Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie – Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II ID grupy: 96/82_MP_G1 Kompetencja: Matematyka i przyroda Temat projektowy: Małe pstryk Semestr/rok szkolny: II semestr 2010/2011 r.

3 Sposoby oszczędzania energii Ogólne zasady oszczędzania prądu Należy kupować energooszczędne urządzenia! Urządzenia niepotrzebne trzeba wyłączać. Z wszystkich urządzeń należy korzystać racjonalnie

4 Lodówki i zamrażarki Nie otwierać lodówki i zamrażarki bez potrzeby. Do lodówki i zamrażarki należy wstawiać produkty w temperaturze pokojowej. Produkty rozmrażać jest lepiej w lodówce. Obniżenie temperatury pomieszczenia, w którym stoi lodówka lub zamrażarka powoduje oszczędności prądu. Wstawiane do lodówki i zamrażarki produkty należy szczelnie zamknąć aby ograniczyć parowanie.

5 Piekarniki Przede wszystkim trzeba ograniczyć do minimum liczbę otwarć piekarnika. Każde otwarcie jego drzwiczek powoduje ucieczkę cennego ciepła do atmosfery. Nowoczesne piekarniki są zazwyczaj dobrze zaizolowane. Można je więc wyłączyć przed zakończeniem procesu pieczenia. Dzięki temu grzałki zużyją trochę mniej prądu, ale dokończenie pieczenia potrwa troszkę dłużej

6 Oświetlenie W miejscach, w których żarówki świecą się długo, zamontuj żarówki energooszczędne. Warto korzystać z wiszących żyrandoli pozwalających na zapalanie różnej liczby żarówek, w zależności od potrzeb.

7 Komputery Jeśli chcesz używać komputera do prostych prac biurowych, zdecydowanie nie musi on mieć najszybszego procesora, dużo pamięci i mocnej karty graficznej. Monitor powinien wyłączać się możliwie szybko. Wygaszacz ekranu powinien włączać się jeszcze szybciej. Gdy odchodzisz od komputera i nie musi on być włączony, wyłącz go.

8 Elektryczne ogrzewanie Elektryczne grzejniki nie powinny być podstawowym źródłem ciepła! Jeśli nie masz wyboru, ogrzewaj się ciepłem produkowanym w nocnej (tańszej) taryfie. Jeśli masz zamiar zbudować elektryczne ogrzewanie podłogowe, rozważ wykonanie go w wersji akumulacyjnej.

9 Przetwarzanie energii słonecznej na elektryczną

10 Urządzenia energooszczędne Używając urządzeń klasy A oszczędzamy energię elektryczną.

11

12

13 Debata o budowie elektrowni atomowej w Polsce Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Jedna z nich zbierała argumenty, które potwierdzałyby dobre strony budowy elektrowni. Natomiast druga grupa przygotowywała dowody zaprzeczające korzyści z elektrowni w naszym kraju. Następnie rozgorzała gorąca dyskusja na ten temat. Ostatecznie doszliśmy do wniosku, że choć budowa elektrowni jest korzystna, jednak ma ona też ciemne strony.

14

15

16

17

18 zespół urządzeń produkujący energię elektryczną wykorzystując do tego celu szereg przemian energetycznych, wśród których istotne znaczenie odgrywa ciepło. Energia cieplna pochodzi zwykle ze spalania paliwa w kotle parowym. Służy ona do podgrzania i odparowania wody oraz przegrzania pary wodnej. W turbinie następuje zamiana energii cieplnej pary na energię mechaniczną odprowadzaną wałem do generatora elektrycznego, w którym zamieniana jest na energię elektryczną.

19 elektrownia jądrowa-obiekt przemysłowo-energetyczny (elektrownia cieplna), wytwarzający energię elektryczną poprzez wykorzystanie energii pochodzącej z rozszczepienia jąder atomów, najczęściej uranu (uranu naturalnego lub nieco wzbogaconego w izotop U-235), w której ciepło konieczne do uzyskania pary, jest otrzymywane z reaktora jądrowego.

20 Zakład przemysłowy, którego zadaniem jest przemiana energii elektrycznej w energię grawitacyjną wody pompowanej do górnego zbiornika oraz proces odwrotny. W elektrowni szczytowo pompowej zamienia się energię elektryczną na energię potencjalną grawitacji poprzez wpompowanie wody ze zbiornika dolnego do górnego w okresie nadwyżki produkcji nad zapotrzebowaniem na energię elektryczną (np. w nocy), a następnie, w godzinach szczytu, następuje odwrócenie procesu.

