czytaj uważnie, wracając do trudniejszych fragmentów. Na początku przeczytaj tekst. Zorientuj się, czego dotyczy. Zapamiętaj kilka ważniejszych informacji. Potem czytaj uważnie, wracając do trudniejszych fragmentów.

8 Sporządzanie notatek Szukaj ważnych myśli zawartych w tekście. Staraj się powiązać ze sobą zawarte w tekście informacje. Wyciągaj wnioski. Szukaj ważnych myśli zawartych w tekście. Staraj się powiązać ze sobą zawarte w tekście informacje. Wyciągaj wnioski.

9 Zapamiętywanie Przypomnij sobie, co już wiesz na opracowywany przez Ciebie temat. Przekonaj siebie, że to, czego się uczysz, jest ciekawe i potrzebne. Powtarzaj własnymi słowami, nie używaj sformułowań z podręcznika. Przypomnij sobie, co już wiesz na opracowywany przez Ciebie temat. Przekonaj siebie, że to, czego się uczysz, jest ciekawe i potrzebne. Powtarzaj własnymi słowami, nie używaj sformułowań z podręcznika.

10 Powtarzanie jest matką nauki Można siedzieć godzinami nad książką i taki system ma na pewno swoich zwolenników. Można przez cały tygodnie nic nie robić, a przed sprawdzianem zakuwać dniami i nocami. Taki system też ma swoich zwolenników. Ale można wykorzystać naturalne skłonności umysłu, system działania pamięci oraz opracowany na tej podstawie harmonogram powtórek i ułatwić sobie życie. Można siedzieć godzinami nad książką i taki system ma na pewno swoich zwolenników. Można przez cały tygodnie nic nie robić, a przed sprawdzianem zakuwać dniami i nocami. Taki system też ma swoich zwolenników. Ale można wykorzystać naturalne skłonności umysłu, system działania pamięci oraz opracowany na tej podstawie harmonogram powtórek i ułatwić sobie życie.

11 Jak powtarzać? Znasz pewnie z własnego doświadczenia fakt, że przedmiotów, które cię wciągają uczysz się szybciej i z większą przyjemnością - to właśnie dzięki tej ciekawości, która wzmaga zdolność koncentracji. Znasz pewnie z własnego doświadczenia fakt, że przedmiotów, które cię wciągają uczysz się szybciej i z większą przyjemnością - to właśnie dzięki tej ciekawości, która wzmaga zdolność koncentracji. Jeżeli chcesz się uczyć szybko i efektywnie to pierwsze co musisz przed nauką zrobić to silnie się skoncentrować. Jeżeli tego nie zrobisz to tylko stracisz czas na bezsensowne przewracanie kartek zeszytu czy książki, żeby w końcu dojść do zaskakującego wniosku - czego to ja się właściwie uczę? :-)).

12 Co robić, żeby wzmocnić koncentrację? postaraj się wyeliminować wszystkie rozpraszające cię czynniki, tzn. bodźce oddziałujące na wzrok, słuch, powonienie, jeżeli rozprasza cię widok za oknem to usiądź tak abyś patrzył np. na ścianę; poza tym usuń sprzed wzroku (z biurka) wszystkie rozpraszające twoją uwagę przedmioty, np. pilota do TV, komórkę etc.; postaraj się też porządnie najeść, żeby apetyczne zapachy nie przyciągały cię co chwilę do kuchni na małe co nie co;

13 Co robić, żeby wzmocnić koncentrację? bądź zainteresowany tym czego się uczysz - ciekawość przedmiotu zwiększa koncentrację; przedmioty szkolne dotyczą tak rozległych materiałów, że naprawdę trudno jest nie znaleźć w nich czegoś interesującego akurat ciebie - ucząc się nie musisz od razu przystępować do informacji, które chcesz zapamiętać - najpierw wzbudź swoją sympatię do przedmiotu wykonuj ćwiczenia fizyczne: spacer, bieg czy jazda na rowerze przed nauką dotleni cały twój organizm co poprawi koncentrację i efektywność nauki; jeżeli jest brzydka pogoda lub nie masz czasu na aktywność na świeżym powietrzu - wykonuj ćwiczenia gimnastyczne w domu (najlepiej także w trakcie przerw między dalszą nauką);

14 Co robić, żeby wzmocnić koncentrację? w trakcie nauki rób wcześniej zaplanowane przerwy; im dłużej się uczysz tym zdolność twojej koncentracji spada - mózg ludzki jest zdolny do wzmożonej koncentracji tylko przez około 40 minut, dlatego przerwy planuj w takich właśnie odstępach; powinny trwać od 5 do 10 minut - nie dłużej, bo rozleniwisz pamięć i stracisz wątek; ucz się o właściwej dla ciebie porze dnia; niektórzy ludzie lepiej koncentrują się rano (tzw. skowronki), a inni późnym wieczorem (tzw. sowy); pamiętaj jednak, żeby unikać uczenia się bezpośrednio po godzinie 13, ponieważ wtedy wzrasta ilość glikogenu we krwi co prowadzi do ogólnego znużenia i braku koncentracji;

15 Koncentrację, podobnie jak pamięć, można - a wręcz należy - ćwiczyć i rozwijać Jednym z podstawowych ćwiczeń wykonywanych każdego dnia może być próba kontroli czytanego tekstu; czytając jakąś książkę postaraj się uważnie analizować treść i po przeczytaniu akapitu czy całego rozdziału zastanowić się o czym on tak właściwie był - często bywa tak, że czasami po przeczytaniu pierwszego zdania jesteśmy myślami zupełnie gdzie indziej; czas wykonywania tego ćwiczenia powinien wynosić od minut; Jednym z podstawowych ćwiczeń wykonywanych każdego dnia może być próba kontroli czytanego tekstu; czytając jakąś książkę postaraj się uważnie analizować treść i po przeczytaniu akapitu czy całego rozdziału zastanowić się o czym on tak właściwie był - często bywa tak, że czasami po przeczytaniu pierwszego zdania jesteśmy myślami zupełnie gdzie indziej; czas wykonywania tego ćwiczenia powinien wynosić od minut;

16 Koncentrację, podobnie jak pamięć, można - a wręcz należy - ćwiczyć i rozwijać Istnieje wiele metod rozwijających pamięć i koncentrację. Istnieje wiele metod rozwijających pamięć i koncentrację. Metoda szybkiego czytania Metoda szybkiego czytania Metoda efektywnego zapamiętywania Metoda efektywnego zapamiętywania I wiele innych ……. I wiele innych ……. Można zacząć od ćwiczeń bardzo prostych, takich jak dziecięca gra MEMORY. (rozpoczynamy od próby zapamiętania kilku par, z czasem stopniowo zwiększmy ich ilość) Można zacząć od ćwiczeń bardzo prostych, takich jak dziecięca gra MEMORY. (rozpoczynamy od próby zapamiętania kilku par, z czasem stopniowo zwiększmy ich ilość)

17 W uczenie się i zapamiętywanie zaangażowane są różne części mózgu, a im większą ilością różnych kanałów nowa informacja dociera do kory mózgowej, tym więcej i tym trwalsze będą ślady neuronowe w korze mózgowej, czyli tym dłużej dana informacja będzie przechowywana w naszej pamięci, dlatego powtarzanie powinno przebiegać cyklicznie. Każdy materiał powinien być przyswajany w kilku etapach.

18 przygotowała mgr G. Michalska


Pobierz ppt "JAK SIĘ UCZYĆ ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA. Podziel proces uczenia się na następujace etapy."

Podobne prezentacje


Reklamy Google