Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Solidarności w Korycinie ID grupy: 96/59_MP_G2 Kompetencja: Matematyka i przyroda Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok szkolny: II semestr 2010r

3 Poznajemy grupę Na pierwszych spotkaniach opiekun grupy pani Barbara Jakimuszko poinformowała nas, jak mają wyglądać nasze zajęcia. Będziemy wykonywać doświadczenia, odpowiadać na zagadki oraz robić wiele innych ciekawych rzeczy. Wybraliśmy lidera grupy i osoby prowadzące kronikę.

4 POZNAJEMY TEMAT PROJEKTOWY W dniu r. dowiedzieliśmy się, że na kilku kolejnych zajęciach będziemy zdobywać informacje na temat budowy materii czyli budowy otaczającego nas świata. Zaczęliśmy od wyszukiwania różnorodnych informacji na ten temat w Internecie oraz różnych książkach i innych źródłach dostępnych w naszej szkolnej bibliotece.

5 WYKONUJEMY DOŚWIADCZENIA Zaczęliśmy wykonywać doświadczenia. Dotyczyły one denaturatu i wody, rozdrabiania kredy w moździerzu oraz zachowania się rozlanej kropli ropy naftowej na powierzchni wody. Doświadczenie 1 Rozdrabnianie kredy w moździerzu do chwili otrzymania sproszkowanej kredy. Problem do rozwiązania: Do jakiego momentu możemy rozdrobnić kredę w moździerzu?

6 DOŚWIADCZENIA Doświadczenie 2 Szpileczkę zanurzamy w ropie i przenosimy ją do wody w zlewce. Kropla rozchodzi się na znacznej powierzchni wody. Problem do rozwiązania: 1. Dlaczego plama z ropy naftowej zajmuje dużą powierzchnię wody? 2. Dlaczego trudno jest tą plamę usunąć ?

7 CIEKAWE DOŚWIADCZENIA Doświadczenie 3 Wlewamy do kolby miarowej wodę. Następnie dopełniamy denaturatem. Woda znajduje się w dolnej części naczynia, natomiast denaturat nad nią. Po wymieszaniu dwóch cieczy poziom znacznie się obniżył. Problem do rozwiązania: Dlaczego po zmieszaniu denaturatu z wodą poziom cieczy obniżył się?

8 BUDUJEMY MODELE CZĄSTECZEK Budowaliśmy cząsteczki z plasteliny. Udało nam się zrobić dwuatomową cząsteczkę wodoru (H 2 ), azotu (N 2 ) i tlenu (O 2 ). Budowaliśmy też cząsteczkę ozonu (O 3 ). Następnie zbudowaliśmy cząsteczkę wody, składającą się z dwóch atomów wodoru i jednego atomu tlenu (H 2 O). Wykonane "nasze modele" uwieczniliśmy na zdjęciach. Dziś rozmawialiśmy też o wiązaniach między atomami oraz o budowie atomu- uzupełniliśmy naszą wiedzę zdobytą na lekcjach chemii.

9 Cząsteczka chlorowodoru Cząsteczka wodoruCząsteczka wody NASZE CZĄSTECZKI

10 WYKONUJEMY OBLICZENIA W małych grupach rozwiązywaliśmy zadania rachunkowe i problemowe związane z naszym tematem projektowym. Obliczaliśmy np. objętość i masę kry lodowej o podanych wymiarach. Korzystaliśmy przy tym z tabel gęstości zamieszczonych w różnych podręcznikach i tablicach matematycznych. Wykonywaliśmy też pomiary i związane z nimi obliczenia. Obliczaliśmy masę atomów wyrażoną w gramach i atomowych jednostkach masy.

11 W PRACOWNI KOMPUTEROWEJ Dzisiaj nauczyliśmy się logować na swoje konta na stronie Wszyscy zapoznaliśmy się z wpisami w e-Kronice naszej grupy i galerią zdjęć. Wypełniliśmy zamieszczoną ankietę.Korzystaliśmy też z wyszukiwarki internetowej, by odnaleźć informacje o ruchach Browna, budowie mikroskopu i przekroju geologicznym Ziemi.