21 Słońce jest podstawowym źródłem energii dla naszej planety. Przed milionami lat energia słońca docierająca do ziemi została uwięziona w węglu, ropie naftowej, gazie ziemnym itp. Również słońcu zawdzięczamy energię jaką niesie ze sobą wiatr czy fale morskie. Można także bezpośrednio wykorzystywać energię słoneczną poprzez zastosowanie specjalnych systemów do pozyskiwania i akumulowania energii słonecznej. Promieniowanie słoneczne jest to strumień energii emitowany przez Słońce równomiernie we wszystkich kierunkach. Miarą wielkości promieniowania słonecznego docierającego ze słońca do ziemi jest tzw. stała słoneczna.

22 to zakład przemysłowy zamieniający energię spadku wody na elektryczną. Elektrownie wodne można podzielić na elektrownie przepływowe produkujące energię elektryczną oraz elektrownie szczytowo- pompowe, które służą głównie do magazynowania energii elektrycznej wyprodukowanej w inny sposób.

23 Elektrownia wiatrowa (czyli wiatrak) to sposób na darmową energię poprzez zmniejszenie opłat ponoszonych na opał, ogrzewanie, prąd itd. Energię elektryczną z wiatraka najlepiej zużyć do ogrzewania wody w bojlerze, do ogrzewania pomieszczeń itd.

24 elektrownia wykorzystująca różnicę temp. między ciepłymi warstwami powierzchniowymi a zimnymi warstwami głębinowymi morza jako źródło ciepła przetwarzanego w energię elektryczną ; pracują m.in. w Japonii (10 MW) i na Hawajach (40 MW). elektrownia wytwarzająca energię elektryczną z energii fal lub prądów morskich; pracują m.in. w Rosji nad M. Białym i w USA na Alasce. ELEKTROWNIA MAREMOTORYCZNA

25 jeden z rodzajów odnawialnych źródeł energii. Polega na wykorzystywaniu cieplnej energii wnętrza Ziemi, szczególnie w obszarach działalności wulkanicznej i sejsmicznej. Woda opadowa wnika w głąb ziemi, gdzie w kontakcie z młodymi intruzjami lub aktywnymi ogniskami magmy, podgrzewa się do znacznych temperatur. W wyniku tego wędruje do powierzchni ziemi jako gorąca woda lub para wodna. Woda geotermiczna wykorzystywana jest bezpośrednio (doprowadzana systemem rur), bądź pośrednio (oddając ciepło chłodnej wodzie i pozostając w obiegu zamkniętym).Energię geotermalną na szeroką skalę wykorzystuje się w Islandii, a w Polsce m.in. na obszarze Podhala.

26 Elektrownie cieplne w Polsce

27 Chcąc poznać temat od strony praktycznej wpadliśmy na pomysł wykonania symulacji zużycia energii elektrycznej w naszym gospodarstwie domowym i porównania wyniku z rzeczywistymi kosztami. W tym celu każdy z nas wybrał 15 urządzeń, które najczęściej pracują w domu, sprawdził ich moc oraz przyjął średni miesięczny czas pracy. Wyszukaliśmy ile kosztuje 1kWh i przystąpiliśmy do obliczeń.

28

29 Porównywaliśmy nasze symulacje i postaraliśmy się wyciągnąć z nich wnioski. Zobaczyliśmy na co zużywamy tyle prądu(moglibyśmy nie oglądać tylu filmów ). Wyniki wyszły w miarę zgodne z rzeczywistością.

30

31 Hrabia Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta (ur. 18 lutego 1745 w Como, zm. 5 marca 1827 tamże) - włoski fizyk, wynalazca, konstruktor i fizjolog. W roku 1774 skonstruował elektrofor, umożliwiający elektryzowanie ciał. W roku 1776 odkrył metan - główny składnik gazu błotnego. W roku 1781 skonstruował elektroskop, służący pomiarom elektryczności. W roku 1782 skonstruował kondensator. W roku 1800 skonstruował ogniwo Volty poprzez zanurzenie płytek srebra i cynku w słonej wodzie, a w 1801 zaprezentował przed samym Napoleonem stos Volty. W 1779 Alessandro Volta został profesorem fizyki na uniwersytecie w Pawii i zajmował to stanowisko przez 25 lat. Na jego cześć jednostkę napięcia elektrycznego nazwano wolt.

32 Georg Simon Ohm (ur. 16 marca 1789 w Erlangen, zm. 6 lipca 1854 w Monachium), matematyk niemiecki, profesor politechniki w Norymberdze w latach i uniwersytetu w Monachium po roku 1849.Nauczyciel matematyki. Po zainteresowaniu się fizyką napisał prace głównie z zakresu elektryczności i akustyki. Sformułował (1826) i udowodnił prawo opisujące związek pomiędzy natężeniem prądu elektrycznego a napięciem elektrycznym (tzw. Prawo Ohma). Badał nagrzewanie się przewodników przy przepływie prądu elektrycznego. Prace pisane skomplikowanym językiem matematyki długo nie były uznawane przez współczesnych mu fizyków. Na jego cześć jednostce rezystancji nadano nazwę om.

33 André Marie Ampère (ur. 20 stycznia 1775 w Lyonie, zm. 10 czerwca 1836 w Marsylii, pochowany na Cmentarzu Montmartre w Paryżu) – francuski fizyk i matematyk, zajmował się badaniem zjawiska elektromagnetyzmu. Od jego nazwiska jednostkę natężenia prądu elektrycznego nazwano amper.W młodości udzielał korepetycji z matematyki i fizyki, był także nauczycielem w l'École Centrale w Bourg-en-Bresse, a następnie w liceum w Lyonie (obecnie Lycée Ampere). Najważniejsza praca Ampère'a o elektryczności i magnetyzmie, zwieńczająca jego dokonania w tej dziedzinie, została opublikowana w r Nosi ona tytuł "Traktat o matematycznej teorii zjawisk elektrodynamicznych opartej wyłącznie na eksperymentach.

34 Gustav Robert Kirchhoff (ur. 12 marca 1824 w Królewcu, zm. 17 października 1887 w Berlinie) – niemiecki fizyk. Badacz zjawisk elektrycznych, elektromechanicznych, cieplnych i optycznych, oraz dotyczących sprężystości ciał stałych i przepływów cieczy, twórca podstaw fizyki matematycznej, sformułował prawa Kirchhoffa będące dzisiaj podstawowymi prawami dotyczącymi przepływu prądu stałego w obwodach, oraz prawo promieniowania temperaturowego. Wraz z Robertem Bunsenem opracował metodę analizy spektralnej (spektroskopię), dzięki której obaj uczeni odkryli potem dwa nowe pierwiastki – rubid i cez.

35 James Prescott Joule (24 grudnia 1818 – 11 października 1889) – fizyk angielski. Urodził się koło Manchesteru. W 1837 r. Joule'a, jako 19-letni fizyk-amator pracownik browaru, ogłosił swoją pracę opisującą silnik elektryczny własnego pomysłu. Początkowo interesował się zagadnieniami ciepła, jednak w dalszych pracach podjął się wyjaśnienia właściwości termicznych prądu elektrycznego. Mając 22 lata odkrył prawo przemiany prądu elektrycznego na ciepło, które przedstawił w formie matematycznej znanej dziś jako prawo Joule'a które brzmi:,,Ilość wytworzonego przez prąd elektryczny ciepła jest proporcjonalna do oporu danego przewodnika i kwadratu natężenia prądu i czasu jego przepływu.

36 Prąd przemienny - charakterystyczny przypadek prądu elektrycznego okresowo zmiennego, w którym wartości chwilowe podlegają zmianom w powtarzalny, okresowy sposób, z określoną częstotliwością. Wartości chwilowe natężenia prądu przemiennego przyjmują naprzemiennie wartości dodatnie i ujemne. Natężenie prądu- (nazywane potocznie prądem elektrycznym) jest wielkością fizyczną charakteryzującą przepływ prądu elektrycznego zdefiniowaną jako stosunek wartości ładunku elektrycznego przepływającego przez wyznaczoną powierzchnię do czasu przepływu ładunku. Prąd stały -Prądem stałym nazywamy prąd o nie zmieniającym się w czasie natężeniu.

37 DO DOŚWIATCZENIA UŻYLIŚMY: -GALWANOMETRU(CZUŁY MIERNIK PRĄDU) -MAGNESU STAŁEGO -ZWOINICY -PRZEWODÓW ŁĄCZĄCYCH GALWANOMETR POŁĄCZYLIŚMY ZE ZWOLNICĄ I OBSERWOWALIŚMY WSKAZANIA GALWANOMETRU. ZAUWAŻYLIŚMY, ŻE GDY MAGNES NIE BYŁ W RUCHU, GALWANOMETR WSKAZYWAŁ 0.GDY PORUSZALIŚMY MAGNESEM LUB ZWOLNICĄ GALWANOMETR WYCHYLAŁ SIĘ W OBIE STRONY.IM SZYBSZY BYŁ RUCH TYM WYCHYLENIE BYŁO WIĘKSZE.WNIOSEK: WYNIKA Z TEGO,ŻE GDY WYSTĘPUJE RUCH MAGNESU WZGLĘDEM ZWOLNICY W JEJ UZWOJENIACH WYTWARZA SIĘ PRĄD ELEKTRYCZNY.JEST TO PRĄD PRZEMIENNY.