12 CO WIDAĆ POD MIKROSKOPEM? Praca z mikroskopem W Internecie szukaliśmy informacji dotyczących: rodzajów mikroskopów, różnic między mikroskopem optycznym i elektronowym, zastosowaniem mikroskopu. Sporządzaliśmy m.in. preparat z kropli mleka i oglądaliśmy zawarte w nim cząsteczki tłuszczu pod mikroskopem.

13 MIKROSKOP Mikroskop- urządzenie służące do obserwacji małych obiektów, zwykle niewidocznych gołym okiem. Mikroskop pozwala spojrzeć w głąb mikroświata.

14 MIKROSKOP Mikroskop jest zbudowany z: 1. okularu, który służy do powiększenia obrazu tworzonego przez obiektyw, 2. rewolweru, który umożliwia prostą zmianę obiektywu, 3. obiektywów, które zbierają światło wychodzące z przedmiotu i tworzą jego powiększony obraz pośredni, 4. śruby makrometrycznej, która służy do wstępnej regulacji odległości, 5. śruby mikrometrycznej, która służy do ustalenia ostrości, 6. stoliku 7. lusterka, które służy do naświetlania badanego obiektu; 8. kondensoru, który koncentruje światło formując z niego stożek, 9. statywu

15 TROCHĘ UNIWERSYTETU W SZKOLE Na zajęcia do naszej szkoły przyjechała pani z Uniwersytetu w Białymstoku. Pani magister przygotowała dla nas prezentację multimedialną na temat figur matematycznych. Przez 2 godziny lekcyjne omawialiśmy temat prezentacji, a przez następne dwie graliśmy w grę ''Jeden z dziesięciu''. Pani magister zadawała nam pytania na temat przedstawionej wcześniej prezentacji. Utrwaliliśmy wiedzę matematyczną.

16 DOŚWIADCZENIA CHEMICZNE Na dzisiejszych zajęciach wykonywaliśmy wiele doświadczeń. Było ciekawie, gdyż dostaliśmy instrukcje i sami mogliśmy pracować. Pierwsze i drugie doświadczenie było związane z kredą i fenoloftaleiną. Trzecie zaś dotyczyło działania kwasu solnego na różne skały. Zaobserwowaliśmy, że tylko niektóre z nich się pieniły.

17 DOŚWIADCZENIE Doświadczenie 1 Suchy koniec kredy umieść w płomieniu palnika (w najjaśniejszym stożku). Ogrzewaj przez ok. 5 minut aż koniec kredy się rozżarzy, następnie ten koniec kredy umieść w parownicy z wodą i kroplą fenoloftaleiny. Zobaczyliśmy malinową barwę.

18 DOŚWIADCZENIE Doświadczenie 2 Porównaj właściwości fizyczne próbek minerałów. Na próbkę piaskowca, granitu, wapienia, marmuru podziałaj rozcieńczonym kwasem solnym. Marmur pod wpływem kwasu solnego,,pienił się

19 DOŚWIADCZENIE Doświadczenie 3 Do próbówki z wodą wapienną wprowadź gaz wyprodukowany w procesie oddychania. Woda wapienna zmętniała. Doświadczenie 4 Kawałek starego tynku umieść z próbówce, dodaj roztwór kwasu solnego. Tynk również,,pienił się.

20 Dzisiaj przedstawiliśmy na forum szkoły przygotowaną na naszych zajęciach prezentację pokazującą pracę grupy w ramach realizacji zajęć Projektu,,Rozwój przez kompetencje".

21 FIZYKA,,NIE TAKA STRASZNA odbył się wykład z fizyki, który prowadził Pan doktor z Politechniki w Białymstoku. Przybliżył nam niektóre zagadnienia z tego trudnego przedmiotu. Obejrzeliśmy także film o najważniejszych odkryciach dla ludzkości.

22 KONIEC Dziękujemy za uwagę ! Wykonały: Natalia Matel Sylwia Lengiewicz Martyna Werda

23 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google