38 Angelika wykonuje doświadczenia

39 Zestaw zjawisko indukcji- wytwarzanie prądu przemiennego Model silnika elektrycznego

40 WYKONUJEMY DOŚWIADCZENIE OHMA

41 Połączenie szeregowe -(obwód szeregowy) jest to taki rodzaj połączenia elementów elektrycznych, w którym koniec jednego elementu łączy się z początkiem następnego.

42 SZEREGOWE POŁĄCZENIE ŻARÓWEK

43 Połączenie równoległe (obwód równoległy) jest to taki rodzaj połączenia elementów elektrycznych, w którym wszystkie końce oraz wszystkie początki składowych elementów są połączone razem.

44

45 Powinniśmy postępować zgodnie z instrukcją pokazaną obok Tabliczka pierwszej pomocy

46 Objawy porażenia prądem B ó l Poparzenia sk ó ry Zaburzenia w oddychaniu Utrata przytomności Do dodatkowych objawów patologicznych należą: · obrażenia układu mięśniowego i kostno-stawowego wskutek skurczów tężcowych · złamania kości w następstwie skurczu mięśni i złamania po upadku z dużych wysokości, np. ze słupów telefonicznych · niewydolność nerek · uszkodzenia narządów brzusznych w wyniku napięcia tężcowego mięśni powłok · zaćma oczna po upływie kilku miesięcy od porażenia · nadmierna pobudliwość · stany depresyjne · zaburzenia pamięci · uszkodzenie nerwów obwodowych

47 Pierwsza pomoc Nie wolno dotykać osoby porażonej prądem, zanim nie odłączy się jej od źr ó dła prądu. Odłącz bezpieczniki (korki), wyjmij z gniazdka wtyczkę urządzenia elektrycznego, kt ó re spowodowało porażenie. Użyj do tego przedmiotu, kt ó ry nie przewodzi prądu (np. drewnianego kija od szczotki), odsuń kabel elektryczny od poszkodowanego. Sprawdź stan poszkodowanego: czy jest przytomny, czy oddycha Wezwij Pogotowie Ratunkowe nr tel. to 999 lub 112 Jeśli ratowany nie oddycha przystąp do reanimacji Jeśli ratowany jest nieprzytomny, ale oddycha, uł ó ż go w pozycji bocznej. Zał ó ż opatrunek na oparzone miejsce. Jeżeli poszkodowany ma obficie krwawiące rany należy je najpierw opatrzyć przed reanimacją. Zostań z poszkodowanym do czasu przybycia Pogotowia Ratunkowego i przejęcia opieki na poszkodowanym.

48 Pozycja bezpieczna: zdejmij okulary poszkodowanego, upewnij się, że obie nogi są wyprostowane, rękę bliższą tobie uł ó ż pod kątem prostym w stosunku do ciała, a następnie zegnij w łokciu pod kątem prostym tak, aby dłoń ręki była skierowana do g ó ry, dalsza rękę przeł ó ż w poprzek klatki piersiowej drugą swoją ręką złap za dalszą kończynę dolną tuż powyżej kolana i podciągnij ją ku g ó rze, nie odrywając stopy od podłoża, pociągnij za dalszą kończynę dolną tak, by ratowany obr ó cił się na bok w twoim kierunku, uł ó ż kończynę, za kt ó rą przetaczałeś poszkodowanego w ten spos ó b, zar ó wno staw kolanowy jak i biodrowy były zgięte pod kątem prostym, odegnij głowę ratowanego ku tyłowi by upewnić się, że drogi oddechowe są drożne,

49 Sztuczne oddychanie ułożyć chorego na twardym podłożu, udrożnić drogi oddechowe - wysunąć i unieść żuchwę bez odchylania głowy do tyłu, wdmuchiwać osobie dorosłej około ml powietrza, wdmuchiwać powietrze z częstotliwością 12 razy na minutę u dorosłych oraz 20 razy na minutę u dzieci, w metodzie usta-usta po nabraniu wdechu objąć, szczelnie swoimi ustami usta ratowanego, zacisnąć palcami nozdrza poszkodowanego i powoli wdmuchiwać powietrze, obserwując przy tym ruchy klatki piersiowej, w metodzie usta-nos zamyka się usta ręką ułożoną pod brodą, a powietrze wdmuchuje się do nozdrzy ratowanego.

50 Wykonując masaż serca, powinniśmy: ułożyć chorego na twardym podłożu, umieścić nałożone na siebie dłonie w 1/2 dolnej części mostka tak, aby palce były lekko uniesione do g ó ry i nie uciskały żeber; kończyny g ó rne powinny być wyprostowane w stawach łokciowych, uciskać mostek, powodując jego uginanie się na głębokość 4-5 cm, a następnie zwalniać nacisk, jednak bez odrywania dłoni od mostka, prowadzić masaż serca z częstotliwością razy na minutę, prowadzić jednocześnie sztuczne oddychanie, bez względu na liczbę ratownik ó w na każde 15 uciśnięć mostka Należy wykonać dwa wdmuchnięcia powietrza. Ułóż nadgarstek jednej ręki na środku klatki piersiowej Nadgarstek drugiej ręki ułóż na już położonym

51

52 Zadaniem ochrony podstawowej jest niedopuszczenie do dotknięcia przez człowieka przewodzących części obwodu elektrycznego. Ma ona również zabezpieczyć przed porażeniem łukiem elektrycznym oraz nie dopuścić, by w chwili opadnięcia przewodu napięcie przeniosło się na przedmioty metalowe znajdujące się w pobliżu. Do środków ochrony podstawowej zalicza się: - izolacje roboczą metalowych części obwodów elektrycznych urządzeń; - osłony gołych części znajdujących się pod napięciem (np. zaciski maszyn elektrycznych); - umieszczanie gołych części będących pod napięciem w trudno dostępnych miejscach; - zabezpieczanie przewodów ruchomych przed uszkodzeniami mechanicznymi; - stosowanie komór łukowych w aparatach elektrycznych; - osłony gołych przewodów wykonane z siatki lub płyt izolacyjnych; - właściwe odstępy izolacyjne gołych szyn rozdzielni od jej metalowej obudowy; - poręcze lub przegrody wykonane z materiałów nieprzewodzących utrudniających niezamierzone dotknięcie gołych szyn lub zacisków w pomieszczeniach ruchu elektrycznego.

53 Większość małych dzieci jest ciekawych i wkłada palce do kontaktów w wyniku czego zostają porażone prądem. Co należy zrobić kiedy dojdzie do porażenia prądem : Kiedy dojdzie do podpalenia dziecka nie należy ugaszać dziecka wodą, należy odsunąć osobę od zasilania elektrycznego. Później należy dopiero ugasić poszkodowanego gaśnicą proszkową

54 W tym dniu wybraliśmy sie na wcześniej zaplanowaną wycieczkę do Zakładu Sieci Energetycznych do Łomży. Rano wyjechaliśmy samochodami (mimo ślizgawicy), na miejscu byliśmy około Kierownik zakładu przywitał nas w bramie i na początku rozdał każdemu kaski i poinformował o warunkach bezpiecznego poruszania się po tym obiekcie. W pierwszej kolejności zobaczyliśmy część, która znajduje się na zewnątrz. Pan Marek opowiadał o urządzeniach tu się znajdujących ich funkcjach jakie pełnią. Następnie udaliśmy się do sterowni, gdzie również bardzo interesująco omówione zostały urządzenia oraz zadania jakie one pełnią. Zobaczyliśmy też nowoczesny system sterowania przekazywaniem i rozdziałem mocy oparty na telemetrii. Kolejne pomieszczenie to nastawnia z zabezpieczeniami poszczególnych miejscowości. Oczywiście był też tam nasz Nowogród. Mieliśmy okazję na własne oczy zobaczyć wiele interesujących urządzeń i zjawisk, a Pan Kierownik fajnie nam to wyjaśniał. Można powiedzieć - wycieczki kształcą.

55 Przed Zakładem Energetycznym. W oddali widać transformator energetyczny.

56 Następnie udaliśmy się do sterowni Zobaczyliśmy też nowoczesny system sterowania przekazywaniem i rozdziałem mocy oparty na telemetrii

57 Kolejne pomieszczenie to nastawnia z zabezpieczeniami poszczególnych miejscowości Kierownik zakładu Pan Marek również pochodzi z Nowogrodu

58 Oczywiście był też tam nasz Nowogród. Mieliśmy okazję na własne oczy zobaczyć wiele interesujących urządzeń i zjawisk, a Pan Kierownik fajnie nam to wyjaśniał. Można powiedzieć - wycieczki kształcą.

59

60 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google